Sairaalakassi :)

Mä en aio mitään haalareita pukea vaikka omanikin syyskuun alussa syntyy. Ellei sit oikeesti ole pakkasta. Ihan vaan bodyn ja housut ja kevyen lakin. Laitan vaikka fleese-huovan kaverin päälle jos tuntuu kylmältä. Autolla kuitenkin sairaalasta lähdetään.

Mitään vauvan vaatteita en pakkaa mukaan, en taida pakata edes koko sairaalakassia. Mies saa sitä mukaa tuoda niitä tavaroita ja vaatteita joita me tarvitaan. Jos ny hammasharjan yrittää muistaa :-)
 
Meillä kun matkaa sairaalaan on n. 30 km, eikä itsellämme autoa (eikä vielä mitään tietoa millä me sinne synnyttämään mennään), niin pakko varautua melkeen kaikella mahdollisella, jos käy niin että ei mies ei pääse meidän sairaalassaolon aikana kotoa mitään enää hakemaan. :confused2 Mutta ehkäpä minäkin voisin jättämään sen haalarin kotiin, en kuitenkaan tahdo liian paljonkaan turhaa tavaraa pakata mukaan!
 
Tästä asiasta on varmasti niin monta mielipidettä kuin pukijaakin. Itse varaan mieluummin reilummin vaatetta kun syyskuussa ei voi yhtään tietää millainen sää on, voi olla tosi lämminkin, mutta toisaalta sää voi olla myös tosi kylmä ja kalsea. Tai näin ainakin meillä täällä Itä-suomessa :wink

Eli itse aion vauvalle kevyen haalarin ottaa mukaan, tietenkään en sitä pue jos onkin lämmin päivä.
 
Apua, minä en ole vielä ede miettinyt sairaalakassia :) tai olen kyllä hermoillut, mitä sitä tarvitsee, mutta päätöksiä en ole tehnyt. Otan varmaan itselle Marimekon olkalaukun ja vauvalle sitten hänen hoitolaukun. Mies varmaan tuo vauvan tavarat kotiutumispäivänä tai edellisenä. Meille synnytysvalmennuksessa sanottiin, että synnytyssalissa ei saa puhelimia olla. Yritetään, että keskitytään synnytykseen eikä puhelimen katsomiseen ja näppäilyyn, vitsailtiin miehen kanssa, että eikös sitä vois pitää liveseurantaalaughing4
Olen miettinyt mitä vauvalle sitten otettais, kun kotiin lähdetään. Viime vklpna katsoimme hieman jo vaatteita äidin kanssa. Olen miettinyt; body, potkarit,sukat,tumput, pipo sekä sitten villanuttu. Pähkäilin ja hermoilin, että pitääkö joku pukukin olla, mutta vielä en ole päätöstä tehnyt.
 
Ite en ainakaan esikoisen kanssa tarvinnu vielä liivinsuojia sairaalassa, maito nous kunnolla vasta kotona, mutta voihan olla että joku jo tarvii sairaalassakin. Plus ajattelin kyllä itekkin ottaa semmoset nyt mukaan jos vaikka nousee nopeemmin ja paremmin nyt kun on jo vähän kokemusta imettämisestä. :) Ite käytin esikoisen kanssa kertakäyttösiä suojia koska ne on vähä muotoiltu ja istu paremmin mun rintaliiveihin (ohuet) sillon. Kestot jäi ihan rypylle mikä näky läpi paidastaki. Ne vois toimii semmosten parempien liivien kanssa, ajattelin vielä kokeilla.
Mulla iski tänään semmonen Joo, vois kyl pikkuhiljaa pakata jotain valmiiks. Käytiin sairaalassakin tutustumassa ja la on kuun alussa. Ja neuvolantäti tosiaan jo tänää neuvolassa puheli et jos meitä ei ens viikolla näy siellä ni ollaa synnyttämässä...:D Kattoko se että oon jo sen näkönen että tulee pihalle..
 
Mulla on jo aikaslailla pakattuna :) Otin sitten kumminkin aika ison kassin, kun ei meillä oo sopivan kokosta... siellä on mulle kotiintuloa varten fleecehousut (menevät ainakin jalkaan) ja paita ja alusvaatteet, sitten on pörrösukat ja otan mahdollisesti vielä fleecetakin kun olen tällainen vilukissa. Vauvalle body, puolipotkarit, velourpotkarit (ylimääräsenä), pörröpuku, hattu. Sitten kamera, usb-soitin, kännylaturi, karkkipussi, lansinoh-voide, meikkipussissa siteitä, hammastahna ym. sälää. Hammasharja ja hoitoaine puuttuu vielä. Mitäköhän unohtui? Ainiin, se toivelista pitää vielä täyttää.

