Ruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei suu aukea ellei poika itse saa samalla syödä jotain. Lelut ja kirjat olen pitänyt pois pöydästä. Niiden avulla aukenis suu, mut vastustan sitä konstia...

Vertailun vuoksi; esikoisen suu aukes aina heti kun näki lusikan.

Meillä pojalla pitää olla oma lusikka kädessä niin johan aukeaa suu. Muutoin vaan venkoilee ja sylkee pois.

Meillä syö pääsäntöisesti aina kaiken mitä tarjotaan, mutta nyt on alkanut vaatimaan jotain sormiruokaa samanaikaisesti muuten ei syö. Myös puuron kanssa ollut vähän nihkeä välillä. Pärisyttelee puuron ulos kun ei enää uppoa. En ota mitään stressiä asiasta, kyllä lapsi sitten syö kun on nälkä. Eihän meille aikuisillekaan aina maistu. Aina kuitenkin tarjoan ruuan samaan aikaan joka päivä ja en anna muuta jos ei oo ruokakaan maistunut.

Meillä tyttö sylkee tällä hetkellä ruuan pihalle, jos syötän lusikalla. Puuro on ainoa poikkeus, mutta sitäkin tykkää ottaa suusta käsiin ja hieroa ympäri naamaa ja tukkaan :shifty: Ollaan nyt siis siirrytty sormiruokailuun aamu- ja iltapuuroa lukuunottamatta. Vähän hirvittää saako tuo tarpeeksi syödäkseen, mutta eipä ole ainakaan nälkäiseltä vaikuttanut. Parhaiten tällä hetkellä uppoaa sellaiset laatikkoruuat, joissa liha on mahdollisimman pienenä seassa. Makaronilaatikko on herkkua ja se menee pienintäkin murua myöten. Jos lihaa tarjoaa erikseen ne lentää kaikki lattialle ja vahingossa suuhun päätyneet syljetään ulos.

Me sormiruokailtiin ensimmäistä kertaa eilen silleen kunnolla että koko aterian sai syödä itse. Tyttö oli niin suloinen kun ensin parsakaali vissiin tuntu vähän turhan hassulta suuta vasten joten syötiin maissia ja porkkanaa hitaasti mutta varmasti. Vähän ajan päästä hän rohkaistu kokeilemaan parsakaalia uudestaan. Tällä kertaa siitä ei tullukkaan loppua, ei hän kerinny edes nielasemaan edellisiä kun lappas jo seuraavaa suuhun. :D Sitten vasta kun parsakaali loppu lautaselta niin suostu syömään muitaki mitä tarjolla oli. Tänään on pakko antaa vähän lisää parsakaalia likalle. :)

Ootteko antanu vauvoille esim valion sokeroimattomia mehukeittoja? Ite oon antanu nyt parina päivänä, ko tutkailin noita ravintosisältöjä enkä keksiny miks sitä ei sais antaa.
en jaksais enää pilttejä ostaa ku meillä syö muutki mehukeittoa puuron kans ja hedelmät hedelmänä välipalalla... :o

En oo antanu, kun ei meillä syödä mehukeittoa, mut en kyllä näe mitään haittaakaan. Pieniähän ne määrätkin ovat. Miksei siis voisi jo antaa, paitsi jos niissä on sit lisäaineita tai makeutusaineita?

Niin, ite totun laihduttaessa puuron ja rahkan kans sitä syömään ja mietin että sais kaks kärpästä yhellä iskulla ja ei tarttis niitä pilttipurkkeja raahata kaupasta kotiin... :D äkkiseltään ku lueskelin piltin ja mehukeiton tuoteselostetta nii en kyllä hoksinu että miks sitä keittoa ei vois antaa.

meillä syödään mehukeittoa puuron kanssa,en näe siinä mitään pahaa ja puurokin uppoa taas hyvin kun maistuu jollekin :happy: muutenkin alan pikkuhiljaa totuttamaan samaan ruokaan kun mitä me muutkin syödään, ja olenkin antanut maistiaisia omalta lautaseltani tytölle silloin kun pyytää,kaikki on kelvannut.
Ootteko antanut jo tavallista maitoa ruualla? Pitäs vissiin kohta alkaa lantraamaan korvikkeen sekaan normimaitoa? Jotenkin jännittää tämän lapsen kanssa etten liian aikaisin anna ja maha menis sekaisin :eek: kyllä hän raejuuston ja jugurtin on kestänyt kuitenkin.

