Ruokavalio kuntoon raskaushaaveen tueksi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Daiya
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Daiya

Tietävä tietäjä
Toukokuun äidit 2019
Lokakuiset 2021
Tammikuiset 2025
Ajattelin, että olisiko muita jotka kaipaisivat tsemppiä, vinkkejä tai vain vertaistukea tuskailuun, miten saisi oman ruokavalion terveellisemmäksi ja saisi siitäkin tukea raskaushaaveille? Sellainen ketju jossa voisi tunnustaa aina repsahtaneensa taas mutta saisi tsemppiä että kyllä se siitä, tai vaikka vinkkejä kevyempiin naposteltaviin jne…

Itse olen periaatteessa kyllä normaalipainon ylärajoilla mutta ongelmana se kirottu sokeri 🙄 🍬🍭🍫 aiemmat raskaudet alkaneet kun olen ollut ruokavaliolla/ilman sokeria, sattumaa vai ei mutta uskon ettei siitä ainakaan haittaa olisi jos saisi ruokavaliota siivottua. Viimeisimmässä raskaudessa myös raskausajan diabetes joten epäilen että siltäkin osin syömisiä joutuu tarkkailla myös jos onnistuu plussan saamaan.. ja kaikenmaailman matala-asteiset tulehdukset liian hiilarin/sokerin myötä pyörii mielessä.

Tiiän kyllä miten pitäisi syödä mutta se toteutus… 🙈 varsinkaan arjesta väsyneenä ei vain meinaa löytyä sitä itsekuria. Löytyiskö kohtalotovereita? 😅

Mua on mietityttäny tää viime aikoina aika paljon. Painonpudotustarvetta ei ole ja syön säännöllisesti, mutta musta tuntuu että syön vähän mitä kiinni saan. Ja koska arkirytmi ei ole säännöllinen vuorotyön takia, on jotenkin vaikeaa mukamas suunnitella etukäteen ja kun ei suunnittele niin tulee jatkuvasti ravattua kaupassa hakemassa ties mitä. Eli mielellään liity keskusteluun😅

Mukana! Aiemmin olen raskautunut syödessäni vähähiilihydraattisesti ja painoa olisi pudotettavaksi asti liikaa. Tätä en kuitenkaan ensisijaisesti halua ajatella, jotta uinuva syömishäiriö ei suotta herää. Terveellisyys ja hyvinvointi edellä!

@Nekkuu joo siis tuo suunnitelmallisuuden puute täälläkin aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ei muka jaksa suunnitella tai jos suunnittelee niin ei pysy niissä suunnitelmissa 😂

@Sammie oon mielestäni kuullut muiltakin kokemuksia että vähähiilarisella ollessa raskautunut. Iteki kyllä uskon että sillä on vaikutusta, varsinkin nuo ”höttöhiilarit” ei oo varmasti hyviä kropalle.

Mä ite hain taas irtokarkkipussin eilen kaupasta kun alkoi niin masentaa uusi kierto. Tai siis ei se vielä edes alkanut mutta sellainen tuntuma että alkaa ihan tässä lähipäivinä. Ja vaikka tietää että sitä parempi mitä aiemmin sen sokerittomuuden aloittais niin silti sitä sortuu ajattelemaan että no ”maanantaina sitten”. 🙄 jos haluais ihan munasolujen laatuun vaikuttaa niin se aika on vielä pitempi ja ärsyttää kun en oo saanu itseä niskasta kiinni. 🤦🏼‍♀️

Oon kyllä todennu että sokeri on pahin riippuvuutta aiheuttava aine! Aikanaan tupakoinnin lopettaminenkin oli paljon helpompaa kuin sokerin vähentäminen.

