Sairasloman paikka

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Muruska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oihhhh! Noin pahat selkäkivut! Mutta hei, hyvä että sait saikkua noin pitkään! Ei tartte nyt heti seuraavalla viikolla mennä uudestaan..

Tsemppiä!

Mulla on ollut nyt kolmisen viikkoa vaikka mitä vaivoja ja kohta lähden vaivoineni lääkäriin. Pääasiallinen syy ylimääräseen käyntiin on jatkuva supistelu, josta ollaankin oltu jo aika huolissaan niin neuvolassa kun kotonakin, mutta samalla jutellaan unettomuudesta ja julmetuista selkäkivuista. Saa nähdä saanko vielä palata töihin...

Selkäliitolla on hyvä opas "odottavan selkä" jossa neuvoja myös selän vahvistamiseksi liikkuvuuden lisäksi. Niitä jumppia kannattaa oikeesti tehdä jos kykenee, viikossa parissa auttaa jo paljon.

Aretha: Käsittääkseni tossa Multi-Tabsin Raskaus ja imetys - monivitamiinissa on myös rautalisä. :)

Mie otan multivitan lisäksi obsidania ja magnesiumia. Ihan neuvolan luvalla. Obsidania joka toinen päivä raudan takia (sillä on pysynyt samana eikä laskenut hemoglobiini enää lisää) ja magnesiumia kramppien ja väsymyksen takia. Otan raudan ja monivitamiinin veden kanssa aamulla heti kun herään ja syön tai juon muuta kuin vettä sitten vasta aikaisintaan tunnin päästä, jotta saavat vitamiinit imeytyä rauhassa. Hyvin pelaa eikä oo vatsakaan ärtynyt.

Magnesiumin olen ottanut erikseen ennen nukkumaanmenoa. Koska se rentouttaa ja väsyttää ja osaltaan otan magnesiumlisää myös iltaisin että suoli toimisi tuon raudan jäljiltä aamulla paremmin. Hyvin on pelannut. :)

Tuo kuulostaa järkevältä. Mulle lääkäri sanoi, etten saisi ottaa rautaa, koska monivitamiinissa on jo sitä - tosin vain neljäsosa siitä määrästä, mitä Obsidanissa!

Pitäiskö munkin koittaa tuota joka toinen päivä -tyyliä? Vähän arastelen rautalisää, koska pelkään että vatsa menee totaalisen sekaisin siitä.

Itse asiassa viidesosa. :) Miulla ainakin tuo rauta + magnesium on auttanut yleiseen vetämättömyyteen ja paljon. Aiemmin pienikin ponnistus sai lihakset särkemään kuin ois maitohapoilla ollu ja ehkä on ollutkin kun on hemoglobiini paljon normaalia matalampi (hyvä, mutta kuitenkin 20 pinnaa vähemmän kuin raskauden alussa ja 30 pinnaa vähemmän kuin yleensä). Niin käski kokeilla joka toinen päivä ja jos oireet helpottaa niin siinä vika.

Eikös rauta yleensä aiheuta ummetusta? Magnesium sit taas löysää vatsaa... Niissäkin on valmisteissa eroa, obsidania suositeltiin miulle ku se on kuulemma hyvin siedetty yleensä. Mut toisilla taas se saa mahan solmuun ja retafer sopii. Retaferiahan saa myös 50mg vahvuisena jolloin vois ottaa joka päiväkin. Ite otan joka toinen ihan mielelläni.

Muoks: Silti vaik sanoin et oireet on helpottanut paljon niin terkka arveli et saatan hyvinkin näillä oireilla saada sairaslomaa tammikuun lääkäriajalla tuonne äitiyslomaan asti. Nyt ei siis oo enää väsynyt, kärttyinen ja uupunut olo, mut nukun kyl miten sattuu. Eli nukahdan myöhään, heräilen yöllä, herään ennen aikojani ja sit vastaavasti silmät ei pysy tunneilla auki ja nukahdan monta kertaa viikossa tunneille vaikka kuin yrittäisin pysyä hereillä. Tosin ku oon koulussa ni voishan sitä sairaslomapaperit viedä ja käydä oman olon mukaan vielä loppuun. Mut ei ainakaan tartte tukien kans selitellä et miks en oo ollu paikalla. Jos vaikka ajaisin autoa tai käyttäisin jotain vaarallisia laitteita työkseni niin tämä olis kyllä ongelma mut oppitunneilla eipä siinä mahda kärsiä kuin opettajan ego.

Rautalisää on saatavilla myös nestemäisenä, sen ei pitäisi sotkea mahaa niin helposti. Kuulemma.

elmiina, mikä magnesium sulla oli käytössä? Vai lukikse tuolla jo... Mä oon alkanu huomata pientä nykimistä lihaksissa, varsinkin pohkeissa ja vois olla hyvä popsii Mg:tä ennen kuin alkaa oikeasti krampata.

