Saako julkisesella paikalla imettää?

Onko julkinen imetys mielestäsi hyväksyttävää?

• Kaikki äänestäjät
    83
Enpä kyllä itse ole koskaan, nähnyt (tai kuullutkaan oikeastaan aiemmin) sellaisista julki-imetyksistä, joissa olisi ollut syyä rajoittaa jotenkin. Vedonikan tapauksessa nyt oli ihan selvästi toimittu todella törkeästi.

Mutta ehkäpä näidenkään ihmeellisten törkimysten takia ei kannata julki-imetystä noin kategorisesti tuomita? Kyllähän melkein kaiken voi tehdä rumasti tai nätisti. :)

Itse ravintola-alalla yli 13vuotta virallisesti ja sitä ennen 4vuotta epävirallisesti alaikäisenä, voin vakuuttaa, että noita tökeröitä tapauksia on vähintään joka kolmas nykypäivänä, jos mennään vaikka 5vuotta taaksepäin niin lukema oli joka kymmenes.... eli jokin tuossa imetyskulttuurissa on muuttunut. Ja mielestäni en esim. Itse tuominnut vaan sanoin että sallivuuteni asian suhteen riippuu miten asia toteutetaan : huomaamattomasti vs. Sirkus niillä on iso ero. On täysin eri asia hoitaa toimitus ravintolan syrjäpöydässä vaikka vielä harson suojissa, kuin ravintolan keskeisimmässä pöydässä isolla metelillä ja nännit vilkkuen. Itse tulen varmasti myös julkisilla paikoilla imettämään, tosin tulen tähtäämään huomaamattomaan toteutukseen.

Ilmaisin itseni huonosti. Ei ollut tarkoitus syyttää vedonikaa tuomitsemisesta vaan puhua noin yleisellä tasolla. Nyt kun luin kirjoittamani uudestaan, siitä kyllä sai väärän käsityksen siitä mitä tarkoitin. :(

Todellakaan mitään näytöksen kaltaista imettämistä en itsekään suosisi (tai no, joku flashmob on eri asia, mutta en siinäkään hyväksyisi 'törkeyksiä'). Törkeitä ihmisiähän löytyy tietysti aina.

Muokattu viimeksi:
Minäkin hieman herkillä ja kaikki menee liiankin helposti nenäonteloon... joten nou hätä :)

Kumminkin mieleeni tuli sekin poitti, että päteeköhän julki-imetykseen vähän sama vastaisuuden suhteen kuin esim. monasti romaneihin? Jotkut mokaavat, eivätkä osaa käyttäytyä niin kaikki kärsivät? Pitäisikö muiden imettäjien esim. puuttua asiaan jos havaitsevat jonkun toiminnallaan aiheuttavan paheksuntaa?

Voihan se vauva puklata ilman julki-imetystäkin. Kyllä pulloruokakin pistää puklaamaan ja joissakin tapauksissa vielä todennäköisemmin. Typerää ajattelemattomuutta kuitenkin vanhemmilta, ettei suojaa ympäristöä mahdollisilta pukluilta tai yritä jälkeenpäin omatoimisesti korjata tilannetta. Ihan oikein kun joutuivat maksumiehiksi.

Minä en ole oikeastaan ikinä törmännyt härskeihin imettäjiin ja kaikki ketä tunnen, pyrkivät välttämään huomiota. Aina on ollut vaan yksi rinta nätisti esillä enkä sen tarkemmin viitsi tuijotella, jos toinen imettää. En tosin ihmettele, jos joitakin itsensä paljastelijoita imettäjistäkin löytyy, mutta niitä löytyy varmaan joka ihmisryhmästä ja valitettavasti toiset pukeutuvat aina niin, että puolet takamuksesta ja tisseistä esillä.

Muokattu viimeksi:
Ei ole itse tullut imetettyä julkisella paikalla, mutta ainakaan minua ei häiritse jos joku toinen äiti näin tekee! :)

Vedonikan esittämään kysymykseen: En koe, että minulla olisi oikeutta arvostella kenenkään imetystyyliä, ellei siinä aiheudu jollekulle vaaratilannetta. Luulen myös, että mikäli ihmiseltä puuttuvat käytöstavat niin täysin, että ei näe mitään pahaa nyt juurikin esimerkiksi siinä, että vauva on pulauttanut vieraan annokselle maitonsta, on enää myöhäistä kenenkään ulkpuolisen yrittää törkimystä tilanteeseen herättää.

Muutenkin, vaikka tissien vallaton vilauttelu on omastakin mielestäni tarpeetonta, ei paljastavakaan imetys vahingoita ketään.

Hyi että mikä kokemus Vedonikalla! :confused:

Jotenkin tulee itselleni olo, että eikö tässä ole kyse melkein samasta, kuin kysymyksessä 'saako julkisella paikalla kävellä?'. Totta kai saa, kunhan ei törmäile ympäriinsä ja tallo toisten jaloille. Minusta saa toki imettää vaikka siinä kahvilan keskeisimmässä pöydässä, kunhan ei häiritse muita - maidon roiskiminen ympäriinsä tai nännien esittely ei tietenkään ole hyväksyttävää. Jos tavallinen imetystilanne häiritsee jotakuta, niin omasta mielestäni se on enemmän hänen ongelmansa. :)

Mun on pakko nyt kommentoida tähän.

