Sairaalakassi(t)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noista stringeistä, mä jouduin käydä ostaa itelleni normipikkareita juurikin sitä varten etten kyl varmaan synnytyksen jälkeen pysty stringejä pitää. :D En siis omista yhtiäkään tavallisia pikkuhousuja, onneks sentään tajusin sen ajoissa enkä vasta vaikka laitoksella. :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hehe, ei ihan heti tulis mieleen laittaa stringejä jalkaan synnytyksen jälkeen :D

Mä aion pärjätä älypuhelimella sairaalassa ja pakata muutenkin mahdollisimman vähän mukaan. Aion olla tiiviisti vauvan kanssa koko sairaalassa oloajan koska kotona odottaa esikoinen joka vaatii myös oman osansa huomiosta. Esikoinenkin oli mun vieressä koko ajan lukuunottamatta paria ekaa tuntia ja jotenkin siinä sai sen ajan kulumaan niin ettei aika tullut pitkäksi. Mutta ei sais tuudittautua siihen ajatukseen että kaikki menee samalla tavalla. Kunhan mies vaan tuo mulle karkkipussin laitokselle. Hehe, se ei nimittäin säily mun sairaalakassissa h-hetkeen asti!
 
Mulla on sairaalakassissa karkkipussi, suklaalevy ja salmiakki-aski. On ollut nyt viikon verran? Ja luultavasti pysyykin. Meillä on karkkikaappi kotona erikseen niin ei tarvii sairaalakassin nameihin koskea :wink
 
Mulla on kassissa karkkipussi ja jääkaapissa odottamassa h-hetkeä syuklaalevy. Olin ihan kun pikkulapsi innoissani kun kaupassa sain valita, minkä pussin haluan mukaan. Ja kun laku on ollu aina mun suurinta herkkua, eikä sitä ole paljon nyt viitsinyt syödä (radin ja verenpaineen takia), niin nyt otin valtavan lakupussin mukaan! Josko siitä olis apua sitten mahan toiminnassakin :grin

Eiköhän noi namit tuolla pysy synnytykseen asti, koska mä oon nyt tiukalla linjalla sokerin suhteen, eli ei yhtään ylimääräistä. Siinä koitan pysyä ja mietin, että ei enää montaa viikkoa ilman. Mies kattoi eilen ihan ihmeissään mua, kun sanoin, että voi että mä odotan, että saan kiskasta sen lakupussin naamariin! :p Sanoi sitten, että on kai tässä nyt muutakin odotettavaa... :oops:
 
Muokattu viimeksi:
Stringit.. :laughing014 Hihhii!,

Mie en oo vielä sairaalakassii herkkuja pakannu ku tiiän et söisin ne kummiski karkki/herkkunälkää ennen aikoja :laughing002
 
Joo kyllä mie noille strinksuille oon hihittäny ja pyörittäny päätäni monta kertaa ihekin... :rolleyes: No, sattuuhan näitä..pieniä ajatuskatkoja..hahhahh.
 
Tässä vähän omaa suunnitelmaa ja kommentit sitten toteutumisesta - toki mun tilanne oli vähän eri, kun poitsu oli eri osastolla, kun itse olin.