Ajattelin, että olisiko muita jotka kaipaisivat tsemppiä, vinkkejä tai vain vertaistukea tuskailuun, miten saisi oman ruokavalion terveellisemmäksi ja saisi siitäkin tukea raskaushaaveille? Sellainen ketju jossa voisi tunnustaa aina repsahtaneensa taas mutta saisi tsemppiä että kyllä se siitä, tai vaikka vinkkejä kevyempiin naposteltaviin jne…

Itse olen periaatteessa kyllä normaalipainon ylärajoilla mutta ongelmana se kirottu sokeri 🙄 🍬🍭🍫 aiemmat raskaudet alkaneet kun olen ollut ruokavaliolla/ilman sokeria, sattumaa vai ei mutta uskon ettei siitä ainakaan haittaa olisi jos saisi ruokavaliota siivottua. Viimeisimmässä raskaudessa myös raskausajan diabetes joten epäilen että siltäkin osin syömisiä joutuu tarkkailla myös jos onnistuu plussan saamaan.. ja kaikenmaailman matala-asteiset tulehdukset liian hiilarin/sokerin myötä pyörii mielessä.

Tiiän kyllä miten pitäisi syödä mutta se toteutus… 🙈 varsinkaan arjesta väsyneenä ei vain meinaa löytyä sitä itsekuria. Löytyiskö kohtalotovereita? 😅
Hieno ketju!! Lupa tulla on täälläkin uudelle sylikäärölle annettu, joten kaikki raskautumista mahdolliset tukevat ideat ovat vähintäänkin pohdinnan alla.

🙋🏽‍♀️ Täällä myös ! Ruokailurytmi taaperon myötä aika jees, mutta koostumus vaihtelee hyvästä välttävään varsinkin meillä aikuisilla. Oon myös tunne/stressisyöjä ja sekä makeat että suolaiset herkut maistuu. Liikunta on nyt ihan olematonta, työt ja taaperoarki imee mehut ihan totaalisesti. Onneksi nukutaan tällä hetkellä aika hyvin. Unikin tähän painoasiaan vaikuttaa todella paljon.

Jep, tunnesyöjä täällä myös @Fiarlán 🙋🏼‍♀️ se on kumma että sitä ajattelee sen herkun jotenkin parantavan sitä oloa, vaikka todellisuudessa saakin sitte päälle vielä sen syyllisyyden ja itseinhon kun ei taaskaan pysy itsekuri 🙈 tai jos ahdistaa niin olis varmaan helpompi koittaa niihin juurisyihin pureutua paremmin eikä yrittää syödä sitä pois.

Minä en edes, onneksi, ajattele jonkin ruuan/ herkun vievän pahaa oloa tai väsymystä pois. Vaan herkut on hyviä ja usein nopein tapa saada energiaa!!
Minulla toimii parhaiten ostamatta jättäminen. Vaan mitähän kaikkea sitä pitäisi pois sulkea ruokavaliosta jotta olisi niitä sokereita minimimäärä.
On huomenna mentävä ruokakauppaan, joten nyt olisi oiva ajankohta muuttaa ostotottumuksia.

Ompas hyvä ketju! Niin ruokailurytmi kuin ruuan laatu kaipais täällä remonttia 😅 ja siis ku tiijän kyllä miten pitäs syödä, mutta se toteutus prakaa aika lailla. Ja herkut on niin palkintona onnistumisista kuin lohtuna hankalissa hetkissä.

Josta mieleentullen! Yks kompastuskivi minkä oon nyt hoksannu, on se, että kaipaan jotain opiskeluevästä. Ja tähän mennessähän se on ollut karkkia, sipsiä ja energiajuomaa. Joten kaipaanki vinkkejä, mitä te tykkäätte napostella tympeitä tietokonehommia tehdessänne? 😁

Minä en edes, onneksi, ajattele jonkin ruuan/ herkun vievän pahaa oloa tai väsymystä pois. Vaan herkut on hyviä ja usein nopein tapa saada energiaa!!
Minulla toimii parhaiten ostamatta jättäminen. Vaan mitähän kaikkea sitä pitäisi pois sulkea ruokavaliosta jotta olisi niitä sokereita minimimäärä.
On huomenna mentävä ruokakauppaan, joten nyt olisi oiva ajankohta muuttaa ostotottumuksia.