Minun taktiikka on, että siellä kassissa on kanssa kaikki odottamassa, eli olen ostanut/ostan uuden hammasharjan +tahnan +shampoot jne, en laske sen varaan että osaan kerätä ne lähtiessä (sitäpaitsi eihän tiiä lähenkö kotoa vai hakeeko mies kassin). Kännylatureitakin oli sopivasti kaks ja huulirasvoja nyt pitää aina olla monta varastossa. Käsilaukku tulee varmaan erikseen mukaan, ellei nyt sitten tuu tyhjennettyä sitä lähtiessä tonne kassiin. Siellä on sitten neuvolakortti ja kännykkä ynnämuuta.
 
Minä laitoin tänään sairaalakassiin ensimmäisen asian. Kävin kauppareissulla myös apteekissa ja ostin sellasen Lansinoh-voiteen ja laitoin sen sinne.

Mulla on muutenkin shampoot+hoitoaineet jne erikseen kotona ja sitten siinä toilettilaukussa, jota kuljetan reissussa, niin voisin siirtää sen toilettilaukun tuonne sairaalakassiin myös, kun ei tässä taideta olla enää yön yli reissuihin menossa ennen synnytystä. Vauvan vaatteet, niinku oon tainnu sanoakin, laitan turvakaukaloon ja mies saa tuoda ne sitten tullessaan meitä hakemaan kotiin. Eväitä, sellasia säilyviä, pitäis varmaan ostaa sinne miestä varten, myslipatukoita jne.
 
Onkohan joku jo maininnut, että ekakertalaiset älkää vain kuvitelko laittavanne farkkuja kotiin lähtiessänne tai muita kovia/kireitä/ennen raskautta-housuja, mahaa on jäljellä ehkä about saman verran kuin 6kk raskaana, ei enää vain niin "kovana", mutta ei nyt ihan parissa päivässä laske entiselleen :) kroppa ollut kovilla, joten hemmotelkaa sitä pehmoisella, vaikka yleensä ei tyyli olisikaan sellainen! Mulle värit on tärkeitä,joten itselleni varaan ainakin paidaksi jonkun suht värikkään freesin paidan.
Vastasyntynyt vauva ei pysty vielä ylläpitämään lämpöään, jonka vuoksi tarvitsee enempi vaatetta kuin me aikuiset - vasta n.3kk iässä alkaa se puoli sujua, joten ottakaa vain toinen kerros vaatetta kotimatkalle mukaan, tarvitsee sen, vaikka erityisen kylmää ei olisikaan. Aatelkaa nyt pikkusta, aina saanut olla ihanassa lämpimässä kohdussanne, tuntuu huoneenlämpökin aluksi kylmältä. Sairaalassakin vauvat on body+potkarit+pipo +peitto ympärillään, ja ovat sentään sisällä, missä vetoa ei ole..

Jälkeenpäin oon säälinyt meiän esikoista, joka syntyi huhtikuussa, kotona pidettiin alusta lähtien body+pöksyt+mahd pipo päällä, kunnes terkkari kotikäynnillä sanoi, että voisihan siinä jokin viltti olla pikkuisella lisäksi.. Tuli aika kamala olo, voi pikkanen, jos oli ollut viluinen eikä oltu tajuttu....
 
Riippuu varmaan paikasta, olisin halunnut olla omilla kerran synnytyksen yhteydessä päivytyksen kautta osastolle mennessä, niin sanoi kätilö, että parempi sairaalan vaatteilla pöpöjen tähden. Toisessa sairaalassa leikkauksen jälkeen laitoin omat vaatteet päälle kun vain kynnelle kykenin, eikä siitä tullut noottia.
Pikkuhousut synnytyksen jälkeen on aika kovilla, kun sitä jälkivuotoa voi tulla tosi runsaastikin ja joutuu pitää kunnon paksua sidettä (tai siis ne sairaalan tarjoamat on sellaisia jättimäisiä ja monesti tarvitaankin sellaisia), joten ei mahdu omiin sellainen välttämättä, ja likaantuu, sairaalan suloiset verkkopöksyt voi heittää roskiin sitten aina tarpeen mukaan.
 
