Ruokajutut

Jossain oli se joku tutkimus et laku ja salmiakki aiheuttaa ylivilkkautta niin aattelin nyt testata tuleeko tästä rauhallisempi ku edelliset jos en niitä syö :D Edellisissä siis huoletta vetänyt.
 
Mä oon ainakin syönyt anopin tekemää sienikeittoa ja -kastiketta, enkä ole mistään lukenut ettei saisi syödä. Toki jos ei ole ihan varma, mitä sieniä on tullut poimittua, niin ehkä silloin kannattaa jättää väliin. Mutta se ehkä koskee ilman raskauttakin. :p

Monissa perunasalaateissakin on muuten majoneesia ja täten kananmunaa. Raskastan ihan hirveästi perunasalaattia varsinkin nakkien kanssa ja ainoat perunasalaatit, joita olen tähän mennessä löytänyt ilman munaa on joku Atrian kevyt, joka mainostaa, että valmistettu aitoon majoneesiin, mutta ainesosista ei kuitenkaan löyty kananmunaa... Ja oiskohan toinen ollut ihan Rainbown perunasalaatti, jossa ei myöskään lukenut mitään kananmunasta. Makukaan toki näissä ei ole ihan niin herkullinen, mutta menee pahimpaan himoon. :angelic:

Ja toisaalta se kananmuna on kai aika kiistelty aihe, että voiko sitä syödä vai ei. Valmistuotteissa yritän katsoa, ettei kananmunaa olisi tai että se olisi pastöroitu tai munajauhe, kun ei voi koskaan tietää mistä ne munat siihen tulee, vaikka kuinka olisikin "äitien tekemä merkki". Sen sijaan voisin kuvitella syöväni itsetehtyä majoneesia, jonka tiedän olevan tehty suomalaisista munista, joissa riski on olematon.

Mutta entäs se jätski? Kuka muka pystyy kesän olemaan ilman jätskiä?! o_O Ei tule ainakaan täällä onnistumaan! :hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Eipä taidetakaan teollisuusjätskeissä käyttää kananmunaa vaan niiden tilalla muita sakeuttamisaineita! Onneksi on google ja voi taas hyvillä mielin kesähelteillä vedellä jätskiä navan täydeltä! :happy::cool:
 
Vaveli16 kanttarellikeittoa ym voi syödä, ainut mitä ei suositella on korvasienet edes ryöppäyksen jälkeen kun niihin voi jäädä sitä myrkkyä. Ja kannatta muistaa jos paljon sieniä syö että ne ovat hitaasti sulavia, et jos on mahan kanssa ongelmia niin kannattaa hieman rajoittaa.
 
Muokattu viimeksi:
Pikkupapunen jäätelön ongelma ilmeisesti on se et ei lue onko pastöroitua maitoa. Muistaakseni Suomessa kaikki myynnissä olevat suomalaiset maitotuotteet pastöroidaan tai ainakin termisoidaan.
Löysin tälläisen igmanin näin jäätelö syntyy jutun http://www.ingman.fi/intohimona-jaatelo.aspx
Jep, eli Suomessa kaikki jäätelöön käytetty maito pastöroidaan meijerissä ennen kuin siitä tehdään jäätelöä. Eriasia on ulkomaiset jäätelöt, mut esim Ben and Jerry ainakin mainostaa käyttävänsä pastöroitua maitoa.
 
Muokattu viimeksi:
Pikkupapunen, kokeilepa perunasalaattihimoon ite tehtyä perunasalaattia. Majoneesin sijaan soosin voi tehdä esim. turkkilaisesta jogurtista (pastöroitu), dijon-sinapista, sitruunamehusta ja mausteista. Sit vaan sekaan keitettyä pottua palasina, kapriksia, sipulinvarsia tai vaikka purjorenkaita ja omenaa. Sekoita ja anna tekeytyä jääkaapissa pari tuntia. Törkeän hyvää. Etenkin uusista perunoista. Suosittelen
 
Tän ryhmän ansioista mietin nyt kaikkee et voinko syödä :D Eli kai kalapuikot ok?Ne on kyl kohta jo pannulla
 
Joo, kalapuikot on ok, ja on myös ihan ok olla stressaamatta kaikesta ruokaan liittyvästä!! Itse menen niillä peruslinjoilla jotka neuvolasta saa, paitsi että Valion tuotteita käytän surutta. Sienikastikettakin on vedetty jos jonkin sorttista ja suomalainen naapurissa kasvanut nauta medium plussana :wink . En halua ottaa mitään turhia riskejä, mutta en myöskään aio hilpasta sinne toiseen ääripäähän, jossa periaatteessa ei voi syödä mitään. Kukin tyylillään, mutta niin, että oma mieli on rauhallinen. En siis saa ahdistusta, vaikka joku muu totaalisesti kieltäytyisi ruuista joita syön.
 
