Ruokajuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiukuliisa, päivässä se teelusikallinen? Eikö se määrä ole yleensä pilttipurkillisessa sekoitettuna muuhun? Ellei sit anna vain pelkkää lihaa sen teelusikallisen, mutta eikö se oo aika vaikea niellä? Vai miten tarkoitit? :)

Meillä kun kaikki kiinteä mikä ei oo sosemuodossa syljetään hetken pyörittelyn jälkeen ulos. :D

Mä keitin tänään tytölle parsakaalia sormiruoaksi. Tyttö oli kyllä tosi kiinnostunut parsakaalin tutkiskelusta ja kyllä suuhunkin meni välillä jotain. En kuitenkaan usko, että mahaan saakka meni mitään. Täytyy kyllä muutenkin ruveta kehittelemään jotain ruokia, mitä voitais kaikki syödä yhdessä ja yhtä aikaa. Mä en oikeen tykkää syöttää soseita samalla, ku itse syön ja siksi usein syödään erikseen vauvan kanssa.

Meillä poika syö parhaiten jos itse syödään samaan aikaan. Esimerkki auttaa selvästi. Tosin soseiden kanssa se on vähän sitä että toisella kädellä omaan ja toisella lapsen suuhun lapioin.

Sormiruokailu on jäänyt tosi vähälle. Pitäisi skarpata siinä mutta mulla ei oikein mielikuvitus riitä siihen. Maissinaksuja poika kyllä popsii hyvin mutta muut on jääneet yritykseksi (parsakaali menee lähinnä lattialle, banaania lähti liian isoja paloja, kurkku on liian liukas käsissä jne.) Hampaita on vasta kaksi alahammasta joten niillä ei kovempia vielä järsitä. Mielellään kyllä natustaa esim. vesimelonia mutta siinä pitää auttaa kun on liukas sekin.

Miten te olette ajoittaneet vauvan ruuat? Meillä nukutaan aamulla yleensä yhdeksään joten aamupuuro syödään siinä kun on noustu. Sitten poika nukkuu n.11-13 eli iloisesti lounasajan yli. Joten lounas syödään vasta yhden-kahden välillä. Sitten päivällinen klo 17-18 välillä ja iltapuuro puoli ysi. Mihin ihmeen väliin se välipala pitäisi saada mahtumaan kun nyt jo tuntuu siltä että syödään ihan koko ajan..? Ja tähän päälle vielä toki ne maidot.

No minä olen ajatellut niin, että jos ei välipalaa saa mihinkään väliin järkevästi mahdutettua niin eihän sitä väkipakolla ole annettava. Useimmiten ei meillä tyttökään syö välipalaa jos on myöhään syöty aamiainen ja lounas, päikkärit siihen päälle ja heräämisestä ehkä tunnin päästä päivällinen. Jos syö välipalaa, päivällinen ei taatusti maistu. Poika nukkuu joskus jopa ysiin, imetän, saa puuron, imetän, lounaan jälkeen nukkuu, herättyään imetän ja vähän myöhemmin syödään päivällistä, yleensä nukkuu vielä päivällisen jälkeen ja iltapuuro menee kasin jälkeen. Ei tuohonkaan mihinkään väliin juuri välipala sovi. Jokainen perhe tietää itse parhaiten oman ateriarytminsä, sanon minä.

Aamupuuro syödään 8-9 välillä ja lounas 12-13. Päivällinen joskus 17 aikoihin ja iltapuuro 20-20.30 välillä. Joskus syö välipalan, mutta ei aina..riippuu vähän miten on syönyt ja millainen uni rytmi on ollut päivällä.
Sormiruokaillaan jonkin verran, hampaitakin vasta se kaksi :) Naksuja, kurkkua, kasviksia mutta soseena pääasiallisesti tai oikeestaan siinäkin on jo isompia esim makaroonin palasia :D Mutta kuitenkin, en ole tressiä ottanut näissä ruoka juttuloissa. Hyvin kasvaa ja saa tarpeekseen ruokaa. Vettä hörpitään kupista ruokaillessa, se on niin jännää :) Yhtäaikaa pyritään ruokailemaan.

