Sairaalakassi

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Aurinkopuuteri:

Tietysti äitiyskortti
omat sisäkengät
imetysliivit
harja/kampa
hiusten hoitotuotteet suihkuun ja suihkusaippua
hiustenkuivain, aivan ehdoton pitkille hiuksille. Ei tarvi ootella kuivumista
hammasharja ja tahna
kosteusvoide kasvoille
kamera
vauvalle tutti, joka kylläkin oli jatkossa aivan turha! meidän neiti ei myöhemmin tuttia imenyt.
siteitä, joita tarvii lähtöpäivänä, niitä paksuja ei halua siinä vaiheessa käyttää
vauvalle vaatteet ja itselle myös, ei tarvi miehen erikseen arvailla mitä tarvin

ja itse synnytykseen eväitä... pillimehua, suolakeksejä, myslipatukoita. Jos kovinkin kiire synnärillä niin evästä talon puolesta vaikea saada. Tuli noita muuten syötyä  niin minulla kuin miehellä.

Tokihan pelkällä äitiyskortilla pärjää!!! ja tavarat voi mies tuoda myöhemmin.
 
Mä en henkilökohtaisesti tarvinnu sisäkenkiä koska ainakin KYS:sissä saa sieltä osastolta sellaset, tulin sairaalaan crokseilla ja niillä lähdin, tietty nyt on talvi joten voi olla että on jotkut muut kengät.
Mullakin on tuttiin sellainen suojakotelo jossa se pysyy hyvin puhtaana, kannattaa tosiaan ostaa ainakin yks semmonen tutti missä tulee se kotelo mukana. JA on se kätevä myöhemminkin jos autolla lähtee jonnekin ja tutti on hyvä olla mukana niin pysyy siinä ainakin puhtaana.
Siteitä mä käytin sairaalan puolesta ja myös kotiin lähtiessä mulla oli semmonen housuissa, omia ois saanu laittaa kaks ainakin.. Mut joku mainitsi tosiaan niistä yösiteistä, ne on kotona sit hyviä, tarpeeks isoja ainakin.
Eväitä en itse ois kerenny synnytyksen aikana syödä/juoda koska sen verran nopeesti kaikki tapahtui vaikka esikoinen oli että mulla ne olis ollu turhia jos semmosia ois ollu mukana.
Musta tärkee asia on et ottaa miehelle ainakin t-paidan mukaan koska jos pitää vauvaa sylissä ja sitä ei oo viel pesty nii äkkiä ne vaatteet likaantu silläkin. Mun olis pitäny ottaa miehelle viimeks myös housut, poika nimittäin kakkas isukin päälle heti kun siihen oli päässy. :)
Osastolla käytin sitä kaapua, joka oli helppo. Meillä taisi olla tarjolla myös housupukuja mut kaapu oli mun mielestä parempi.

Mä teen jonkunlaisen oman listan tähän perään mitä otan mukaan:

Äidille:
-
äitiyskortti
-hiustenhoitotuotteet ja suihkusaippua
-hiusharja
-hammasharja ja tahna
-puuteri ja ripsari
-imetysliivit ja liivinsuojuksia
-alushousut kotiinlähtöä varten
-kotiinlähtövaatteet: löysät housut ja paita ja sukat ja takki tietty
-kamera
-puhelin ja laturi
-lompakko

Vauvalle:
-tutti
-kotiinlähtövaatteet: body, potkuhousut, fleecepuku, tumput ja töppöset, hattu, lämpöpussi turvakaukaloon tai toppapuku (nämä minä laitan turvakaukaloon jonka mies saa tuoda sit sairaalaan kun tulee hakee meidät paitsi jos lähdetään heti synnytyksen jälkeen kotiin nii sit otan mukaan)

Isälle:
-vaihtovaatteet: t-paita ja housut
-juomista (vishyä)
 
Meillä myös eväät synnytyksessä oli ihan turhia, vaikka ehkä oisin kerenny syödäkin, niin mulla on niin kauhee olo ettei kyllä mikään menny alas. Oksensinkin kerran. Mehulasin sai sieltä sairaalasta, ja sitä vähän pystyin hörppimään. Ja meilläkin sen verran nopeesti meni kaikki, ettei mieskään ehtiny syödä. Tosin en kyllä ois päästänykään sitä minnekään siitä mun selkää hieromasta, koska se autto tosi hyvin supistuksiin!
 
Hempan lista on oikein hyvä, meillä oli myös vaihtovaatteet isukille koska vaavi oli isukin paidan sisällä syntymän jälkeen.

