Ristiäiset/ nimiäiset

Huomenna en ristiäiset olis. Ja mä täälä valvon et saan kerrankin kynnet lakattua kunnolla[:D]. Pikkasen turhamainen[:)]. vauvakin nukahti jo yli puoli tuntia sitten. niin no sen jäleen olenkin lakkauksen vasta alottanut. Nyt odottelen kärkien kuivumista ja sit vieklä päällyslakka. Pakko kyl kohta päästä nukkumaan.

Kaikki onneksi nyt muuten on valmiina. Olen pakannut servetit, kynttilät, kastemekon varavaatteet kastemekon alle ym muut vauvan hoito vermeet kassiin. Ja olen jo tarvittavat maistraatin paperit täyttänyt ja nekin ovat kassissa. Tilan saamme käyttöömme klo 14. Sitä ennen mun oikeestaan vain käytävä suihkussa, laitettava itteni valmiiksi, vauva ja poika myös. Mies tosin saa tulla kaikkien lasten kanssa sit paikalle kun mä menen koristelemaan. Mummu hakee kukat. Ja pitopalvelu hoitaa tarjottavat pöytään.

Ihanan helpot ristiäiset. En ole ressannu ollenkaan. Kuvetta on vain tietty kaivettava mut tämän ressittömyyden ku sillä saa nii hyvä on. Syödään sit loppukuusta puuroa ja hernekeittoa[:D].
 
Hyvin meni ristiäiset. Vaikka en muka yhtään ressannu eikä hirveesti ollu tekemistä itellä nii silti oli jälkeenpäin hirvee väsy ja päänsärky. [:-]

Siina Alisa tuli nyt lopulta tytölle nimeksi [:)]. kiitos jonkun ehdotuksen täältä[:)].

No jotain meni tietty vikaan. kakun päällä luki Siia!!!! Voi hitto. Pojan kakun päällä luki aikoinaan Emmi!!! Mä en enää ikinä tilaa kakkua nimellä varustettuna!![:@] Pojna kakun vieläymmärrän kun silloin puhelimessa sanoin nimen mutta nyt asia on sovittu sähköpostin välityksellä ja kirjoitin nimen viellä isommalla ja kokonaan isoilla kirjaimilla varmistaakseni et menee perille, ei menny. Enpä taida ihan niin paljoa maksaa tästä tarjoilusta mitä oli sovittu.

muuten juhla meni ihan ok. Vähän oli kummilla hikiset paikat. Siina oli hereillä ja vähän kitunen. Ei se mitenkään kovaa huutanu aina välillä vaan kertoi olevansa tyytymätön kerta karjaisuilla[:D]. Olivat hiestä märkiä sitten molemmat kummi ja vauva.

Aivan ihanat lahjat satiin. Parhaat olivat oikeat helmet, joissa mukana jatkopätkä sitten kun lapsi kasvaa aikuiseksi. Sitten saatiin todella kaunis vaaleanpunainen nahkakantinen valokuva alpumi missä oli nide reuna, kuvan kehys ja laatta hopeaa. Ei kuulosta kerrottuna niin kauniilta mut ikinä en ole niin kaunista valokuva albumia nähnyt. Ja sitten saatiin se toivomani leikkimatto, jossa Siina onkin tänä iltana viihtynyt melkein kaksi tuntia yhteensä ja ihan tohkeissaan[:)].
 
mä oisin varmaan alkannu parkumaan jos kakussa lukis väärä nimi.. [:D] tuntuu että oon niin herkillä kokoajan, et tollasiin mokiin en varmaan osais suhtautua... [&o]
Meillä ei oo vielä nimeä täysin päätetty, paitsi kutsuma nimi..
Alisa oli mullakin mielessä jos tyttö ois tullu..
 
Eemi: kauniin nimen sai teidän tyttönen!

