Saako julkisesella paikalla imettää?

Onko julkinen imetys mielestäsi hyväksyttävää?

• Kaikki äänestäjät
    83
Mistäpä sen tietää, vaikka joskus vuosien ja vuosien päästä tyttö tulee käymään ja mukanaan on komea nuorukainen... ja tervehtii sinua saksaksi. :wink

Haha.. mut kyllä vauva muutenki saa vanhemman väen heltymään, ikinä ennen ei oo joutunu tämmöisten mummo- ja pappa-armadojen kyselykauden kohteeks ja kyllä sitä katellaan. Kai se on niin mukava se vauva ja tuo muistoja mieleen..

Mutta tuo julkisesti imettäminen.. en lähtisi flash mob meininkiin kun en ole sellanen barrikadi-ihminen, mutta muilla tavoin yrittäisin kyllä vaikuttaa. Oman, vauvan ja pikkuisen niiden potentiaalisten mielensäpahoittajien takia kyllä julki-imetyksessä toimivat vaatteet, joku järkevä huivi tms ja mahdollisimman rauhallinen paikka on kyllä kivat, mutta jos tilanne vaatii niin eihän siinä auta ku imettää, missä onkin. Ja varsinkin jos on itse tehny osuutensa ja joku tulee kurkkimaan niin kyllä sanoisin asiallisesti mutta aaaaika painokkaasti takaisin. Joku tommonen vartijahässäkkä olisi pahin, kun sillä olis potentiaalisesti "oikeus" ruveta rettelöimään siinä jos oikein kusipäinen ja mitään ymmärtämätön sattuis.

Näistä imetysvastaisista varmaan osa on vaan niin ammattimaisia palkokasvi-imureita että pitää mesota jo ihan periaatteesta, mutta ehkä kaikkein kainoimmasta kansanosasta tuntuu vastaavalta kuin näkisi parin naimassa tai kusemassa julkisesti tms.. siis vaikka ei näe "mitään" niin on vastaava tunne, kun kuitenkin "tietää mitä siinä tapahtuu" ja näkee henkilöt tai ainakin sen aikuisen. Että näkee jotain todella intiimiä jota ei tulisi nähdä.. Eihän siihen auta ku itselleen kertoa että mua tässä hävettää, mutta todellisuudessa imetys on eri tavalla luonnollista kuin wc-hommat ym. Joten keräänpä tässä itseni, tämä on vain tunne. Mutta kun niin harva tuntuu pystyvän moiseen suoritukseen, suomalainenhan tuntuu aina kiipeävän puuhun häpeä ja nolostelu edellä... niin totta kai se on sen toisen vika, mikäpä sitä oma vika olisi? Tai että laittais vaan tunteen sivuun.. no, silläkin tavalla jotkut kyllä tekee. Ei kai sille mitään voi jos tulee häiritsevä tunne, mutta ei taas tunteesta voi mitään johtopäätöksiä vetää, vaikka että sen toisen ei pitäisi imettää siinä.

Mutta ärsyttävin on se juttu, että mielikuva tisseistä on nykyään "varattu" miesten (ja naistenkin) eroottisen ajattelun kohteeksi.. eli julki-imettämisessä vikana on justiin se, että siinä näkyy (tai voi kuvitella näkyvän) tissi, joka on epäeroottisessa käytössä. Pelätään että big tits ravintolan ovella miehelle tuleekin mieleen ostarilla imettänyt nainen eikä sen tee enää mieli ja se meneekin molly malonesiin? Ongelma taitaa olla lähinnä kaupallisen erotiikan hohdokkuudessa, koska aika moni mies joka on oman lapsen imetystä nähnyt, on edelleen kykenevä ajattelemaan naistaan muutenkin kuin maitobaarina..