kyllä mä ainakin ihan mielellään vedän ne sairaala kaavut niskaan. Ei niitä tarvi kummnkaan montaa päivää käyttää. Edellisestä itsellä oli ainakin niin runsas jälkivuoto, että sai välillä vaihtaa 3kertaan päivän aikana vaatteita puhtaisiin, sekä hikoilun kun sika. Omiin pikkareihin ei tosiaan pysty sulloon sitä sairaalan sidettä :D
Mutta voihan sinne kassiin pistää muutamat omat vaihto vaatteet, jos saakin käyttää ja se tuntuu mukavammalta :) Lahdessa on myös se, että sairaala ei pese sun vaatteita. Sairaalaan tulovaatteet pestään tarvittaessa, itsellä tuli ainakin niin paljo lapsivettä, että oli housut ihan liti märät. Ja ne oli käynyt pesulassa, kun toivat mulle ne takas :)
 
Mä pakkasin sairaalakassin nyt viime viikolla. Aika maltillisesti otin tuota tavaraa, ihme kyllä! :D Pakkasin mp3-soittimen, kameran ja laturin, kännykän laturin, muutaman pillimehun ja myslipatukan, hiusharjan, hammasharjan- ja tahnan, hoitoaineen, imetysliivit ja yhden harson josta koirat saa sitten haistella vauvan tuoksua :)

Asutaan vain 20min päässä sairaalasta niin en tuon enempää aio raahata mukaan. Ukko saa sitten tuoda vauvan vaatteet (jotka tietysti olen pakannu valmiiksi turvakaukaloon :wink ) ja jos tulee lapsivettä kauheasti niin housut mulle!

En ostanu mitään karkkia valmiiksi koska on niin huono itsekuri että söisin ne kuitenkin joku päivä sieltä laukusta ennen synnytystä! :D
 
Mä en jotenkin saa yhtään aikaseks tota pakkailuhommaa - oon laiskistunut tän äippäloman ja sairasloman myötä ihan hirveesti! Pienetkin jutut on ihan työn ja tuskan takana :D

Mitä te nyt ootte pakkaillu sinne laukkuun? Laittaisko joku vaikka ranskalaisilla viivoilla ihan listaa siitä mitä on pakannut, mitä olis järkevää olla mukana, mikä turhaa... Mä en jotenkin osaa nyt yhtään hahmottaa et mitä tartteisin:D Jos mä siitä saisin jotain intoa? :P

Mites hei muuten jo te ennestään synnyttäneet, tiiättekö saako sitä Liberolaukkua sairaalasta mukaan ja onko siinä mitä yleensä ollu mukana?

Mietin just et tuleeks siin esim. jotain kylpyöljyä, talkkia tmv. mukana vai pitäskö käydä kaupassa ostelemassa nekin valmiiks?

Meillä kun on aikalailla kaikki valmiina, mutta just tollaset pikkujutut puuttuu, esim. just vaipat, kylpyöljyt, rasvat, tuttipullot ym... :/ ...ja niistäkään en osaa yhtään hahmottaa et mikä olis hyvä olla, mitä kerkee myöhemminkin jne :D
 
Mun suunnitelma oli tänä viikonloppuna pakata kassi valmiiksi, vaan enpä saanut aikaiseksi... =) Ehkä jo huomenna kuitenkin? Vaikka ei kai sinne nyt niin paljon mitään tarvii mukaan.....
 
Anna_ : Ainakin Taysista kai saa sen Libero-laukun mukaan, sanottiin meidän kunnan perhevalmennuksessa, mutta sitä en tiiä mitä siellä on sisällä.

Minä pakkasin/pakkaan:

- neuvolakortti
- Lansinoh
- korvatulpat
- sisäkengät miehelle ja itselle
- eväitä
- imetysliivit + liivinsuojia
- hygieniatarvikkeet
- villasukat
- lakua
- kestositeitä
- imetyspaita + muut kotiintulovaihtovaatteet (mies saa tuoda samalla ko tuo vauvan vaatteet hakiessaan meidät kotiin, mutta katselen ne valmiiksi)
- hiuslenkkejä
- kuivashampoo

- puhelimen laturi + kuulokkeet
- kamera (miehen heiniä)
- läppäri?

