Ruokajutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vivian_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suodatinkahvi ei oo täälläkään maistunut enää noin rv12+ jälkeen, mutta valmiit maitokahvijuomat kyllä menee. Kävin just ostamassa litran purkin Eila lattea ja mietin onkohan tuossa edes kofeiinia vai voinko juoda niin paljon kun sielu sietää :)

Täällä kahvi ei oo uponnut odotusaikana lainkaan, vaikka normaalisti olen oikea kahvisieppo.

Sen sijaan se, mitä nyt tekee mieli, on mehujäät! Oi, voisin imeskellä mehujäätä koko ajan. Kylmää, hileistä, raikasta, hyvä koostumus.
Pitää ehkä huomenna hakea yks.

Muuten huomaan, että saan alas ruokia paremmin kuin ihan alkuraskaudesta, mikä on kiva. Tosin lohta en edellenkään aio haistaa saati maistaa ihan lähikuukausina, siitä jäi traumat! :D

Nessu 11+5

En normaalisti juo kahvia laisinkaan, mutta nyt tekee jostain syystä mieli joka aamu, ja näin ollen olenkin sitten yhden kupin nyt jo kolmena aamuna juopotellut. :)

12+2

Itse olen ennen juonut suuret määrät kahvia päivässä.. Nyt juon kupillisen aamulla ja usein kaadan siitäkin loput viemäriin. Forsmanilla on ihana päärynä sen cha -vihreä tee, jota töissä juon kahvitauolla. ☕ Mehujää- ja tuoremehu-himo on tällä hetkellä! Etova olo yllättää edelleen usein, mihin syöminen kyllä auttaa. Aamulla pohdinkin, et hmm, milloinkahan viimeks mun vatsa on kurninut kunnolla..

Hehh, Nittah, joo, ei kyllä oikein voi eikä pysty odottamaan niin kauaa, että maha alkais kurnia. Siinä vaiheessa olis todennäköisesti myös järkyttävä heikotus, kuvotus ja yrjötys.

Parempi mussuttaa evästä tarpeeks tiuhaan. :)

Siis mä en kyllä tiennyt tuosta majoneesijutusta laisinkaan. Juuri äsken söin ranskalaisten kanssa =)
Mutta siis en kyllä ala joka asiaa tarkkailemaan, kun muutenkin on tarkka ruokavalio keliakian vuoksi, kun joutuu kaikki putelit ja purnukat lukemaan läpi, ennen ostoskoriin laittoa. Menee ihan liian hankalaksi. Ja salmiakista en luovu, on minkälaiset säädökset hyvänsä. Ei se nyt voi olla niin yli tarkkaa, mitä syö. Onhan meistäkin tullut suhteellisen terveitä, vaikka omat vanhemmat ei siihen aikaan jokaisen suupalan perään katsonut... Tottakai sellainen terveellinen ruokavalio ylipäätänsä on hyvä vaihtoehto. Mutta kai välillä voi lepsua. Alkoholitonta siideriä join eilen, ja se oli hyvää. Alkoholia en kyllä käytä juurikaan, joten toi alkoholiton oli kiva raikas juoma. Limut on aina niin makeita, etten niitä juo juuri laisinkaan..

Mites tuo makean ja karkkien syöminen ylipäätänsä, oliko siinä joku sellainen suurempikin haitta olemassa, jos muutaman kerran viikossa syö, niis siitä tuskin on haittaa. Ja se katkarapu asia kiinnostaa myös, ovat niin suurta herkkua..

Tilkku, majoonesi on kieltolistalla, koska se sisältää raakaa kananmunankeltuaista, jossa on aina salmonellariski. Kotimaisessa kananmunassahan riskiä ei käytännössä pitäis olla, mutta ulkomaisessa riski on hyvinkin todellinen.

Majoneesien välttely kodin ulkopuolella on kyllä haastavaa hommaa. Niitä tungetaan melkein kaikkeen ravintolaruokaan eikä välttämättä edes mainita ruokalistoissa.

Ja mä söin tänään mielettömän hyvän hampurilaisen, jonka välissä oli ihana lähiluomujauhelihainen pihvi. Puoleen väliin syötyäni totesin, että pihvi ei olekaan läpikypsä vaan sisältä punainen... Söin loppuun ja nyt peukut pystyyn ettei tuu mitään.

Napu, mulle kävi vähän samanlainen tilanne viikonvaihteessa. Oltiin ystäväporukan juhlissa ravintolassa, ja tilasin hampurilaisen kypsällä pihvillä. Ei olla vielä kerrottu kavereille raskaudesta, joten kypsän pihvin tilaaminenkin oli aikamoinen salaoperaatio.

No, hamppari tuli, ja otin pari haukkaisua, kun huomasin myös, että piru vie, pihvi ei olekaan keskeltä kypsä vaan punertava. Mietin hetken, mitä hittoa tehdä. Kaikki muut oli jo tässä vaiheessa syöneet omat eväänsä, ainoastaan mun ruuassa oli kestänyt pitempään, kun oli tosiaan säätöä sen salatilaamisen kanssa.