SAIRAALAKASSI
- Kännykän laturi Ehdottoman tärkeä, varsinkin kun itse käytän nettiä kännykällä
- Imetysliivit Ei ollut mukana, mutten sitten itse tarvinnutkaan (maito ei lähtenyt heti nousemaan kun ei poitsu ole vierellä ja kuten eräs hoitaja sanoi "jos ei poika ollut vielä valmis, niin ei ihme, ettei rinnatkaan)
- Normipikkuhousut, isot pikkuhousut Olis saanut olla paritkin. Viimeisenä päivänä oma vuoto ei vaatinut enää niitä "vaippoja", joten omat olisi ollut miellyttävämmät kun sairaalan pikkarit. Mutta sairaalankin pikkarit hoiti hommansa, vaikka melkoiset housut ovatkin. Parina ekana päivänä ei paljoo kiinnostanut, mitkä vaatteet on päällä, kunhan on suunnilleen mukavat päällä
- Villasukat En tarvinnut, joten turhaan mukana. Ehkä talviaikaan olisi tarvinnut?
- Tavalliset sukat x2 Ei ollut mukana, mutten tarvinnut. Olin aika paljon paljain jaloin ja toisaalta itselle sairaalan sukat oli ihan ok, vaikka oli kantapäättömät
- Crocksit Kävi sairaalassa, mutten tarvinnut - toki senkin vuoksi tuli käytettyä talon sandaaleja, kun crockseja ei saanut teholla pitää
- Maidonkerääjä Ei ollut mukana, enkä olisi tarvinnut kts. imetysliivit
- Lukemista Pari kirjaa oli mukana, muttei tullut luettua. Lukemista kyllä pariin otteeseen kaipasi, joten kävin sitten sairaalan kahviosta ostamassa pari lehteä (ihan taso Seiska ja Anna), kun tarvitsi jotain kevyttä lukemista, johon ei paljoa tarvitse keskittyä, mutta jolla saa aikaa kulumaan
- Nenäliinoja Ei tarvinnut ja tarvittaessa wc paperi olisi hoitanut homman
- Nenäsumute Nenä oli jatkuvasti tukkoinen raskauden aikana, joten oli varmuuden vuoksi mukana - tosin nenän tukkoisuus loppui siihen, kun poitsu tuli maailmaan
- Hammasharja- ja tahna Ehdottoman tärkeä. Ekana iltana ei ollut mukana vielä ja oli melkoisen inha olo ilman.
- Hiusharja Tärkeä, tarvitsin
- Ripsari Ei ollut mukana, enkä tarvinnut. Ei paljoa kiinnostanut miltä näytti. Kotiin lähtiessä olisi ollut kiva laittaa riparia, että olisi näyttänyt aavistuksen enemmän ihmismäiseltä, muttei nyt haitannut vaikkei ollut
- Meikinpuhdistusliinoja Ei ollut mukana ja turhia olisi ollut. Naamanpesuaine oli mukana.
- Pesuaineet Ehdottoman tärkeitä varsinkin hoitoaine. Pesuaine kyllä oli talon puolesta, mutta suihkushampoo -tasoa, joten erityisesti oma shampoo ja hoitoaine oli tarpeen - ekana iltana kun halusi kunnon pesun, kun sitä kylpi hiessä synnytyksen aikana.
- Kyniä & vihko Ei ollut mukana, enkä olisi tarvinnut
- Kuulokkeet kännykkää varten Oli mukana, mutten tarvinnut kun sainkin olla 2hh huoneessa yksin
- Korvatulpat kts. edellinen rivi - toki käytävältäkin tuli melua, muttei liikaa
- Käsivoide Oli mukana, mutten tarvinnut. Taviskosteusvoide olisi hoitanut homman.
- Kosteusvoide Ei ollut mukana, mutta olisi tarvinnut. Käsivoiteella sai onneksi rasvattua.
- Liivisuojia Ei ollut mukana, enkä olisi tarvinnut kts. imetysliivit
- Herkkuja: sipsejä, pähkinöitä, karkkia, suklaata, mehua Parina ekana päivänä mietin, että turhia ovat, kun ei ehdi syömään kun talon puolesta ruokaa on vähän väliä tarjolla ja muuta touhua oli, kun vietin paljon aikaa tietysti poitsun luona. Kolmantena päivänä ei päässyt samalla tavalla olemaan poitsun luona, joten tylsyydessä oli sitten kiva napostella hömppää lueskella. Sipsejä ei ollut mukana, mutta olisin kaivannut suolaista.
- Neuvolakortti & Synnytystoivelista Ehdottoman tärkeitä, tosin jälkimmäistä en ollut ehtinyt täyttää, joten sitä nyt henk.koht. en tarvinnut ja toisaalta oma synnytys oli niin nopea, ettei sitä olisi varmaan talon puolesta ehditty lukea :) Mutta jos olisi ollut "normisynnytys", niin olisi ollut mukava antaa se
- Tutti Ei ollut mukana, mutta jos olisi ollut taviskuvio, niin olisi ollut mukava olla se mukana. Toisaalta Jyväskylässä talo tarjoaa tutit, joten tutti olisi riittänyt kotiutumiskassiin.

- Listasta puuttui dödö, sitä olisi kaivannut...
- Listasta puuttui kivennäisvesipullo - synnytyksen jälkeen oli ihan järkyttävä jano koko ajan. Vettä toki löytyi, mutta olisin itse kaivannut hiilihapollista juomista ja kivennäisvettä (varmaan niiden puutetta oli siinä yöllä synnytyksen jälkeen)

