Sairaalakassi :)

emmu_ma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2015
Nyt kun pari-kolme kuukautta on laskettuun aikaan niin joko syyskuisilla alkaa tämäkin asia olla mielessä? Itse tunnustan, että asiaa olen ajatellut ja jotain jo kassinpohjalle viskellytkin (lähinnä sellaisia tavaroita joita tiedän että mies ei sinne hoksaa laittaa jos äkkilähtö tulee :wink ). Minullahan on alusta asti ollut hirmuinen tarve laittaa kaikki ajoissa valmiiksi, tiedä sitten enteileekö vauvaa ennen aikojaan vai sitä että se varmasti menee sen 2 viikkoa yli :wink
 
Sopiva laukku ostettu ja ensimmäiset kamppeetkin jo viskottu laukkuun. Myös vauvan kotiintuloasun olen jo valinnut :). Ei millään malttaisi odottaa!
 
Mulla olisi yksi sopiva laukku. Mietin vain mahtaako se olla liian iso ja nauravatko kaikki jos tulen sen kanssa synnyttämään... Eli minkä kokoisia laukkuja olette ajatelleet ottaa mukaan?
 
Viikonloppulaukkuni tuntui liian isolta, joten ostin Björn Borgin olkalaukun. Se sopii sitten muuhunkin käyttöön, ja on miehelleni sopiva viikonloppukassi (omani on miehelle liian iso ja aivan liian bling). Tällanen mut vihreä:

151161-g.jpg
 
Mun kassi on semmoinen ehkä kokoluokkaa perus jumppakassi, siihen mahtuukin sitten kaikki. Ei siis mikään pieni tai suuri, mutta tarpeeksi tilaa kuitenkin kaikelle tarvittavalle. Vauvan kotiintulovaatteet ja omat vaatteet jätän suosiolla sinne pakkaamatta, mies saa sitten tuoda ne kun hakee meidät kotiin. Käsilaukun sitten otan varmaan erikseen.
 
Täälä sairaalakassin pakkaaminen on pyörinyt jo aika paljon mielessä ja olen tainnut muutamat eri kokoiset kotiintulovaatteetkin jo katsoa valmiiksi :wink
Sopivan kokoista ja kivannnäköistä kassia mulla ei vielä ole (kaikki isommat on jo niin aikansa eläneitä, etten ikinä kehtaisi sellaisten rumilus-repsotus-kassien kans lähtee synnyttämää, ne on vaa mökkireissuja varten), mut mieheni on luvannut ostaa mulle synttärilahjaksi jonkun kivankokoisen urheilukassin/laukun, jota ajattelin käyttää sairaalakassina ja myöhemmin sitten urheillessa (mulla synttärit 1.9 ja vauvan laskettu aika 9.9...täytyy vaan pyytää kassi jo hyvissä ajoin, että kerkee sen pakkaamaanki!). :wink
Itse haluan myös pakata kassin hyvissa ajoin, koska jotenki on sellanen pieni kutina, ettei vauva jaksa vattassa asustella laskettuun päivään asti! :)
 
Vihdoin kun mä oon alkanu hankkiin vauvalle jotain, kokoilee muut jo sairaalakassia :wink En oo kyllä yhtään luonu vielä ajatustakaan asialle. Onneks netistäkin löytyy kaikkia listoja mitä sinne kannattaa ottaa, sitten kun tulee sen aika et alan sitä miettiin.
 
Mä oon niin laiska tämmösen suhteen.. viimekskin pakkasin vaan vauvan kotiintulovaatteet pari päivää ennen laskettua... muut sitte siinä ku tuli aika lähtee. Oikeesti ei sinne kyllä paljon mitään tarvi. Omat vaatteet kannattaa olla semmoset rennot, kun synnytyksen jälkeen varmaa vielä voi olla turvotusta ja paikat kipeenä niin ei ainakaan mitään kireitä farkkuja kannata haaveilla päälle! Itellä oli ihan collegehousut. Tärkeinhän on sit neuvolakortti, deodorantti ja hammasharja + tahna. Ja pientä kivaa on joku hyvän tuoksunen shampoo, piristää kummasti mieltä. :) Isälle evästä! Esim. jotain energiapatukoita, siinä synnytyksen lomassa syöminen unohtuu tosi helposti isältä, niin semmosta helppoa pientä purtavaa. Ainakin hyvinkäällä viimeks tarjottiin sit kunnon kahvit ja leivät synnytyksen jälkee molemmille.
 
Tuosta tulikin mieleen, et Joensuussa on tästä isän kahvittamisesta synnytyksen jälkeen kuulema luovuttu; säästösyistä! :D haha, meinasin kuolla nauruun, sehän se suurin säästö varmasti on :wink
 
Ei oo todellista. :D Jo on taas keksitty säästökohde! Jotenkaa ei kuiteka hirveesti yllätä... välillä miettii et mihin maailmaa täs näit lapsia oikee pukkaa.
 
Minkä kokoiset vaatteet tarveis vauvalle pakata kotiintulo vaatteiks? Kun omassa ystäväpiirissä tuntuu olevan vain joko "jättiläis-vauvoja" tai "mini-vauvoja" :) Onko 50cm liian pieni tai 56cm liian suuri? Apua! En oo viel yhtäkään lasten vaatetta ostanu itse (ystävät ja sukulaiset on kantanu kassi kaupalla vaatteita meille :D), äitiyspakkauksen pikkuisimpia vaatteita ajattelin hyödyntää sairaalasta kotiutumisvaatteiksi, mut onko ne liian pieniä jos saan "normi" kokoisen vauvan?
 
