Sairaalakassi

Niin justiin :) tää palsta on kyllä niin hyvä kun on monenlaista tietämystä:)
 
Kassi vihdoin loppuunasti pakattu (oli jo aikakin!). Lisäsin sinne uusimman kaksplussan jos pitää sektiota huomenna odottaa... varppina ei pidä kun oon varautunut. Muutoin siel on ne verkkorintsikat, saippuat, rasvat, hammasharja ja tahna sekä lääkkeet, läpsyt ja vauvalle pupu. Lisäks kantoliina ja turhakkeena mulle villahuivi hartioille. Yleensä palelen mut nyt taidan sitte kellua hiessä :)
Nii ja neuvolakortti ja Juissi mehupurkki. Noilla mennään....
 
Hitsiläinen mulla leikkaa viiveellä, nimittäin vasta eilen tajusin, ettei synnytyksen käynnistyttyä saa syödä mitään kiinteitä (koska ikinä ei tiedä, jos vaikka joutuukin ykskaks sektioon). Olin jo ehtinyt kerätä hyvän varaston pähkinöitä ja prodepatukoita, mut varmasti ne synnytyksen jälkeenkin kuluu.

Jotain energiaa siinä synnytyksen aikanakin kuitenkin ois varmaan hyvä saada, joten eväskassiin lähtee nyt sitten myös mehua ja prodejuomia. Jostain luin, että synnytys kuluttaa 500 kcal tunnissa, eli saman verran kuin kuntokeskusten tehojumpat! Taitaa olla urakan jälkeen pikkasen nälkä. :wink
 
Miks ei saa :bored: täh jos synnytys venyy monta päivää niin johan siinä voimat menee ennen kuin pääsee ponnistaa!

Ite kyll tykkäsin lämpimästä mustikkakeitosta synnytyksen aikana :) et ehkä joku kevyt syöminen sopii mulle paremmin kuin pähkinät tms..
 
No ite "keksin" ton anestesialääkärien ohjelehtisestä, syy siis riskit jo sattuu yllättäen joutumaan johonkin kirurgiseen toimenpiteeseen. Mutta kyllä ite aattelin syödä kiinteitäkin ainakin jos kotona avautumista odottelee, mutta sitten siirtyä noihin nestemäisiin kun sairaalalla on todettu että synnytys todella on käynnissä ja etenee. En ole synnyttänyt mutta voisin kuvitella, että siinä vaiheessa tuskin tekee mitään kiinteää mieli syödäkään.
 
Mä olen äitiysloman alusta asti lisäillyt ja ostellut sairaalakassiin pikkuhiljaa tavaraa. Nyt se alkaa olla jo aika painavakin enkä enää edes muista mitä kaikkea siellä on. Shamppoo sieltä vielä puuttuu kun olen kytännyt jos mun käyttämä olis alessa. :grin Mä ostin sellaisen marimekon miniweekender-laukun tonne synnärille/hoitolaukuksi, yllättävän paljon näyttää tavaraa mahtuvan.:eek:
 
Mä tarvitsin omat pesuaineet, hammasharjan ja tahnan, hiusharjan, laturin. Muutoin osastolta sai kaiken, jopa noi carriwelin verkkorintsikat :) lanoliinit, siteet, vaatteet (myös housuyökkäri), verkkopöksyt :Heartred yms. Go Tyks!
Omat hedelmät ois ehkä ollu tarpeen... niin ja siellä kannattaa vähän etsiä ja kysellä niin löytyy välipalat ja kaalit, noi rintsikat yms.

Ja koska ei oo enää kaukaloita tyksissä niin se unipupu oli turha.
 
Tulen tänne huutelemaan, mutta Jadeiitti, mitä mitä? Saako Tyksistä verkkorintsikoita? Miksei kukaan kertonut mulle kun synnytin Tyksissa vuosi sitten?
Ja miten ei ole kaukaloita Tyksissa?
Meillä oli, mutta moni piti vauvaa yöllä vieressä. Kaukalon otin kuitenkin silloin mukaan, kun menin suihkuun. Vauva nukkui siinä kaukalossa suihkun ajan.
 
Minäkin tuun huutelee kun 16.12. kävin Tyksissä synnyttää. Nii ne kaukalot on viety pois. On siellä hoitajien huoneessa niitä ja varmaan saa hetken tarpeeseen tms. Verkkorintsikat ois kyll ollu hyvät kun ois tienny pyytää.
 
Joo siellä pitää osata pyytää ja niitä on yhdet per potilas. Rintsikoita siis

Ja ei, kaukalon saa jos todella haluaa, mutta ne suosittaa vauvan paidan alla pitoa ekat vrk. Jätin vauvan sänkyyn nukkumaan tyynyillä tuettuna ja laidat ylös ku kävin vessassa. Hoitaja voi myös sen hetken katsoa lasta
 
Sairaalakassi on tupaten täynnä jo omista hygieniatarvikkeista, liiveistä, villasukista, eväistä ja miehelle ostetuista lukemisista. Onneksi ei asuta kaukana sairaalasta, niin voi lähettää miehen hakemaan kotoa, jos jotakin tärkeää jää puuttumaan.
 
