Saako julkisesella paikalla imettää?

Onko julkinen imetys mielestäsi hyväksyttävää?


  • Kaikki äänestäjät
    83
Onhan nämä itseä lähellä olevat asiat (muutenkin herkässä tilassa) tunteita kuumentavia keskustelunaiheita! :wink Hotmamas :p

Cocacola-jutusta jäin miettimään sitä, miten se kofeiinin määräkin saattaa olla pienelle lapselle todella haitallista. Vauvahan voi kärsiä jo äidinmaidostakin saatavasta kofeiinipitoisuudesta, jos äiti juo kahvia. Ja kyllä tällaiseen pitäisi jotenkin puuttua minun mielestä, mutta miten sen voisi tehdä mahdollisimman korrektisti? :anyone
 
Minun poikani reagoi juomani kahvin määrään. Onneksi pystyin jättämään kahvin helpolla pois vähäksi aikaa, sillä kahvihan etoi minua koko raskausajan. Tosin pikkuiseni sai vatsan väänteitä myös, jos söin liikaa juustoa ja maitotuotteita, joten nekin jätin pois. Olin ilman kahvia ja maitotuotteita jonkin aikaa ja sitten kokeilin taas kahvia ja ei tuo enää väänteitä saanutkaan, onneksi. Kyllä maistui ihanalta se eka kuppi kahvia pitkästä aikaa ja siitä sit taas maitotuotteet takaisin ruokavalioon.
Jos todella pieni vauva joisi coca colaa, niin ei kai siitä voi sanoa toista loukkaamatta tai suututtamatta. Sanoisin varmaan, että ymmärrätkö, että tuo ei ole lapsen terveydelle lainkaan hyväksi vaan jopa haitallista. Mut kyl siihen pitäisikin puuttua... mielestäni. Se on eräänlaista lapsen pahoinpitelyä, jos tietoisesti haitoista antaa lapselle jotain lapsen ruokavalioon sopimatonta. Puuttuisinhan, jos näkisin jonkun lyövän lasta.
 
Niimpä, tossahan se se jännä juttu piileekin et oletetaan tilanne missä joku vanhempi antaa vauvalle huikan limusta ja siis ensinnäkin musta on hirveen vaikee välillä arvioida vauvan tai lapsen ikää (hiljattain näin puolivuotiaan vauvan jota itse oisin luullu tyyliin 3kuukautiseks kun oli niin pieni), noh tämän nähtyään henkilö kattoo oikeudeukseen mennä puuttuun tilanteeseen, mutta miten, varsinkin kun asiasta ja tilanteesta ei ole minkäännäköstä tietoa. Mä voisin veikata että oli se tyyli sitten mikä hyvänsä, vaikka kohteliaasti menis kysyyn että minkäs ikänen on ja miks annoitte tota, niin kovin moni ei todellakaan hymyssä suin rupea ventovieraalle ihmiselle joka viel todennäkösesti on juuri ite tullu äidiks ja tästä syystä olettaa tietävänsä kaiken ja erityisesti muiden ihmisten asioista, niin kertomaan heidän asioistaan.. Noh, mutta mitä sitten jää vaihtoehdoks..? soittaa lastensuojeluun et hei täällä joku antoi vauvalle huikan limusta, muuta en sitten tiedäkkään.. Ja hyvin todennäköisesti tän vauvan vanhemmat sais jälkeenpäin hyvät naurut siitä millasta hysteeristä meininkiä tää nykymaailma on.. Ja HUOM! Tää nyt oli vaan yks oletettu tilanne mikä mulla siis tuli tollasesta mieleen ja siks jotenkin niin huvittava.. :rolleyes: Enkä nyt puhu mistään alkoholista, huumeista yms. koska ne on sit asia erikseen..