Meille suositeltiin suihkutossujen ottamista mukaan sillä suihkuhuoneiden lattioilla saattaa olla verta ynnä muuta mukavaa... Joten sellaiset otin, käytinkin mutta olisin kyllä pystynyt ilmankin olemaan.

Mulla oli myös se kaapu, se oli kätevä. Kohtua tullaan kuitenkin painelemaan ja alakertaa tarkistetaan (mahdollisesti) joten se oli helppo. Ja käytin niitä verkkoalkkareitakin koska jouduin survomaan 2 jättiläisvaippaa housuihin, niin paljon oli jälkivuotoa.

Sukkia mä kyllä nyt otan, en tykännyt sairaalan sukista ollenkaan. Villasukat varmaan kanssa koska olen vilukissa ja ehkä jonkun villatakin.

Eväät oli mullakin ihan turhat, samoin lukemiset! En ehtinyt lukemaan yhtään!

VINKKI: Ottakaa kameralla kuvat sairaalakertomuksistanne, niitä me ei ainakaan saatu mukaan. Ne kyllä saa sitten (vähän lyhenneltynä versiona) neuvolasta.

Mun lista on Hempan listan kaltainen mutta lisäyksenä listaan mulle tulee mukaan:
- Sukkia
- Villasukat (tai Reinot)
- Villatakki
- Puhelin
- Puhelimen laturi
- Kosteusrasva
- Bepanthen
- Muutama yöside kotimatkaa varten
 
Joo, omat sukat on kyl ihan ehdoton.. Noi sairaalan sukat on ihan järkkyjäm pyörii miten sattuu jalassa ja vähän väliä on rullalla. Nytkin miulla on ollu omat sukat mukana kun oon täällä sairaalassa makoillu, vaik ahkerasti noi koittaa noita omia sukkiaan tarjota! :D

Meillä eväät jäi silloin synnytyksessä syömättä, kun varuilta en saanut mitään syödä. Mut sen jälkeen niinä sairaalapäivinä tuli jotain eväitä syötyäkin. Siis mehua ym. 

Ja tosiaan itsekin tykkään enempi sairaalan kaavusta, kuin housu+paita yhdistelmästä. Etenkin tosiaan synnytyksen jälkeen kätevämpi, kun lääkärit ja hoitajat käy painelemassa mahaa ja kurkkimassa alapäähän useasti.

Tutti meil tais viimeksi olla mukana, mut sairaalassa sitä ei kyl tullu vielä käytettyä. Enkä taida nyt ees pakata mukaan. Kuitenkin ekoina päivinä imetyksen kannalta on tärkeä tarjota sitä tissiä ihan jatkuvasti, niin maito lähtee hyvin nousemaan. Miul ainakin esikon aikana sairaalapäivät meni pääosin makoillen tyttö vieressä tissillä. Se suurin piirtein asu ne ekat päivät tossa kyljessä kiinni ja silti ei meinannu maito lähteä millään nousemaan.  

Rintakumit on kyl hyvä hommata. Ilman niitä en varmaan ois saanu imetettyä esikoista yhtään. Ne kannattaa varata jo sairaalaankin mukaan, vaikka sairaalassa aika paljon koitetaan panostaa siihen oikean imetysasennon löytämiseen, jotta ilman kumejakin selviäisi.

Hyviä pointteja kyl tullu. Itse en oo ehtiny sairaalakassia vielä ees miettimään, mutta jospa tilanne taas rauhoittuisi jossain vaiheessa ja pääsisin kotiin elämään normaalimpaa arkea..
 
Noista kengistä vielä... Nyt kun muistelin, kävelin koko sairaalassaolo ajan omilla crokseilla enkä niillä sairaalan kengillä.. (Hyvä muisti tosiaan!) Ja tosiaan, sukkia useemmat saa kyl olla mukana, sairaalan sukat on inhottavia..

Ja tulinkin lisäämään omaan listaan vielä tosiaan puhelin ja laturi ja lompakko jos haluu käydä kanttiinissa vaikka mulle kyl mies makso aina kun käytiin kahvilla mut nyt otan mukaan koska tuskin mies on siellä koko aikaa eikä saakkaan (viimeks oli perhehuone) niin voi olla että tulee yksinkin käytyä kahvilla.

Tuttia ei meilläkään viimeks tarvittu mut oli se mukana varulta. Eipä sitä taidettu kotonakaan tarvita ekaan kuukauteen, sit alko maistua.

Mehua sain minäkin sairaalasta synnytyksessä ja se riitti, ei olis kyl tullu mieleenkään alkaa mitään sydä vaikka minäkin olin  kaiken oksentanu pois..

