Sektiolla synnyttäneitä?

enpä oo sokruja pahemmin seuraillut. ei oo tullut pieneen mieleenkään. syön kuitenkin tasasen tappavalla tahdilla koko ajan :D
 
12 viikkoa sektiosta ja yllättäen haavassa vähän tuntoa. Ei mitään isoa, mutta kun vauva esim. sylissä potkaisi sekä kun laitoin housuja, huomasin. Eli onko se niin, että haava on ollut viikkoja tunnoton ja nyt tunto palailee? Vai kuvittelenko mä.kaiken vaan. Haavani on hyvin parantunut eikä vaikuta tulehtuneelta tai mitään.
 
kyllä mulla on ainakin toi sektioalue varsin tunnoton, eli oon kyl sitä mieltä et sulla alkaa tunto palailemaan :)
 
Joo Nennaemilia, ehkä se on noin. Ei mitään voimakkaita tuntemuksia ole kuitenkaan, niin ei tämä ainakaan huoleta. Tuntui vaan kummalliselta, kun yhtäkkiä alkoi tulla tuntoja, kun niitä ei ollut viikkoihin ollut.
 
Annettiinko teille ohjeita särkylääkkeiden käyttöön kun kotiuduitte synnäriltä? Tajusin vasta kotiin päästyäni, etten tiennyt oikeastaan, kuinka paljon panadolia ja buranaa oli aina yhdessä kolmesta päiväannoksessa. Nyt kärvistelen täällä kauheassa krampissa. Jos panadolia voi ottaa x määrän vuorokaudessa ja buranaa y määrän, voinko ottaa x+y?

Olen aina ollut aika huono käyttämään särkylääkkeitä, en kovin helposti niitä popsi.
 
Mä vedin alussa Panadolia 1g x 3 ja samalla Buranaa 800mg x 3. Sitten pikkuhiljaa vähentelin. Mutta alussa ihan säännöllisesti noin 8h välein kunnon pumpsit ettei kipua tule. Mahansuojalääke meni jo raskausaikana ja jatkoin vielä Buranan syömisen ajan (omepratsolia), se kun ärsyttää mulla todella nopsaan mahan limakalvoa.

Eli voit ottaa rinnakkain. Ja ainahan omalle synnytysosastolle voi soittaa ja kysyä neuvoa.
 
Itse napsin Panadolin ja Buranan siten, että otin 4 h:n välein eka Panadolin ja sitt Buranan. Jos otin molemmat kerralla teho lakkasi 4 h:n jälkeen. Laitoksella sain vielä jotain opioidia kipuihin 2 x päivässä, mutta itse meninkin umpikramppiin jo leikkauksen aikana kuume- ja lääkehorkasta johtuen, joten opioidi helpotti kummasti sen jälkeisiä kramppeja ja kipuja. Itse olinkin sairaalassa yhteensä 7 päivää sisällä komplikaatioiden vuoksi.
 
8h välein 1gpanadol+ 600mg burana meni mulla sairaalassa ja osittain kotonakin, sit vaihdoin silleen et meni tasasesti pitkin päivää ja lopulta niin et oon vaan unohtanu ottaa kun ei oo ollut tarvetta.
 
Ok, se annos oli varmastikin tuo sama kuin Guang Xi:llä, joten voin siis ottaa tuon panadolgramman lisäksi buranaa nelisatasen, kun se tuntu riittävän. Kiitos avusta :Heartred
 
Samalla tavalla mäkin lääkettä otin kuin Guang Xi. Pikkuhiljaa sitten jäi lääkkeet pois, olikohan noin viikko kotiutumisen jälkeen.. :)
 
Mulla särkylääkkeet unohtuivat aika pian kotiin pääsemisen jälkeen. Jonkin aikaa niitä popsin, mutta kävivät sitten tarpeettomiksi. Tosin olin sairaalassa kuudetta päivää, joten siinä ajassa pahin särkykin oli jo mennyt. Ja en ole kovin kipuherkkä fyysisesti, se täytyy sanoa,
 
Meillä oli vauvan 1kk lääkäri viikolla ja lääkäri samalla kurkkas arpea ja vatsalihaksia. Pyh, ei täällä ainakaan kuulemma vatsalihakset ole läheskään juurikaan palautuneet. Sektiosta tänään 5 viikkoa. Ihan tyhjältä tuo vatsa kyl vielläkin tuntuu :D Ohjeistus oli välttää hikiliikuntaa 6 viikkoa sektiosta, mutta ei suositellut ennen varsinaista jälkitarkastusta. Vaunulenkeillä siis jatketaan vielä heinäkuun 9.Päivään :)
 