Ihan noin yleisesti oon kyl pistäny merkille et kyllä se vaan niin on että naiset ja varsinkin äidit on kyllä niitä kaikkein pahimpia toisten asioihin puuttujia, ettei oo tosikaan. Se on jännä miten se äitiys tuokin sen kaikkitietävyyden ja erityisesti viel muiden asioista. Jotenkin tästä syystä koenkin hieman ristiriitaiseks sen että muut ihmiset eivät sais tulla kommentoimaan tai kertomaan mielipiteitänsä esim. noihin imetysjutttuihin, mutta kuiteskin "imettäjillä" on oikeus puuttua kaikkien muiden asioihin.. :rolleyes: En tiiä voi olla että oon väärässä, mut tälläset fiilikset mulla on vaan yleisesti ottaen tullu, varsinkin täällä foorumilla pyöriessä.. Ja täällä pyöriessä oon kyllä tajunnu sen asian et miks oon aina tullukkin paremmin toimeen miesten kanssa ja kuulunu ns. äijäporukkaan, välil jopa miettii et oonkohan mä nainen ollenkaan.. :grin
 
Tottakai on vaikea mahdollisesti arvioida lapsen ikää, mut kyllä 3kk ikäinen vauva ei vielä esim istu tms, nii osaahan siitäkin jo arvioida ikää... mut hei.. en puhunut mistään hysteerisestä toisten asioihin puuttumisesta. Täytyy käyttää järkeä... voi tiedustella kohteliaasti lapsen ikää, siitä en ole kuullut kenenkään harmistuvan... ja ei kyl varmasti mikään täyspäinen vanhempi juota vauvalle cokista pullosta, ainakin toivon niin... vai onko tämä cokis ny tässä kaiken pahan alku ja juuri... jos istuva lapsi maistaa lasin reunasta cokista on kuitenkin eri asia kuin juoda pullosta, tämähän on selvää kaikille. Minun ei tee mieli puuttua kenenkään asioihin, omissakin asioissa on aivan tarpeeksi, mutta jos epäilen, että lapseen kohdistuu väkivaltaa tms, niin silloin se on velvollisuus puuttua.
Mut imetykseen julkisesti ei tarvitse kenenkään puuttua, ja sehän oli tämän ketjun alkuperäinen kysymys.. tai jotain sinne päin.. :p
 
Muokattu viimeksi:
Liian paljon saa lukea kammottavia uutisia vauvojen ja lasten kohtelusta... On niitäkin juttuja luettu, että vauvalle on juotettu nimenomaan ihan muuta kuin maitoa, ja ongelmiahan siitä on tullut. Jotkut ovat vaan typeriä, eivätkä ymmärrä ja jotkut taas sairaita sadisteja. Itse ottaisin mieluummin riskin loukata vanhempia kuin että lukisin seuraavana päivänä lehdestä, miten lapsi on joutunut sairaalaan sopimattoman elintarvikkeen vuoksi. Tääkin on ihan vaan tällainen oletettu tilanne tämäkin.
:)

Ps. Poika ei varmaan ikinä luovu tissistä... nytkin huikalla mut ollaan iha himas vaa, joten lollot saa olla vapaana... hahhaa... :p
 
Muokattu viimeksi:
Ymmärrän pommiinan pointin hyvin, mutta itse en koe kuuluvani tähän ryhmään joka läpättää muiden asioista.. ei tulis kyllä mieleenkää mennä kenellekkään neuvomaan että hei älä anna tuota lisäainemössöä vauvalles tai jotakin vastaavaa (tämä oli tuulesta temmattu esimerkki :grin) ja sen takia minuakin suututtaa kun minun tai minua koskeviin asioihin tullaan puuttumaan. :)

Naiset ajattelee liikaa :grin
 
Nii minäkin ymmärrän... ainakin osin. :)
Onhan se ikävää kun jotkut puuttuu toisten asioihin... mut no.. parempi, etten tolkuta enää... hih... :wink
Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Ymmärrän kyllä muidenkin pointit, itse en vaan osaisi/haluaisi puuttua. Väkivaltaan, päihteisiin ehdottomasti, mutta nehän ovat täysin oma lukunsa sitten. Paitsi kyllä nyt henkiseenkin väkivaltaan voi puuttua, siis jos lasta haukutaan tai kovistellaan voimakkaasti..
 