Meillä oli ristiäiset eilen ja nimeksi pojalle tuli Viljami Martti Mikael. Tilaisuus pidettiin siis seurakuntatalolla ja kaikki meni hyvin ja leipomukset oli herkullisia...
Poika oli ennen toimitusta oma rauhallinen itsensä, mutta samantien kun mentiin kirkkosaliin ja pappi avasi suunsa, niin alkoi kamala huuto!![X(] ja sitähän sitten kesti lähes koko toimituksen ajan...[8|][:D] Poika oli minun ja isänsä sylissä vuorotellen ja meillä meni kyllä kaikki papin höpinät ihan ohi, kun vaan koitettiin saada juhlakalu hiljaiseksi![:D] Onneksi itse kasteen ajaksi rauhottui sen verran, että kummitäti sai poikaa pideltyä...
Muutenkin poika itkeskeli juhlan jälkeen ja hermostui täysin siihen kastemekkoonsa.
Raukka-parka itki eilisen päivän aikana varmaan enemmän, kuin koko pienen elämänsä aika yhteensä![:-]

Mutta nyt on juhlat onnellisesti ohi ja yksi stressaamisen aihe vähemmän!!
 
On kyllä kiva nimi Eemi! Meillekin nimittäin olis luultavasti tullut Alisa (tai Alissa) jos tyttö olis tullut[:)]
 
Pitäis kai kans alkaa jo nimiäisiä miettimään, mutta mitä sitä suotta kiirettä pitämään [:D] Neiti on jo 3kk ja nimihän on maistraatissa joten venytän nyt vielä.

ei vaite, meillä on muutto kuun vaihteessa joten olen ajatellut, että jospa 9.10- neidin 4kk päivänä pitäisi jos saa kämpän siihen malliin.
 
Meillä oli ristiäiset la -tää päivä onkin sit menny toipuessa. Poika oli koko päivän oma rauhallinen itsensä ja juhla sujui kaikkineen tosi hyvin. Kyllä sitä vaan liikuttuu ihan eri lailla tilaisuudessa kun on omasta lapsesta kyse..

Ristiäiset pidettiin kotona ja tarjoomiset tehtiin ite. Onneks äiti ja sisko autto tarjoomisten tekemisessä ja muutenkin, en mitenkään olis yksin selvinny! Ristiäisiä edeltävänä iltana olin tosi sippi kun koko päivä touhotettiin valmistelujen parissa. Tuli ihan kipee olo sillon illalla. Oli ilmeisesti juominen sekä ruokailu jääny vähiin, olo helpottu heti kun joi reilusti ja sai syötyä. Kyllä tuo imetys vie yllättävän paljon voimia..
 
Dessa, onko hyviä vinkkejä kätevien tarjoilujen suhteen? Mekin ollaan ajateltu pitää koti-nimiäiset ja itse valmistaa tarjoilut. Vieraita on onneksi alle 30, mutta kyllä siinä aina tekemistä riittää ja toivon, ettei liikaa tulisi paineita tarjoiluista... mutta jotain lounasta olisi "pakko" laittaa pitkämatkalaisille. Onneksi mies on myös kätevä käsistään ja apua saa hänestäkin keittön puolelle.
 
Kyselin siitä vaatetuksesta aiemmin.. Olin viikonloppuna poitsun serkun ristiäisissä (reilu 2viikkoa ikäeroa lapsilla, heh heh) ja siellä kenelläkään ei ollut olkapäät paljaana! Vähänkö tunsin itseni paljaaksi siinä porukassa.. Onneksi otin mukaan boleron ja pidin sen päällä kastetoimituksen ajan. Samoin tekivät monet muutkin naispuoliset. Kotona pidetyissä ristiäisissä oli ihan järkyttävän kuuma kun monta ihmistä oli pienessä tilassa. Muukin naisväki heitti sitten jakut ja hartiahuivit pois kasteen jälkeen.
Periaatteessa sama kai se on mitä on päällä, varsinkin muualla kuin kirkossa, mutta ainakin itse olen tyytyväinen että otin sen boleron mukaan hätävaraksi.

Jurputusosioon kai kuuluisi tämäkin.. Jos vieraille on sanottu että ristiäiset pidetään seurakuntatalolla, miksi pitää ensin kutsua itse itsensä meille että mennään samalla kyydillä!?!? Hemmetti nyt kauhia stressi että kämppä pitää siivota. Ja varmasti lauantaina on melkoista sähläystä muutenkin ennen srktalolle lähtöä, siinä ehdi vieraita viihdyttämään.. Arrrrgh.