Senna89 kysyi turhista tavaroista... No jokainen kokee omalla tavallaan sen mitä tarvitsee eikä itselle tule ainakaan mitään "turhaa" edes mieleen koska eihän siellä olla tosiaan "lomalla" vaan tutustumassa siihen uuteen ihanuuteen ja sen hoitoon että ihan perustarvikkeet vaan mukaan.
 
Mä sain ainakin Naistenklinikalta synnytyskertomuksen mukaan, sekä sen lyhyen että pitkän ja vielä kopiot niistä, mitkä ite toimitin neuvolaan. Mutta jos ei niitä saa omaks, ni kannattaa kyllä ehkä ottaa kuva, niistä näkee kivasti mitä kaikkee on tapahtunu ja monelta, ku ei sitä ite oikee muista kauheesti :D Mutta luulis, että pyytämällä sais kopiotki :)

Mä sillon ku esikoisen kassia pakkasin niin luin kaikkia listoja missä käskettiin ottaa tekemistä mukaan; lehtiä, musiikkia ym.  Mulla ainaki meni koko aika niin vauvan kanssa, etten saanu ees niitä kaikkia sairaalanpapereita luettua, mitä se kätilö käski... Mutta tosiaan, hankalaa sanoo yleisesti mikä on turhaa. Niitä listoja on varmaan yhtä paljon kun on naisiakin =)
 
Ja sehän riippuu hirveesti siitä kuin kauan siellä joutuu olee... itse olin 5 päivää osastolla niin välillä kaipas tekemistä. Meillä vauva valvo yöt ja kävelin sen kanssa pikin käytäviä ja päivällä nukkui jolloin mä en saanut nukuttua kun muiden vauvat itki. Mutta jos jotain jäi mieleen. Nii omat sukat ja alushousut sekä siteet otan mukaan tällä tokalla kerralla. :)
 
Hurjaa.. kohtahan se pitää jo pakata tuo sairaalakassikin valmiiks! Siis vauvanvarusteet ym. hankinnat oon tehny jo niin, et ei tarvia kun yks kauppakierros isommassa marketissa ja apteekissa. Sit tässä kuussa meinasin jo kaikki varusteet pestä läpi ja laittaa huoneen valmiiks ym. kun mies on työreissussa ja samalla asuntoa laitella sen minkä kerkiin.. joulu- ja tammikuut on sitten pyhitetty levolle, tai ainakin mieluisille jutuille, et ei stressiä. Hmm...
 
Aika selkeeltä alkaa oma lista jo tuntumaan. :)
Itelle otan:
Pyjamanhousut
Sukkia
Omia alushousuja
Puhelimen + laturin
Miniläppärin(jos joutuu pidemmän ajan siel viettämään)
Kameran
Siteitä
Samppoo+hoitoaine
Hammasharja+tahna
Hiusharja
Perusvoide
Lomapakko
Äitiyskortti
Imetysliivit + suojia
Eväitä
Dödö
Ja isukille puhtaat vaatteet. :)

Toivon että synnärille lähtiessä mulla on jo rennot vaatteet päällä jotka voin laittaa päälle kun myös kotiapäin lähetään. :)

Vauvelille sitte:
Tutti
body
sukkikset
housut + päällyspaita
tumput
villasukat
toppapuku
kypärämyssy
toppahattu
 
Mä tosiaan mainitsinkin ne imetyskumit muuten aika samat jutut. Ja kengät oli kyl meilläki sillon talon puolesta ja niitä käytin ku aika vähä tuli liikuttua huoneesta pois ainoostaan ruoka hakemaan tai jos tarvi jotain varstosta(haettiin siis ite jos ei huonees ollu jotain). Ja niin mulla kyl kans piti aluksi olla se 2 sairaalan jättisidettä housuis ja ihan mielellään sit tosiaan synnytyksen jälkeen likas vaan siaraalan housuja ei ollu paljoo pyykkä kotia vietäväksi.Ja otin myös niitä sairaalan siteitä kotiin mukaan ihan hoitajaki sano et ota vaan.
Tuli mieleen ku susq laitto et samoilla vaatteilla tulee takasi niin kannattaa ainaki housut varata kassin koska jos lähtö tulee lapsivesien menolla ymmärtääkseni sitä voi sit valahdella matkalla vielä housuihin niin on sit ne vaatteet likaset millä on tullu siaraalaan.
Ja muuten yks mitä itellekki jo sanottiin esikoisen aikana et kannattaa sit ottaa mammavaatteet mukaan et ei mitään mihin on ennen mahtunu ku ei se maha niin vaan häviä:D Kaikki tän kyl varmaan tietääki. Ite vaan tuli otettua sellanen takki minkä oletin menevän ku on poika syntyny mut joo tais jäädä 20cm et ei menny kii:D Onneksi sillon on suht lämmin(+15)niin ei kylmä tullu:)
Mut niin pitäis varmaan jossain vaiheessa alkaa miettiä mitä vauvalle sit pakkaa mukaan:) Oon täs miettiny haenko erikseen kotiintulovaatteet vai laitanko esikon vanhoja niis olis kyl ainaki yks ihana karvahuppari mitä ei paljo esikolla käytetty mut katsoo nyt mitä jouluostoksilla mukaan tarttuu ku sinne asti päästään:)
 
