Ruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään neuvolassa kysyin tuota maitoasiaa ja terkka sanoi, että vuoden iässä sit pikkuhiljaa.. Ensin ruokaan (puuroon yms) ja sit juomaksi maitoa.

Näköjään vaihtelee noi suositukset neuvoloiden kesken ja eri vuosina. 10 kk on mielestäni ollut raja sille et voi alkaa maistattamaan ja siitä sitten pikkuhiljaa lisätään jos oireita ei tuu. Näin mä ainakin meinaan toimia kun tosiaan siel tarhassa mitään tutteleita tarjota ja tyttö sietää sitä hyvin. Uskon et maalaisjärjellä kun toimii niin hyvä tulee :)

Mie meinasin 10kk iässä alottaa neuvolan ohjeiden mukaan hapanmaitotuotteilla ja sit vuoden iässä tavallista maitoo. Pikkuhiljaa ja maalaisjärkeä käyttäen. Oon nyt antanu lusikan kärjellisiä rahkaa ja viiliä, ens viikosta alkaen vähän enemmän.

Meillä ollaan nyt maisteltu maustamatonta viiliä, turkkilaista jugurttia, raejuustoa ja tänään ekaa kertaa piimää. Piimästä tykkäsi ja joi koko snapsilasillisen :D. Tuli mahtavat piimäviikset.

Meillä menee raejuustoa jo ihan kuin ei mitään. Eilen maisteltiin piimää, mutta se syljettiin samantien rinnuksille. Silti siitä tuli kovasti ilmavaivoja. Törkee pierukonsertti koko yön pojan sängyssä!

Nyt alkaa olla siinä pisteessä että imetys loppuu ihan just. Toinen tissi kipeytyy aina imetyksen aikana ja joudun vaihtamaan toiseen. Likka ei vaan tykkää korvikkeista. Se yökkäillee vaan vaikka oon kokeillut eri merkkejä ja pulloja/mukeja yms. Mutta sitten yllättäen tavallinen maito ei tehnyt samaa reaktiota..Mistähän se johtuu? Tosin en oo vielä uskaltanut kuin maistatuttaa tavallista maitoa vaikka ei tuo tunnu allerginen olevan..piimä, viili ja jugurtti uppoa hyvin, mutta kun silloin joskus kauheesti varoiteltiin ettei alle 1v saa antaa maitoa. .jäi jotenkin tonne muistiin sellainen varoitus, mutta jos ei suostu juomaan muuta kuin äidinmaitoa tai tavallista, niin uskallanko sitten vaan antaa mennä..Vähän yli 3 viikon päästähän Ilona täyttää 1v.

Meillä ei korvikkeet ole myöskään kelvanneet, vaikka eri merkkejä kokeiltiin. Mielestäni voi maistattaa jo sitä maitoa, 3 vkoa on kuitenkin niin lyhyt aika. Miksi muuten rintasi kipeytyy, puremisesta?

No siitä ja sitten toi oikea tissi on aina ollut vähän hankala, että on joutunut imemään lujemmin. Alkaa vissiin toi imuteho olemaan niinnkova ettei tissi kestä.

Meillä on ongelmana kun tyttö ei suostu juomaan mistään muusta kuin tuttipullosta! Ja siitä pitäisi päästä eroon kohta o_O oon kokeillu 3 erilaista nokkamukia nuk,mam ja sit ihan se perinteinen mikä päiväkodeissa on. Kokeilin myös tavan lasia pillin kanssa ja ilman....mut ei kelpaa ja tyttö yökkää jo ennenkuin muki ehtii edes huulille ? Mä en tosiaan enää keksi mitä seuraavaksi? Poikien kanssa ei ollut mokomaa ongelmaa.

Meillä oli nyt 10kk neuvolassa puhetta että 11kk iässä saa jo ruveta tavallista maitoo antamaan. Poika on imetetty eikä oo korviketta tarvinnu, sanovat että ei korviketta enää tarvikkaa vaan muutaman viikon päästä jo tavallista maitoo jos tarvii lisämaitoo. Näin siis jos on hapanmaitotuotteet sietäny hyvin eikä tuu mitää allergiaan viittaavaa.

Eli Satru anna mennä vaan tavallista maitoo jos se kerta maistuu.

Eevis, voipi olla että jos "valitset aseesi", vaikka sen päiväkotimallin nokkamukin tai ihan tavallisen lasin (pillillä ja ilman), ja sitkeästi aina ennen ruokailua annat niistä maistella ilman sen suurempaa numeroa asiasta, niin jossain vaiheessa lähtee sujumaan. Se yökkirefleksi kun on treenattavissa... Kehuu vaan ( eiks tärkeintä oo että yrittää, heh ) vaikka yökkäilisi ja leikkiä, että hitto kun meni hyvin. Pullon pitäisin piilossa aina ennen treenejä. Näin töissä tein yhden pullopojan kanssa kun vaihdettiin lasiin. Niin ja alussa laitoin maitoa lasiin ja vettä pulloon, kun tykkäsi enemmän maidosta..
Meillä hammasharja on ihan saatanallinen keksintö ja sitä nyt treenaillaan. Ei ole helppoa olla pieni ihminen..