Meidän pojan ristiäiset on siis lauantaina ja pikkuhiljaa alkaa olla suunnitelmat valmiina. Kastepöytään tulee pieni kimppu jossa on mm. lilan väristä eustomaa ja harsokukkaa. Kahvipöydän koristuksena on sitten isompi kimppu hempeän violettiin vivahtavaa gladiolusta (miten se kirjoitetaan??) ja muuten annoin floristille vapaat kädet. Jokaiseen pöytään ei kukkia alettu hommaamaan, ostin Tiimarista euron kynttiläkippoja ja sinisiä tuikkuja [:)] Säästöä sekin.

Olisin kovasti halunnut naispapin kastamaan meidän pojan, mutta hän ei pääsekään :( Mukavan oloinen miekkonen tuo "uusi" pappikin kyllä on. Pyysin, että hän puhuisi kastajaisissa siitä kuinka suuren onnen poika on meille tuonut ja kuinka isän kanssa tuumimme odotusaikana että "Onni potkii". Pojan nimeksi päätettiin Onni jo ajat sitten [;)]
 
Mulla oli joka pöydällä lasikipossa, vedessä kellumassa yksi gerperan vaaleanpunainen kukinto ja pentikin vaaleanpunainen tai se on aika tumma ja vähä liilahtava kruunukynttilä. Kipot ja kynttilänjalat molemmat lasia löytyi pappilasta. Sit oli kimpput mis kans tota vaal.pun gerperaa, valkoisia ruusuja ja harsokukkaa pienenpi kastepöydässä ja vähä isonpi tarjoilupöydällä.

Nyt kukinnot olkkarin pöydällä valkoisessa isossa maljassa ja ovat edelleen tosi hyviä ja kauniita.

Meillä pappi puhui vähä liian kauan omaan makuuni ja vähä turhaa liirumlaarumia. Mut pappi oli muuten tosi kiva. Valitsin papin sen takia et oli ainoa mulle tuttu pappi Vaasassa. Hautasi mun isän vuosi sitten.
 
Meillä oli nimiäiset 5.9 ja ystävättäreni oli tehnyt pöydille koristeomena,pihlaja krysanteemi asetelmia pyynnöstäni ja eräs ystävä teki kranssin puolukanvarvuista,ruosteliljoista ja koristeomenista maljan ympärille jossa oli kelluvia kynttilöitä.
Tein pari muunneltua sacherkakkua joissa koristeena aidot ruusut,voileipäkakun (iso)+ gluteiiniton v.leipäkakku, & leipää uunissa jossa oli aurinkokuivattua tomaattia oliivia ja rosmariinia.
Lisäksi anoppi oli tehnyt hillopullaa ja korvapuusteja.Tarjolla oli myös keksejä kahta sorttia, limua kahvia ja teetä.

Puhe pidettiin itse vieraita oli n.30 ja ne pidettiin leikkipuiston tiloissa joka oli meille vuokralla.
Väsytti hivenen tämän jälkeen.....
hyvin meni kuitenkin kaikki, pöytäliinat sain kaverilta lainaksi ja oli apukäsiä paikanpäällä tarpeeksi [:)]
 
Meillä oli tarjolla tosi montaa sorttia sitä ja tätä, koska tekijöitäkin oli. Suolaisia suht helppoja ja takuuvarmoja: voileipäkakku, katkarapusavukalasalaatti (noiden sekaan sipulia ja kermaviili/smetana plus mausteet), lihapullat ja nakit, tonnikalapiiras, karjalanpiirakat (kiitos ihanan mummoni[:)]!!!), vihersalaatti ja siihen erillisissä kupeissa fetat, oliivit tms. Noi nakit ja lihapullat (neki omatekemät) tekee aina yllättävän hyvin kauppansa, vaikka tuntuu et ne on turhan arkisia.

Noista kyllä kaikki löytää aina omansa, mutta ei oo liian ruokaisaa ja vaikeeta tehdä. Olisko näistä hannakoo teille apuja?
 
Ihanasti olette kaikki jaksaneet nähdä vaivaa jopa koristeluidenkin suhteen! Ja kiitos Dessa ruokavinkeistä! Tosi kiva, kun sulla oli paljon apuvoimia.