Ja tietääks joku jo suoraan että voiko noita nestemäisiä rautoja vetää huoletta (toki annostusta noudattaen ja tarpeen mukaan) raskausaikana vai onko joku valmiste mikä ei käy? Jos niitä nyt on edes kovin montaa sorttia.

Mulla ei rautapillerit imeydy ollenkaan (maha sekaisin kaikista merkeistä) eli niillä lienee turha itseään kiusata.

Nipsumuki miulla on ihan pirkan pureskeltava magnesiumlisä. Ei ole kuulemma mitään väliä mikä on kunhan on pelkkä magnesium.

Noissa nestemäisissä on usein muitakin vitamiineja mukana (mikä ei tietty haittaa jos ei ota monivitamiinia) ja sit niitä yrtti-/luontaistuoteversioita ei suositella raskaana oleville. Retaferilla taitaa tosin olla suppo... :grin

Kiitti tiedoista! Mul taitaa olla tota pirkkaa jo purkki jemmassa valmiina, ainakin joskus oon sitä popsinu.

Noista rautalitkuista tulikin ekana mieleen noi yrttijutskat, mut tosiaan suuri ja mahtava THL tais jo kaikki luontaistuotteet listassaan kieltääkin.

Viimeksi neukussa sanottiin että hb on niin hyvä että ei pidä rautaa syödä mutta on se mun normaalilukemista tippunut ainakin 20 pojoa täälläkin eli varmaan osasyy väsymiseen on raudassa.

Mä syön kanssa tota odottajan multivitaa missä on hitu rautaa mutta siitä ei paljon iloa ole. Ja luulen että sekään ei tahdo imeytyä... (*kakkajuttuvaroitus*) välillä vessassakäynnin jälkeen leijuu ilmassa ruosteen haju eli taitaa tulla suoraan läpi. Samoin huomasin et mun kalliit hitaasti imeytyvät b-vitskunapit kelluu pöntössä melkein saman näköisiä kuin purkista otettuna. Eli taitaa imeytyä vähän liiankin hitaasti :grin.

Mulla hb on nyt 113, ja oon tosi väsynyt ja voimat menee helposti. Mutta, se oikeen rautavalmisteen löytäminen on tosi vaikeaa, kun maha menee kaikesta ummelle ja kipeäksi.
Alhainen verenpaine myös täällä "lisävaivana" :) Hyvä yhdistelmä.

Pitäs varmaan mennä apteekkiin ihmettelemään että mitä voisi ottaa kokeiluun, obsidan ja retafer on kokeiltu, ei käy.
Suppoina en kyl taida ottaa... :D

Miulla toi rautalisä ei oo aiheuttanu juuri mitään muuta ku mustan / vihertävän värin kakkaan. Eli ei varmaan ihan kaikki imeydy mut eipä siitä haittaa ole. Eka kyl vähän ihmetytti toi uus sävy :grin

Semmonen vinkki, et rauta ei imeydy jos elimistössä ei oo tarpeeksi c-vitamiinia. Elikäs mulla laski hemoglobiini 108 ja otan rautatabletin aamulla appelsiinin tai kiivin kera. Vointi on parantunut huomattavasti jo parissa viikossa. Toi kiivi muuten auttaa ummetukseen, joten se on varmaan ihan hyvä lievittämään sitä. Sit samalla kun ottaa rautatabletin, ei sais käyttää maitotuotteita. Kalsium estää raudan imeytymistä.

Joo tuossa rautapaketissa on ohjeenakin et voi ottaa joko tuntia ennen kuin syö MITÄÄN tai jos ottaa keskellä päivää tai illalla ni pitää olla kaksi tuntia molemmin puolin ruokailusta. Pieni määrä c-vitamiinia auttaa imeytymistä et voi ottaa vaikka appelsiinimehutilkan kanssa. Mut ite ku otan tota multivitaa ja siinä on c-vitamiini ni en erikseen ota kuin ohjeen mukaan veden kanssa.

Pikaseen selasin noita juttuja raudasta jne mitä olitte kirjoittaneet. Ajattelin mainita vaan, että vitamiinit etenkin rauta imeytyy heikosti jos syö/juo maitotuotteita samalla, kun ottaa noi vitamiinit plus pitäis pieni tauko pitää ennenku työntää suuhunsa mitää maitovalmisteita :)

Paitsi kun uudestaan rupesin selaa niin oliha tuolla joku jo maininnutkin asiasta. :P

Niin eli siis ruuan kanssa vaikka vettä, ei maitoa niinku ollaan Suomessa totuttu tekemään. Tän nyt varmaa moni on tajunnukin, mut toi itellä tuli mieleen kun rupesin miettii kuinka saisin ruuasta maksimaalisen hyödyn, noin niinku raudan näkökulmasta.

Takaisin