Meilläkin kestää hyvin maitorahkan ja raejuuston mutta silti pelottaa jo valmiiksi tuo "oikean" maidon antaminen. Noh onhan mulla yli kuukausi vielä aikaa ennenkuin likka täyttää vuoden (hui). Maitorahka ananaksella on muuten likan herkkua. :D Tää on mun ihan perus aamupala ja likka tulee syliin asti vinkumaan jos en heti tajua hakea omaa lusikkaa hänellekkin. :D

Meillä tuo raejuusto, juusto ja jogurtti on ihan herkkua! "Oikean maidon" aloittamisessa en aio pitää mitään kiirettä. Ei viitsi ottaa liikaa uusia juttuja samaan aikaan.

Citrus, mitä juustoa teillä pikkuset syö? Mä en oo uskaltanu antaa juustoo vielä ku en tiedä mitä voi antaa. :D Jogurttia tarttis kans koittaa. Ihan perus maustamatonta varmaankin?

Mä oon esim. Lasagnen sekaan laittanut emmental juustoa jonkun verran ja aina jos syön leipää, niin haluavat osansa juustosta. Pikku paloja oon sit antanut eikä oo mitään oireita tullut :) nuo menee kauppakasseistakin penkoa ekana juustopaketin :grin

Edit. Suolaisia ruokia ei suositella, mutta juusto kuuluu tän perheen ruokiin. Piste.
..ja joo, maustamatonta jogurttia esim.marjasoseen sekaan 1-2tl alkuunsa.

Muokattu viimeksi:
Minä aion antaa normimaitoa vasta 1 v. Muutenkin vähän jännittää, kun tämä tyyppi näyttäisi olevan taipuvainen allergiaan :/

Mä ajattelin pikkuhiljaa siirtyä luomumaitoon. Neidin ku olis tarkoitus mennä 1v tarhaan ja siellähän ei mitään korvikkeita juoteta. Onneks jään kohta kesälomalle töistä nii voidaan sit rauhassa ripuloida, jos niin huonosti käy :woot:

Meilläkin tarhan takia pitäs oppia asia jos toinenkin tohon 1vee mennessä :eek:

Me ollaan maisteltu piimää, huonolla menestyksellä. Ajattelin etten opettaisi poikaa maidon litkijäksi, vaan että ruuan kanssa juotas joko vettä tai piimää. Raejuustoa on sormiruokailtu pieniä määriä ja ihan tavan edamia sekä oltermannia oon antanu nakertaa pieniä paloja sillointällöin suolasta huolimatta. Meilläkin juusto kuuluu olennaisena osana perheen ruokiin yms, joten ei sitä lapseltakaan pantata.

Me aloitettiin vasta nyt viikonloppuna maistelemaan raejuustoa enkä ole edes ajatellut, että tavallista maitoa tarttisi vielä pitkään aikaan. Ens vuoden puolella voidaan totuttaa siihenkin, mutta muuten samat ruokajuomasuunnitelmat kuin I-P:llä.

Oon tehny puurot ja ruuat jo normimaitoon. Korvikkeen sekaan oon laittanu jo normimaitoa. Ei oo tullu mitään.

Mä syötin tänään tytölle tavallista valion banaanijugurttia(huono äiti :grin:wink)
sairaalareissun jälkeen, ei oo ilmavaivoja joten minäkin alan tekemään puurot tavan maitoon kunhan saan korvikevaraston käytettyä loppuun ensin. Ja alan myös sekoittamaan tavan maitoa korvikkeesen kohtapuoliin, mitä sitä turhaan pihtaamaan jos kerta ei oo maitoallergiaa?:wideyed:

Takaisin