Ruokajuttuja

Osittain kaupasta, osittain itse. Ihan kuinka itse vaan jaksaa. Kaupan ruoat on mielestäni hyviä, ravintoarvot kohdillaan. Meillä isommatkin tarvitsevat apua läksyissä ym ja harrastuksiin on kuskailtava niin tuntuu ettei tunnit vuorokaudessa aina riitä. Siinä kun vielä itse kerkeis huokaista :) Eli sit kun on kunnolla aikaa niin teen pakkaseen milloin mitäkin ja pieniä annoksia. Nyt siellä on bataattia ja porkkanaa. Eilen hän söi perunaa meidän kanssa kun itsellekin keitettiin niin siinä sivussa tottakai keittyi hällekin. Itsekin tykkään laittaa välillä banaania puuroon. Aika vähä meillä menee hedelmäsoseita, oikeastaan vain silloin tällöin puurossa.
Olisko teille vinkkejä miten meillä saadaan taas puurosta tykkäämään, ennen oli lempparii ja nyt flunssan myötä ja ehkä jo vähä ennen tuota flunssaa tyttö alkoi huonosti syömään puuroa. Tykkäisin sitä antaa koska meillä se parantaa yöunia. Nyt onkin ollu levottomampaa, mutta johtunee tuosta flunssasta, joka on toivon mukaan jo ohi menossa. Millaisia puuroja olette antaneet? Kaurapuuron lisäksi?
Tai yang: Voithan katsella noista vauvan valmisruokapurkeista et mitä mausteita niihin on laiteltu :) Kuivattuja yrttejä kai käytetään alussa..persilja, tinjami..tais lukee tuossa vauvan keittokirjassa.
 
Puurot on kyllä ainoita, mitkä teen aina itse! Tavallisista hiutaleista keitän pehmeäksi, en murskaa hiutaleita enkä soseuta. Tyttö tykkää ruis-, ohra-, kaura- ja neljän viljan puurosta. Mannapuuron tein kerran veteen, mutta ei tykännyt ollenkaan. Joskus tarjoan hedelmä- tai marjasoseella, joskus ilman. Ja aina veteen keitettynä, ei suostu syömään ämmillä tai korvikkeella lantrattua puuroa.
 
Minä oon tehny kaikki soseet itse. Nauroin itelleni, että pakkoko sitä on yrittää esittää tällaistä supermammaa, kun keittelin mangososeenkin itse :hilarious: Ja tämä supermammaus oli sitten hyvin sarkastisesti sanottu, en ollenkaan ajattele olevani yhtään parempi eikä kaupan soseen antaminen vie mitään näitä olemattomia "pisteitä" kenenkään mammaudesta pois :) Mää vaan tykkään kokeilla ja söseltää noitten soseiden kanssa! Ja mikäs siinä söseltäessä, kun on pääsääntöisesti hyvin nukkuva vauva, joka on ainut lapsi ja mieskin ollut koko tämän ajan kotona, joten aikaa ja energiaa on ollut.

Pitäis varmaan testata noita muitakin puuroja, ihan mielenkiinnon ja vaihtelun vuoksi. Kaurapuuro on kyllä pojan mielestä aivan maailman parasta herkkua! Koko jätkä heiluu, kun on niin innoissaan, kun saa iltapuuronsa :woot: Mulla on pakkasessa hedelmäsosetta kuutioina, sieltä sitten kuuman puuron sekaan 1-2 kuutioo, niin jäähtyy sopivaksi.
 
