Ruokajutut

Pinkkis, se on nyt ihan uus juttu. Viime raskaudessa (synnytys 02/15) oli vielä sallittua muistaakseni 50g/päivä salmiakkia mutta nyt täyskielto.
Mulla oli nyt alhainen verenpaine 105/71 ja mietin pitäiskö kuitenkin ottaa vähän salmiakkia et sais verenpaineen nousemaan. Mä en oikeen tiedä noita raja-arvoja jne, onko mulla alhainen vai todella alhainen verenpaine? Ja mitä se voi aiheuttaa? Voiko väsymys johtua osittain siitä kans? Mulla vaan lisävaivana krooninen suolistosairaus joka ei oikeen tykkää salmiakista vaan menee vatsa sekaisin siitä...
 
Keväällä julkaistiin uudet ruokasuositukset raskaana oleville ja siinä muutos salmiakin&lakritsin käyttöön. Mä ymmärsin että jossain tutkimuksessa on havaittu jotain korrelaatiota salmiakin syönnin ja lasten keskittymishäiriöiden/vilkkauden kanssa. Eli _ehkä_ jotain yhteyttä ja siitä syystä varman päälle kielletään.

Mä kans tykkään syödä salmiakkia alhaisen verenpaineen (103/66) takia, mutta th sanoi, että syö mieluummin vaikka suolakurkkua :) eli siis ihan suolainen ruoka nostaa verenpainetta.
 
Kiitos Isla vinkistä! Söinkin just tomaattia ja laiton Herbamarea päälle ja hirvee Tuc-keksi himo kans... Tää selittääkin noi! :D
 
Just noin kun Isla80 laittoi, eli jossai on tehty tutkimus et salmiakkin ja lakritsin sisältämä glysyrritsiini saattaa aiheuttaa suurina määrinä keskittymishäiriöitä. Se kiellettiin kokonaan sen takia kun ei tiedetä turvallista käyttömäärää. Mutta thl:n suosituksissa on kuitenkin maininta ettei pienet annokset ole haitaksi, eli muutama karkki tai lakritsijäätelö.

Janna yleinen normiarvo on 120/80, mutta riippuu henkilöstä mikä on normaalia hälle. Verenpaineen yleinen yläraja on 140/90. Terveille nuorille ja keski-ikäisille on normaalia jos RR on himpun alle 100mm/Hg ja tietty yli. Mut esim jos on RR lääkitys niin se raja voi olla korkeampi. Alhainen verenpaine lisää huimausta ja pyörtymisen mahdollisuutta, ja myöskin saattaa väsyttää/tehdä voimattomaksi.

Suolaa ei kannata syödä verenpaineen nostattamiseen kauheita määriä, sillä varsinkin lopussa se lisää raajoissa turvotusta kun nestettä alkaa kerääntymään. Mielummin kannattaa muistaa syödä ja jouda hyvin, ja säännöllisin väliajoin. Ja välttää esim nopeaa ylösnousua tms.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ainakin viime raskaudessa verenpaineet vähän nousi kun raskaus eteni, eli suolasenhimo jäi sitten pois. Mun suolan käyttö on normaalisti aika vähäistä, mutta nyt syön välillä, koska mulla se auttaa huonoon /heikkoon oloon. Ja koska turvotusta ei raajoissa ole (ei juurikaan turvonnut viime raskaudessa edes loppuvaiheessa).

Ja ihan totta niinkuin yllätys kirjoitti, suolaa ei kannata syödä kauheita määriä. Mutta paljon kiinni kokonaisruokavaliosta mitä se kenellekin on.