Itse lyön tissit tiskiin kun lapsella on nälkä. Varon kuitenkin paljastamasta ja pidän harsoa suojana jos ollaan julkisemmilla paikoilla. Enkä tosiaan aatellu vessassa alkaa imettää! Erilliset lastenhoitohuoneet (joissa on tuoli) on asia erikseen. Vaatekaupan sovituskoppi toimii myös :D

Huomasin tuhahtelevani ääneen lukiessani näitä juttuja. Mulla ei kyllä saattais huumorintaju riittää jos joku tulis pällistelemään. Kysykääpäs seuraavalta mulkkaajalta että tahdotko kenties osingoille?

Niin, kyllä mäkin saattaisin puuttua jos jollekin kakskuukautiselle juotettais cocacolaa tuttipullosta. Mut muuten luulis olevan ihan perheensisäinen asia. Kai tässä jatkuu se sama kuin jo raskaana ollessa, et lapset on jotenkin yhteiskunnan yhteistä omaisuutta ja niiden kasvatukseen on jokaisella mielipiteen omaavalla oikeus puuttua riippumatta siitä kenen ne on...

Toi kommentti rupes kyl huvittaan.. Eiköhän se ole tuossa "cocacola tapauksessakin" ihan perheensisäinen asia eikä kuulu elmiinalle tai kenellekkään muulle pätkän vertaa.. :wink
En siis juota vauvalle cocacolaa mutta vihaan yli kaiken ihmisiä jotka puuttuu toisten asioihin..

Toi kommentti rupes kyl huvittaan.. Eiköhän se ole tuossa "cocacola tapauksessakin" ihan perheensisäinen asia eikä kuulu elmiinalle tai kenellekkään muulle pätkän vertaa.. :wink
En siis juota vauvalle cocacolaa mutta vihaan yli kaiken ihmisiä jotka puuttuu toisten asioihin..

Kyllä lapsen suoraan vaarantaviin asioihin saa ja PITÄÄ puuttua. Imeväisikäisen ainoa turvallinen ravinto on maito. Ihan niinkuin puuttuisin siihenkin jos lapset leikkisi autojen seassa tai näkisin naapurin ukon tarjoavan keskikaljaa, lääkkeitä tai huumeita kouluikäisille.

Itse imetysaiheesta sen verran että itse en imetä julkisilla paikoilla, eikä mua myöskään kiinnosta töllätä jos muut sitä tekee, mutta tosiaan mulla tulee ihan sellanen fiilis et tässäkin tapauksessa mammat itse taitaa sit kuitenkin nostaa asiasta sen suurimman haloon.. :rolleyes: Asiahan on niin että jos imetät julkisilla paikoilla missä on myös muita ihmisiä, niin se on vaan totuttava siihen että se saattaa kerätä niitä katseita ja herättää erilaisia tunteita ihmisissä, se on todennäkösesti sellanen asia mikä ei tule koskaan muuttuun, joten eikö olis vaan helpompaa hyväksyä se ja lopettaa narina.. :rolleyes: Ja näin siis siinä tapaukses jos ihmiset pitää ne tunteensa ominaan, tokihan jos joku tulee jotain mussuttaan niin siinä tapauksessa saa ja kuuluukin sanoo takasin. Ja yks hauska ilmiö on musta se uhma mikä imettäville äideille tälläsestä asiasta kehittyy, niinku joku tuolla heitti tyyliin et "jos joku tulee mulle kommentoimaan niin varmasti tuutte näkeen mun tissit!" Tuoko sitten ei ole lapsellista.. :grin Hyvät naiset imettäkää ja lakatkaa välittämästä.. :)

Itse imetysaiheesta sen verran että itse en imetä julkisilla paikoilla, eikä mua myöskään kiinnosta töllätä jos muut sitä tekee, mutta tosiaan mulla tulee ihan sellanen fiilis et tässäkin tapauksessa mammat itse taitaa sit kuitenkin nostaa asiasta sen suurimman haloon.. :rolleyes: Asiahan on niin että jos imetät julkisilla paikoilla missä on myös muita ihmisiä, niin se on vaan totuttava siihen että se saattaa kerätä niitä katseita ja herättää erilaisia tunteita ihmisissä, se on todennäkösesti sellanen asia mikä ei tule koskaan muuttuun, joten eikö olis vaan helpompaa hyväksyä se ja lopettaa narina.. :rolleyes: Ja näin siis siinä tapaukses jos ihmiset pitää ne tunteensa ominaan, tokihan jos joku tulee jotain mussuttaan niin siinä tapauksessa saa ja kuuluukin sanoo takasin. Ja yks hauska ilmiö on musta se uhma mikä imettäville äideille tälläsestä asiasta kehittyy, niinku joku tuolla heitti tyyliin et "jos joku tulee mulle kommentoimaan niin varmasti tuutte näkeen mun tissit!" Tuoko sitten ei ole lapsellista.. :grin Hyvät naiset imettäkää ja lakatkaa välittämästä.. :)

