Sairasloman paikka

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Muruska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo 500mg ovat. Ja lääkkeitä en ole vielä päässyt hakemaan kun piti jäädä töihin.. Katsotaan mitä farmaseutti on mieltä..

Onneksi ei ole mitään vaivoja jotka tarvitsisivat jatkuvaa lääkitystä (kop,kop). Jostakin olen tuosta Buranasta (ibuprofeiini) saanut käsityksen, että sitä ei saisi alku- eikä loppuraskaudessa käyttää ollenkaan, mutta keskiraskaudessa voisi satunnaisesti ottaa. Tämä sitten pitää varmistaa ihan lääkäriltä jos tarvetta on.

Itseään (ja vauvaa) on turha kyllästää lääkeaineella jos ei ole todellista tarvetta, mutta todellisten kipujen kanssa on turha yrittää kärvistellä, jos helpotusta lääkkeillä saa. Ja tarkotan nyt näitä suositeltuja lääkkeitä, ei mitään itselääkintää. Kyllä se jatkuva kipukin stressaa myös vauvaa.

Edellisessä raskaudessa viisuri alkoi kasvamaan ja se hammassärky oli jotain aivan kamalaa. Raskaus oli ihan aluillaan ja tietysti viikonloppu. Soitin TK:n päivystykseen, että mitä hittoa teen kun olen raskaana ja särkee pirusti eikä parasetamoli auta. Hoitsu kävi konsultoimassa lääkäriä ja ilman kysymyksiä esim. raskauden kestosta tai yleensä mistään tohtori käski syömään Buranaa :mad: Terve! No en syöny, kärsin vaan ja arjen tullen sain ab-kuurin joka vei myös kivun pois, onneksi.

Että kannattaa vähän varauksella suhtautua ja ainakin varmistaa jos jokin epäilyttää. Oma äitini oli saamassa myöskin ab-kuuria ollessaan 8.kuulla raskaana. Oli jo seissyt resepti kourassa, kun sitten varmisti että sopihan tämä nyt varmasti raskaana olevalle. Sai sitten uuden reseptin... :p

Annamanna, en viitannut sun kirjoituksiin! Älä huoli :) Oli yleinen purkautuminen vaan kun ihmiset usein vauhkoaa lääkkeistä vähän liikaa raskausaikana, todellisuudessa n.1% syntyneiden lasten epämuodostumista ym komplikaatioista on lääkkeiden aiheuttamaa, ja mietitäänpä kuinka paljon ihmiset lääkkeitä syö raskauksien aikana! On reumalääkkeitä, migreenilääkkeitä, mielialalääkkeitä, antibioottikuureja ja vaikka mitä.

Joillekin onnellisille parasetamol tuo helpotuksen, mutta yleisesti ottaen monella aikuisella tulehduskipulääkkeet on ne ainoat jotka vie kivun pois.
Mulla panadol toimii vain hyvänä rinnakkaislääkkeenä buranalle, aina kuukautiskipuihin ottanut tuon yhdistelmän. Yksistään ei mitään tehoa.

Joo, ja tuo että jos vähääkään epäilyttää että onko se lääkäri määränny nyt sopivia lääkkeitä niin soittoa vaan sinne teratologiseen palveluun, osaavat vastata paremmin kun apteekissakaan.

Niinkun on jo todettu, niin ibuprofeinia voi ottaa toisella kolmanneksella satunnaisesti jos todellinen tarve tulee. Miksi ottaa miljoona panacodia/panadolia, jos helpotuksen voi saada yhdestä buranasta. Näin mä sen ajattelisin.

Esimerkiksi mitä migreeniin tulee, niin jos alkaa tulemaan koviakin kohtauksia raskauden aikana, niin ne on jo itsessään suurempi riski raskaudelle kun lääkkeet. Sillon kannattaa varata aika erikoislääkärille ja sopia yhdessä mikä lääkitys olisi paras.