Täällä Koks:ssa on tuollainen muovinen laatikko yöpöydällä josta löytyy nuo rintaliivit, liivinsuojat ja vauvan hoitoon tarvittavia tavaroita.. Ja kaiken tuon laatikon sisällön saa viedä kotiin mitä jää.. Ja sit saatiin (niinkuin hoitaja sanoi): korruptioboksit eli liberon kassi ja pampersin vaippapakkaus.. :)
Omia tavaroita olen tarvinut tähän mennessä hammasharjaa, tahnaa, hiusharjaa, laturia ja huulirasvaa.. Sairaalan tavaroil pärjää aika hyvin.. :)
 
Nyt on vähän tyhmä kysymys mut siis onko se vierihoito nyt sitä et vauva nukkuu äidissä kii? Terkkari ku anto tayssin ohjeistuslapun, niin siellä toteutetaan vierihoitoo. Ja oon miettiny et onko se nyt sit tota :D mä en pysty nukkuu niin lähellä ketään, monta kertaa oon kissojenki päälle pyörähtäny ja kädellä huitassu ku oon niin kova pyöriin ja tartten paljon tilaa ympärille. Kyllä mä haluan vauvalle oman pedin sie..
 
Jaa jaa 10v sitten puhuttiin vierihoidosta siinä että lapsi on äidin vastuulla 24/7 vaikkakin omassa sängyssä... ja sen vierihoidon vastakohta oli se jenkki malli että vauvat on ekan päivän/päivät tarkkailussa (leffassa näkee kun ne kattelee rivissä olevia vauvoja lasintakaa)

Mut eiköhän joka sairaalasta löydy myös se sänky vauvalle :) jos sen kokee itselle paremmaks! Kaikkea ne siellä suosittelee mutta kaikkeen ei tarvitse suostua...
 
En mä ainakaan ota vauvaa rinnalle nukkumaan yöksi vaikka kuinka yrittäisivät pakottaa. Pelkäisin, että jyrään sen unissani vaikka aina toitotetaan, että niin ei kävisi. Omaan sänkyyn vierelle ja kun itse olen edes puoliksi hereillä niin sitten vieressä. Tää käytäntö täytyykin varmistaa sitten heti ekana päivänä =D. Saa mies tuoda äitiyslaatikon muuten kotoa =D =D.

Ajatus on, että ei tulisi kotonakaan perhepetiä tms. Tosin meillä on se 110cm (ja vähän päälle) kapea sänky jo ukon kanssa jaettavaksi, että ei ole paljoa vaihtoehtoja edes tuon kanssa =D
 
Meillä vähän sama juttu nukkumisen suhteen. Perhepeti olisi kiva ja imettämisen kannalta kätevä, mutta meidän 160cm sänky ei kyllä riitä. Pyörin paljon unissani ja tarvin tosi paljon tilaa, nytkin tuntuu välillä ahtaalta. Ja pelottaisi ihan hirveästi että vauva jää alle tai tippuu sängystä! Kissaakin olen niin monta kertaa potkaissut tai töninyt pois unissani, se sentään pystyy väistämään. Vauvan rinnalla nukkuminen sairaalassa tarkoittaa käytännössä sitä että itse en nuku. Vaikka osaisikin nukkua paikoillaan ja selällään, niin miten siinä siltikään uskaltaisi nukahtaa?!
 
Mä ostin meille kotiin vauvanpesän ovh.38 € Lastentarvike-nimisestä kaupasta, jotta vauva voisi siinä nukkua sängyssä mun ja miehen välissä yönsä. En uskaltaisi muuten nukuttaa vauvaa vieressä. Ei siellä sairaalassa varmaan kauheasti pysty nukkumaan, jos vauva nukkuu siinä itsessä kiinni. Meillä kissa saa häädön sängystä, kun vauva syntyy. Kaikki ei mahduta samaan sänkyyn.
 
Mä en tiedä et nukkuisko sitä muutenkaan jos pieni olis tuol kaukalos.. Tai siis yhtään sen paremmin.. Täällä kaukalo löytyy mut vieressä neiti on nukkunut.. Kertaakaan en ole vaippaa enempää pukenut hälle ylle, eli paljon vietetään aikaa ihokontaktis..
Mut kotona voi olla toinen juttu, en tiedä.. Aika näyttää miten sitä sitten toimii.. :)
 
Meillä kissaa on varmaan mahdoton häätää sängystä kun on tottunut koko ikänsä nukkumaan meidän vieressä. Eikä siedä suljettuja ovia. Saa nähdä miten kissan ja vauvan yhteensovittaminen muutenkin onnistuu!

Maria75, luin jostain että kissa (ja lemmikit muutenkin) kannattaisi totuttaa vauvan tuomiin muutoksiin jo ennen vauvan tuloa, jos vaan mahdollista. Jos haluatte häätää kissan sängystä vauvan takia, niin ehkä se kannattaisi tehdä nyt? Vauvan tulo voi olla kissalle stressin paikka, ja muutokset tuottaa lisästressiä. Riippuu toki kissasta :)

Ja tuo vauvapesä kuulostaa ihan hyvältä! Ehkä sellainen tulee hankintalistalle jos alkaa näyttää siltä että vauvan nukkuminen pinnasängyssä on vaivalloista. Nukkumisjärjestelyt muutenkin jännittää, kun pinnasänky on meidän makkarissa ja olen itse niin huono nukkumaan. Ja aluksi sitä varmaan valvoo ihan vaan tarkistamassa että vauva hengittää :)
 
Takaisin
Top