KOTIUTUMISKASSI
- Iso t-paita Toimi hyvin, kun kaipasi löysää vaatetta
- Huppari Lämmitä oli, niin en tarvinnut, mutta viileämmällä kelillä olisi ollut toki hyvä. Oli varmuuden vuoksi kuitenkin mukana
- Verkkarit Näillä oli mukava lähteä kotiin, kun paikat vähän hellänä eikä missään nimessä halunnut tiukkoja vaatteita
- Sukat En tarvinnut, mutta tarvittaessa olisi ollut ok (jalassa oli sitten töistä jalkaan jääneet ballerinat, johon tavissukat ei sovi)
- Pikkuhousut Ehdottoman tärkeä - tosin itse otin liian isot mukaan, jotka sitten tuntui pyörivät jalassa (siteen kanssa tyköistuvammat olisivat mukavammat. Ei vain muistanut, kun en yleensä kuukautisten aikaan siteitä muutenkaan käytä)
- Harso x2 Tulee olemaan mukana, kun poitsu saadaan hakea kotiin
- Vauvalle vaatteet (body, housut, joku paita, hattu, sukat tms., kynsisuojakäsineet) Tämä nyt tulee olemaan helpompi suunnitella, kun saa katsoa rauhassa itse sään mukaan sopivan varustuksen
- Vaippa Ei sitä tiedä, jos joutuu puolessa välissä pysähtymään vaihtamaan, vaikka kotimatka onkin lyhyt, joten tulen ottamaan mukaan
- Vauvan puhdistusliinat Ja jos ei ole juoksevaa vettä, niin kiva saada jollain peppu siistiksi, jos joutuu vaihtohommiin - toisaalta voihan näitä käyttää muuhkin jos tarvetta

AUTOSSA VALMIINA
- 2-3 pyyhettä (vuotoa varten) Ei ollut, mutta "onneksi" aamulla kun oli käynyt uimassa, niin oli pyyhe töissä mukana, niin sai sen levitettyä auton penkille suojaksi, koska sitä vuotoa tosiaan tuli
 
Mä tässä pähkäilen että mitäs vaatetta sitä pakkais omaan kassiin. En välttis viitteis jättää niitä miehen kontolle, tuntuu ettei se välillä tiiä ite edes omia vaatteitaan mitä on ja missä ne olis... :rolleyes:
Lähinnä siis se millä vaatteitta kotiutuu, onko helle vai max +15. Mies ihanasti totes että ei sun persus siitä ainaka pienene - kiitos, enpä ite tajunnu :confused: housuja kun pähkäilin. Sit aattelin josko pakkais yhen mekon, ja sit jotkut verskat + paidan. Ja tässä kohti mies oikeesti pääsi yllättään - pakkaat sen mekon, ja sukkikset - siis se ihan oikeesti kuunteli ja otti kantaa :eek: jopa melko loogistakin :grin
Kun en sitä pussia sit viitteis joka sääennusteen mukaan pakkailla uusiks. Eli ehkä joku mekko tai sit kietasuhame + toppi, ja sit verskat ja joku pitkähihanen.

Kiitos avusta:wink, tässä pähkäillessä tuli tuo lopputuloskin tehtyä :grin:grin

Muuten taitaa olla nuo pesuaineet ja hamm.harja, yleisesti hygienia kama. Vaatteet. Laturi. Ehkä joku lehti. jaaaa....mitäköhän vielä?
 
Mulla on ne omat kotiutumisvaatteet enää vaan pakkaamatta, kun en kans oikein osannut päättää, ja sit kun ei mulla ole kuin parit verskat jotka ovat nyt sopivat päällä, niin en mä voi edes niitä vielä pakata...
Joten mulla lukee listassa, mitkä pitää sitten ottaa, niin kun lähtö tulee niin nakkaa ne vaan mukaan.
Ja vähän senkin mukaan, että mitä silloin on päällä kun sinne synnärille lähtee... kun jos vedet menee tai tihuttelee matkalla, niin ei niissä samoissa vaatteissa sitten kotiutua viitsi, kuin millä mennyt on.

Mutta ajattelin kanssa, että väljähkö imetys-paita, verkkarit, huppari, äitiys-leggingsit ja mekko. Noista sitten sään mukaan valkkaa, mitä päälle laittaa. Plus sit tietty sukat, imetysliivit, puuvillaiset pikkuhousut... ja helposti jalkaan sujahtavat kengät (esim. crocsit, varvastossut, ballerinat tms.).
 
Jee listaa tehty mitä sairaalakassiin laittaa, pitäs vaan se kassikin löytää mihin pakkais noi?

Mut siis tällä hetkellä listassa olis: hygienia välineet( harja, hiuslenkit, hammaspesuvehkeet, vartolonpesu ja hiustenpesuaineet, dödö) Imetysliivit x2, kestoliivinsuojia, jotain lukemista, sukkia, mukavat housut ja paita kotiintuloa varten, croksit ja aamutakki, jotain herkkuja ja ehkä pillimehuja, kamera.

Tarttee kattoo jos jotain muuta vielä juolahtaa mieleeen...
 