Muokattu viimeksi:
Vaveli16 joo jollei ole haukea, Eviran sivuilta löytyy noista kaloista enemmänkin tietoa.

Mää en jaksa stressata syömisestä, esikoisen aikana meni jossain vaiheessa överiksi liika tarkkailu ja sit kun tuli radi niin osa niistä sallituistakin meni kieltoon kun nosti vs:a turhan paljon ja korkealle. Normaalisti söin sit loppuajan ja aion jatkaa sitä nytkin. Jossai oli et odottavan äidin pitää pitää järki mukana ja syödä ruokaympyrän/pyramidin mukaisesti. Jokainen päättää mitä syö ja mitä ei, mut liika syynääminen ja vahtiminen väsyttää ja stressaa. Sillä pääsee jo pitkälle jos menee sen thl:n listan mukaan, sillä neuvoloiden listoissa ja ohjeistuksissa on eroja ja eroja on vielä terveydenhoitajien välillä. Toinen voi sanoa et esim sitä majoneesia voi syödä ja toinen suorastaan polttaisi kaikki ruuat mitkä sitä sisältää. Kannattaa myös etsiä netistä luotettavilta sivuilta(ei vauva.fi, Iltalehti ym) tietoa, jos jokin mietityttää.
 
Mä söin tänä aamuna pellavansiemeniä sisältävää näkkäriä (huomasin vasta syötyäni) ja mietin, mitenköhän vaarallisia pellavansiemenet ovat näkkileivässä. Välillä sattuu näitä "mokia".

Muutoin en ole stressannut syömisestä. Ainoa asia, jota kaipaan on sushi.
 
Jeilou, mulle kävi taannoin sama moka, kun söin sämpylän, jonka päällä oli kiellettyjä siemeniä. Tajusin sen tietysti vasta jälkikäteen. Ei varmaan minkään pahin moka. En soimais itseäni siitä, jos välillä tulee pieniä kämmäyksiä, mut kuitenkin pääpiirteissään syö terveellisesti ja virallisia suosituksia noudatellen :)

Mullakin on muuten iso ikävä sushia. Ollut ihan alkuraskaudesta saakka. Miehelle oon jo antanu tilauksen, että saa luvan tuoda synnärille makeja ja nigirejä, hyvää wasabia ja soijaa sekä lasin skumppaa :D
 
Nessu ja Jeilou, löysin jostain tiedon, että pellavasiemenet leivässä ovat ok syödä. Ehkä niissä tapahtuu jotain kemiallista muutosta kun ovat unnissa? Mutta, en oikein muista mikä lähteeni olivat, mutta minulle oli tapahtunut sama kämmä, ja istuin sitten sämpylä suussa googlaamassa oliko tämä nyt miten paha asia :D Totesin sitten, että ok, voin syödä loppuun, ja kaikki on toistaiseksi ollut hyvin (tämä oli ihan alkuraskaudessa).
 
Mä oon käynyt syömässä kasvissusheja ja sellaisia jossa kala on kypsää. Ja on niissä osassa ollut levää, suurimmassa osassa ei ole ollut. En pystyisi olemaan koko 9 kk kokonaan ilman :)

Mutta oltiin anopilla syömässä ja siellä oli ihanaa tuoretta itsetehtyä graavilohta ja -siikaa. Jätin syömättä. Olisi tehnyt niiiiiiin paljon mieli! Mä olen tilannut anoppilaan sellaisen ruoan heti kun tyyppi on ulkona :)
 
Nessu, Jeilou ja muut noi pellavan siemenet ym on ok leivän seassa, sillä niitä on leivässä kuitenkin aika vähän. Ne keräävät maaperästä raskasmetalleja ja siksi ei suositella syömään erikseen esim ummetusen hoitoon rouheena ym.
 

Liitteet

  • 1460112098556.jpg
    1460112098556.jpg
    67.7 KB · Katsottu: 19
Mulla on nyt tullut ihan hirvee himo piimään menee helposti purkki vuorokaudessa :D Tai on siis ollut jo pidemmän aikaa ihan ottaa päähän jos unohdan ostaa :D
Mut siis laku on kans mitä tekis mieli hirveesti mut aattelin olla pääosin syömättä.Suunnittelin jo et jos kaikki menee hyvin niin varaan synnytyskassiin ison lakupussin :wink
 
Mä oon kans vetänyt lakua ja salmiakkia ihan huoletta kolmessa ekassa raskaudessa.
Nyt oli tullut niistä täys kielto neuvolan papereihin ja kyseenalaistinkin et miksi kokonaan kielletty.
Meidän neuvolan tätskä sanoi että voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä liiallinen syönti, siksi kielletty kokonaan kun ei varmuudella osata sanoa turvallista rajaa.
Olin kyllä ihmeissäni että voi kehityshäiriöitä aiheuttaa kun en oo aikasemmin vastaavaa kuullut.
Onks kukaa muu kuullu tällästä neuvolasta tai jostakin muualta?
 
Takaisin
Top