Ps. Alhainen verenpaine ennustaa pitkää ikää :wink
 
Joo siis mä en kyllä välttele lakua tai salmiakkia pätkääkään noiden suositusten takia! Söisin kyllä jos vaan vatsa sietäisi... Esikoista odottaessa jätin noi kokonaan syömättä ja hänellä on ADD, toista odottaessa söin maltillisesti lakua ja salmiakkia ja hänellä taas ei ole todettu keskittymishäiriötä! Se riittää mulle todisteeksi ettei haittaa vaikka vähän söis välillä. :)
Puol pakettia Tuc-keksejä meni hujauksessa! :D Mulla onneks on paino pudonnut eikä turvotuksesta tietoakaan vielä niin uskallan ottaa enemmän suolaa.
 
Suolan normaalikäyttöä ei pidä vähentää jos on alhainen RR, muttei myöskään lisätä suuria määriä just sen takia et se kerää nestettä elimistöön. Ihan vaan siis huomioksi muillekin jos kamppailee matalan RR:n kanssa, ettei kannata ryhtyä mielin määrin lisäämään suolaa, sillä se voi kostautua turvotuksena. Thl:n suositus suolasta on 1tl/päivä eli 5g päivässä ja mielellään jodioitua suolaa.

Mulla taas neuvolassa mitattaessa RR on aina koholla kun mulla on "valkotakkisyndrooma", mut kotimittauksessa ja esikoisen aikana mittasin töissä niin RR olo normaali tai hieman alhainen. Mää vetelen lakua/salmiakkia kuten ennen koska ne kerrat kuin syön sitä on aika harvoin ja silloinkaan en kovin paljon niitä pysty syömään.
 
Hei kiitos selvennyksestä! Neuvolassa varmaan puhuttu juurikin keskittymishäiriöistä ja oon kuullut väärin! :D olinkin ihan monttu auki ku ajattelin et miten voi sikiö saada kehityshäiriön lakusta.
Taidan jättää ens neuvola käynnillä tuon touhukkaa 2 vuotiaan kotiin ettei tuu väärinymmärryksiä enempää. :D
Mulla paineet kans yleensä aina alhaiset, viime käynnillä oli 97/68.
Taidan siis vähän suolan määrää lisätä ruokaan jos sais paineita vähän korkeemmaks.
 
Isla80: Mä pelkään, että jään perheen kanssa syödessä tällä viikolla heti kiinni, jos en syö graavi-tai kylmäsavulohta. Olen miettinyt, että ehkä pari kasvissushia voisi syödäkin :) Tosin lohinigirit ovat just niitä mun lemppareita ja en tiedä, onko sushin näkeminen tällä hetkellä mulle hyväksi. Pelkään, että kuola vaan valuisi jossain sushibuffassa :D

Viikonloppuna söin thaikkuruokaa ja ei vitsi se maistui superhyvältä. Kiinalaisesta ruokaa en myöskään voi jättää kokonaan pois, vaikka onhan niissä kaikissa ruoissa inkivääriä enemmän tai vähemmän.
 
Noniin. Joinpa eilen ja tänään yhden Benecolin jogurttishotin, kun nyt katsahdinkin pakkaukseen: "ei suositella raskaana oleville". Voi helvata..
 
Regan, mitähän se mahtoi sisältää, että oli tuollainen suositus?
 
Kolesterolia alentavia tuotteita ei pitäisi käyttää raskausaikana, koska kolesteroli on tärkeää sikiön kehitykselle. Tutkimuksissa ei muistaakseni ole kuitenkaan todettu mitään suoraa haittaa noista kolesterolia alentavista tuotteista, ainakaan vielä. Itse en kyllä usko, että muutamallakaan Benecol tms. tuotteella voisi raskausaikana aiheuttaa mitään suurempaa vahinkoa, joten ei kannata stressata.

Muistelen lukeneeni/kuulleeni, että salmiakin ja lakritsan nauttimisesta on huomattu olevan haittaa istukkahormonin toiminnalle, jonka yksi ilmenemismuoto on tuo ADHD tai ADD. Toisin sanoen siitä sattaa olla muitakin haittoja, joten itse en kyllä nauttisi lakritsaa tai salmiakkia pelkän mieliteon takia. Itsekin kyllä söin salmiakkia ennen kuin tajusin olevani raskaana, enkä ole syylistänyt itseäni siitä. Tekevälle sattuu. :D
 
Noniin. Joinpa eilen ja tänään yhden Benecolin jogurttishotin, kun nyt katsahdinkin pakkaukseen: "ei suositella raskaana oleville". Voi helvata..