Ei ihme että koulussa olinkin juuri siellä farmakologian tunneilla eniten äänessä :P
Tehokas ja toimiva kivunhoito on vaan niin tärkeä oli sitten raskaana tai ei, aivan liikaa ihmiset joutuu kärsimään usein vaan senkin takia että lääkärit ovat tietämättömiä asioista (yleislääkärit). Sitten kun mennään vaikka kipupolille kysymään asiantuntijoiden mielipiteitä tai niiltä naistentautien ja synnytysten erikoislääkäreiltä tässä raskaana ollessa, niin johan löytyy faktaa ja yhtäkkiä niitä lääkevaihtoehtoja onkin paljon enemmän kun tk-lääkärin panadol :)

Mutta niin pitää tehä miltä itsestä tuntuu, onhan noita vaihtoehtoja lääkkeillekin jos haluaa kokeilla, esim akupunktio tms. :)

Mä oon aina luullu, ettei raskaanaa saa Buranaa ottaa. Mutta taas todettiin ettei luulo ole tiedon väärti :wink
Itsekin ottaisin mielummin esim Burana 400mg + Panadol 500mg kuin Panacodia. Mulla meinaan tuo Panacod aiheuttaa huippaamista. Se on hurja tunne, ku makaat sängyssä selällään ja tuntuu että koko huone pyörii :eek:

Mulla ei kans pelkkä Panadol auta yhtään mihinkään. V. 2006 sektion jälkeen mä sain synnärillä 3 x päivässä Burana 600mg + Panadol 1g. Musta se oli hurja annos varsinkaan kun mihinkään ei koskenu, mutta senpä takia ne mulle niitä mömmöjä syöttikin, jotta ei satu ja pystyn toimimaan normaalisti.

Itse ehkä tossa tilanteessa soittaisin äitiyspolille ja kysyisin sieltä. Joskus nimittäin jopa kätilöt tietää monesta asiasta enempi ku tk-lääkärit.

Joo ensimmäinen kolmannes on nyt ohi, mistä muista lääkkeistä puhut mimi2013? Mielummin ite ottaisin sitä buranaa kuitenkin mutta kun sitä lääkäri juuri kielsi ottamasta. Panacodia oon joskus syöny ja siitä todella meni pää vähän pyörälle, mutta nyt ei ole muu mielessä ku se että pääsee eroon tästä pääsärky piinasta..

Käypähoidon sivuilla aina ajantasalla olevaa tietoa, siellä sanotaan näin

• Toisen raskauskolmanneksen aikana myös ibuprofeeni on sallittu. ASAa ei suositella raskauden aikana käytettäväksi. Triptaanien turvallisuudesta ei ole näyttöä 125.
  • Migreenin profylaktinen hoito raskauden aikana tulisi rajoittaa poikkeustapauksiin. Toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana beetasalpaajat voivat tulla kyseeseen

Töihin tänään kahden ja puolen viikon sairasloman jälkeen. Jännittää ja hiukan ahdistaa jo valmiiksi kuinka jaksan koko päivän. Päivän päätteeksi tiedän taas enemmän. Väsymys ja pahoinvointi vaan nimittäin jatkuu... :(

Huoh. Käyn tässä tahtojen taistoa, lähinnä kyllä vaan itseni kanssa. Maanantaina alkaisi 3vkon harjoittelu vuodeosastolla, about 38h/vko pitäis saada tehtyä+tehtävät ja mahdollisesti omat muutamat iltavuorot siihen päälle. Ja työmatkaa kertyy melkein 1,5h suunta..voi elämä sanon minä.
Ensimmäisen kolmanneksen jatkuva huutoyrjöäminen on onneksi takana, mutta silti satunnaisesti tulee yllärioksu ja nykyään hedari vaivaa vähintään 3krt/vko ja yleensäkin on sellanen tosi voimaton olo (hb katottu viimeks syyskuussa jolloin tosi jees ja rautavarastot kuulemma sellaset et sisätautilääkäri sanoi et rautalisille tuskin tarvetta koko raskauden aikana, tiedä nyt mikä tilanne). Raskaus ei ole sairaus, vaan normaali tila( mitäköhän helvetin normaalia on oksentaa päivittäin, herätä aamulla sellaseen hedariin ettei pääse sieltä ennen iltaa ylös, vatsaa vihloo kohdun kasvaessa ku veitsellä iskis yms muuta kivaa), jo luen tai kuulen ton vielä jostain niin pimahdan.
Mitenköhän helposti ne antaa saikkua tuolta terv.asemalta? Tietty jos lekurin asenne on "sussa ei oo mitn vikaa, oot vaan raskaana", niin heikkoo voi tehdä. Mul on joku luennevamma ku tunnen itseni laiskaksi ja saamattomaksi jos haen saikkua "näin aikasessa vaiheessa, kun ei ole edes valtavaa mahaa ja supistuksia". Tyhmä pää :(