Nojoo. Toki jokaisella on mielipiteeseensä oikeus, eikä ketään voi kieltää häiriintymästä. Mutta! Tässä on nyt kuitenkin kyse vauvan oikeudesta luontaiseen tapaan ruokailla silloin ja sielä kun vauvalla on tarve, mikä ei mielestäni nyt kuitenkaan ole missään tapauksessa asia, jota voi aikuisen ihmisen häiriintymisellä kieltää!

Asiahan on niin, että aikuisen ihmisen pitäisi pystyä sietämään nolouden tunteita. Mikäänhän ei tietenkään muutu, jos äidit vaan 'hyväksyy', että imetys on noloa, eikä sitä saa julkisesti tehdä, koska 'joku' voi loukkaantua (kun ei osaa omia tunteitaan käsitellä aikuisen ihmisen tavoin ja/tai pois katsoa). Muutosta saadaan, kun imetyksestä tulee arkipäiväinen ja näkyvä asia.

Ja kyllä, nostan haloon siitä, jos joku haluaa puuttua minun tai kenenkään muun vauvan/lapsen ravinnonsaantiin! Kyllä lapsen ruokailun pitää olla sillä tavalla 'suojattu', että sen saa vapaasti tehdä julkisesti tai kotona, haluamallaan tavalla.

Mä en näköjää noteerannukkaan tota ikäpuolta, mutta tosiaan riippuu aika pitkälti eri tekijöistä.. Ite nyt vain lähinnä näin mielessäni sen mielikuvan kuinka heti astellaan tomerana "paasaamaan" ventovieraille ihmisille tietämättä kuitenkaan mistään mitään heidän kohdallaan.. Ja tälläinen on siis yks mikä saa mut kiukustuun..

Ne on ne ventovieraat yleensä paasaamassa imettäville, vaikka kuinka suojaisi itsensä ja lapsensa. En narise asiasta mutta varmasti sanon ponnekkaasti valittajille takaisin. Kuten sanoin omassa kannanotossani, imetin häveliäästi ja muita kunnioittaen.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

ReginaVeritas, Siis mä en nyt mielestäni missään vaiheessa sanonu että imetys pitäis kieltää tai muuta, heitin vaan ajatuksia ilmoille siitä että miksi välittää niistä muista ihmisistä,jos itseä se imettäminen ei häiritse.. :rolleyes: Itse en ole imettämättä julkisilla paikoilla sen takia että voisin loukata jotakuta, vaan ainoostaan sen takia että koen sen itse hirveän epämiellyttäväksi, enkä yksinkertaisesti pysty tekeen sitä.. o_O Joidenkin mielestä ehkä typerää joo, mutta en vain mahda sille mitään.. Ja niinkuin jo sanoin niin jos esim. itse imettäsin ja joku tulis sitä mulle kommentoimaan, niin kyllä sanoisin takaisin! Mutta niin kauan kun porukka ois hiljaa niin en lähtis asialla päätäni vaivaan.. :) Ja vaikka tää asiahan ei nyt mua oikeestaan koske niin kerroinpa vaan ajatuksia, mitä en niitäkään ilmeisesti osaa ymmärrettävästi selittää.. :grin

Hmm.... Mitenköhän nyt itse saisin oman ajatukseni esille selkeästi? :)

