Sairaalakassi

Bimbelibom

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2016
Jouluäidit 2020
Tätä aihetta on jo sivuttu jossakin ketjussa, mutta en nyt jaksa etsiä kys. keskustelua.

Laskettu aika tosiaan lähenee ja itse olen tylsistyneenä (saikku + mammaloma) alkanut hiljalleen täyttämään salikassiani varusteilla, joita luulen tarvitsevani. Villasukat löytyy, samoin muutama protskupatukka ja urheilujuoma. Kotiin lähtöä varten olen pakannut mukaan tunikan ja legginsit. Matkakokoiset pesuaineet on mukana. Tosin ne ovat aika lopussa ja mietin, että jos loppuvat ennen viimeistä pesukertaa, niin kai siellä sairaalassakin jotain suihkusaippuaa on? Hammasharja & -tahna, lanoliini, gilette ainakin löytyy. Muutaman yösiteen ajattelin ottaa mukaan, mutta tosiaan vain muutaman. Elän toivossa, että sairaala-ajan saan käyttää sairaalan jättisiteitä.

Mutta auttakaa nyt kokeneemmat synnyttäjät, mitä vielä? Itse olen ollut TAYSissa yötä viimeksi lapsena, joten muistikuvat ovat hatarat ja käytännötkin varmaan muuttuneet parinkymmenen vuoden aikan. Haluaisin painattaa siellä sairaalan vaatteissa, tämä varmaan onnistuu osastolla, mutta onnistuuko myös potilashotellissa? Ja löytyykö sieltä ihan kaikki vaatteet, vai pitääkö hamstrata tuo kassi täyteen esim. omia alusvaatteita? Hirveän hankala niitäkin pakata, kun ei oikeasti tiedä kauanko siellä joutuu loppupeleissä olemaan. Tarvitsenko jotkut omat sisätossut? Mies ilmeisesti ainakin tarvitsee.

Ajattelin lähdön hetkellä napata mukaan vielä tabletin ja mp3-soittimen, jos ehdin. Ja tietty kännykän laturin.

Ja mites ne babyn kotiintulovaatteet? Itse jätän ne autoon odottamaan kotiin pääsyä, mutta mitä kannattaa ottaa? Kyse on kuitenkin talvesta. Tosin Suomen talvi nyt on alkanut vasta helmikuussa viimeisen parin vuoden aikana. body, potkuhousut, villa-asu ja hupullinen matkapussi on meillä nyt alustavasti pakattu mukaan + tumput ja kypärämyssy. Vaippoja on muutama kappale sekä kokoa 1 että 2.
 
Löytyy periaatteessa kaikki vaatteet shamppoot. shamppootyms mutta itse taas muistan että huuli/naamarasva olisi kauheen kiva.... täällä ja siellä tayssissa on kauheen kuiva huone ilma!!
 
TAYSista en osaa sanoa, kun olin kättärillä, mutta kantsii mielestäni ottaa mainitsemiesi asioiden lisäksi mukaan imetysliivit. Vaikka ei imetys onnistuisikaan, niin voivat silti olla mukavammat päällä. Minä hiippailin sairaalan vaatteissa ja villasukissa. En halunnut sisätossuja kun en niitä osaa käyttää (mies sai kulkea kengät jalassa muualla kuin huoneessa). Kotimatkalla päällä oli lököpaita, villapaita ja miehen collegehousut, ah ne oli niin mukavan väljät vielä synnytyksen jälkeenki:joyful:

Kättärillä esikon kanssa tuli käytettyä siellä ollessa sellasia verkkoalushousuja niiden megasiteiden kanssa (kumpiakin oli vessoissa), eli omia alushousuja tarvin vasta kotimatkalla.

Vauvalle body, housut, sukat, tumput, myssy (oli muuten jo oma myssy osastolla, eli niitä pakkaan mukaan muutaman), lämpöhaalari, lämpöpussukka ja ulkomyssy. Jos joutuu kulkeen ulkona pakkasessa pienenkin matkan niin sitä varten otetaan pieni peitto, mikä heitetään kaukalon päällä. Autolla suunniteltu kulkevamme niin tuo riittänee ellei ole hirmupakkaset.
 