Ei meilläkään aina välipalaa syödä. Jos sattuu nukkumaan lyhyemmät päikkärit ja se tuntuu mahtuvan päivään, niin silloin toki sen tarjoan. :) Tyttö osaa jo aika hyvin viedä lusikan suuhun ja joskus jopa syömään siinä olevan ruoankin. Myös nokkamukista osaa ajoittain itse juoda, jos saa hyvän otteen ja muki on oikein päin (eli nokka tyrkyllä). Mielummin nokkista kuitenkin heilutellaan ja paukutetaan pöytää vasten niin, että lattia ja pöytä lainehtii vedestä... :D

Ei meilläkään syödä välipalaa käytännössä ikinä, kun tosiaan ei tunnu päivästä löytyvän sille koloa, varsinkin nyt kun jostain syystä nukutaan aamulla aika pitkään. Ja pitäisi kanssa harjoitella sormiruokailua. Muru haukkoo kyllä hyvin vaikka banaania, mut niin et pidän itse palasta kiinni :D On niin liukasta et karkaa.. ja lusikasta osaa hienosti itse käsin tyhjentää ruuat ja heittää ne pois ja viedä sitten tyhjän lusikan suuhun. Vähän on siis vielä harjoiteltava ennen kuin vatsa täyttyy omalla syömisellä ;)

Suvitus: Haha, meillä menee tuo lusikalla itse syöminen ihan samalla tavalla. Ei ihan vielä mahaa täytä.

Minä en aiemmin tuota välipalaa edes miettinyt mutta nyt tuntuu siltä, että heräilee yöllä ihan oikeasti nälkäisenä useamman kerran. Ajattelin siis, että voisi päivällä syödä ehkä enemmänkin. Mutta ehkäpä tehdään nyt ensin vain isompia annoksia jos poikaan uppoaa ja katsotaan välipalaa sitten jos sille sopiva kolo joskus löytyy.

Käytiin eilen lääkärissä tarkistamassa, ettei soseiden syömättömyys johdu mistään lääkehoitoa vaativasta. Meillä siis ollut hyvin lievää flunssaa parin viikon ajan. Lääkäri katsoi korvat, kurkkasi suuhun ja kuunteli keuhkot. Ei mitään vialla. Lääkäri ei myöskään pitänyt sitä minään ongelmana, jos vauva saa pelkkää maitoa (tietysti tarjotaan myös muuta).

Ei meilläkään syödä välipalaa. Sitten varmaan, kun siirrytään joskus yksiin päikkäreihin, tulee välipalakin ehkä kuvioihin. Olen myös ajatellut, että tyttö juo vielä niin monessä välissä maitoa, että sekin lyhentää ruokailuvälejä ja toisaalta maito on vielä tämän ikäiselle tärkeintä.

Meillä on vielä kolmet päikkärit ja viisi ateriaa. Välillä tuntuu, ettei muuta ehdikään kuin syöttää ja nukuttaa :wacky:

Meillä kyllä välipala on ehdoton. Meinaa tulla nälkäkiukku ennen päivällistä vaikka söisi reilustikin välipalaa ja maidot päälle :eek:

Oon muuten huomannut, ettei maito enää pidä nälkää niinkuin ennen. Jos alkaa kätistä nälkää, niin tissillä saa ostettua ehkä 5-10 min lisäaikaa, mutta vasta kiinteät tuovat pidemmän kylläisyyden. :hungry:

Meillä ei vieläkään oikein uppoa kasvis ja kasvislihasoseet, onneksi maito se pääasiallinen ruoka vielä tän ikäsellä

Vähennettiin takaa 4 ruokaan päivässä ku tuntu ettei tytöllä kerkee ees nälkä tulla jos tiheämmin tarjoo niin ei sitte syöny senkään vertaa..

Meillä kans menee läskiksi ruokailut jos liian tiheään oon tarjoamassa, karjuu sitten vain.
Aamulla tissittelee niin hartaudella ettei aamupala oikein uppoa, lounaan keskeyttää yleensä kakkahätä, päivällinen syödään joskus 4-5 huitteilla riippuen unista ja sitä alkaa jo uppoamaan, iltapala menee yleensä parhaiten :happy: 4 krt on ollut hyvä.