- lukemista?
Siitä en osaa, ensisynnyttäjänä, sanoa että mikä on hyödyllistä ja mikä turhaa, mutta noilla nyt ajattelin lähteä liikkeelle :)
 
Hollolassa sai sen liberokassin jo neuvolassa. Mutta neljä vuotta sitten sen sai sairaalassa. Siellä oli pikkupaketti 1vaippoja, kosteuspyyhkeitä, perusvoide, siteitä, liivinsuojuksia ja sellai "lelu" minkä voi laittaa roikkuunjohki. Itse asiassa saman tyylinen mikä tuli äitiyspakkauksessa. Ja oli siellä hirvee kasa kaikkia lehtiä ja mainoksia. kaikkia siis ihan vaan muutama, koska sehän on näyte kassi. Mutta ihan kiva sisältö :)

Sairaalakassiin oikeestaan tarvii tärkeimpänä sen neuvolakortin ja hygieenia tarvikkeet - shampoo,hoitoaine, kasvojen pesu herneet, rasvat (jos tälläsiä käyttää säännöllisesti), hammasharja, tahna, kampa ja jos pitkät hiukset pompuloita, dödö, puhelimen laturi. Noilla pääsee jo hyvin alkuun ja voin sanoa, että se tuore isä kyllä tuo kotoa kaikkia mitä sitten tarvii. Phks ei ainakaan viimeks saanu ladata läppäriä, puhelinta kyllä.
 
Tässä olis tää mun lista:

-Housut, legginssit ja mukava paita (kotiin tuloo varten)
-Imetysliivit ja liivinsuojuksia
-Sukkia ja pikkareita + Bikinit (bikinit lähinnä sitä varten että jos pääsee sinne ammeeseen avautumisvaiheessa)
-Miehelle tulee myös puhas paita ja boxerit (jos saadaan se perhehuone nii on kiva että hänellekki olis puhas paita)
-Vihko ja kyniä (minne saa kirjoteltuu niit ensimmäisii ajatuksii :) )
-Pesuaineet, bebanteeni, hammasharja, -tahna, hiusharja ja ponnareita ja pinnejä
-Meikkejä ja vesipullo
-Välipalapatukoita, trippejä ja namii :)
-Kirja (plus ehkä joku lehti)
-Kamera, Ipad, kännykkä + kaikkien vehkeiden laturit
-Neuvolakortti ja lompakko

Vauvalle tulee nää:
-Koon 50 ja 56 vaatteet (body ja housut)
-Sukat, tumput ja hattu
-Tutti ja tuttinauha
-Harso
-Peitto ja pehmolelu
-Nallepuku

En tiiä sitte kuinka turhia tavaroita tuolla mukana on mutta ne nyt tulee mukaan :D
 
Mulla taitaa tulla sellaanenki muuttokassi jotta ne luuloo synnärillä varmaan ku meen sinne että jään sinne asumahan.. xD Pitää sanoa heti ovella että minä en kolmeapäivää pitempähän oo.. :D

Meillä on onneksi n 2km purkkarinkautta sairaalaan eli voin aina miehelle kilauttaa että hei tuoppa sitä ja tätä... ;D
 
En tiedä onko tämä ajatus kaikille ihan itsestään selvä, mutta mulle on useaan eri otteeseen muistutettu, että jos käyttää säännöllisesti jotain lääkkeitä (kuten periaatteessa itselläni astmalääkkeet) niin ne on hyvin suositeltavaa ottaa mukaan omasta takaa. En muista että kenenkään listalla tätä olisi ollut, joten ihan vaan vinkkinä. =)
 
Minä ostin uuden mukavan yöpuvun mukaan sairaalakassiin. Voin tarvittaessa käyttää esim. sairaalan aamutakkia, mutta mahdollisimman pitkälle tahdon olla omissa tutuissa vaatteissa. Muutaman kestovaipan ja harson pakkasin tulokkaalle mukaan. Eväinä on pähkinä- ja myslipatukoita, kuivattuja hedelmiä, vähän lakua ja lempparilimpparia.

Libero-kassin saa meilläpäin KYSiltä, mutta luulen että sen sisältö on sellaista mainostavaraa, etten halua sitä kotiini kantaa. Kuulemma body "I love Kuopio" -printillä tulee lahjoituksena kaupungilta.
 
Takaisin
Top