Ruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin purskuteltiin tota vettä jonku aikaa sitte. Nyt ei oo ainakaan mun kanssani sitä tehny viikkoon joten toivottavasti se on nyt loppu. :D veikkaat vahvasti että tämä temppu nähdään vielä myöhemmällä iällä. :D

Meillä ei poitsulle kelpaa enää tuttipullo, oikea lasi se olla pitää! Vettä juo joka päivä omasta muovisesta mukista tai sitten lasisesta. On muuten ihan hulluna veteen, onneksi! Maitoa juo sitten ihan tissistä. :)

meillä ei kelpaa vesikään :wtf: jos en anna pullosta maitoa niin ei joisi mitään ollenkaan:eek: taitaa tulla tahtojen taisto:shifty:

Meillä poika juo vettä ja maitoa nokkamukista sekä pillimukista, mutta huomattavasti pienempiä määriä mitä pullosta juo. Ollaan sitte tarjottu vaihdellen noita kolmea. Välillä saa kuitenkin hirveet "vauvaraivarit" ja silloin ei kelpaa mikään muu kun maito pullosta. Itku silmässä nyyhkyttäen juo tuolloin vaikka 200ml maitoa jos vaan kehtaa antaa. Yleensä annan 100ml kerralla.

Mua vähän huolettaa tää ruokailu tällä hetkellä. Aamu ja ilta puurot menee kaikki mitä antaa, samoin välipala ja maidot. Mutta sit on noi kasvis/liha/kala/muna ruuat.. huoh. Ihan sama tarjoonko kaupan vai ite tekemää yleensä jää kaikki syömättä. Ärsyttävää!
Meillä oli 10kk neuvolassa hemoglobiini hiukan alhainen ja nyt parin viikon päästä on kontrollimittaus ja ehkä sen takia mua nyt sit huolettaa että johtuuko se noiden ruokien huonosta syönnistä, kyllähän mä sen tiiän ettei nälkään kuole ja varmasti söis jos sellasesta kärsis, mutta turhauttaa.. :banghead:

-sss: Oletko kokeillut antaa sormiruokana lämpimiä aterioita?

Meillä ei ole neuvolassa mitattu hb:tä mut veikkaan että on alhainen.. Tyyppi syö niin vähän, yleensäkin.

Eevis: Millä reseptillä olet tehnyt lihapullia?

Meillä aiheuttaa päänvaivaa tuo munattomuus.... Siis kananmunattomuus :D

Joo meillä syödään sekä syöttäen että sormiruokaillen mutta ei oikein uppoa noi mainitsemani ruuat. Sit taas joskus syö paremmin.

LILLY, perus lihapullaohje vähäsuolaisena versiona vaan :)
-sss, en olisi kovin huolissani jos kuitenkin jotain syö,olen huomannut että ruokahalu menee selkeästi kasvupyrähdysten mukaan. Kun on kasvukausi päällä niin sit ne syö ihan älyttömästi :p niin ja tän ikäisillä alkaa jo muodostua lempiruuat :joyful:

Meillä -sss oli samaa ongelmaa, puurot ja hedelmät/marjat maistu mut ei kasvikset ja lihat. Nyt 10kk iässä on alkanu myös kasvis + liha maistua kun on vähennetty yöimetystä, tai oletan että tästä johtuu kun samaan aikaan alkoi syömään paremmin. Aikaisemmin siis poika söi vaan pari pientä lusikallista sosetta aterialla jos pelkkää kasvista tai kasvis-lihaa tarjos, joten oli pakko huijata syömään ja lisäsin ruokaan aina hedelmää. Ootteko -sss kokeillu hedelmäsosetta ruoan seassa tai lusikan kärjessä? Eihän se mikään ratkasu ongelmaan oo mut ainoo mikä meillä toimi. Toiset on nirsompia ja voi olla myös että ruokailuihin auttaa vaan odottaminen, menee siinä sit viikkoja, kuukausia tai vuosia mutta kyllä nää joskus oppii syömään. Ite oon ollu kuulemma pienenä ja vielä kouluiässä äitin huolen aihe kun en oo suostunu syömään mitään...

En muuten tienny et neuvolassa mitataan hemoglobiinia, meillä ei oo mitattu. Onks näin pienille tapana antaa rautalisää jos ei lihaa suostu syömään? Vai onko vaa saatava syömään lihaa?

Mä en tiedä annetaanko näin pienille rautalisää. Meille sanottiin vaan että kk päästä kontrolli mittaus ja jos on alhainen niin sit kysytään lääkäriltä mitä eteenpäin :) voi olla että tolla kikalla menis ruoka alas.