En mäkään kovin herkästi ole toisten asioihin puuttumassa. Tuskin äideissä tai imettävissä äideissä on sen enempää toisten asioihin puuttujia kun muissakaan ihmisryhmissä. Eiköhän se ole ihmisen luonteesta, arvoista yms. enemmän kiinni puuttuuko toisten asioihin. Minun puolesta ihmiset voivat vilkaista ja ihmetellä imettävää naista ihan rauhassa, mut eihän kenenkään tuijottaminen ole hyvätapaista missään tilanteessa. Sitä en kuitenkaan suvaitse, että tultais häiritsemään kesken vauvan ruokailun jollain ihme pällistelyllä, moralisoinnilla tai kehotuksella lopettaa vauvan imetys ja siirtyä toisaalle imettämään. Pitäisi ymmärtää, että vauva tarvitsee ruokaa ihan just silloin kun tarvitsee.
 
Tähän on nyt pakko viimein kirjoittaa sellainen, että jostain ihmeen kummasta raskaana oleva tai imettävä nainen aiheuttaa katseita ihmisten ilmoilla.

Odottava ja/tai imettävä nainen tuntuu olevan jokin "ihme" täällä Suomen maassa. Tähän olen nyt törmännyt ja ihmiset katseillaan ei tarkoita mitään pahaa.
Tästähän on vastaava ketju mahan tuijottelusta ja kommentoinnista.
 
Huikka kokiksestakin on vähän eri asia kuin täys tuttipullollinen cocacolaa, jos nyt siitä haluaa yhä jatkaa. On ihan toinen asia antaa lapsen maistaa jotakin pikkuisen kuin syöttää/juottaa jotain tarkoituksellisen haitallista. Omasta mielestäni mitkään limut ei kuulu alle vuotiaalle yhtään. Fantasta en puolivuotiaalle menisi sanomaan (saahan mehuakin antaa jos välttämättä haluaa, vaikkei sitä suositella), mutta cocacolasta tuttipullossa kyllä takuulla. Eihän se lapsi edes juo tuttipullosta enää sen ikäisenä kun sille vähääkään voi cokista antaa. Juurikin tuon kofeiinin takia, ei kyllä ole vuotiaallekaan hyvästä mutta ei nyt sentään ihan suoraan niin vaarallista kuin alle puolivuotiaalle.
 
Tänään istuin kaupungilla sokeritestin jälkeen syömässä leipää, niin kiinnitin hauskan huomion, vain muut äidit katsoivat minua oudoksuen. :cool: Niin ja vanhemmat naiset nyt mulkoilevat minua yleensäkkin, sitä en jotenkin noteeraa enää. Tais sekin rouva pelätä että vien hänen ukkonsa maha pystyssä kun ei antanut ukkonsa istua minun viereen, piti mennä toiselle puolen penkkiä. En rupea kenellekkään näistä räyhäämään, mahan kommentoijille olen joskus näpännyt takaisin kun sitä jatkuvaa taivastelua samoilta ihmisiltä päivästä toiseen..

Ihan pakko sanoa että en ole kyllä ajatellut koko limsa-asiaa, (jauhetaan tästä vielä :grin) koska olen vain ajatellut ettei pieni tarvitse sellaista sokeria. Maistaa saa minun puolesta totta kai, siis en usko että puolivuotias kuolee jos saa kokiksen makua kielen päälle? Saa korjata jos olen väärässä. Samaa itseasiassa ajattelen karkeistakin, eihän puolivuotias edes osaa sellaisia kaivata eikä tarvitse. Ajattelin puolen vuoden iässä opettaa lapseni syömään porkkanaa ja bataattia soseena..
 
Ainakin useissa Etelä-Amerikan maissa on tapana juottaa pienille vauvoille nimenomaan cokista tuttipullosta. En tosiaan tiedä miksi ja kamalaltahan se tuntuu, mutta moni sielläkin kasvaa aikuiseksi. Hammastilanteesta en osaa sanoa.. toisaalta esim oma hammastilanteeni on karsea vaikka en olekaan juonut sokeriliemiä pienenä ja olen aina pitänyt hyvää huolta hampaista. Julkisesti imettäessä saa osakseen aina vähän ikäviä katseita (mikä tuntuu tietenki kurjalta vaikka siitä ei tarvikaan välittää) ja joskus avointa nillitystä mitä pitää vastustaa.. mutta kai täällä on kohtalaisen hyvin imetys- ja pulloruokinta-asiat kun vauva cokispullon kanssa on kohtalaisen harvinainen näky :grin
 