Kolesterolia alentavat tuotteet vaikuttavat hormonitoimintaan (ovat kasviestrogeeneja) ja niiden on eläinkokeissa todettu aiheuttavan 'naisistumista' mm. hiirillä. Tuottivat siis tavallista enemmän naaraita seuraavissa sukupolvissa, kun normaalisti suhde on 50:50.

Tästäkään syystä niitä ei suositella raskaana oleville. Yksi juoma ei haittaa, kunhan ei säännöllisesti käytä :)
 
Hammaskeiju se salmiakin/lakritsin sisältämä glykyrritsiini heikentää istukan kykyä estää stressihormonien siirtymistä äidin elimistöstä sikiöön. Ja ne stressihormonit saattavat aiheuttaa sikiön aivoissa vaurioita ja on yhteydessä niihin keskittymishäiriöihin. Mutta tossakin oli et suuria määriä ja salmiakkin/lakritsin runsasta nauttimista on syytä välttää, eli se satunnainen herkutteluhetki tai ne muutamat karkit ym eivät aiheuta kerta heitolla keskittymishäiriöitä. Muita haittoja mitä oltiin todettu oli mahdollinen ennenaikainen syntyvyys(tutkimuksessa runsaasti glysyrritsiiniä nauttineet äidit synnyttivät noin 3 päivää etuajassa muihin nähden) ja joillain lapsilla oli 8v:nä kognitiivisia vaikeuksia. Tosin tota glykyrritsiiniä on monissa tuotteissa, sillä pieniä määriä ei tarvitse erikseen ilmoittaa.
 
Regan, mitähän se mahtoi sisältää, että oli tuollainen suositus?
Luulin ostaneeni maitohappobakteerijuomaa kuten Activiat yms. (kun toisessa ketjussa, jossa jutellaan lisäravinteista, monet kertoivat syövänsä maitohappobakteereja) mutta kuten tässä muut mainitsivat niin olikin kolesterolia alentava tuote. Myöskään Benecolin levitteitä ei siis pitäisi käyttää. Ehkä mun pitäisi kiinnittää hieman enemmän huomiota pakkausselosteisiin :D
 
No kantapään kauttahan sitä parhaiten oppii, vai miten se meni. Kuten tuossa muutkin totes, varmasti yksittäisestä lipsahduksesta ei ole haittaa. Ja jatkossa sitten tietää :)
 
Meillä oli just benecolia ja tulihan sitä aika usein käytettyä ei tullut mieleenkään et ei käy :/
 
Meillä oli just benecolia ja tulihan sitä aika usein käytettyä ei tullut mieleenkään et ei käy :/

Benecolia on myös ihan "normaalia" levitettä, eli jos ei ole sitä kolesterolia laskevaa, niin ei hätää :)
 
käytiin eilen miehen kanssa amarillossa syömässä ja vähän nolostellenkin kysyin onko heidän majoneeseissa pästoroitu muna ensin tarjoilija vähän ihmeissään pästoroidaanko kananmunaa ja sit puhu jotain eviran jutuista et ymmärsi mitä tarkoitin kun näki mun mahan :D Tuli hetken päästä sanomaan et niistä ei tiedä ja et oon jo kolmas asiaa kysyvä eli en suinkaan ainut :) Otettiin dippailu lautanen niin vaihdettiin sit niin et 2 dippiä ei ollut majoneesipohjaisia ja yksi oli mutta vaan mies söi sitä.
 
Jos majoneesi on tehty Suomessa, niin onko silloin turvallista syödä, vaikka ei olisi pästöroitua munaa? Ymmärsin jostain, että suomalaisissa munissa ei pitäisi olla vaaraa..?
 
Takaisin
Top