Kokeilemisesta ei haittaa ole :) Muuten en kannustais makeeta syöttämään mut jos näkyy hemoglobiinissa ni sillon pitäs saada enemmän vihreitä ja lihaa syötyy :/ Mie ekan kerran mietin että enhän mie voi pojalle syöttää kasvis-lihaa hedelmän kanssa, yöks, mut miun äiskä pakotti ja sehän toimi :grin Syötin siis useemman kuukauden ajan pojalle kolme kasvis tai kasvis-liha ateriaa päivässä hedelmällä, eli välipala oli myös kasvista, ei erikseen ollenkaa pelkkää hedelmää. Mut toivottavasti teiän tytöllä on arvot seuraavassa mittauksessa kunnossa, tsemppiä valikoivan ruokailijan syöttämiseen :)

Meillä mitattiin se hemoglobiini sen takia tuossa 10kk neuvolassa ettei tartte sitten kaikkien rokotteiden kanssa ottaa sitäkin samalla. "Liikaa" piikkejä yhelle kertaa. :)

Meillä on rautalisä käytössä vuoden ikään asti, johtuen alhaisista syntymäpainoista. Joskaan kukaan ei ole ottanut tytöiltä hemoglobiinia 6kk iän jälkeen, mitä ihmettelen, kun lisä käytössä. Toisaalta, saavat korviketta, jossa lisänä rautaa ja lihaa.

Meillä ei ole myöskään puhuttu mitään hemoglobiinin ottamisesta. Myöskään ei ole mitään rautalisää käytössä, vaikka poika painoi vain 2885g. Citrus, olikos tyttöjen syntymäpaino tuota samaa luokkaa?

Jos on syntynyt alle 2,5kg, on "keskonen"/pienipainoisena syntynyt, ni sit tulee rautalisä "automaattisesti". Meillä toinen oli alle tuon, joten hänelle määrättiin sitä ja siskolle muuten vaan/varmuuden vuoksi, kun painoi yli 2,5kg syntyessään..eli teidän lasta ei katsota keskoseksi, jos raskausviikot täyttyy.

Mutta kyllä hemoglobiineja pitäisi ottaa. Omilta olisi pitänyt ottaa 3kk:n välein, vaan kukaan ei ole ottanut, saati kysellyt...papereissa lukee, että rautalisä vuoden ikään saakka.

Täytyy kyllä sanoa, että jollain tapaa aivan naurettavaa tuo systeemi. Toinen painoi syntyessään 2515g ja ketään ei kiinnosta hänen "jutut". Toisesta kysellään kovasti ja nostetaan esiin keskosuus/pieni syntymäpaino.. vaikka nyt kehitys on lähes täysin samaa tasoa (toinen osaa toista, toinen toista, perusjutut ovat lähes samoja)?? No se huima 15g tuo noin suuren eron....Lääketieteellisesti näköjään.

Edit. Mä olin loppuraskauden ajan aika tiiviissä seurannassa A:n painon takia. Pienipainoinen kun hän oli koko ajan viikkoihin nähden.

Toi on kyllä aika ärsyttävää että 15g vaikuttaa noin ettei "isomman" asiat kiinnosta yhtään :mad: meijän "punkeroa" ei pyydetty edes 10kk tarkastukseen ja kukaan ei oo sanallakaan maininnut hemoglobiinin mittausta :wideyed:

Ei oo Ilonaltakaan otettu hb:ta varmaan tokan neuvolan jälkeen. Sairaalassa lääkäri oli kehottanut seuraamaan sitä, mutta ei sitä kyllä ole seurattu. Nyt tietty sit 1v tarkastuksessa mitataan kun muutenkin pistellään :( Toivottavasti ei. Ilona syö nyt tosi hyvin. Määrät suurentuneet (vaikka edelleen syö aika vähän), vaikka edelleen pitää ruoka ihan muussa pehmeäksi..paitsi sormiruoka.

Kyllä taas oikein suorastaan v*tuttaa tää ruokailu touhu. Oon koittanut nyt antaa noita kasvisliha ym soseita niin että samalla tarjonnut hedelmää mutta ei, kaikki syljetään ulos. Tehny lihapullia, pihvejä, sit ihan soseeksi mut mikään ei uppoo. Ei peruna,makaroni, kasvikset. Ainut mitä lautaselta syö on raejuusto. Tosi palkitsevaa touhua.. ja turhauttaa niin paljon. Anteeks avautuminen :)

Meillä uppoaa tällä hetkellä ainoastaan makaroni, keitetty porkkana, kurkku, maissi ja pienet kanapalat. Kaikki muu lämmin ruoka heitellään pois. Hedelmät kaikki menee sellaisenaan paloina, muttei soseena. Puuroa ei ollenkaan. Ehkä tää on taas vaan vaihe... Ja tissiä haluaa joka välissä.

Meillä taas menee ruoka, vaikka koko ajan, mutta maitoa menee nyt alle 2dl päivä..
Lisään sitten ruokiin maitoa, kun ei muuten maistu.

Takaisin