Mielestäni julkisella paikalla voi ihan hyvin/saa/pitää imettää ja vähemmänhän siitä tulee häiriötä esim.ravintolassa jos siinä pöydässäsi ollessa ruokit lapsesi samalla kuin itsesikin kuin että etsit "salaista" paikkaa ja kuljet ympäri ravintolasalia naama sinisenä karjuva vauva kainalossa.
Tokihan on otettava toiset huomioon mutta esim. Jos harson tai vastaavan laittaa eteen niin ei pitäisi muiden ruokailijoiden häiriintyä ja onko niiden muiden sitten tuijotettava sitä tapahtumaa jos ei kerran tykkää siitä?? Kääntää päänsä toiseen suuntaan tai keskittyy juttelemaan seuralaisensa kanssa...

Gambiassa olen jo tottunut siihen että bussiin tai taxiin voi nousta nainen jolla lapsi sylissä,tissi suussa tai heti kun istuu alas kaivaa tissin esiin ja ruokkii lapsen. Saattavat ojentaa lapsen bussissa oleville ja tulevat itse sisään tissi esillä ja kun pääsevät istumaan jatkavat imettämistä. Sitä vartenhan naiselle on rinnat luotu että voi huolehtia jälkeläisensä ruuan saannista. Moni paikallinen ystäväni Gambiassa sujuvasti vaikka kahvipöydässä ollessamme mieheni ja minun edessä kaivaa tissin esiin ja hiljentää lapsensa jotta voimme jatkaa puhumista. Se on minusta parempi niin kuin että nousee pöydästä ja käy muualla imettämässä ja tulee sitten takaisin jolloin kahvi on jo kylmää ja juttu mistä puhuttiin saattaa jo olla unohduksissa.
Gambiassa ei tissit ole mikään eroottinen asia, ne on vain lasten ruoka tehdas.

En valkoisten nykykulttuurissa ymmärrä miten niistä tisseistäkin on tullut niin nou nou asia. Samaa nahkaa ne on kuin naamassakin...

Tosta harsojutusta on kyllä pakko sanoa, että aika moni pitää sitä varmaan hyvänä ideana jos ei ole itse kokeillut. Meidän neiti sai siitä ainakin sen sortin raivarin, että olisi varmasti häirinnyt enemmän kuin se itse imetys.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

^ No, meillä kyllä toimii harsovirittelyt.

Mut ehkä asiaa avittaa se, että kotonakin käytän sitä harsoa sit taas vauvan pään ja niskan suojana, kun imetystuoli on olkkarissa niin että ilmalämpöpumppu hiukan puhaltaa siihen.... niin neiti on tottunut harsoon.

Ja julkisilla paikoilla jos ollaan, niin en mä sitä vauvaa sinne harson uppeluksiin laita, vaan pidän sitä harsoa mun tissin suojana. Sujautan sen rintsikan olkaimen alta niin vauva ei saa sitä riuhdottua pois.

Toiset vauvat (varsinkin isommat) tykkää myös repiä äidin vaatteita/hiuksia/kaulakorua/huivia/ihan mitä vaan, mikä käteen sattuu syödessään, joten ei välttämättä harsot ratkaisuksi riitä. :D

Onnekseni voin sanoa, että meillä on alkanut sujua ruokailu ihan nojatuolissa istuen aivan viimepäivinä! Ehkä siis minäkin pian pääsen kokeilemaan taas julki-imetystä. :D

Parhaita paikkoja imettää (noin kodin ulkopuolella siis) ovat kuitenkin mielestäni edelleenkin sille varatut tilat. Ei se 'piilossa' olo niinkään, vaan se, että sitten saa levitellä laukut ja rattaat ja kantoliinat sun muut, paljon paremmin. :D

Jokaisessa IKEAssa ainakin taitaa olla? :) Helsingissä on Forumin kauppakeskusksessa, Kampin Bebes-liikkeessä, Vantaan Jumbossa ja Hyvinkään Willassa on yhdessä lastenhoitohuoneessa nojatuoli (ei kovin kummoinen, mutta parempi kuin monet). :)

Näille imetystiloille (ja lapsiystävällisille kahviloille/ravintoloille) voisi perustaa ehkä oman ketjun? :) Olisi varmaan monelle avuksi. :)

^ Hei perustakaa ihmeessä! Mä olisin kiinnostunut Turun seudun sellaisista tiloista. Kauppakeskus Myllyssä on kyllä 3 lastenhoitohuonetta, mutta ne on aika ankeita eikä siellä ole siis mitään nojatuolia tms. Enemmän tarkoitettu vaipan vaihtoon, sit on mikro ja vessanpönttö.

Takaisin