Sairaalakassi

Osaako joku sanoa saako synnytyksen aikana syödä vai ei? Kannattaako siis kassiin pakata itselleen vaikka proteiinipatukoita?
Netistä löytyy ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti saattaa olla myös sairaalakohtaista. Moni on kyllä sanonut ettei ruoka ole mielessäkään, mutta vaikea kuvitella jaksavansa esim. 24h syömättä. Mehua ilmeisesti saa kuitenkin juoda?

Apua, viikonloppuna viikkoja jo 35, mutta sairaalakassi pakkaamatta. Vaikka halusin että kaikki on varmasti valmiina hyvissä ajoin! En jaksais netistä ettiä, niin jos joku jolla on aikaisempaa kokemusta jo, niin jaksais kirjotella sellasen hyvän listan mitä kannattaa olla mukana? :o Varmasti joku sellainen viesti tässä ketjussa kyllä onkin jo...?

Kun vaan tietäis, että kuinka pitkäksi aikaa sen kassin (omalta osalta) joutuu täyttämään, viikko, kaksi vai kolme...jospa olis huomena sen suhteen viisaampi.

Apua, viikonloppuna viikkoja jo 35, mutta sairaalakassi pakkaamatta. Vaikka halusin että kaikki on varmasti valmiina hyvissä ajoin! En jaksais netistä ettiä, niin jos joku jolla on aikaisempaa kokemusta jo, niin jaksais kirjotella sellasen hyvän listan mitä kannattaa olla mukana? :o Varmasti joku sellainen viesti tässä ketjussa kyllä onkin jo...?
Tuol ketjun alus oli aika paljon hyviä vinkkejä kassin pakkaamiseen. :) niiden pohjalta ite pakkasin. Uskosin kuitenkin et kaikista tärkeimmät (millä pärjää) on vauvalle kotiutumisvaatteet, hygieniatarvikkeet, puhelimen laturi, omia vaihtovaatteeita (alusvaatteet), kamera ja kameran laturi sekä neuvolakortti. :) mä otin lisäks naposteltavaa, tabletin ja kaikkee muuta ei-niin-tarpeellista.

Joku kysy syömisestä niin kyllä mulle ainaki tarjoiltiin aivan ruokaki vielä klo 16 ja kokoajan synnytystä kuiten koitettiin saada eteneen. Tyttö syntyki sitte ennen klo23..

Mä sain synnytyksissä vain mehua ja mustikkakeittoa; molemmat synnytykset on alkaneet käynnistyksellä ja nähtävästi epäilivät, että mennään sektioon, niin en saanut muuta. Salissa olin ekalla kerralla muistaakseni 18h ja toisella kerralla melkein vuorokauden. Olin kuitenkin tipassa, enkä muista, että missään vaiheessa olis ollut nälän tunnetta. Ennen saliin menoa, odotteluosastolla sain normaalit ateriat. Molemmat synnytykset päättyivät kiireelliseen sektioon ja toisen jälkeen oksensinkin, joten ihan hyvä, etten ollut syönyt mitään. Olis ollut kurjaa oksentaa enemmän (kuin se pikkuruinen nestemäärä mikä mahassa oli) kun vatsa on just tikattu kiinni.

Dee, saako udella että mistä syystä on jouduttu tekemään kiireellinen sektio? Sektioon joutuminen kesken synnytyksen pelottaa, vaikka edelliset synnytykset ovatkin sujuneet aina alakautta.

Ja jos muita kesken synnytyksen sektioon joutuneita, niin mielelläni kuulisin kokemuksia?

Uusimpien tutkimustuloksien mukaan syömisestä tai juomisesta ei ole haittaa, vaan pikemminkin hyötyä, että äidillä on energiaa ja nesteytys toimii. Sektioriski ollut syömiskieltoon syynä, ja voi olla sairaalakohtaisia eroja edelleen myös Suomessa. Voin kotona yrittää kaivaa tästä lisäinfoa, jos muistan.

Dee, saako udella että mistä syystä on jouduttu tekemään kiireellinen sektio? Sektioon joutuminen kesken synnytyksen pelottaa, vaikka edelliset synnytykset ovatkin sujuneet aina alakautta.

Pitkittynyt synnytys, avautuminen ei edistynyt vaikka oksitosiinia meni aivan järkyttävät määrät (jotain 150 yksikköä muistakseni loppuvaiheessa). Aloin olla myös ihan poikki ja crp oli nousussa. Sektio oli loppujen lopuksi hyvä juttu molemmilla kerroilla, esikoinen oli niin iso (4400g), ettei olisi mahtunut ulos (tämä siis kätilön kommentti kun näki vauvan). Toinenkin muksu oli nelikiloinen eikä olisi arvion mukaan luultavasti mahtunut tulemaan. Mulle oli siis tehty synnytystapa-arvio molemmista etukäteen ja vauvat oli arvioitu huomattavasti pienemmiksi kuin mitä sitten olivat. Meen ihan hyvillä mielin tällä kertaa suoraan sektioon :)

Ok, kiitos vastauksesta! :) Vaikka nää kysymykseni nyt ihan väärään ketjuun tyrkkäsinkin. Mullakin on kaksi viimeistä lasta arvioitu melkein kilon pienemmiksi mitä sitten olivatkaan syntyessään, että sekin tietty tuo taas oman jännitys momenttinsa tähänkin synnytykseen ja nyt tälläkertaa en edes pääse synnytystapa arvioon.

Mullakin on takana kaksi kiireellistä sektiota. Ekassa oli pielessä moni asia tarjonnasta ja ties missä huitelevista tulehdusarvoista lähtien ja vesien menosta kolmen päivän päästä olin niin heikossa hapessa että leikkasivat. Eikä ihme jos heikotti, koska jostain syystä en saanut syödä enkä oikeastaan paljon juodakaan noina kolmena päivänä.