Bimbelibom, Potilashotellissa on suositus omista vaatteista (eivät luonnollisesti toivo hotellivieraiden joukkoon ruokailuihin sairaalan vaatteet päällä), mutta sairaalan vaatteitakin sieltä löytyy sekä äidille, että vauvalle. Ja omat sisäkengät kannattaa pakata matkaan mukaan. Sairaalan tossut on ihan onnettomia. Tosiaan ne imetysliivit on hyvä pakata matkaan ja liivinsuojia samoin ja huulirasva ym voiteet jos jotain muita käyttää. Sairaalassa kannattaa tosiaan käyttää niitä kertakäyttöisiä verkkoalushousuja. En tiedä löytyykö synnyttäneitten osastoilta edes muita. Sairaalan alushousut on.. hmm... ei kenenkään jalkaan sopivia niin noi verkkohousut toimii paremmin kun mukautuvat jokaiselle.
 
Mä olen pakannut sen verran, että vessasta löytyy yhdestä pussukasta perushygieniavälineet mitä kuljetan muutenkin mukanani jos menen yöksi jonnekin. Lisäksi samassa pussukassa on lanoliinia, huulirasva, mun omia lääkkeitä muutamaksi päiväksi ja siteitä. Niin ja pari pampulaa ja harja. Olen pakannut tuon pussukan ihan siltä varalta jos tässä tulee jotain akuuttia, että täytyykin jäädä yöksi osastolle tms niin mies osaa tuoda. Myöhemmässä vaiheessa laitan sitten kassiin vaatteita itselle ja vauvalle ajatellen synnytystä ja mahdollista potilashotellissa oloa jne. Mutta mulla nyt onkin vielä kaksi viikkoa laskettuun aikaan eli ei vielä mitään kiirettä noitten asioitten kanssa.
 
Hei, mitä tuo lanoliini on ja mihin tarkoitukseen sitä on hyvä ottaa mukaan sairaalaan?
 
Lanoliini on siis jonkinlaista lampaanrasvaa tms, on tosi vahvaa rasvaa ja sopii nänneille jotka ovat aluksi imettäessä todella kovilla. Tuota ei myöskään tarvitse pestä/pyyhkiä pois ennen imettämistä toisin kuin monia muita rasvoja. Löytyy tosiaan äitiyspakkauksestakin (en nyt muista millä nimellä siellä oli mutta sellainen pieni tuubi). On siis todella riittoisaa eli ihan pieni tuubi riittää jo pitkälle. Ja samaa voi käyttää ihan mihin tahansa kuiville iho-alueille ja vaikka huulirasvana.
 
Ahaa, kiitos tiedosta. Äitiyspakkauksessa huomasinkin jonkun tuollaisen tuubin, en vain tiennyt että se on nimeltään lanoliinia. :) Sen pakkaan mukaan varmasti!
 
Juu se oli jollakin hassulla nimellä mielestäni kun ei viitannut siihen lanoliiniin ollenkaan.
 
Lanoliini on siis villarasvaa :) Ja ihan parasta melkee mihin tahansa, ja on mauton joten ei häiritse vauvaakaan imettäessä :) PHKS:ssä sitä saa synnyttäneiden osastolla näytepakkauksina, kun vaan pyytää. Eli tääl sitä ei tarvi edes ottaa kotoa mukaan.

Mä en oo viel osannu edes laittaa synnärikassia valmiiks, en oo uhrannu ajatustakaan. Meil lähdöt on ollu niin rauhallisia et on silloin ehtiny pakkailemaan kaikessa rauhassa tarvittavat mukaan. Toisaalta täähän voi tulla äkkinäisestikin, muutenkin ollu sen verran erilainen raskaus et ei ehkä pitäis odottaa asioiden menevän samalla tavalla. Jotenkin tuntuu et en muutenkaa oo mitenkään erityisesti valmistautunu vauvan tuloon, ku kaikkea on jo valmiina ennestään. Paitsi et pinnis tarvii patjan, mut sil ei oo kiire ku vauva nukkuu alkuu mun vieressä. Ja turvakaukalo puuttuu, mut saadaa varmaa lainaa sit ku pyydetään/tarvitaan :)
 
Ja Aphrael sul taitaa olla enemmän kuin kaks viikkoa laskettuu aikaa :wink
 
Bettie, Mistähän toi kaksi viikkoa tonne tuli :D Kaksi kuukautta piti varmaan laittaa :D
 
Täällä on kans ihan kaikki tekemättä vauvaa varten. Luultavasti kaikki tarpeellinen on olemassa, mut muuton jäljiltä ties missä. Viimeks pakkasin sairaalakassin 35 viikon paikkeilla, kun rupes enemmän supistelemaan. Nyt on jo kuukauden enemmän supistellu ja viikkoja 32+3. Onneks siis pääasiassa harjoitussupistuksia.
 
