Ruokarajoitukset

noniin ja tuli varmaan ostettua väärää lohta kaupasta.
viljelymaa suomi. saiko syödä?
ja niin vaan unohtui tuorejuustokieltokin

tänään, mutta vissiin creme bonjour olikin sallittu.
 
Saa lohta syödä. Sisävesien kaloja vältellään elohopean vuoksi.
 
Saa lohta syödä. Sisävesien kaloja vältellään elohopean vuoksi.
jep, täällä vain jossain oli keskustelua (en muista oliko tässä heinäkuisissa) et kaikkea lohtakaan ei saisi syödä. mut löysin netistä vastauksen ja tätä kyseistä juuri saa syödä.
 
Joo on, tietty mielellään aina juuri avattu purkki.

Samaa mieltä. Itse olen syönyt parin päivän ajan omasta jääkaapista, mutta en mitään viikkokausia jääkaapissa lojunutta enkä myöskään mistään yleisestä leipäpöydästä esim. ravintolassa tai työpaikkaruokalassa.
 
Onko meetvusti pizzassakin kiellettyä kuumennettuna? Entäs feta :eek: luin kyllä noita ruokarajoituksia, mutta varsinkaan tuo juustojen maailma ei auennut.
 
Onko meetvusti pizzassakin kiellettyä kuumennettuna? Entäs feta :eek: luin kyllä noita ruokarajoituksia, mutta varsinkaan tuo juustojen maailma ei auennut.

Edellisessä viestissä mainitsemani THL-suosituksessa lukee, että metukkaa voi syödä kuumennettuna, joten tilasin eilen himoitsemani salamipitsan. Se ei kuulu mun normiruokavalioon muutenkaan, niin ajattelisin et silloin tällöin10 siivua pitsan päällä paistettuna on ok.
 
Edellisessä viestissä mainitsemani THL-suosituksessa lukee, että metukkaa voi syödä kuumennettuna, joten tilasin eilen himoitsemani salamipitsan. Se ei kuulu mun normiruokavalioon muutenkaan, niin ajattelisin et silloin tällöin10 siivua pitsan päällä paistettuna on ok.

No hyvä! Itselläni myös pizza on ainoa missä sitä tulee syötyä.
 
Onko meetvusti pizzassakin kiellettyä kuumennettuna? Entäs feta :eek: luin kyllä noita ruokarajoituksia, mutta varsinkaan tuo juustojen maailma ei auennut.

Lähtökohtaisesti kaikki mikä on sikiövaarallisten mikrobien riskien vuoksi kiellettyä on kuplivan kuumaksi lämmitettynä sallittua. Tämä koskee ainakin pehmeitä juustoja, pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja ja homejuustoja (listeriariski) sekä raakaa lihaa ja kalaa mm. meetvursti, parmankinkku ja graavilohi (toksoplasmariski, listeria). Sen sijaan mahdollisesti sikiölle vaarallisten kemiallisten aineiden takia kielletyt tai rajoitetut on kielletty tai rajoitettu myös lämpimänä esim. maksa (ei sillä että kukaan raakaa maksaa söisikään :grin).

Mutta tuo on mun mielestä aika hyvä nyrkkisääntö, että mikrobien vuoksi kielletyt ruuat on kuumennettuna ok ja myrkkyjen vuoksi kielletyt ei. :)

Edit: Muokkasin vähän kun olin muistellut vähän omiani kalatuotteista.
 
Muokattu viimeksi:
Joo itselläni myös ladattuna uusimmat suositukset THL sivuilta suoraan puhelimeen. Helppo tarkistaa vaikka olisi jossain muualla kuin kotona.

Oletko huomannut ohjeissa uusia muutoksia? Täytyy toki itsekin tarkistaa, mutta voi olla että helposti missaa jonkun yksittäisen uuden jutun, jos kieltolista on kuitenkin lähes ennallaan. :wideyed: Tulee helposti luettua tyyliin "juu juu näin se oli viimeksikin" ja sitten jää jotain huomaamatta. :nailbiting:
 
Oletko huomannut ohjeissa uusia muutoksia? Täytyy toki itsekin tarkistaa, mutta voi olla että helposti missaa jonkun yksittäisen uuden jutun, jos kieltolista on kuitenkin lähes ennallaan. :wideyed: Tulee helposti luettua tyyliin "juu juu näin se oli viimeksikin" ja sitten jää jotain huomaamatta. :nailbiting:

En oo huomannut eroja tosin en niin tarkkaam niitä vielä lukenut. En muista oliko viimeksi itämeren kaloista (2016) mainintaa mutta nyt oli selvästi että sisävesien isot petokalat. Ja esim haukea ei suositella lainkaan raskauden aikana.
 