Täytyykin kokeilla tuota ohrapuuroa kun tosiaan meidänkin tyttö rakasti puuroa mutta nyt jostain syystä, ehkä flunssa vienyt innon tuohon puuroon, ehkä hampaiden tulo...en tiedä :rolleyes:
Ihana Hellis, sösellä vain jos tykkäät ja on aikaa :happy: mukava niitä on itekin välillä tehdä kun on se aika ja oma rauha :happy: Pääasia että hyvin kasvavat kaikki naperot, meidän ikiliikkujat :p
 
Mitä ajattelitte antaa vauvalle jouluna/jouluaterialla? Mulla on jo porkkana- ja lohisoseet pakkasessa valmiina ja aattelin vielä töräyttää vähän bataattia kehiin, siinä ois sit laatikkoa ja kalaa pikkumiehelle niin pääsee joulufiiliksiin hänkin. Ja tietenkin perunaa saa samalla kun laitetaan muillekin.

Olin kunnon idiootti ja menin touhotuksieni keskellä ajattelematta antamaan omenanpalan pojalle käteen. No arvatkaa purasko palasen ja meinas tukehtua siihen, pelästyin hirveesti kun alkoi yhtäkkiä kakomaan ja itkemään syöttötuolissa. Onneksi oma äiti oli vinkkassut mulle joskus että tukehtumistilanteessa pää alaspäin ja vähän taputellaan selkään, omenanpala tippui kurkusta lattialle. Paskamutsifiilikset loppuiäksi....
 
Porkkanaa ja bataattia ainakin ja jotain lihaa. Omenaa ja luumua jälkkäriksi.
Höpö höpö tai yang, olet ihana ja paras äiti lapsellesi :Heartred
 
Porkkanaa ja bataattia sekä luumua jouluna ainakin :)
tai yang, noita nyt vaan sattuu! Olit kuitenkin paikalla ja tiesit mitä kuuluu tehdä, joten aika hyvä suoritushan se oli :) Paskamutsifiilikset on kyllä tuttuja, mutta onneksi niistä pääsee yli!
 
Ääh... Tytölle ei oo nyt ainakaan viikkoon meinannut upota soseet yhtään. Nyt jopa hedelmäsoseet on uponnut tosi huonosti. Entinen lempiruoka porkkanasosekaan ei uppoa ollenkaan. Hassua on se, että kaurapuurohedelmäsoseyhdistelmä sekä iltaisin että aamuisin maistuu. Aluksi saattaa sylkeä puuronkin, mutta huomatessaan sen olevan puuroa, syö mielelläään. Olen nyt sitten imettänyt aika paljon. En ole mitenkään maitoa tyrkyttänyt, mutta tyttö itse sitä pyytää. Tyttö on tosi aktiivinen ja iloinen tapaus ja tuntuu jaksavan vallan mainiosti näilläkin eväillä, mutta pitäisihän 8-kuisen jo syödä muutakin, kuin hedelmää, puuroa ja maitoa. Normaalina yönä tyttö herää 1-2 kertaa syömään. Tämä toinen syöttökerta usein 7 aikaan aamulla, eli oikeastaan enimmäkseen yhdellä yösyötöllä mennään.

Miten teillä muilla sujuu syömiset?
 
Ootko kokeillut antaa syödä itse? Meillä ainakin kaikki maistuu itse syötynä, vaikka soseet joskus tökkisikin. Esim. keitettyä porkkanaa, perunaa yms. ja proteiiniksi keitettyä kananmunaa. Lisäksi meillä herkkuna tietysti se sotkevin, eli avokado maistuu :)
 
Meillä kans ollut tuota ruokahaluttomuutta.. Yksi syy olikin sitten korvatulehdus ja nyt tekee hampaita niin saattaa vähän aluksi maistaa mutta sitten alkaa itkemään. Pirteä ja touhua silti jaksaa olla vaikka vähillä eväillä meneekin.. itseäni se vain huolettaa, kun n.kk syöny tosi huonosti nyt..
 