Niin kiva tehdä ruokaa, kun se maistuu! :) Pienellä miehellä on vissiin niin kova nälkä tai sitten vaan tykkää kovasti syömisestä, mutta joka kerta kun minä syötän ja ruoka loppuu seuraa kiukku. Isin syötettyä ollaan ihan tyytyväisiä. Jännä juttu.. Ruokaa on kuitenkin ihan sama määrä. :D

Vinkkinä kaikille jotka tuskailee yksitoikkosten soseiden kanssa. Kurkatkaa sellainen kuin maxin deli blogi, aivan huikeita reseptejä! Porkkanaa ja persimonia yhdessä, uunikurpitsaa ja baby bolognesea <3 Kaveri myös on kehunut pipsan vauvaruokaa kirjaa. Pohdinnassa jos sen hankkisi itsellekkin :)

Meillä kyllä syödään...ja ihan koko ajan. Tosin me ollaan nyt siirtymässä yksiin päikkyihin tai niinä päivinä kun ei ole mahdollista niin 2x1-1,5h. Aamupuuro noin klo.9, maito ja päikyille noin 10.30 maito. Lounas 13-14.00 välillä. Välipala n.15.00-15.30. (Maito) Päivällinen n.17-18 ja iltapuuro n.19.30-20.00 ilta maito nukkumaan laiton yhteydessä n.20.30-21.00 ja ekan kerran herätään tissille n.23.00 ...ja jätkä kasvaa miinus käyrillä. Puurot on n. 1dl -1,5dl nesteeseen.

Mites muiden päivärytmit on muotoutuneet? Meillä on nyt tämmöinen, kun kolmannet päikkärit jäi pois (ajat noin aikoja ja isoakin päivänsisäistä vaihtelua on) :

7.30 ylös ja aamupesut
8 aamupuuro (1-1,5 dl puuroa + hedelmäsosetta + jotain sormiruokaa)
9.30 ekat päikkärit (30-60 min)
11 lounas (1 dl sosetta + sormiruokaa)
13 välipala (1 dl sosetta + sormiruokaa)
13.30 tokat päikkärit (60-90 min)
16 päivällinen (1 dl sosetta + sormiruokaa)
18.30 iltapuuro (1 dl puuroa + sormiruokaa/hedelmää)
19.15 iltapesut ja sänkyyn
20 nukahtaa

Maitoa juovat isin kanssa nokkamukista noin 1-1,5 dl klo 7-16 välillä, kun oon töissä. Muuten saa tissiä noin 5-6 kertaa vuorokauden aikana.

Meillä on kans aikamoista vaihtelua, jos yö on ollut huono, ehtii nukkumaan kolmetkin päikkärit, useimmiten kahdet. Ja ylimääräiset ohjelmat aina lisää hereilläoloa kun ei malta nukkua :D Mut jos kotona ollaan keskenään, niin päivä voisi sujua esim.
8.00 ylös, aamupuuro hitaasta äidistä johtuen lähempänä yskä
10.30-12 ekat päikkärit
13.00 lounas
15.00-17.00 toiset päikkärit
17.30 päivällinen
19.30 iltapuuro
20-20.30 nukkumaan
Maitoa yleensä sitten aamulla, unille mennessä, välillä jossain välissä ja kerran aamuyöstä. Mutta juu, vaihtelua on paljon! Esim tänään ylös 8.00, ekat päikyt 9.30-11 ja nyt nukkunut jo toisia 13.00-14.35 (ja nukkuu siis edelleen). Yö oli yhtä härväystä ja poika ihan väsy. Tänään ehtii siis vielä kolmansillekin unille!

Meillä on aika sama rytmi. :) Ajat noin aikoja meilläkin. Kerran typy nukkui vain yhdet (3 h) päikkärit, mutta pääasiassa kaksilla mennään.

7-8 ylös ja aamupesut
8-9 aamupuuro (0,5-1 dl puuroa + hedelmäsosetta)
10:30 ekat päikkärit (45-90 min)
11:30-12 lounas (0,5-1,5 dl sosetta + sormiruokaa)
14:30 tokat päikkärit (60-90 min)
16 päivällinen (1-1,5 dl sosetta + sormiruokaa)
19:00 iltapuuro (1-1,5 dl puuroa + sormiruokaa/hedelmäsosetta)
19:15 iltapesut
19:30-20 sänkyyn nukkumaan

Tissiä 6-12 krt vuorokaudessa. Yöllä vain kerran.

Muokattu viimeksi:
Takaisin