Kuin pitkään teil on jälkivuoto kestänyt? Meil ukkeli on nyt hiuka vajaa 8vkoa vanha ja mä laskin et mun jälkivuoto olis loppunut tiputteluineen silleen et olis kestäny 5vkoa ja nyt on muutamana päivänä kuitenki tiputellu taas. Torstaina kävin jälkitarkastuksessa ja puhelin terveydenhoitajalle et vuoto on loppunut et tiputtelua tullu muutaman kerran mut et semmonen oikee vuoto vuoto on loppu et ei oo tarvinnu siteitä käyttää pitkään aikaan, et joskus tullu pyyhkästessä hiukan. No sit menin lääkärin luokse ja se teki tutkimuksen ja sanoi et kyllä täällä nyt vuotaa edelleen, et selkeetä vuotoa on, kun olin puhellut sille just samat asiat kuin terkkarillekin. Sit se pohti kuukautisten mahdollisuutta et koska ne alkoi mulla esikoisen jälkeen ja olin sillee, et ei voi mitenkää muistaa siit on kuitenki 5,5vuotta aikaa. Nyt oon turhautunut kun en tiiä kumpaa tää on, mut sanoi et turha huolehtia et vuoto voi kestää 9-10 viikkoakin tiputteluna tai sitten nää on kuukautiset. Ärsyttävää.

Varasin muuten samalla ajan ikäpapaan ja sekin on sitten muutaman viikon päästä silleen et tulee se 3kk synnytyksestä. Hnnngh, taas roplattavaks, en diggaa..
 
Mulla rauhoittui vuoto siinä neljän viikon kohdalla, kunnes alkoi taas ja kesti isompana vuotona viikon. Aattelin, että kuukautiset varmaan ja niinhän ne kai sitten oli, kun tulivat 3-4 viikon päästä uudestaan. Maidon pumppailu oli jo tuossa vaiheessa mulla radikaalisti vähentynyt, joten saattoi vaikuttaa asiaan.
 
No mä kuitenkin meen tääl täysimetyksellä ni siks mietiskelen.. olis voinu pysyy poissa paaaaaaljon pitempään jos nää nyt kuukautiset on/oli..
 
Mulla oli jälkivuotoa n. 4 vkoa. Viikko sitten alkoi menkat 3 päivän tiputtelulla ja nyt viikonloppuna kunnon vuodolla. Oikeastaan, oon nyt kaks päivää vuotanut kuin seula. Edes idioottivarma kuukuppi ei ole pitänyt. Tosin kävin tänään ostamassa koon suuremman, kun tyhjennysväli on ollut parin tunnin välein täyskupillisia. Alkais jo rauhoittumaan. Tosin uutena iloisena yllätyksenä on, ett kuukautiskivut on hävinneet! ☺ Ennen kärsin aivan jumalattomista kivuista. Taidan ottaa ehkäisyksi tuon hormonikierukan, koska se vähentää vuotoja, vaikken hormonaalisesta ehkäisystä niinkään ole ollut innostunut. Lähinnä nyt pohdin, että meinaan kysyä mielialalääkityksen aloittamisesta huomenna lääkäriltä, koska mulla ei ole yhtään hyvä olla ja mulla on taustalla parin vuoden takainen pitkään kestänyt vaikea masennus. Silloin nuo lääkkeet sai aikaan myös hervottomat kuukautisvuodot ja jos nää tästä vielä lisääntyy, niin mä valun kuiviin ens kerralla.
 
Mulle tehtiin hätäsektio. Raskaus meni 6 päivää yli ja ku mentiin synnärille niin saatiin yllätykseksi kuulla et vauva oliki perätilas! :D Hän oli jo yli 4 kg ni ei ruvettu alakautta synnyttää. Hitsin kivulias oli maha ja haava sen jälkeen kyl, mut onneks oli kipupumppu ja särkylääkkeet. Aika pian kyl sisul painelin menemään :D Vielä en oo uskaltanu muuta kun kävellä vaunujen kans, leikkauksest on 7 viikkoo.
 
Kuinkas kauan sitä piti olla nostelematta mitään raskasta sektion jälkeen? Tänään on mulla kulunut viisi viikkoa siitä. Haluaisin jo esimerkiksi nostaa tuota turvakaukaloa vauvoineen, niin ei tarttis olla miehestä riippuvainen..
 
Luulisin, ettei ainakaan kuuden viikon jälkeen tarvitse enää niin varoa nostelemisia. Vatsalihasten treenaamisessa oli joku pidempi varoväli, mutta en mä ainakaan enää sen kuuden viikon jälkeen varonut normaalia elämää.
 
Takaisin
Top