Saikun saaminen riippuu ihan tohtorista. Ite kävin kolmannen raskauden aikana vaan "hakemassa" saikkua, ku en pahoinvoinnin takia pystyny töitä tekemään. Ite kanssa mietin, ettei tästä mitään tuu, ku jo rv6 olin polilla hakemassa lomalappua. Loppuraskaus (rv10 jälkeen) meni kuitenkin sitten ihan hyvin. Huvittavinta oli, ettei kukaan noista kolmesta lääkäristä halunnu edes varmistaa mun olevan raskaana. Riitti ku sanoin kotitestin tehneeni :)

Eihän tämä tosiaan sairaus ole, mutta toisilla on vaikeempaa ku toisilla. Ei voi verrata. Jos itellä on semmonen olo, ettei harjottelusta tule mitään ja jos sen vaan viimesillä voimillas vetelet läpi, niin tuskin siitä hirveesti mitään opitkaan. Joten mä suosittelisin hakemaan sitä sairaslomaa. Voihan se olla, että myöhemmin onnistuu tehä toi harjottelukin. Taidat olla kuitenkin niin tunnollinen ihminen, että oot ihan oikeesti sen loman tarpeessa :rolleyes: Ite muistan miettineeni sängyssä naama vihreenä oonko oikeesti "tarpeeks" huonovointinen olemaan pois töistä. Lopulta kun olo helpottu, mietin olinko kuvitellu vaan huonon olon... :eek: Näitä tyhmiä päitä vaikuttaa olevan useampikin...

Joo, liiallinen tunnollisuus (vai itsepäisyys?) on aina ollut mulle jonkinlainen taakka :D
Miehen kanssa tässä pohdittu vknlppu ja huomenna lekuriin vaan, se suorastaan nauro ja sano "aika utopistinen ajatus et oisit sen 3vkoa täysin työkunnossa ilman yrjöö ja hedarii"...oikeessahan se on, pakko myöntää ;) jos hyviä päiviä viikosta on vaan sen 1-3 ja muut menee sängyn pohjalla niin ei järkee.
Mul nyt rv18 menossa ja sitä keskiraskauden aikaista hehkua ja energisyyttä odottaen :D

Tänään tais viel tuntua ensimmäisiä liikkeitä Ykältä mahasta, joten tuli viel enemmän todemmaks se asia et tässä ei oo kyse vaan musta <3

Hahaa, sain ajan vaan terveydenhoitajalle ja ihan täydet 2päivää saikkua. Sano kyl et lääkärille ens kerralla pitää päästä, niin saat pidemmän saikun kerralla eikä tarvi koko ajan siellä rampata.
Peruin harjoittelun ja sekä ohjaaja että harjoittelupaikan hoitsu olivat tosi ymmärtäväisiä.

Tuntuu kyl et ois taakka nostettu olalta pois, stressitaso laskuun nyt ja lepoa vaan! ilohormooneja mahaan :smiley-angelic003

Liityn saikkukerhoon. Migreeni kolmatta päivää :( meinasin saada aamulla raivarin kun soitin pomolle meneväni lääkäriin ja se sano, että joo mä ilmotan että oot ainakin tän iltapäivän pois, mitä vit**ua? Ois kiva hos pomon asenne ois "hoida ittes kuntoon ja lepää pari päivää" Tällasta täällä päin....

