Se ihana sokerinrasitustesti

Babuu

Näppärä viestien naputtelija
tämmöinenkin aihe tänne mietittäväksi. Mun ei oo tarvinu käydä ennen, mut nyt varmastikin joudun ku on elopainoa jäänyt kuopuksen raskaudesta.. Siis joo onhan siitä jo 3,5 vuotta mut multa ei kilot imettäen lähteny ja sit on kaks vuotta ollu se ihana raksakiire/-stressi päällä. Luulen että tää tärppi tuli ihan sen vuoks että viime kuussa päästiin viimein muuttaan omaan kotiin. Mut siis joo.. Vapaata keskustelua aiheesta sokerinrasitustesti.
 
Mä jäin kiinni radista, ja nyt 3 ylitystä.. Jee... Pääsee vissii tyksiin seurattavsksi, vaivaset 80km, kivasti korvattsvaa töistä..
 
Mulla oli iän puolesta (yli 25v) tämä jo esikoisesta, niin eiköhän ole edessä tästäkin, jos raskaus tästä jatkuu toivotusti.
 
Meillä joutuu kaikki menee iästä jne riippumatta. En mennyt esikoisen aikana koska olin elämäni kunnossa ja seuraillut sokereita kotosalla. Mahan perusteella moni väitti että tulee kunnon sokerivauva, no ei tullut kun pieni poika :) Nyt täytyy ehkä mennäkin kun tuota painoa on vähän ylimäärästä.
Olikos se vasta joskus rv 20-30 välillä?
 
Mä joudun taas kaksi kertaa, alkuraskaudessa ja keskivaiheilla. Viimeksi ei ollu mitään ja lähtöpaino melkein sama :)
 
Esikoisesta kävin sokerirasituksessa, tuolloin olin vasta 22 ja normaalipainoinen, mutta meillä on suvussa niin paljon diabetesta (sekä 1 että 2) että sen vuoksi päättivät testata. Kaikki arvot olivat tosi hyvät. Mielelläni menen kyllä nytkin jos tarpeen, sillä vaikka nyt taitaa painoa olla vielä vähemmän kuin ennen esikoista niin ikää on jo 5v enemmän ja tosiaan se mahd geneettinen tausta. Kamala se rasitus kyllä omalta osalta oli kun tuli hirveän heikko olo jonkin ajan kuluttua sen liuoksen juomisesta ja jouduin muistaakseni ihan makuulle siellä labrassa. :D
 
Mä oon piikkikammonen ja kauhulla ootan sitä kaikkea pistämisen määrää mikä edessä on.
 
Babuu, sama... Mulla on vielä rh negatiivinen veriryhmä, että luvassa on ylimääräisiä verikokeita ja rokotteita...
 
Mä oon viidennessä raskaudessa joutunut rasitukseen, painoindeksi 0,1 yli "sallitun" ja muutenkin kuulemma olisivat laittaneet kun edellinen lapsi oli melkein 5kg syntyessään (ei ollut sokerivauva).


Santra87 mulla kans rh negatiivinen.
 
Mulle tuli radi-tuomio edellisessä raskaudessa ja sen takia taidan joutua rasitukseen tällä kertaa ymmärtääkseni jo aiemmilla viikoilla. Siis tietysti jos sinne asti päästään.. Viimeksi taisin "pompata" siinä 1h arvossa. Kotimittauksissa ei tullut yhtään ylityksiä ja olinkin diagnoosin jälkeen tosi tarkka siitä mitä tuli syötyä. Lapsonen syntyi viikoilla 38+ ja painoi alle kolme kiloa, ei siis mikään varsinainen sokerivauva :wink

Tosi p*rseestähän se diagnoosi oli ja kaikki kotimittaukset ja vihkoon merkkaamiset, mutta vauvan parhaaksi se tietty on.
 