No, jotenkin päädyin syömään hampurilaisesta ja pihvistä vain reunat, jotka oli kypsiä. Loput jätin syömättä sillä verukkeella, että oli liian tulista.

Jälkikäteen ahdisti aikalailla, ettei siitä vain tule mitään ongelmia, että söin vähän ei-täysin-kypsää lihaa. Liha oli onneksi sentään kotimaista nautaa, jossa tautiriskin pitäisi olla pieni. Ärsytti myös ihan saakelisti ravintolan toiminta, kun moneen kertaan varmistin, että tuleehan mulle liha täysin kypsänä, eikä siltikään tullut.

Argh.

Ja mulle ei normimäkkäreissä ja -heseissä asioineena käynyt mielessäkään, että jauhelihapihvi voisi olla medium! Pitää vastaisuudessa olla tarkempi... :/

Normimäkkäreissä ja heseissä "liha" on kyllä sellaista sekatavaraa, että paistavat satavarmasti aina kypsäksi. Siellä syödessäni en olis huolissani.

Mutta jos jossain oikeessa ravintolassa syö hampparin, lihat on yleensä laadukkaampia, ja ruoanrakastajana kyllä ymmärränkin, miksi moni tällainen paikka tarjoaa hampparipihvin automaattisesti mediumina, kun liha säilyy mehukkaampana.

Mutta raskaana olevalle ei toki ole kiva juttu, että ilman kypsyydestä kysymistä jätetään puolikypsäksi - tai vaikka olis erikseen pyytänyt kypsänä. :(

Ruuasta puheenollen, tässähän tuleekin nälkä. Ja jääkaapissa ei ole MITÄÄN mielenkiintoista. Etenkin leipä on alkanu tökkiä nyt tosi pahasti. Vedin sitä alkuraskaudessa pahoinvoinnin hillitsemiseksi vähän joka väliin, ja nyt tulee kyllä korvista ulos.

Ainoo, mitä tekis mieli, on mehujää ja teeleivät. Ekaa ei ole kotona ja tokaa en jaksa alkaa enää tehdä. :D

Niin ja kyllä noita "ruokamokia" tulee siis et yhtäkkiä huomaa Syöneensä jotain mitä ei ois saanutkaan :/ Sit tulee just huono omatunto.Mut täytyy kyl sanoa et en oo tienny majoneesi ym.kielloista edellisissä raskauksissa ja hyvin kaikki meni toki oon tarkempi nyt kun enemmän tietoa en halua suuria riskejä ottaa.Mun teki monta päivää mieli uunijäätelöä lopuksi yks päivä tein ja syötyäni tajusin et kylhän siinäkin se kananmuna jää raa'aksi.

Mun käsittääkseni salmonella ei aiheuta esim km-riskiä kuten esim. listeria, mutta onhan se ikävää jos sattuu saamaan pahan vatsataudin salmonellasta. Itse en ole raskaana vältellyt majoneesia (paitsi ulkomailla, mutta olisin tarkempi vaikka en olisi raskaana). Maistoin myös kakkutaikinaa (joka sisälsi kananmunaa), koska taikinahan on parasta :p;)

Edit:kävin vielä lukemassa eviran ohjeet ja ei siellä kyllä ole mainintaa raa'asta kananmunasta tai majoneesista

Muokattu viimeksi:
Nautaa jää keskeltä hieman punaiseksi vaikka onkin kypsä noissa j-lihapihveissä. Eriasia on jos on verestävä, ja kokoliha pihvi mediumina on eriasia kuin j-lihapihvi kypsänä. Ja majoneesi ei ole kielletty thl:n suosituksissa vaan raakoja munia sellaisenaan ja raakaa siipikarjanlihaa kehotetaan välttämään salmonellan vuoksi. Se on aika pieni todennäköisyys että hampparin välissä olevasta majoneesista saa salmonellan tosin kuin raa'asta kanasta tai välineistä jotka on koskeneet raakaan kanaan.

Kyselin viimeeksi neuvolasta mutakakusta, kun teki mieli tehdä sitä juhliin ja th:n mielestä sitä oli ok syödä kun se käy kuitenkin uunin kautta, vaikkei täysin kypsykkään. Voisikohan uunijäätelössä olla sama juttu? Ja mun th on vielä aika tarkka syömisjutuissa ja hänen mukaansa kaikenlainen majoneesi on riski. Itse olen syönyt juuri noita, joissa lukee pästoroitu muna tai munajauhe. Mutta tiedä sitten onko oikeasti ok vai ei. :rolleyes:

Tilkku77 ihan normaalisti niitä karkkeja ym voi syödä jos siis ei ole vs:n kanssa ongelmia. Suositeltavaa olis tietty et ois vaan kerta vkoon herkutteluhetki tms jotta sokeria ei tule puputettua koko ajan.

Mä olen kyllä syönyt majoneesia ja salamia ja lakua ja salmiakkia.... Salamia en edes muistanut, kun sitä ekan kerran söin, enkä nyt mitään hirmumääriä oo lakua ja salmaria syöny.

Takaisin