Aeria, tossa saattaa kyseessä olla sama tilanne kun tupakan kanssa. Kun länsimaissa ollaan nyt tietoisia riskeistä, ja yhä harvempi polttaa, aletaan tuotetta markkinoida köyhemmissä, matalan koulutustason maissa. Esim äidimaidonkorvikettahan on Afrikassa markkinoitu "parempana" ruokintatapana kuin rintaruokintaa vaan, jotta saadaan tuote kaupaksi. Puhtaan juomaveden puutteessa äidit sekottaa jauhetta saastuneeseen veteen, koska markkinamies sanoi niin, ja sitten onkin lapsi sairaana. Colasta nyt on vielä tohon matkaa, mutta markkinoinnilla on ihmeellinen voima monessa asiassa.
 
Niinpä. Kiinassa korvike on kanssa "se juttu" ja kertakäyttövaipat enemmän muotilausunto länsimaisuuden perään. Etelä-Amerikassa on myös kakkostyypin diabetestä jo alle kouluikäisillä... Siellä kokiksen lisäksi annetaan herkästi mm sokeroitua, tiivistettyä maitoa. Kulttuuriin kuuluu että lihava lapsi on hyvä ja terve lapsi. Ei olla vielä oikein havahduttu tähän lihavuusepidemiaan kun hädin tuskin ollaan ryömimässä köyhyyskuopasta ns. länsimaiseen elintasoon hitaasti.
 
Mä olen tavallaan puolesta, tavallaan vastaan julki-imetystä... Riippuu pitkälti tavasta jolla imetys toteutetaan, eli valitaanko esim. se kahvilan hiljainen nurkka jossa toimenpide koitetaan suorittaa huomaamattomasti vai valitaanko ravintolan keskeisin pöytä ja tissit koko kansan näkyville.
Vastaisuuteeni varmasti vaikuttaa myös vuosia sitten ex-mieheni kanssa ei niin kivan käänteen saanut ravintolaillallinen jonka jälkeen oli tarkoitus mennä elokuviin joka jäi toteuttamatta.... eli olimme syömässä amarillossa ja läheisessä pöydässä äiti imetti vauvaa kirjaimellisesti tissit pöydässä, jota sitten imetyksen jälkeen alettiin kanniskelemaan ympäri ravintolasalia. Ja kuinka ollakaan juuri mieheni selän takana sitten vauvalta pääsi oikein mojova maitopuklu joka valui miehen päältä mm. hetki sitten eteen tuodun pihviannoksen päälle.... ei anteeksipyyntöä, ei mitään... Meiltä yllättäen katosi siinä ruokahalu ja ei oikein innostanut lähteä enää elokuviin loppuunmyytyyn näytökseen kun toinen haisee maitopuklulle...
Vanhemmat eivät meinanneet ymmärtää miksi ruokamme tulevat heidän maksettavikseen. Eihän se ole kuin maitolimaa.... joo-o. ....

Eli joo jos osaa ottaa muut huomioon, ei jos siitä on tehtävä sirkusesitys.
 
Vedonikan kanssa samaa mieltä. Olen periaatteessa puolesta ja toisaalta vastaan. On luonnollista imettää lastaan, tietysti, mutta se, että äidin näkökulmasta rakas lapsi saa ravinnetta ei ole sama näkökulma kuin esim.teinillä, lapsettomalla tai iäkkäällä ihmisellä. Osa ihan oikeasti näkee vain sen, että joku nainen on ottanut rintansa esille ja pitää sitä ehkä jopa törkeänä tai naurettavana asiana. "Siveellisyyttä" siis ja muut huomioon ottaen. Kyllä lasta pitää ruokkia kun nälkä on, mutta hieman voi katsoa missä syöttää ja voisiko jotenkin peittää. Onneksi nuin kamalaa kokemusta itselläni ei ole vauvan ruokailusta kuin Vedonikalla.Harvemmin edes kiinnitän huomiota, jos joku imettää, mutta on verkkokalvoille syöpynyt kuvia muutamista äideistä, jotka kirjaimellisesti rinnat paljaana kaupan kassojen vieressä istuvat, syöttävät lastaan.


(Ehkä hieman kärjekkäästi kirjoitettu jonkun näkökulmasta..)
 
Takaisin
Top