Ruokarajoitukset

Äh, tuli eilen mokattua. :sorry: Laitoin toastin väliin chorizoa, mutta ei kyllä tullut grillattua leipiä sisältä mitenkään kiehuvan kuumaksi, vaan sillä tavalla lämpöisiksi että juusto juuri ja juuri suli. En kyllä enää laita mitään listeriakiellettyä grillileipiin, tai sitten ainakin käristän ne kunnolla. Olen vähän semihysteerinen näistä listeriajutuista etenkin nyt kun sitä on nyt hiljattain löytynyt joistakin elintarvikkeista. Riski on toki hirveän pieni, mutta sitten jos sen infektion saa niin ruvetaan puhumaan jo ihan todellisista riskeistä isoihin komplikaatioihin. Vrt joku lakukielto - worst case scenario että lapsi opettelee Ä-kirjaimen piirtämistä viikon kauemmin, jos nyt syön kilon lakuja (en toki syö). :wacky:

Ai niin, mä varmaan join vahingossa pph:lla sitä samaa piparminttu-lakritsiteetä mistä tuolla aiemmin oli puhe. :bag: Mutta tuskin se kuppi tai pari mihinkään vaikuttaa, tuo yrttikielto nyt lienee lähinnä siksi että olisi liian vaikeaa tehdä jotain kattavaa listaa kaikista maailman yrteistä ja mennään kuten näissä raskausruokavaliojutuissa muutenkin - kielletään varmuuden vuoksi ihan kaikki.
 
Minä olen muutamia salmiakki- ja lakritsipastilleja kyllä syönyt nyt silloin tällöin. Huonoa omaatuntoa en jaksa kokea kun kilotolkulla en niitä kuitenkaan syö.

Koskenlaskijaa laitoin eilen ruokaan ja hokasin sen jälkeenpäin vasta, mutta melko sokea luotto minulla on suomalaisiin tuotteisiin kuitenkin vielä.
 
Onkohan tollanen purkissa oleva Hyvä Apajan jäämerensalaatti ihan ok syödä? Vai onko jotai listeriariskiä :eek:

Ainesosat

Majoneesi [rypsiöljy, vesi, etikka, sokeri, kananmuna, suola, soijaproteiini, mausteet (valkopippuri, sinapinsiemen), säilöntäaineet (E211, E202)], surimi 36 % [valkokalanliha 47 %, vesi, vehnätärkkelys, perunatärkkelys, suola, riisiviini, sokeri, raputiiviste, soijaöljy, rapuesanssi, väriaineet (E160c, E120)], vesi, katkarapu 2,4 % (katkarapu, vesi, suola), sipuli, cavi-art 0,6 % [merileväuute, vesi, suola, mausteet, väriaine (E172)], tilli, säilöntäaineet (E211, E202).
 
Minä olen muutamia salmiakki- ja lakritsipastilleja kyllä syönyt nyt silloin tällöin. Huonoa omaatuntoa en jaksa kokea kun kilotolkulla en niitä kuitenkaan syö.

Koskenlaskijaa laitoin eilen ruokaan ja hokasin sen jälkeenpäin vasta, mutta melko sokea luotto minulla on suomalaisiin tuotteisiin kuitenkin vielä.

Kuumennettavaan ruokaan voi huoletta laittaa mitä vaan juustoa. :) Ja Koskenlaskija on mun käsittääkseni vasta-avatusta paketista turvallista ihan sellaisenaankin, se pakataan niin kuumana ettei listeria pääse pakettiin. Valion juustoista kai lähinnä Aura on kiellettyä (ja sekin toki kuumennettuna ok).
 
Joo mäkään en tuota Hollyn mainitsemaa ehkä söisi. Kaupan kalatiskin jokirapusalaatteja pohdin itsekin joskus aiemmissa raskauksissa - ekassa en syönyt kun rinnastin jotenkin virheellisesti raakaan kalaan, tokassa aluksi söin kun joku mainitsi että ravut on kyllä ok, mutta lopetin kun törmäsin raporttiin jossa näistä oli löydetty listeriaa. Olen sen jälkeen ollut hyvin varovainen syömään mitään merenelävää kuumentamatta.
 
Joo juurikin noista syistä en suosittele tuota salaattia..
 