Miekää en oo ees ajatellu vielä sairaalakassia. Kai mie reppuun pakkaan sit, mut miehän tarvin niitä kaikkia vielä! :D Onneksi mies voi tuoda täydennystä jos jotain unohtuu.
Viimeksihän mentiin pikaiseen tarkastukseen, josta jäinki suoraan käynnistykseen. Mies haki sitte myöhemmin kotoa, mitä muistin luetella :D
 
Pitää varmaan alkaa tota sairaalakassia murehtii ku jouluna se viimestää otetava mukaan :)
 
Huutelen tän vuoden tammikuisista ja ensi vuoden maaliskuisista :grin

Neuvolakortti, Kela-kortti
Kännykkä (mahdollisesti erillinen kamera lisäksi) + laturi, kuulokkeet?
(iPad + laturi)

Sisäkengät (itse unohtelin niitä joka paikkaan) jotka saa kastua, sairaalan tohvelit ei mulle istu
Vähän syötävää ja juotavaa
Itse menin sisään löysissä vaatteissa, joissa kävelin myös ulos kun eivät lapsivesistä kastuneet. Lämmin takki ja pipo
Puhtaat alusvaatteet kotiutumiseen

Hygieniatarvikkeet (hammasharja, -tahna, shampoo, mieto/hajustamaton deodorantti, nännirasva, hiusharja, hiuslenkit)
Erityislääkkeet (astmapiiput ym.)
Harkitsen korvatulppia, mutta vauvan takia en taida ottaa

Vähän rahaa (tosin itse en halunnut mennä kanttiiniin ja tuskin moni muukaan)

Puolisolle/tukihenkilölle:
Parkkikolikoita
Evästä, juotavaa, naposteltavaa
Kännykkä/kamera
Jotain lämmintä päälle (esim. Kevytmakuupussi jonka voi avata peitoksi jos haluaa torkuttaa kun synnytys kestää, jos kestää, tai villapaita tm.)
Sisäkengät (jotka saa kastua)
Mukavat vaatteet (ei kauluspaitaa ja farkkuja, tai itse en ainakaan haluaisi olla sellaisissa tuntikausia) ja isokaulainen t-paita, jonka alle puoliso/tukihenkilö saa vauvan vierihoitoon kun äiti menee suihkuun
Hammasharja...?

Vauvalle olin varannut kotiutumisvaatteet valmiiksi, ne olivat kaukalossa kotona ja mies toi ne sairaalaan. Lisäksi oli kaukalopussi. Mies ajoi auton suoraan sairaalan oven eteen. Lapsi oli puettu sisävaatteisiin + tumppuihin + kypärämyssyyn ja laitettu kaukaloon kaukalopussin sisälle. Auto ehti lämmetä ennen kuin mentiin sinne, joten vaikka oli pakkasta, tuo kombo riitti. En muista, laitettiinkaan harso kaukalon kuomun eteen estämään pakkasilmaa.
 
Täällä on vauvalle hoitolaukku valmiina :) eli sisältää vaateita, vaippoja, harsoja, kosteuspyyhe paketti, pullo, tutti, viel toki pyyhe ja korvikkeet lisään myöhemmin :) ja nyt pitäs pikkuhiljaa omaa kassia ruveta laittaa.. Mut ei kyl raksuta mitä sinne laittas siis vaateitten, laturin, pienen purtavan ja rahan lisäks? :eek: ottasko neulonta tarvikkeet? Kirjan? Huokaus.
 
Tiita: Mä en esikon kanssa kerinnyt lukemaan yhtään tai tekemään mitään muutakaan ku olemaan vauvan kanssa ja satunnaisesti nukkumaan. Mies joutu usein tuomaan ruuatkin huoneeseen kun en keittiöönkään päässy syömään. Toinen oli ihan koko ajan tississä kiinni. Toivottavasti uusi tuttavuus nukkuis vähän enempi ja söis vähän tauotetummin:happy:

Nyt pitäis kai alkaa taas itsekin pakkaileen laukkuja. Mies jo kiinnitti kirjekuorella eteisen seinään hätätapaustaksirahan. Jos ei vaikka olekaan paikalla ja kiire tulee lähteä:wink
 
Takaisin
Top