Ei sitä siinä hetkessä kun haalii kaupasta nameja ehkä ajattelekaan suoraan, että nyt mulla olo ja mieli paranee kun saan mässyä. Luultavasti tää on lapsuudesta asti kulkenut jollain alitajuisella tavalla mukana ja nyt aikuisena pystyy toisinaan ylhäältä päin katsomaan tilannetta ja miettimään että vois korjata asian. 😊 Toteutus on sitten toinen asia:Face Without Mouth:

Ei sitä siinä hetkessä kun haalii kaupasta nameja ehkä ajattelekaan suoraan, että nyt mulla olo ja mieli paranee kun saan mässyä. Luultavasti tää on lapsuudesta asti kulkenut jollain alitajuisella tavalla mukana ja nyt aikuisena pystyy toisinaan ylhäältä päin katsomaan tilannetta ja miettimään että vois korjata asian. 😊 Toteutus on sitten toinen asia:Face Without Mouth:
Mulla on onneksi kai suht kurinalainen luonne 🥴 Niinpä ostoslistan ulkopuoliset jutut todella harvoin koriin pomppivat, vaikka väsyneenäkin hyllyväleissä sukkuloisin.
Toisaalta listassa, jonka väsyneenä tihrustan saattaa lukea vähän irtokarkkeja.
Mun ongelma on keitetyt paistetut perunat, pannari ja riisi/ coktail-piirakat sekä kaakaokahvi. Tänäänkin aamupala, ennen puuroa, 0.5l tuota itsetehtyä taikajuomaa.

Ompas hyvä ketju! Niin ruokailurytmi kuin ruuan laatu kaipais täällä remonttia 😅 ja siis ku tiijän kyllä miten pitäs syödä, mutta se toteutus prakaa aika lailla. Ja herkut on niin palkintona onnistumisista kuin lohtuna hankalissa hetkissä.

Josta mieleentullen! Yks kompastuskivi minkä oon nyt hoksannu, on se, että kaipaan jotain opiskeluevästä. Ja tähän mennessähän se on ollut karkkia, sipsiä ja energiajuomaa. Joten kaipaanki vinkkejä, mitä te tykkäätte napostella tympeitä tietokonehommia tehdessänne? 😁
Oon ainakin yrittänyt lähtökohtaisesti vain korjata terveellisemmällä edes ne naposteltavat, viinirypäleet ja muut helpot hedelmät (vaikka niissäkin sokeria mutta parempi silti), aina kun jaksaa niitä pilkkoa isomman satsin valmiiksi niin huomaa että tulee helpommin syötyä. Mites esim. jotkut ruissipsit/naksut mitä nykyään on monenlaisia, meniskö sipsin korvikkeesta? 🤭

Sehän se on paha kun ne karkit on niin helposti saatavilla ja heti valmiita 🙄

Oon ainakin yrittänyt lähtökohtaisesti vain korjata terveellisemmällä edes ne naposteltavat, viinirypäleet ja muut helpot hedelmät (vaikka niissäkin sokeria mutta parempi silti), aina kun jaksaa niitä pilkkoa isomman satsin valmiiksi niin huomaa että tulee helpommin syötyä. Mites esim. jotkut ruissipsit/naksut mitä nykyään on monenlaisia, meniskö sipsin korvikkeesta? 🤭

Sehän se on paha kun ne karkit on niin helposti saatavilla ja heti valmiita 🙄
Oon mä niitä ruissipsejä jonku verran ostanukki, niissä vaan ahistaa hinta: sipsejä saa ison säkillisen sillä hinnalla ku ruissipsejä pienen pussin 😅 ja sepä se niissä karkeissakin on, kun heti saatavilla ja tuottaa välittömän mielihyväreaktion.