Mä on myös jättänyt nyt sellaset kaupan kylmät valmissalaatit yms. ostamatta varsinkin sen jälkeen, kun luin sen artikkelin että niistä on löydetty listeriaa jossain.
 
Joo jää kyl multakin syömättä nyt, en uskalla mitää riskiä ottaa!
 
Mihinköhän sarjaan leipäjuusto kuuluu? Otin eilen pienen palan ja sitten vasta tajusin miettiä että onkohan se kielletty...
 
Kotimaisia juustoja voi kyllä melko huoletta syödä ainakin valion tuotteet taitaa olla melkein kaikki pastöroituja . (Valion sivuilla on raskaus"sivut" jossa tarkemmin juusto inffot jne ) t: Juustohiiri
 
Mitenkä nuo majoneesit? Niissähän on vissiin raakaa kananmunaa? Vai onko ne tehty jostain jauheesta? Siis esim. Hampurilaismajoneesit ym. Minä oon kyllä syönyt paninia ja hampurilaisketjujen hamppareita. Jotenkin tuntuu, että eihän oikein missään kodin ulkopuolella voi syödä, kun jokapaikassa on riski, että on jotain pöpöjä jossain. Oon myös käynyt kiinalaisessa tosin minä en voi syödä kalaa, niin mihinkään sushi juttuihin en ole koskenut. Mietin sitäkin, että mitenkähän puhtaita kaikki välineet ym. On noissa, kun leikkaavat salaattijuttuja ym mitä ei kuumenneta? Ei ole vielä tullut mitään, mutta nyt kun luin tuon artikkelin listeriasta ja täällä olen flunssassa, niin iski pienoinen paniikki :nailbiting:
 
Mä olen törmännyt monilla foorumeilla sitkeään majoneesikieltoon, vaikka sitä ei mun nähdäkseni millään virallisella listalla ole kielletty. Itse olen tulkinnut tuon urbaanilegendaksi ja syönyt majoneesia normaalisti. Mutta jos joku tietää että se on jossain virallisessa lähteessä kielletty, niin kertokoon ihmeessä, onhan se täysin mahdollista että olen jotain missannut.
 
Oho Googlasin vielä, ja joidenkin lähteiden mukaan raa'assa kananmunassa on toksoplasmariski. :wideyed: No, ehkä kyllä syön edelleen, kun ei Evira ole nähnyt sitä tarpeelliseksi kieltää.
 
Oho Googlasin vielä, ja joidenkin lähteiden mukaan raa'assa kananmunassa on toksoplasmariski. :wideyed: No, ehkä kyllä syön edelleen, kun ei Evira ole nähnyt sitä tarpeelliseksi kieltää.

Oli ainakin kai aiemmin tutkittu ja luokiteltu riskiksi. Nyt kai uusimmissa suosituksissa ei ole luokiteltu riskiksi taas raakaa kananmunaa.

Olen huoletta syönyt kyllä majoneesia raskauden aikana enkä aio lopettaa.
 
Oli ainakin kai aiemmin tutkittu ja luokiteltu riskiksi. Nyt kai uusimmissa suosituksissa ei ole luokiteltu riskiksi taas raakaa kananmunaa.

Olen huoletta syönyt kyllä majoneesia raskauden aikana enkä aio lopettaa.

Oho. Mä muistelen tarkistaneeni ainakin viime raskaudessa enkä silloinkaan löytänyt sitä kieltolistalta. :wideyed: Mutta joo näemmä joskus sitäkin on pidetty riskinä. Samaa mieltä, aion minäkin syödä edelleen, vaikka muuten olenkin semihysteerinen näistä.
 
Ainoa riski, minkä mä oon osannut yhdistää majoneesiin, on se että ystävä sai siitä raskausaikana lievän ruokamyrkytyksen (oli päiväys mennyt). Selvisi kuitenkin lyhytkestoisella vatsataudilla, vaikka säikähtikin toki. Mä oon muutoin syönyt aika vapaasti rajojen puitteissa, mutta kiinnittänyt kans enemmän huomiota päiväyksiin ja yrittänyt syödä maitotuotteet loppuun pian niiden avaamisen jälkeen.
 
Takaisin
Top