Ristiäiset/nimiäiset

Ameeba

Seurustelun sensei
Huhtikuunmammat 2014
Toukokuunmammat 2014
Lokakuunmammat 2015
Perustin oman ketjun ristiäisille/nimijuhlille, kummipohdinnoille ja tarjoilumietinnöille ym. Mukavia juhlapohdintoja toukomammoille :)!
 
Jee, tällainen ketju tarvittiin!

Me pidetään nimiäiset vasta heinäkuun lopulla, kun vauva on jo kaksi kuukautta vanha. Kahta ulkomailla asuvaa tätiä ei muuten saataisi mukaan. Tosin ei aiota salailla nimeä siihen asti, se olisi liian hankalaa... laitetaan varmaan kutsut menemään parin viikon päästä ja paljastetaan nimi jo silloin.

Päädyttiin varaamaan juhlapaikaksi kiva, pieni, niukasti varusteltu puutalo, jolla on ihana puutarha ja meri lähellä. On kuitenkin aika hyvä mahdollisuus, että sää on kaunis ja voidaan olla ulkosalla. Ei kutsuta mitään isoa ihmislaumaa, vaan ehkä parikymmentä vierasta... pitääkin alkaa miettimään listaa ja väsäämään kutsuja. Tuohon aikaan toki väki on enimmäkseen poissa kaupungista, joten tuskin läheskään kaikki tulevat.
 
Mä kaipaisin jotain ideoita nimiäisten ohjelmaan! Olisko jollain hyvää ideaa? Meillä on tosi epämuodolliset juhlat tulossa 14.6. Kutsuttu on vaan perheet ja lauma kavereita. Tarjotaan kahvia, skumppaa ja makeita ja suolasia leivonnaisia.
 
Meillä nimi on jo julkaistu ja rekisteröity, nimeämis juhlat pidetään heinäkuun alussa ja tarjoiluna kuohuvaa, kahvia, jotain pientä suolaista /makeaa syötävää. Ei mitään erillistä ohjelmaa vaan laitetaan kellon aika jonka jälkeen vieraat saavat omaan tahtiin tulla käymään :) toivon rentoa nimeämisjuhlaa, ei mitään muodollisuuksia vaan mukavaa yhdessä oloa :)
 
Meidän ristiäiset pidetään vasta 20.heinäkuuta,että kaikki tärkeät ihmiset pääsevät tulemaan. Vieraita tulee n.25 ja vain lähimmät sukulaiset ja kummit kutsutaan. Kutsukortit olen jo kirjoittanut,postittamista siis odottavat. Meillä kastaminen tapahtuu paikallisessa vanhassa kirkossa ja itse juhlia varten on varattu tilat. Muuten oltais kotona pidetty mutta asuntomme on niin pieni että olis tullut liian ahdasta. Lapselle on valmiina suvussa kiertänyt mummoni tekemä kastemekko. Nyt sitten vielä pitäisi tarjottavia miettiä ja mistä tilata,itse en ala väsäämään mitään,vaikka osaisinkin. :)
 
Meillä ristiäiset tulossa 29.6. ja kirkossa kastetaan. Kahvitus seurakuntasalissa. Ei olis kotona tilaa n30lle vieraalle. Veljeni joka on kokki, huolehtii tarjoilut :) kutsutaan perheet sekä meidän vanhempien kummit ja tyttären kummit sekä meidän kummilapset perheineen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä on kans ristiäiset 29.6. ja seurakunnan tiloissa pidetään, meille ei mahdu riittävästi vieraita ja lisäks meil on iso parkkipaikkaongelma. Toi seurakunnan tila on vähän hankalassa paikassa et julkisilla ei oikein pääse mut ehkei mun tartte sitä murehtia. Vieraita meille tulee noin 30.

Mulla on suunnitelmissa leipoa ite tarjottavat ja aika paljon pitäs keksiä sellasta mitä voi tehdä etukäteen pakkaseen. Lähinnä noi suolaset tarjoomukset mietityttää, voileipäkakkua en halua. Onks joku teistä tehny juustosarvia? Onkohan ne hyviä...? Tavallaan tekis mieli tarjota jotain salaatteja mutta lienee parempi pitää kemut ihan kahvitusmeiningillä vaan.
Sitten mua mietityttää lapsivieraat, mä haluisin niitä mut lähipiirissä on isohkoja perheitä et se meidän vierasmäärä tulee äkäseen täyteen ku ne lapset laskee... no, ehkä pitää priorisoida muuten.
 
Mä olen edelleen semiahdistunut aiheesta. Nimestä sentään ollaan päästy jonkinlaiseen sopimukseen.