Parashan olis, kun keksis jonkun terveellisen (tai ainaki terveellisemmän) evään mitä napostella/syödä tietokoneella istuessaan. Oliskohan joku smoothie tms 🤔

Pähkinät, pähkinäsekoitukset, kuivatut karpalot, viinirypäleet, pikku tomaatit, herneet.... helppoa naposteltavaa tietokoneen ääreen. Toki noissa jonkin verran hiilareita on, mutta kun on kasvi/hedelmäkuitua matkassa niin se hidastaa hiilarien imeytymistä. Ja plussana tietysti saa matkassa vitamiineja ja kivennäisiä. :smiling-eyes:

Mä niin uskon terveellisiin elämäntapoihin ja hedelmällisyyden yhteyteen. Ekalla kerralla raskauduttiin 4kk, kun molemmat oltiin eletty vuosi super terveellisesti ja nyt ei olla vieläkään. Itse panostin ruokavalioon ja treeniin jo syksyllä, mut mies ei vauva-arjen keskellä jaksanut ja häneltä sitten löytyikin ongelmia sperman laadun kanssa.

Itse näen että tärkeimpiä asioita on lisätä kasviksia, 500-800g/vrk, proteiinia 2g/paino kg/vrk, hyviä rasvoja, marjoja, hedelmiä ja tarpeen mukaan hitaita hiilareita. Satunnaiset herkut ei kaada venettä, mutta napostelu yleensäkin kasvattaa energiansaantia todella herkästi.
Säännölliset ruokailut ilman muuta häiriötä on parempi ja kalorittomat juomat työnteon/opiskelun oheen on hyvä keino pitää napostelu kurissa. Itse käytän tällä hetkellä Nutriworksin persikka jäätee elektrolyyttijuomaa, on ihan sairaan hyvää!

Liikkuminen ja riittävä uni on yhtä tärkeitä kuin hyvä ruokavalio, jos joku kolmijalan jaloista uupuu, ei jalusta ole vakaa.

Mulla on onneksi kai suht kurinalainen luonne 🥴 Niinpä ostoslistan ulkopuoliset jutut todella harvoin koriin pomppivat, vaikka väsyneenäkin hyllyväleissä sukkuloisin.
Toisaalta listassa, jonka väsyneenä tihrustan saattaa lukea vähän irtokarkkeja.
Mun ongelma on keitetyt paistetut perunat, pannari ja riisi/ coktail-piirakat sekä kaakaokahvi. Tänäänkin aamupala, ennen puuroa, 0.5l tuota itsetehtyä taikajuomaa.
Mitä jos vaihdat kaakaon vanilja heraproteiiniin ja tummaan kaakaoon? Saisit aamiaisella hyvän paukun proteiinia, ilman isoa sokeri/hiilaripaukkua? 😄 Mä olin jossain kohtaa ihan koukussa herakaakaoon. Voit vaikka alkuun miksata joukkoon hiukan normi kaakaota jotta totut makuun ja/tai löydät tyylin tehdä omaan makuun sopivan. Stevia tipoilla saa tarvittaessa lisämakeutta.
Proteiini hiilarin (puuron) kanssa myös hidastaa hiilarin imeytymistä ja tasaa verensokerin heilahtelua. 😊

Mitä jos vaihdat kaakaon vanilja heraproteiiniin ja tummaan kaakaoon? Saisit aamiaisella hyvän paukun proteiinia, ilman isoa sokeri/hiilaripaukkua? 😄 Mä olin jossain kohtaa ihan koukussa herakaakaoon. Voit vaikka alkuun miksata joukkoon hiukan normi kaakaota jotta totut makuun ja/tai löydät tyylin tehdä omaan makuun sopivan. Stevia tipoilla saa tarvittaessa lisämakeutta.
Proteiini hiilarin (puuron) kanssa myös hidastaa hiilarin imeytymistä ja tasaa verensokerin heilahtelua. 😊
Tuo heraprotsku vois olla kokeilemisen arvoinen, kiitos ideasta. 👍

Tuo heraprotsku vois olla kokeilemisen arvoinen, kiitos ideasta. 👍
Mulla on ollut käytössä Nutriworks Whey WorX vanilja, se on super hyvää ja siihen kun sekottaa tummaa kaakaojauhetta, saa paljon paremman makuista kuin suoraan suklaan makuisesta herasta!

Takaisin