En oo huomannut eroja tosin en niin tarkkaam niitä vielä lukenut. En muista oliko viimeksi itämeren kaloista (2016) mainintaa mutta nyt oli selvästi että sisävesien isot petokalat. Ja esim haukea ei suositella lainkaan raskauden aikana.

Mä huomasin, että leikkeleisiin oli kirjattu että listeriariskin vuoksi syötävä hyvissä ajoin ennen päiväystä. En muista että tuota olisi ollut aiemmin ja kuulostaa jotenkin tosi epämääräiseltä. :wideyed: Mitä tarkoittaa "hyvissä ajoin ennen päiväystä"? Saako sitä syödä avatusta paketista kaksi päivää, kolme päivää, viikon? Miten se listeria yhtäkkiä hyppää sinne päiväystä edeltävänä iltana jos se on aiemmin ollut turvallista? Noin epämääräisellä ohjeella jäisi leikkeleet helposti kokonaan kauppaan, kun ei meillä pakettia kuitenkaan 1-2 päivässä syödä, mutta ne on harvoja helppoja proteiinipitoisia pikavälipaloja jotka mulla ylipäänsä menee alas joten pakko niitä on varmaan ostaa jatkossakin. :sorry:
 
Mä huomasin, että leikkeleisiin oli kirjattu että listeriariskin vuoksi syötävä hyvissä ajoin ennen päiväystä. En muista että tuota olisi ollut aiemmin ja kuulostaa jotenkin tosi epämääräiseltä. :wideyed: Mitä tarkoittaa "hyvissä ajoin ennen päiväystä"? Saako sitä syödä avatusta paketista kaksi päivää, kolme päivää, viikon? Miten se listeria yhtäkkiä hyppää sinne päiväystä edeltävänä iltana jos se on aiemmin ollut turvallista? Noin epämääräisellä ohjeella jäisi leikkeleet helposti kokonaan kauppaan, kun ei meillä pakettia kuitenkaan 1-2 päivässä syödä, mutta ne on harvoja helppoja proteiinipitoisia pikavälipaloja jotka mulla ylipäänsä menee alas joten pakko niitä on varmaan ostaa jatkossakin. :sorry:
tämä juuri! todella epämääräisiä. eilen jäi leikkeleet kauppaan mutta mies ei niitä kauppaan tule jättämään ni eiköhän tuu myös popsittua. eli meetwursti ainut leivänpäällisleikkele mitä ei saa syödä ellei kuumenna kunnolla. tämän kun olisi tiennyt ni olisin mättänykaksin käsin ennen raskautumista
 
Mä huomasin, että leikkeleisiin oli kirjattu että listeriariskin vuoksi syötävä hyvissä ajoin ennen päiväystä. En muista että tuota olisi ollut aiemmin ja kuulostaa jotenkin tosi epämääräiseltä. :wideyed: Mitä tarkoittaa "hyvissä ajoin ennen päiväystä"? Saako sitä syödä avatusta paketista kaksi päivää, kolme päivää, viikon? Miten se listeria yhtäkkiä hyppää sinne päiväystä edeltävänä iltana jos se on aiemmin ollut turvallista? Noin epämääräisellä ohjeella jäisi leikkeleet helposti kokonaan kauppaan, kun ei meillä pakettia kuitenkaan 1-2 päivässä syödä, mutta ne on harvoja helppoja proteiinipitoisia pikavälipaloja jotka mulla ylipäänsä menee alas joten pakko niitä on varmaan ostaa jatkossakin. :sorry:

Jossain kohtaa luki, että hyvissä ajoin on kun on joko 2/3 tai 1/3 päiväystä jäljellä. Anteeksi hyvin epämääräinen vastaus :D
 
Jossain kohtaa luki, että hyvissä ajoin on kun on joko 2/3 tai 1/3 päiväystä jäljellä. Anteeksi hyvin epämääräinen vastaus :D

Juu tuo kuulostaa suunnilleen siltä mitä olisin odottanutkin. Tuntuu vaan jotenkin hassulta, että jossain tuotteessa on vähän listeriariski muttei sitten kuitenkaan. Kun kaikki muutkin tuotteet on luokiteltu simppelisti joko listeriaturvalliseksi tai -vaaralliseksi, eikä tuolla tavalla ehkä vähän listeriavaaralliseksi jos sitä syö 3,822 vrk purkin avaamisesta täysikuun aikaan kaislahame päällä. :shifty:
 
Joo noi on kieltämättä aika epämääräisiä.. :sad001

Tulee ihan mieleen, että jos jotain sattuu niin sitten voidaan sanoa, että "kyllähän siitä oli varoitettu" :rolleyes:

Olisi mielenkiintoista kyllä nähdä myös tilastoja, että paljonko niitä komplikaatioita on ollut ennen näitä varoituksia. Terveydenhuoltoalan ihmisenä minua ne kiinnostaisi kyllä :grin
 
Takaisin
Top