@syllogismi meillä ruoan suolan määrä väheni merkittävästi, kun vauva alkoi syödä kiinteitä

toki siellä 6-10 kk ikäisenä eri ruoka-aineiden listat on vielä aika kapeita, mutta mä aloin tehdä ns mahdollisimman pian sellaisia ruokia koko perheelle, jota myös vauva voi syödä soseutettuna. Esim. erilaiset kana- ja linssikeitot ja kana-kasvispastavuoat.
Jos lisää ruoka-aineita, joita vauvalle ei voi antaa, ottaa vauvan annoksen sivuun ennen niiden lisäämistä. Samasta padasta -kirjasta voi saada vinkkejä, mutta siinä mua ärsyttää se, että esim. parmesaania, kermaa ja fetaa käytetään aika runsaasti arkiruokaresepteissä
Mulla itselläni on siis paha sukurasite sydän- ja verisuonisairauksiin, minkä vuoksi yritän siivota suolaa ja kovaa rasvaa mahdollisimman vähiin arkiruokailuissa. Juhlatilanteet sitten erikseen.
Esim. suola lisättiin sitten just sosekeittoihin vasta annoksen päälle ripottelemalla, mikä vähentää kätevästi käyttöä itsellä. Ruoanlaitto helpottuu, kun vauvasta tulee taapero. Edelleen on tärkeä katsoa suolan, kovan rasvan, punaisen lihan ja nitriittien määrää, ja tykkään siitä, että itsekin tulee syötyä terveellisemmin, kun yrittää syödä lapsen kanssa samoja ruokia. Ja lapsi tykkää, kun saa samaa kuin muutkin ruokailijat. Mutta kyllä meillä pilttejäkin kului paljon sekä vauvavuonna että sen jälkeen. Ei ole mikään pakko tehdä itse.
Pienen lapsen kanssa toinen näppärä juttu on se, jos ehtii syödä samalla rytmillä kuin lapsikin. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala pitää nälkää poissa hyvin ja napostelu vähenee.
Hyvänmakuisia ja terveellisiä arkiruokareseptejä löytää esim. Sydänmerkki-nettisivuilta ja sieltä on löytynyt reseptejä, joista oon just saanut vauvallekin otettua sivuun aina sen mukaan, mitä vauva missäkin vaiheessa saa syödä.