Täällä kans yks saikkukerholainen.. pääsin suoraan töistä oikein ambulanssikyydillä sairaalaan yllättävän ja kovan vatsakivun vuoksi. Luultavasti virtsakivestä johtui kipu, melko todennäköisesti, muttei varmasti. Hyvät tropit sain naamariin ja vauvalla ei onneksi mitään hätää. Nyt oon sit onneks jo kotona potemassa arkaa oikeaa kylkeäni. Ja jos kipu uusiintuu, niin ensiapuun mars. Tosi kiva ylläri.. Ja teki muuten kipeämpää kuin synnyttäminen. No saikkua sain viikonloppuun asti, et ei tässä pitkästi herkutella kotosalla.

Mä kävin tänään lekurissa ja jatko saikkuu suoraan 1,5 vklla kunnes on seuraava neuvola. Kehui mun neuvolahoitsun(jota en oo nähnyt ees vielä) maasta taivaisiin ja saikku tarvittaessa sit jatkuu sillon.

hui kauhee röppö mikä säikäytys varmaan ollut, toivotaan ettei kivut enää palais ja menis loppuu asti hyvin!

Kuulostaa kamalalta röppö, mut onneks saat nyt levätä!
Saako kysyä miten diagnosoi tuon virtsakiven? Ettei esim sappikiviä ollut kun ne tuntuu myös oik kyljessä usein ja on todella sairaan kipeitä.
Mulla myös kerran oikealla puolella ollut munasarjakysta puhkesi ja päivystykseen piti lähteä, kivut oli aivan järkyttävät, tuntui koko oikea puoli kipeältä.
Mulla on tapana saada niitä kystia aika ajoin ja kuulema raskaana ollessakin niitä voi tulla, mut mä todella toivon että ei tulis.

Ultrasivat virtsatiet ja munuaisallas oli laajentunut tai jotain, minkä perusteella olettivat et on virtsakivistä kyse. Tosin gynen lääkäri sit sanoi et raskauden tässä vaiheessa voi olla munuaiset muutenkin sen näköiset, kun kohtu painaa virtsateitä. Mitään kiviähän siellä ei näkynyt eikä varjoainekuvauksia tehdä raskaanaollessa. Joten mitään varmuutta asiaan ei todellakaan saatu. Oletus vaan näin. Eikä se urologi osannut sanoa, onko kivi tullut pois vai ei, tai onko niitä siellä vielä lisää tms. Turhauttavaa.

Jatkossa on seurantaa ja lisätutkimuksia nyt raskauden aikana ja todennäköisesti sen jälkeen. Koska mulla ei koskaan ole ollut VTItakaan eikä mitään pissavaivoja, niin on erikoista et yhtäkkiä tulis kivi sinne.

Juoda pitää runsaasti ja ottaa nyt iisisti. Alaselkä ja kylki on vielä arka ja tuikkii inhasti, mut muuten jo kaikki ok.

Mutta kyllähän sitä säikähti, kun ykskaks oli sellasessa tilassa ja työkaverit soittaa ambulanssia paikalle..

No on varmasti inhottavaa kun ei voi olla satavarma mistä kipu johtui ja tuleeko uudestaan.
Se on vielä näin raskauden aikana kaikki kivut ja muut paljon huolestuttavampia kun normaalisti, ainakin itellä, kun pitää miettiä kaikkea että voiko lääkkeitä ottaa ja ei ole kyse vaan omasta voinnista. Ja se jos tulisi raskauden aikana sellanen vaiva mikä vaatis leikkausta.
Mutta ainakin tiedät että vauvalla on kaikki hyvin :)
Ja hyvä että seuraavat tilannetta, eikä vaan ollu joku perus päivystyslääkäri joka olisi arvannut jotain syytä kivuille ja lähettänyt kotiin.

Ööööö, mie sanoisin, et mee lääkäriin :confused: Mie en kyl kattele epämääräisiä mahakipuja yhtään. Varsinkaa jos en tiedä, et liittyykö raskauden normeihin kipuihin.

Takaisin