Muokattu viimeksi:
Tuo hampaitten harjaus.. okei, se alkaa vihdoinki sujua edes vähän paremmin kun hän on tajunnut että iltaisin siinä on hammastahnaa. Aamuisin ei oikeen jaksa kiinnostaa. :D pureskelee vaan harjaa ja pudistelee "duck-face"-ilmeellä päätä.

Kiitos Kyfi tsempistä,periksi en oo meinannutkaan antaa,tuntuu vaan niin turhalta edes tarjota mukista kun toinen vatkaa käsillään,puhaltaa ja yökkää kun muki edes lähestyy suuta :wtf: mutta kyllä se sitkeys varmaan jossain vaiheessa tuottaa tulosta :rolleyes: maitopullo on annettu aina puuron tai ruokailun päätteksi erillisenä tapahumana sohvalla(mun imetyshetki :wink) iltamaidosta on luovuttu jo jokin aika sitten ettei yhdistäisi pulloa nukkumiseen.

Tuli vielä Eevis mieleen, että meneekö teillä enää "kenen vuoro" -leikki läpi? Siis kuka ottaisi huika -Äiti ensin, veikan vuoro jne.. Alkavat vaan olemaan sen ikäisiä, ettei meinaa oikein enää huijauskortti purra, mutta mallinnuksella on voimaa :grin
Mutta veikkaan, että kohta teillä jo ryyppäillää mukista kuin vanha tekijä, mutta ymmärrän, että päiväkotia varten haluaisi senkin asian varmasti "alta pois". (hurjan paljon käytän tuota lainausmerkkiä, mä huomaan :p )

en oo tota leikkiä kokeillut,mut hei tänään sain ujutettua pari kulausta lounaalla alas :joyful: jotenkin näytti siltä ettei tyttö oikein tajua että se pitäisi niellä :oops: huomenna jatketaan harjoituksia :)

Ootko Eevis kokeillut tavallista mukia? Ilona juo maitoa välillä tavallista muista hörpyttämällä ja ihan innoissaan kun näkee että me muutkin juodaan samanlaisista mukeista :)

oon joo,tai siis juomalasista,mutta ei onnistunut. Nyt ajattelin pitää sitä pkotiversio nokkista vaan että muki tulee tutuksi,se on nyt toistaiseksi ainoa mistä oon saanu edes vähän annettua.

Eilen annoin eka kertaa lihapullan kun tein niitä itse,hyvin maistui ja söikin sen kokonaan,pikkuhiljaa opetellaan syömään samaa kuin muutkin ettei tarvitsisi enää erikseen tehdä vauvalle. ltapuuro on alkanut tökkimään ja nyt ajateltiin vaihtaa niin että saakin banaanin illalla ja välipalaksi rahkaa tai jugurttia,aamupuuro maistuu edelleen. Jotenkin on mielestäni ruuan määrät pienentynyt,ei jaksa syödä niin paljon kuin aiemmin,onko muilla samaa?

Meillä sitten taas ihan innosta soikeena jos pääsee lasista juomaan vettä. Ei hän oikein vielä hallitse sitä hommaa kun sieltä tuleekin vähän enemmän kerralla. :D joskus kokeilin antaa maitoa nokkamukista (siinä toivossa että tuttipullosta voisi pikkuhiljaa luopua) mutta ilme oli semmoinen "mitä he***ttiä sinä yrität" joten päätin jatkaa tuttipullon kanssa. :D

Niin ja mekin ollaan vähän muutettu noita ruokailuja kun kyllä minuakin kyllästyttäisi joka päivä syödä puuroa. Tänään oli aamupalaksi jogurttia ja ananasta sekä puolikas ruisleipä ja päivälliseksi keitettyjä perunoita ja porkkanaa sekä uunilohta. Hyvin meni alas. Kieltämättä tuntuu siltä että söisi vähemmän, jos saisi itse päättää. Puolessa välissä rupeaa sylkemään ruokaa ulos ja kääntelemään päätä pois. Jaksaa tehä tuota ehkä 5min ja sitten syö taas joten olen vaan sinnikkäästi jatkanu. Hyvin siinä kaikki sitten menee alas. :)

Meillä uppoaa ruokaa tosi vaihtelevasti. Joinakin päivinä syö paljon ja joskus todella vähän. On myös alkanut ronklata, eli mieliruokiaan syö hyvin, mutta siitä mistä ei tykkää ei syö kuin pari lusikallista tai palasta. Olen nyt ruvennut tiukaksi äitiksi enkä anna muuta ruokaa tilalle. Jos ei kelpaa, niin sitten syö seuraavaan ruoka-aikaan seuraavan kerran. Tämä ehkä osittain on johtanut tiheämpään tissittelyyn, mitä nyt myös yritän vähentää...

Snapsilasista juo piimää ja nokkamukista vettä. Uusi leikki on veden purskuttelu suusta ulos. Koko poika ihan märkänä.

Takaisin