Täälläkin puuro maistuu aamuin illoin,mutta kasvis-lihasoseet ei maistu sitten yhtään. Itse teen mutta kaupankin oon kokeillut, eikä uppoo. Noh, vuoden ikään kai se maito on pääasiallinen ravinto mutta pitäishän sitä muutakin syödä kun puuroa. Välillä maistuu paremmin kyllä, mutta sekin tapahtuu aika harvoin. Parin viikon päästä 8kk neuvola, näkee kuinka kasvaa. Luulen että kuitenkin painoa tullut todella hyvin niinkuin tähänkin asti. :)
 
Joo, täytyy ryhdistäytyä ton sormiruokailun osalta! Meillä siis menty melkeenpä pelkästään soseilla. Tyttö tekee kyllä varmasti hampaita.

Nebula, oliko teidän lapsella muita oireita, kun oli korvatulehdus vai oliko ruokahaluttomuus ainoa oire?
 
Sen jälkeen kun tyttö oppi ryömimään ja nousemaan polvilleen meillä on jopa lähes tuplaantunut ruokamäärät. Puuroa syö 0,75 - 1 dl hiutaleita veteen keitettynä, liha-kasvissoseita 1,25 - 2 dl. Aina pitää ruokapöydässä olla jotain sormilla naposteltavaa, muuten ei malta syödä. 5. ateriakin (välipala) on tullut kuvioihin. Maitoa syö vähintään 8 krt/vrk, öisin kerran.

Aina on kuitenkin paremman ja huonomman syömisen päiviä. :)
 
Meidän vauhdikas veijari syö myöskin aikamoisia annoksia. Vähän naurattaa kun keitän meille aamupuuroa, kun se ja joukkoon tuleva hedelmä menee kyllä ihan tasan. Periaatteessa päivässä on lounas ja päivällinen, mut nyt on valvonut öitä ja nukkunut sit pitkään, ja välillä kun nukkuu hyvin päikkäreitä, meinaa toinen päiväruoka jäädä välistä. Vähän siis hakee vielä päivärytmi! Mut eipä kait se niin tarkkaa olekaan.

Lähes kaikilla naperoilla tulee kyllä huonon syömisen kausia, ja jos kasvaa (ja vaikuttaa hyväntuuliselta) hyvin, niin en olisi kovin huolissani. Vitamiinit ja muut tulee kait kyllä pääosin maidosta, ja hiilareillahan nuo elävät, joten ei kait sen myöskään ole väliä, jos puuro onkin ainoa, mikä kelpaa, kunhan tarjoaa ja yrittää saada edes maistamaan muuta. Kovasti huolehtimalla asiasta saa mukelon todennäköisesti vain syömään huonommin, joskin tämä on tietty enemmän kuin helppo sanoa, kun oma lapsi syö kuin iso mies :D Mutta kyllä ne lapset pärjää, vaikkeivät ihan oppikirjan mukaan söisikään!
 
Meillä menee hyvin kaurapuuro ja kukkakaali, parsakaali & kesäkurpitsa lohella tai broilerilla höystettynä. Tytön mahalle ei oikein käy bataatti tai peruna, joita on kaikissa valmissoseissa, joten laiska äiti ei ole päässyt oikomaan. Pitäisi vähän monipuolistaa noita pääruokia, nyt oli kokeilussa palsternakka, joka aiheutti varsin tyrmistyneitä ilmeitä. Tuoreista hedelmistä herkkua ovat päärynä, kiivi ja mandariini.
 
Meillä kanssa syötäis vaan hedelmää, puuroa, velliä tai maitoa. Joskus on fiksaatio ettei mee muuta kuin maitoa. Stressasin hirveesti, kun olis pitänyt lihaa ja kalaa syömään ja toinen vain yökkäilee niiden kanssa, kunnes fiksuna luin sen neuvolan ravinto-ohjeen. Riittää jos lihaa tai kalaa menee teelusikallinen ja ruokalusikallinen vuoden ikään mennessä, joten kuhan nyt edes vähän maistelee ja nyt on pikkuhiljaa alkanut liha maistumaan. Poronkäristys on siinä lajissa lempparia...
 
Takaisin
Top