Meillä luultavasti koristeluksi kelpaa imurointi [:)] Ja vaikka "ruokaihminen" olenkin, oon nyt meinannut ihan tosi simppeleillä tarjoiluilla mennä ihan vaan oman jaksamisen kannalta, et noin komiaa pitopöytää en uskalla alkaa laittamaan kun ei oo niitä ihana auttavia käsiä lähistöllä...

Karjalanpiirakat on kyllä tosi herkullisia, ja saisihan niitä raaka-pakasteinakin, vaikka eivät ole itsetehtyjen veroisia. Sitten mietin, että jonkin keiton tekisi nopealla aikataululla, kun nappaisi pakastealtaasta vihannekset [:)] Sen kanssa erilaisia leipiä (ja noita karjanlanpiirakoita) + levitteitä/päällysteitä ja tietysti makeat kakut, pullat jne jälkkäriksi. Kakun meinasin teettää naapurin leipurilla, niin sekin stressi olisi poissa, että tuleeko siitä liian kostea vai kuiva. Ikuinen ongelma [:)]

Eemi, toivottavasti sait hyvitystä siitä kakusta kun päivänsankarin nimi oli väärin kirjoitettu. Melko uskomatonta, miten huolimatonta toimintaa!
 
Ihania nimiä teijän pienet saaneet [:)]

Meillä siis ristiäiset oli jo 28.8 ja pieni sai nimekseen Jasper Mico Julius [:)] Juhlat meni todella hyvin ja pieni oli kaste toimituksen ja koko juhlien ajan todella kiltti ei itkenyt eikä kitissyt ollenkaan [:)]
 
hassu heisku että julius nimi pääsi teillä rimpsuun mukaan, meillä kun poika on julius nimeltään... Ei siis vielä virallisesti, mutta kaikki sitä jo sillä nimellä kutsuu...:)
 
asali, katsoinkin jo joskus aikoja sitten kun olit laittanut vauvan nurkkauksesta kuvan että hyllyn päällä olisi ollut JULIUS kirjaimet. nimi tainnut olla selvillä jo pitkään. [:)]
 
Heisku: Meiänkin pojan kolmanneksi nimeksi tulee Julius.. [:)]
Koko nimen kerron sitten vasta ristiäisten jälkeen jotka on 10.10... [:D]
 
juu meillä oli jo useamman vuoden ajan nimi mielessä, raskausaikana mietittiin tosin monia muitakin,
mutta loppujen lopuksi päädyttiin alkuperäiseen eli Julius Mandela Missokia tulee pojasta :D

Julius on lapsen isänisän nimi eli menee hyvin kummassakin kulttuurissa...
 
Meillä juhlat nyt tulevana sunnuntaina: eiks Miu teillä ole sama päivä? [:)] Kävin eilen kukkakaupassa: ottivat Huldan päänympärysmitan sitä seppelettä varten. Leipomuksia varten oon printannut reseptejä pihalle, mut pitäis ennättää paneutua niihin.. huokaus.. äiti ja sisko tulee pe-iltana meille, saadaan sit yhessä laittaa ja leipoa. Onneks.. ei jää kaikki itelle ja miehelle.. ei tulis leipomuksia. [:D] Kinuskikissan sivuilta oon ne reseptit printannut. Pari kakkua (juusto ja yks toisenlainen), suolanen piirakka, anoppi tuo pullaa ja sit coctaipiirakoita munavoilla. Niin ja pusut, sellaset "ei-brunbergin" mut toisenlaisia. Siinäpä se. Ja meinataan olla niin "kummajaisia", et tarjotaan lasi kuohuvaa: mansikkakuoharia: Fresitaa. Puheen päälle sit.

Ja mä, joka en IKINÄ oo ollut vaaleenpunanen tyyppi, oon tilannut kukat vaaleenpunasia, servetteihin pinkin tekstin ja juomakin on nyt sit punasta.. [:D] Ja nih: kakutki on vaaleenpunasia.. [:D]

Oli muuten veemäinen homma ettiä päällepantavaa juhlaan; pitää kyetä imettämään ja mahtua tähän "reppumahaan".. [:'(] Mustilla mennään.. enkä IKÄÄN oo shopannut niin nopeesti vaatteita: oli Hulda mukana. Eka paita, missä napit, jäi henkalta sovittamatta käteen. Soli siinä. [8D]
 
Takaisin
Top