No hyvä tietää joo toi ni ottaa itellee varuiks toiset housut. :) Tosin jostain luin et ensisynnyttäjil ni ei on pienempi prosenttiaalinen mahollisuus siihen et synnytys alkaa vesienmenol, mut hyvähän se on varuiks olla puhast mukan itelleki. :)
Unohin omalt listalt näköjää taas ne kumit, vaikka ne ois kyl tarkotus kans pakata. :D
 
mä en tiedä jälkivuodosta, mutta endometrioosileikkausten (laparoskopia) jälkeen jouduin käyttämään vuodon vuoksi sairaalan siteitä ja ne on kyl paksuja ja epämukavantuntuisia. kyllähän ne asiansa ajaa, mut aattelin itsekin aikaisemmista testikerroista viisastuneena ottaa omat siteet mukaan. 
 
Mulla tuli todella paljon sitä jälkivuotoa... Se varmaan taas vähän riippuu ihmisestä. Mut mä pidin 2 sidettä ja silti kun nousin sängyltä kun olin kauan istunut niin kunnon lammikko tuli lattialla. Kesti tuo kova vuoto muutaman päivän ja sitten rauhoittui.
 
Mullakin vuotoa tuli TODELLA paljon pari ensimmäistä päivää, yksi sairaalan jättiside ei oikeasti riittänyt, vaan piti olla 2. Ja kohtuahan tullaan tyhjentelemään (hoitaja painaa kohtua) ja silloin tuntuu että sitä vuotoa tulee litratolkulla (siltä se siis ainakin tuntuu). Jättivaippoja meni päivässä useita.

Mulle ei olisi riittänyt yösiteet mihinkään.
 
Joo vuoto jatkuu yleensä runsaampana muutaman päivän ja sit vähän rauhottuu mut koko jälkivuoto saattaa kestää vaikka kuukauden, ei tietty runsaana. Ja minusta ne sairaalan suojat oli todella hyviä kun ne oli tarpeeks isoja nii ei tarvinnu pelätä ihan koko aikaa että tulee jotain ylivuotoja tms.. Mut silti sai useesti käydä vessassa tarkistamassa ja vaihtamassa siteen puhtaaseen. Eikä tarvinnu aatella että mitä ne maksaa kun sairaalan siteitä käytti. Yösiteitä käytin kotona ehkä ekan viikon jonka jälkeen vuoto oli niin niukkaa et riitti ihan tavallinen side. Joten kannattaa kyl "koko rahan edestä" olla siellä osastolla. :D Itse ajattelin ainakin näin. Suihkussakin läträsin aina varmaan puol tuntia kerralla, ihania hetkiä :D

Rintakumeja en taida ottaa mukaan, enkä edes osta koska meillä sai ainakin sairaalasta lainaan rintakumit ja kun kotiin lähdettiin, päätin että kumit saa jäädä että kyllä poika osaa ilmankin niitä imeä kun oli muutamasti osastolla jo osannut.

Ja tuo synnytyskertomus.. tuli mulle ainakin kirjeenä kotiin noin viikon päästä kun oltiin kotiutunu ja ihan pitkänä versiona. :) Kyllä se minusta kuuluu äidille antaa tai jos eivät anna nii pyytäessä sen ainakin saa mukaan.
 
Oonko käsittän väärin ku käsitin et noi kumit ois lähinnä sitä varten et ne suojaa niit nännejä ettei mee rikki niin nopeesti? :o Tai siihen tarkotuksee ite ne kuvittelin hankkivani.
 
Tietääkseni niitä rintakumeja käytetään kanssa jos on jotenkin pienet tai ei niin ulkonevat nännit tms., ettei vauva saa kunnon imuotetta nännistä... 
 
Takaisin
Top