Aloitin tämän keskustelun nimenomaan siksi, että osalla ihmisistä on tarve puuttua siihen, missä, milloin ja miten vauva ruokailee, koska eräs vauvan ruokintatavoista, eli siis imetys, heitä häiritsee. Kukaan tuskin (ja toivottavasti) tuntee tarvetta käännyttää julki-imetyksen kannalle sallaista ihmistä, joka kielteisestä suhtautumisestaan huolimatta osaa antaa äidin ja vauvan olla rauhassa. En minä ainakaan ja mielestäni olen nimenomaan keskittynyt siihen, että julkista imetystä yritetään konkreettisesti jotenkin rajoittaa, joko sanojen, ajatusten tai tekojen tasolla.

Minun ei ollut tarkoitus tässä käsitellä aihetta siltä kannalta, että pitääkö kaikkien ihmisten sisimmässään hyväksyä julki-imetys, vaan sitä onko äidillä oikeus imettää (ja siten vauvalla oikeus syödä) julkisesti. Sillehän ei tosiaan voi, eikä ole mielestäni tarvekaan välttämättä voida mitään, että osa ihmisistä nolostuu tai ei pidä imetyksestä. Mielestäni on kuitenkin tarpeellista keskustella asiasta, niin kauan kun osa näistä nolostuvista ihmisistä kokee oikeudekseen oman tunteensa perusteella puuttua äidin ja vauvan oikeuteen imettää ja tulla ruokituksi.

Aloitin tämän keskustelun nimenomaan siksi, että osalla ihmisistä on tarve puuttua siihen, missä, milloin ja miten vauva ruokailee, koska eräs vauvan ruokintatavoista, eli siis imetys, heitä häiritsee. Kukaan tuskin (ja toivottavasti) tuntee tarvetta käännyttää julki-imetyksen kannalle sallaista ihmistä, joka kielteisestä suhtautumisestaan huolimatta osaa antaa äidin ja vauvan olla rauhassa.

Juurikin näin!

ReginaVeritas, No nyt ainaskin luulisin että ymmärsin pointtisi! :) (tai sitten tää loppuraskaus on todellakin pehmentäny mun pääni!) Itse lähinnä keskityin siihen että ei pitäisi antaa niiden katseiden häiritä tai provosoitua niistä jne... Mutta siis niin kuin jo melko kitkerästi teinkin selväksi niin nimenomaan tuo puuttuminen onkin toinen juttu ja tässä asiassa silloin joku esim. "mojova heitto" on ihan paikallaan.. :rolleyes::wink

Heihei hyvät naiset otetaampas rauhallisesti :) niin kun sanoin itsekkin että henkilökohtasesti se ois minustakin hiukan "noloa" imettää julkisesti, mutta kyllä, minun mielestäni ihmisten ei pitäisi arvostella muiden tekemisiä ja jos julkisesti imettämällä saisin tätä tabua vähennettyä, niin teen sen mielellään ;)

Pääsääntöisesti minua ei katseet häirinnyt, pyrinhän imettämään häveliäästi ja niin, että mahdollisimman vähän minuun katseita suuntautuu. Mutta jokin perä siinä on, että häiritseehän ne katseet.. mutta en mulkaisuista lähde räyhäämään kenellekään. Ainoastaan sanon vastaan, jos oikein tullaan tillistelemään siihe viereen ja motkottamaan. Ja kyllähän mulla kiehuisi, jos joku mielensä pahoittaja laittasi jonkun muun asialle.. kertomaan minulle, et inhottaa ku imetän. Minusta ei myöskään olisi lähtemään mihinkään imetysmielenosoitukseen. Olen aina hävennyt omaa vartaloani (psoriaatikko ja pullero) enkä halua esitellä myöskään mielestäni rumia lollojani julkisesti.. vaikka eipä ne sielläkään utareitaan heiluttele provosoivasti vaan imettävät. :wink

Oho, taisin kuumentua ja kirjoittaa asian huonosti :D mutta tahdon siis vielä kirjoittaa että yritän tarkoittaa juurikin samaa kun te tässä aikaisemmin. :rolleyes:

Takaisin