Itse olen miettinyt aivan samaa. Että minkähän kokoset vaatteet ottaa sairaalaan mukaan vauvalle :confused004
 
Mä oon kans pohdiskellu hiukan noita kotiintulovaatteita ja ajatellu, et otan 56cm ja sit varmaan vähän pienemmän 62cm vaatekerran.

En oo ees viittiny hommata niit ihan pienimpii 50cm vaattei, koska ne ei tuu menee ku muutaman kerran niinku myös noi 56cm. Ei se vauva tiedä, että onko se body sille vähän liian iso vai ei ja jollei se itseää häiritse ni suosittelen ottamaan ehkä vähän reilummat mukaa ja ainahan voi hihoja/lahkeita kääriä! :wink

Veljelleni ja hänen tyttöystävälleen syntyi poika, jolla oli pituutta huimat 56cm ja painoa reilu 4kg....varmaan jäi harmittamaan jos heidän tuli hankittua paljon 50cm vaatteita, koska ne on luultavasti jäänyt jo heti kättelyssä sivuun ja vauvalle puettu heti jo 62cm vaatteet. :)
 
Samaa pohdin minä! Oikein meinaa ärsyttää, kun ei voi tietää minkäkokoinen vauveli sieltä on tulossa. :D Itse olen ollut 48cm ja painanut hieman yli 3kg ja mieheni puolestaan ollut jotain 56cm ja painanut 4,8kg. Olisin iloinen, jos tyttö tulisi enemmän äitiinsä, mutta kun ei sitä tiedä... Ja ainakin viimeksi sf-käyrä oli yläkanttiin, mutta eipä sekään vielä mitään kerro. Vaatteita mulla on jonkun verran pieniä (50-56cm) ja enempi sitä isompia, mutta olen päättänyt, että nyt hankin vaatteita niin, että alkuun pääsee ja tarpeen vaatiessa ostaa vielä enemmän, kun tietää minkäkokoisia oikeasti tarvitsee ja paljonko.

Kaipa itse otan pari asukokonaisuutta mukaan. Vähän pienemmän (n. 50cm) ja sitten isomman (vissiin 56cm) ja jos jostain syystä kumpikaan ei näytä sopivan, niin mies voi tuoda kotoa noita vähän isompia vaatteita. Kun tosiaan itselle ollut 50cm vaatteetkin vähän isoja ja mies ei ollut syntyessään mahtunut yhteenkään sairaalaan vauvan vaatteeseen, kun oli niin iso... :D
 
Niitä vaatteitahan tarvii vasta sitten kun lähtee kotiin, niin voihan tehä niin että laittaa kotona useammasta koosta mieluisimmat vaatteet miehelle selkeään paikkaan valmiiksi ja käskee hänen sitten tuoda oikean kokoiset siitä pinosta sairaalaan kun tietää minkä kokoinen vauva on. :)
 
Meillä tehdään juuri noin että kaksi pinoa vaatteita ja mies tuo sen sopivimman sitten kun lopputulos on nähtävissä :)
 
Aattelin että alinta kerrosta (body+potkarit) voi varmaan ottaa mukaan vaikka kahdet eri kokoset, ei ne paljon vie tilaa.

Mut mitäs te meinasitte pukea niiden päälle? Jos pihalla on vaikka 10-15 lämmintä, niin mitähän vauvalle laitetaan päälle? Tosin autollahan se matka tehdään. Aluskerros+joku vanuhaalari?
 
Olen miettinyt tuota samaa kuin elenna. Meillä on tuolla sellainen kevyt toppahaalari, ei hirveän paksu, mutta kuitenkin varmaan lämmin... Onkohan tämä sopiva vai liian kuuma vielä syys-lokakuun vaihteessa? Pitäisikö vauvalle etsiä joku fleecehaalari, jos se olisi sopivampi tuohon vuodenaikaan? Paljon sitä on lasten ja vauvojen kanssa ollut tekemissä ja töitäkin tehnyt, mutta nyt kun on ensimmäinen oma tulossa, niin ei yhtään osaa miettiä miten se pitäisi pukea, että olisi hyvä... :biggrin
 
Itse olen myös miettinyt että millaiset vaatteet sitten ulos?! Onko kevyt toppahaalari liian kuuma. Kyllä varmaan viimeistään kätilöt neuvoo:D Itsellekkin tulossa ensimmäinen lapsi niin varmaan panikoin alussa että onkohan sillä nyt liian kuuma tai kylmä :confused004
 
Mä oon ollu syntyessäni n.50cm pitkä ja mies n.53 ja molemmat ollaan oltu siinä 3-4 kg välissä nii meille neuvottiin että tulee varmaan aika sopusuhtanen vaavi ja kannattaa ottaa mukaan sekä 50cm että 56cm vaatteet.. :) Kaverilla syntyi pari kuukautta sitten vaavi ja hän oli 3 kilonen ja pituutta oli sellanen 52cm ja 50cm vaatteet meni oikein mainiosti päälle! bodyn ja housujen päälle vetäsen suoraan sellasen nallepuvun ja sitten siihen päälle voi heittää vaikka viltin jos sattuu olemaan kylmempi päivä! enempää vaatetta ei laiteta päälle koska kotiin mennään kumminkin autolla ja autossa on lämmin.
 
Takaisin
Top