^ Mulla ihan sama ongelma: mihin ihmeen kassiin sitä oikein pakkaisi?! :grin On jo tavaraa mietittynä ja keräiltynä, mutta ne odottavat sitä himpuran kassia, joka kohta varmaan on muovikassi kun en muuta löydä.. Nyt olisi kätevä sellainen kestokassi, jossa on vetoketju sulkemassa koko homman! Mitään salikassia en nimittäin omista :oops:

Vauvan kotiutumisvaatteet olen katsonut pojalle ja tytölle erikseen: mies ottaa sitten sen vaatekerran, jolle on käyttäjä. Miten niin olen tarkka väreistä.. :rolleyes::grin
 
Meillä oli eilen synnytysvalmennus sairaalassa ja siellä kehoitettiin ettei lapsen kotiutumisvaatteita oteta mukaan synnyttämään tullessa ja muutenkin mahdollisimman vähän tavaraa. Lähinnä hygienia/peseytymisvälineet, musiikkia ja isälle/tukihenkilölle eväät. Hieman teki taas todellisemmaksi tulevaa koitosta tuo sessio.. Mutta en tässä nyt rupea kassia silti vielä pakkailemaan... Sen verran tein, että ostin valmiiksi toisen hammasharjan ja dödön jotka voi laittaa kassiin valmiiksi. :)
 
^ Miksi niin? Toki siellä on aika vähän säilytystilaa, mutta mä ajattelin ainakin että ne vauvan tavarat voisi aluksi jättää autoon, ei niitä sinne sisälle asti tarvitse heti raahata :grin
 
Meillä oli viimeks autossa vauvan kamat odottamassa, mies haki ne sit sieltä ku kotiin lähdettiin (oltiin siis perhehuoneessa).
 
Mäkin aloin viimein kattoon mitä kassiin tungen. Kassi on ollu jo pidempään tiedossa eli salikassi mut pakannu en ollu viel yhtään ennen eilistä. No nyt oon sit tehny listan mitä sinne laitan ja ne mitä jo kotona on niin pakannu valmiiks ja tehny sit viel kauppa listan mitä puuttuu ja laitoin sen valmiiks käsilaukkuun kalenterin väliin. :grin

Mä oon pakannu vauvan kotiutumisen jutut kaikki turvakaukaloon jonka mies sit tuo kun tulee meitä hakemaan sairaalasta. Me ei oteta perhehuonetta kun miehellä on vähän sairaalakammoa niin haluaa nukkua sit kotona. Ja onhan se sit virkeempi päivällä siellä kun saa nukuttua kunnolla. Ja asutaan tosiaan n. 10 km päässä synnäristä niin ei oo matka eikä mikään päivittäin ajella. :cool:
 
Mun on ainakin otettava vauvankin tavarat mukaan, kun ei ole miestä eikä tukihenkilöä ja todennäköisesti menen taksilla enkä omalla autolla minne jättäisi tavarat.
 
^ tuskinpa ne synnärillä asiasta mitään alkavat russuttaan. Sopiiko kysyä että miksi aivan yksin?
 
Vauva saanut alkunsa hedelmöityshoidosta, kun ikääkin mulla alkaa olemaan aika paljon. Sopivaa miestä/isä ehdokasta :D en ole löytänyt, joten päädyin hoitoihin. Jotenkin en vaan koe luonnolliseksi sitä, että ottaisin jonkun ystävän tai doulan sinne synnytykseen. Moni on kyllä tarjoutunut tulemaan mukaan, mutta olen päättänyt mennä yksin.
 
Voihan sen toki oman kassinsa jättää vaikka autoon synnytyksen ajaks (jollei siinä oo sit jotain mitä erityisesti tarvii synnytyssalissa) ja mies käyä sit hakemassa kun vuodeosastolle pääsee...
kaameta etten muista mitä miulla olevinaan oli mukana esikoisen aikaan!!!:eek: Muistan vaan valkean melko ison veskani, joka sitten ootteli salin nurkassa siihen asti kun lähettiin siirtymään vuodeosastolle. mut onhan miulla kaiketi jotain jossakin kuitenki ollu mukana, kun imetysliivitkin sain päälleni laitettua ja päiväkirjaan oon kirjottanu pari juttua. hm.. hassua.
 
Sain tänään (eilen) pakattua suurimman osan sairaalakassista. Enää puuttuu periaatteessa vain sellaiset tavarat, jotka on muutenkin päivittäisessä käytössä. Samalla mun tajuntaan iski ekan kerran jopa pieni kauhu siitä, että ei juma, enää 3-7 viikkoa, kun vauva saapuu. AIka on mennyt niin hujauksessa, että en edes tajua. Onneks olen kuitenkin kaikin puolin melko valmiina tulevaan! :) Pistän tähän vielä kuvaa mun sairaalakassista ja listasta. Vaikka vois luulla, että olen listan mukaan muuttamassa, niin kyllä, kyllä mä olen todellisuudessa menossa synnyttämään :laughing025... En vaan pysty ja kykene lähtemään niin, että en ois valmistautunu kaikkee :D Kaverit joiden kanssa oon menny ja reissanu, on jo oppinut, että se mitä multa ei löydy, niin sitä ei kyllä sitten tarvitakaan..


13.6.2014 sairaalakassi.jpg
 
Takaisin
Top