Se ihana sokerinrasitustesti

Lise sepäs oliskin näky kun odottavat mammat vetää irttareita labran aulassa :D Kannatan kyllä ideaa, karkki auttaisi myös nälkään joka silloin on varmaan kamala :D
 
Ei mua niinkään se nesteen juominen siinä hetkauta mut se pistämisenmäärä minkä tiedän siinä olevan. Piikit ei oo mun kavereita!
 
Mulla on sokerirasitys rv12, syyskuun lopulla siis mennään.. Painoa on reilusti yli normaalin rajan. Ensimmäistä kertaa menossa, en pelkää litkua enkä piikkejä, käyn muutenkin säännöllisesti luovuttamassa verta, mutta... Mua hirvittää että miten hitossa voin olla iltakahdeksasta seuraavaan päivään kello 10.30? saakka syömättä?? Raskauden myötä pitää olla kahden tunnin välein jotain evästä, tai tulee ihan järkyttävän verinen nälkä! Migrenistinä syön tosi säännöllisesti muutenkin kun muuten tulee kohtaus, ja en tiiä yhtään miten kroppa reagoi tuohon.. Sitten vielä jotain sokerilitkua aamupalaksi.. huhhuh..
 
Siis ilta kahdeksasta astiko pitää olla syömättä ja vielä sen aamun? o_O
 
Niin eikö se ole 12h + sitten se pari tuntia sokerilitkun jälkeen oottelua... Eli yäk miten pitkään. Jotain leipää pakko pakata mukaan... Mulla on vielä tapana juoda yöllä joku 0,7litraa vettä ja varmaan ei saa niin paljoa juodakaan? Että yö menee varmaan kuivaa kurkkua ja janoa kärsiessä ja aamu pahoinvointia...
 
Yöks... Tuosta pitää varmaan sit neuvolassa kysyä, jos mainitsee asiasta.. Muutenhan en mene, jos ei täydy. Viimeksi ihmeteltiin ku muutettiin just rv36 ett miten oon saanu vältettyä ku he ois kyllä laittanu ku paino oli sen verta noussu.. Ylivieskassa kun ultrattiin joka kerta ja seurattiin vauvan kasvua niin eivät siksi katsoneet aiheelliseks ja ku kysyin voelä lääkäriltä niin se sano että mulla normaali kokoinen edellinenkin vauva syntyessään niin ei ois tarvinu.. Nyt kyllä on jo tuo ikäkin mikä käskee menemään.
 
Ruusa, joo ei saa juoda noin paljon. Paasto tarkoittaa juomattomuuttakin. Ja tosiaan 12h ennen paastoarvon ottamista syömättä ja juomatta, sitten se sokerilitku ja sitten tunnin ja kahden tunnin päästä verikokeet. Sen jälkeen saa syödä.
 
Mullakin ois loppukuusta ekaa kertaa ikinä sokerirasitus , ja jänskättää kyllä ! Piatämiset ei haittaa , mutta se syömättömyys ja sen litkun juominen ja se oottelu :/ toivottavasti tää pahoinvointi helpottaa siihen mennessä , muuten tulee olemaan aika kamalaa varmasti.
 
Oon ymmärtäny että sokerirasitusta ym paastokokeita ennen sais "kostuttaa suuta vedellä"... Mutta mun melkein litran yöjuomisia tuskin lasketaan suun kostutukseksi! Toi tolkuton jano toisaalta on yks syy miksi koen sen sokras käynnin hyödylliseksi... pelkään että ois joku "esidiabetes" tai jos ei aiemmin vielä nii mahd. nyt raskaudessa nousis sokerit
 
Joo, jos pitää ottaa lääkettä aamulla tms niin sellaista saa, esim. puoli lasia vettä. Mutta sun määrä on tosiaan isompi! :)
 
Esikoisesta en käynyt rasituksesta vaik iän puolesta just oisin joutunut. Lääkäri vaan sanoi ettei tarvii kun normaali painoinen eikä lähisuvussa diabetesta. Toisesta sit kävin. Nyt kolmannesta ei kuulemma tarvii kun edellisessä rasituksessa kaikki Ok. Sit jos pissassa sokeria niin sit lähete sokerirasitukseen. Tämän terkkari luki kirjastaan.
 