Omat vanhempani - siis kaksi ihmistä - ämpyilevät aiotun ajankohdan suhteen, että ei sovi, miksei viikonloppuna tai seuraavalla viikolla? Ollaan ajateltu heinäkuista arki-iltaa tyyliin töiden jälkeen. Ei haluta varata kenenkään kesälauantaita, ja seuraavalla viikolla jotakuinkin kaikki vieraaksi ajatellut aikuiset aloittavat lomansa eli häipyvät kuka mihinkin.

Meillä on pieni kämppä, joten täällä juhlia ei voi järjestää. Joku paikka pitäisi siis varata, mutta ei viitsisi maksaa satasia kakkukahveista ja siitä, että kerrotaan lapsen nimi sukulaisille.

Mun puolesta voitaisiin lähettää postitse valokuva kaikille, että tässä mä olen ja tässä on mun nimi. Mutta sitä porun määrää, mikä nostetaan, jos ei ole juhlia... Ehkä mä kysyn vielä uudemman kerran mieheltä, että onko pakko. Voitaisko vaan nimetä lapsi ja syödä kakkua keskenämme?
 
Me saatiin eilen varattua aivan ihana pieni kappeli ristiäisiä varten heinäkuun 20. päivälle. Parasta tässä on se, että nyt voimme jättää hyvällä syyllä kutsumatta esim tälläiset serkut, jotka ovat päättämässä päivää puolestamme. Kahvittelut pidetään kappelin tiloissa ja vieraita mahtuu vain 25 ja lähimmät sukulaiset ja kummit yhteen laskettuna täyttävät juuri sallitun määrän. Eli pienellä kokoon panolla mennään. Vauvan molemmat mummit ovat innokkaita jauhopeukaloita, joten kattaus järjestyy heidän toimestaan, ilmaiseksi tietty. En aijo ottaa mitään stressiä.

Kortit ovat jo suunniteltu. Mies on innokas valokuvaaja, joten korttiin tyrkkäämme parin päivän ikäisen murumme. Nimi, jonka luulimme olleen jo päätetty muuttui vielä sairaalassa. Ei radikaalisti, mutta kahden sijaan vauvamme saakin kolme nimeä :)
 
Ainut murheen aiheeni ristiäisten suhteen on oma asuni! Vielä olis 10 raskauskiloa pudotettavana. Toiset kymmenen ovat lähteneet tässä kuudessa päivässä, jotka kuluneet synnytyksestä, mutta pelottaa että kohta loppuu kilojen palaminen itsestään. Tai vaikka kuinka rehkin niin ovat ja pysyvät. Vauva saa ristiäismekoksi saman jossa jo äitini on kastettu.
 
En itse ehtinyt vastaamaan tähän ketjuun kun tuli kiirus tissittää vauva, mutta laitanpa nyt minäkin meidän suunnitelmia. Ristiäiset 29.6 kirkossa, jonka jälkeen juhlat kartanon tiloissa. Omaan kotiin ei mahdu ja uutta isompaa kotia meillä ei vielä ole (siitä muutosta haaveiltiin, muttei toteudu kun ei ole omasta kodista kauppoja tehty).
Vieraita tulee 26-30 riippuen kutsutaanko vielä pari läheistä ystävää. Muuten on lähisuku ja kummit eli meidän vanhemmat, sisarukset perheineen ja isovanhemmat.

Kummit 4 henkeä on juuri kysytty ja mietin tosi kovin ketä pyydetään kun meillä on paljon sisaruksia ja mukava ystäväporukka. Viidenneksi kummiksi kysytään mikäli se lapsen vanhemmille sopii, alaikäistä kummia joka on nk. haltiakummi, koska ei ole vielä viittätoista.

Ristiäismekko on mun suvun puolelta 50 vuotta vanha mekko! Ihanaa järkätä juhlia ja suunnitella. oon niin suunnitteluihminen :)
 
Meillä pienet ristiäiset kotosalla. Vieraina siis kummit ja mummit :D Kakut laitoin tilaukseen ja jotain leivon itse, myös mun äiti leipasee vähän jotain. Ei varmaan kauheasti eroa sellasista perus ristiäisistä :)
Ihanaa kuitenkin että ihmiset tekee omannäköisiä juhlia myös ristiäisistä/nimiäisistä.

Edit: Meilläkin ristiäismekko vanhaa suvun perintöä! Siinä on kastettu jo aimo annos muksuja! :)
 
Meilläkin on miehen suvun kastemekko jossa on liuta lapsia kastettu! :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me mennään nyt kaikessa helpoimman kautta ja maksetaan palveluista vaikka se kalliiksi tuleekin. Mutta tosiaan osaltaan siitä syystä, että ei mahduta ristiäisporukan kanssa meille. Ja toisaalta siksi, että nyt haluammekin päästä tosi helpolla kun on tää vauveli viemässä aikaa.