Toinen leikattiin myös koska "ei edennyt". Mitä nyt vaan huomattavasti nopeammin kuin eka ja mua katseltiin osastolla vuorokausi... No, ens kerralla paremmin. Tuolloin sain muistaakseni mehuja, mutten ruokaa.

Mä pakkasin itselleni (ja miehelle) mukaan myslipatukoita ja pillimehuja tälle kertaa. Koska ei tosiaan ole kovin suuri luotto siihen saako sairaalassa ruokaa, ja veikkaan että mun kroppa ei ainakaan kestä sitä ruoattomuutta kovin pitkään. :rolleyes: Mutta sen tosiaan näkee sitten onko tarve vai ei. Jostain luin, että pitäisi muistaa juoda kuitenkin säännöllisesti ja käydä vessassakin tyyliin kerran tunnissa tai kahdessa.

Meillä alkaa olla kassi pakattu, ja vaikka aina sanon että ei sinne oikeastaan mitään tarvitse niin aikamoisen kasan tavaraa oon raahaamassa. :hilarious: Nojoo, lähinnä kai noi pillimehut siellä painaa ja vie tilaa. o_O

Ja jos muita kesken synnytyksen sektioon joutuneita, niin mielelläni kuulisin kokemuksia?
Itse jouduin kiireelliseen sektioon esikoisen kanssa. Neiti oli tulossa pää väärässä asenossa ulos enkä saanut sitä väsymykseltä niin puskettua ulos.
Mulke ei tarjottu ruokaa, varmaan johtuneen et mentiin sairaalaan 18-19 aikaan. Vettä ja mehua muistaakseni sain, mut eipä nekään uponnut. Miehelle olis ollut tarjolla kahvia/teetä odotusaulassa mut ei se halunnut.

Itse hain tosiaan tänään Libero-laukun kaupasta ja pakkasin sen myötä ne mitä jo oli valmiina sekät ein ostoslistan.
Nyt on pakattuna ainakin:
2xharsoja, nännivoide, siteitä (normi ja yö), pienen hoitoöljyn, puhdistuspyyhkeitä ja liivinsuojat.
Sit laitan pesuainetta (shampoo ja vartalo), karkkipussin, itselleni sekä vauvalle vaateet kotimatkalle, rintakumit, tutti (ihan vaan muodon vuoksi lähinnä), kamera, kuulokeet.. sit ennen lähtöä täytyy matkaan heittää vielä hiusharjat ja laturi puhelimeen.
Toki mietein kirjaa/käsityötä myös sairaalalle, mut sen näkee sitten lähempänä et mitä on puikoilla/koukuilla.

Kotiin pitääkin ostaa vielä hoitoöljyä, talkkia, rasvaa, puhdistusliinoja, liivinsuojia, pusseja kakkavaippoja varten...
Onhan näitä :D

Täällä olis vaatepuoli ja lukemista kassissa. Ite tykkäsin synnytyksen jälkeen pukea omat vaatteet päälle.. evästä ei vielä oo mutta lähinnä omaksi viihdykkeeksi herkkuja oon edes meinannukkaan vaan hankkia.. mietin että ottaisinko kantoliinan jo sairaalaan mukaan niin vois siellä jo harjotella käyttöä mutta en nyt sitten tiiä.. uus juttu mulle. En esikoisen kans harrastanu kantamista. Nyt kuvittelen sen helpottavan arkea.. lähtiessä pitäs muistaa puhelimen laturi nakata kassiin. Saapa nähä mikä on hässäkän laatu että onnistuuko

Muokattu viimeksi:
Mäkään en oo pakannut kännykän laturia enkä kameraa, joten toivon mukaan muistan sit nappaa ne sairaalakassiin ennen kun ovesta mennään ulos :p

Saakohan sairaalaan ottaa crocsit?Olen lukenut et kannattaa ottaa omat tossut mukaan kun ei voi välttämättä löytyä sopivan kokoisia sandaaleita sairaalasta.Mietin et minkälaiset sinne olisi hyvä ottaa mukaan jos ei crocseja saa ottaa?

Saakohan sairaalaan ottaa crocsit?Olen lukenut et kannattaa ottaa omat tossut mukaan kun ei voi välttämättä löytyä sopivan kokoisia sandaaleita sairaalasta.Mietin et minkälaiset sinne olisi hyvä ottaa mukaan jos ei crocseja saa ottaa?

Itse sain käyttää crocseja synnärillä :) Kunhan on sisäkäyttöön soveltuvat, eli ei mitään kuravellissä uitettuja.
Itsellä jo ostettu kolme kokoa isommat crocsit ja pakattu laukkuun valmiiksi :)

Edit* Siis sen takia kolme kokoa isommat kuin normaalisti, koska edellisellä kerralla ainakin oli kamala turvotus kun sairaalalle päästin rv 41+5.

Nyt sitten tietää, että itselle pakataan iso laukku, koska pitää mennä sairaalapaikkakunnalle odottelemaan jo hyvissä ajoin ja vauvan tavarat laitan kotiin kaukaloon valmiiksi ja mies tuo ne sitten ku joskus kotiin pääsee...

Tässä avuttomana mietin että jos ostan nyt jonkun fleece haalarin niin sehän menee äkkiä pieneksi :-o vai voiko ostaa valmiiksi vähän isomman? Jossa vauva mm. kotiutuu...

Minä ostin 56cm fleecehaalarin ja ajattelin et sopii sen ajan kun sopii,kesään ei ole muutenkaan pitkä aika niin ei tarvitse silloin muutenkaan fleecehaalaria.

Takaisin