Mä kävin esikoisesta kun ensisynnyttäjänä olin sen yli 25v.. Suht kivuttomasti se mun mielestä meni, litkukin oli kevyempää kun mitä ootin. Kauhutarinoiden perusteella ootin sellasta paksuhkoa ylimakeeta sokerimönjää, mutta eihän se ollu sen pahempaa ku joku mehukatti-tiiviste.. Ainoa mitä olisin sinne kaivannut oli paremmat penkit.. Mulla vaivas melko pahat liitoskivut lähes koko raskauden ajan, eikä ne penkit mitä ainakin peijaksen sairaalassa käytetään, oo suunniteltu pitkäaikaseen kököttämiseen.

Joutuukohan sinne menemään toistamiseen vielä tän kakkosen kanssa vaikka ekassa arvot oli lähes parhaat mahdolliset?
 
Aurora todennäköisesti joudut, mä pääsin peijaksessa makoileman omaan huoneeseen viime vuonna :)
 
Kyllä mää luulen, että se edelleen tehdään sen iän perusteella, Aurora_, valitettavasti... Mustakin se litku ihan ok meni alas, join sen tosi nopeasti. Mulla alkoi sen ekan ja tokan tunnin välissä tulemaan huono olo... Meidän labrassa on vielä niin, että siinä odotetaan samassa tilassa ko päivystyspolille, eli ihan sellaset perusodotustilapenkit. Oisin kai ehkä päässy jonnekin pitkäkseni jos ois tarvinnu, mutta minä sitten muutin asentoa lököttävämmäksi ja hengittelin syvään ja sain huonon olon menemään ohi.
 
Aurora_, kaverini sai vapautuksen toisen lapsen kohdalla vaikka olikin yli 25v. Ekan odotuksessa arvot oli ok ja toista odottaessa painoindeksi oli normaali, nämä oli muistaakseni hänen saamansa perustelut vapautukselle. Ja Vantaalla tämäkin.
 
Mut siis eihän toi sokerirasitus oo pakollinen, et periaattees kukaan ei saa vapautusta tai joudu menee, se on miten ite haluaa tehä :)
 
Mulla oli keväällä työterveystarkastuksessa paastoarvo koholla (rajan alapuolella kuitenkin) ja koska suvussa on diabetesta, laittoi lääkäri lähetteen sokerirasitukseen jos haluan varmuuden vuoksi käydä, kävin siinä heinäkuussa ja arvot oli hyvät, paljon paremmat kuin keväällä. Raskaudesta ei ollut silloin vielä tietoakaan (plussasin eilen). Laitetaankohan mut uudelleen sokerirasitukseen nyt raskauden takia? Ikää on 35. Ei sillä ettei se sokerirasitus mikään paha ollut, mulle ei ainakaan viime kerralla tullut yhtään huono olo tms.
 
Joudunkoha mä kun esikoisen aikaa en olisi joutunut kun en kuulunut mihinkää riskiryhmään mutta sitte loppu metreillä ne laittoi kuitenkin kun vauva kasvo niin vauhdilla. Kaikki oli ihanne arvoja joten mitään ei siis löydetty. Oon yli sen 25v kuitenkin. Ei se mikään niin kamala oo mutta mä en jaksaisi nyt yhtään ylimääräistä käyntiä kun aina pitää järjestää esikoiselle hoitopaikka
 
Muffeli, onhan siinä hoitopaikan järkkäämisessä oma hommansa mutta oon myös kuullu tällaisen puolivitsin: "Sokerirasituskoe ensimmäisen lapsen raskaudessa: kamalaa litkua, paha olla jne. Sokerirasituskoe myöhempien lasten raskauksissa: ah, kaks tuntia omaa aikaa, saa istua rauhassa ja lukea lehteä... " :wink
 
Minä varmaan joudun taas, vaikka esikosta oli puhdas. Mutta oli kyllä kokemuksena ikävä ja kun tyhjään mahaan piti se litku vetää meinas samantien lentää laatta :sad001 nippanappa sain sen pidettyä sisällä 2h. Muutaman kerran jonkun hajuvesi kävi nenään ja oksu meinas lentää. En oota innolla. Miulla oli kyllä vielä niitä aikoja pahoinvointia..
 
Takaisin
Top