Seuraava pohdinta: mistä saa sunnuntaipäivään kampaajan kun en osaa laittaa hiuksiani ja tosiaan, mekko, mitäs ihmettä sitä sitten pukee päällensä :eek: Kutsut ois kiva valokuvallisina, mut taidanpa oikasta siinäkin ja hakea kirjakaupasta valmiit kutsut.
 
Mä ostin voileipäkakut, mun äiti toi makeat kakut(oli tilannut ne) ja miehen sisko leipoi gluteenitonta makeaa ja mun veljenvaimo teki pikkuleipiä. Itse siis en tehnyt muuta kuin hommasin juomat ja hain nuo suolaset kakut ja järjestin kodin juhlakuntoon. Ihan riittävästi oli puuhaa tuossakin, kun mies teki pitkää päivää, eikä siitä ollut juurikaan apua.

Kaapista nykäisin sellaset vaatteet päälle missä on kiva olla ja mitkä jotenkuten päälle venyi, hiukset laitoin itse. Lapset puki hellevaatteet päälle.

Meillä oli ihanat ja rennot pirskeet ja kaikki tuntui tykkäävän. Alkuun oli virallisempi osuus. Meidän kaksi vanhinta lauloi laulun "Mä olen niin pienoinen" ja miehen siskonpoika soitti tuuballa "Maan korvessa". Julkistettiin nimi ja sitten papat siunasivat lasta. Ja sit mun sisko ja veli lauloi johanna kurkelan Ainutlaatuinen. Ja sit laulettiin vielä yhdessä Jumalan kämmenellä. Myöhemmin laulettiin vielä onnittelulaulu meidän vanhimmalle ja kolmannelle lapselle, koska heidän synttäreitä juhlittiin samalla. Sit olikin kahvit ja herkut ja yhteistä oloa. Melkein kaikki läheiset pääsi paikalle ja oli ihanaa nähdä pitkästä aikaa rakkaita ihmisiä. Osa kun asuu sen verta kaukana, että nähdään vaan pari kertaa vuodessa. Serkuilla oli lystiä keskenään, lapsia oli 15 ja 10 on alle kouluikäisiä.

vielä pitäs hommata kiitoskortit ja teettää kaikki kuvat..
 
röppö: tirautitko kyyneliä Maan korvessa-laulun aikana? :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Oi, röpön juhlat kuulosti mahtavalta!
Mä en kyl kykene laulamaan ristiäisissä ensimmäistäkään virttä, liikutun niistä aina saati oman lapsen ristiäisissä!
Meillä kans on onneks miehen puolella kulkenu kastemekko käytettävissä mutta kelin mukaan pitää miettiä päivänsankarin muu vaatetus. Omastakin oon hiukan huolissani, kivoja mekkoja kyl on mutta missä pystyy imettämään, se onkin toinen juttu...

Yks mietintä koskee lahjoja. Tietenkään ne ei ole mitenkään kovin tärkeässä osassa mutta kummit kyselee mitä ostaa. Mä itse sain ekan kummilapsen viime vuonna ja he eivät halunneet mitään lusikoita ja säästöpossuja minkä hyvin ymmärrän. Mä tein lahjan itse mutta nyt en tiiä et minkälaista muistoa sitä ite kehtais pyytää ja edes haluais omalleen. Lusikat sun muut on kamalan hintasia enkä sit tiiä et onko ne ihan sen arvoisia.
Oisko kellään ideaa et millanen muisto ois kiva?
 
Meidän tyttö sai lusikan, valokuvakehyksen ja kastehelmet kummeiltaan. Ne helmet on IHANAT! Tulee edelleen käytettyä hienoimmissa juhlissa ja vielä pitkään kun siinä on se "jatkopala".


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meidän esikoinen sai aikoinaan kehykset, rasian syntymätodistukselle, kaksi rasiaa ensi hampaalle ja kiharalle ja lisäksi muuta krääsää. Kehykset on kivat ja ne haluan myös seuraavalle. Olisin kovasti halunnut tytölle kastesormuksen vaan kun kukaan ei kysynyt mitä haluatte niin en sitten saanut toivottua sitä... Mutta nuilla rasioilla ei kyllä tee mitään vaikka ihan kivoja muistojahan ne tuolla hyllyn päällä (pölyä keräämässä) ovat...
 
Taisin vollottaa enimmän osan tuosta virallisesta osuudesta. Siksi en laittanu meikkiäkään... :D

Esikoinen sai vauvalahjaksi enkelikaulakorun ja sellaisen oon hommannut myös kummitytölleni aikoinaan. Pojat on saanut sellasen enkelitaulun tai pienen enkelipatsaan.

Mut nää on tullut isovanhemmilta, kun meidän lapsilla ei oo kummeja.
 
Takaisin
Top