Viikoilla 12-16 pitää minunkin ekaan rasitukseen mennä, plääh.. Raivostuttavinta on se että vaikka tulisikin puhtaat paperit niin joudun kai pakosti sinne vielä toisenkin kerran niillä normiviikoilla.
 
Oon niin onnellinen ku mun ei tarvii tällä kertaa mennä. Esikoista odottaessa kävin koska ikä tuli vastaan (silloin 29) Nyt ei tarvii, koska eka raskaus sujui ongelmitta, ei ylipainoa eikä sukurasitteita! Huh!
 
Tänään ekalla neuvolakäynnillä kysyin terkkarilta, että tarviiko mun mennä. Ei nähnyt syytä miksi pitäisi nytkään normaali paino, 21v, ei sukurasitetta, toinen lapsi tulossa eikä esikoinen ollut isokokoinen. Olen helpottunut, sillä olen piikkikammoinen.
 
Mä unohdin kysyä tuosta sokerirasituksesta ekalla neuvola käynnillä, mut ei ne siitä kyllä mitään maininneetkaan.. Tarviikohan mun sit mennä siihen o_O Viimeksi ne arvot oli kyllä tosi hyvät eikä se ollut niin kamala kokemus. Tolkuissani pysyin, nälkä oli vaan kova sieltä lähtiessä :rolleyes:
 
Mäkään en kysyny ku en toisaalta halunnu ees tietää. Sanovat dit ku tarvii.
 
Yllättävän kivuttomasti meni mulla tää testi, viime perjantaina kävin. Sokerilälly oli semmosta vademamehua, vaan TODELLA sokerista.. Mutta aika hyvin se vei nälän pariksi tunniksi. Testin jälkeen vaan litra vettä ja voileipä ja taas elävien kirjoissa.. :D
Tietääkö joku kuinka tarkkaan noita tuloksia sihdataan? Mun mielestä paastosokerin normaali arvon pitää olla alle 6, ei raskaana ollessa siis, mutta tässä viitearvoksi oli laitettu että pitäis olla alle 5,3. Mulla tuo oli 5,6. Tää oli ainoa arvo mikä oli koholla, muut meni kevyesti viitearvoihin..
Minkälaisia toimenpiteitä tuosta voi aiheutua? Pitääkö suoraan varautua tykittään insuliinia, riittääkö seuranta, ruokavalio vai mitenkä? Onko kokemusta?
 
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168

On joo tosi matalat raskaudessa noi rajat. Ja yksi arvo riittää diagnoosiin. Mutta ei mitään insuliinia heti, vaan ensin ruokavalio ohjausta ja sokeriseurantaa kotona. Siihen seurantaan on sitten omat raja-arvot ja jos ne ylittyy nii saatetaan aloittaa tbl tai/ja insuliini hoito. En tiedä missä vaiheessa sitten insuliinin kriteerit täyttyy. Mutta ei siis välttämättä ollenkaan
 
Mun ei vissiin tarvitse mennä, vaikka olenkin näin vanha (35). Sukurasitetta ei ole ja BMI 22. Jes, oon tyytyväinen. Paastoaminen on kyllä tuttua, pari vuotta sitten sairastin kovasti ja tehtiin kaikki testit. Unohtivat vaan mut sairaalan lepohuoneeseen, niin olin syömättä sitten 20h.. Oli aika heikko olo siinä vaiheessa :wink
 
Musamama, mulla viimeksi myös paastoarvo oli sen 5,6 ja raskausdiabetekseksi se luetaan. Ruokavaliolla hoidetaan, jos arvot ei pysy kurissa niin sitten vasta lääkkeillä. Mulla ei viimeksi ollut arvot koskaan koholla.
 
Takaisin
Top