Ristiäiset / nimiäiset / miksikä niitä sitten kutsuukin :)

Ihanilta kuulostaa Pikkunöösän tarjottavat! :) Oon itsekin alkanut vähän miettiä, josko jotain edes vauvateemalla olis... Noi bebet on muuten ihan yksiä mun lemppareita! ja aivan ihanasti keksitty! :) meinaatteko tehdä kaiken itse vai onko tilattu?

Vaatteita eilen itsekin mietin, kun katselin miehen vanhaa pukua ja tajusin, etä sille pitää varmaan ostaa uudet suorat housut ja kauluspaita... Itse varmaan vedän jonkun Nanson koltun, niitä mulla on rekki pullollaan. :) Yksi mekko olis aivan täydellinen muuten, mutta kuosiltaan ihan liian kesäinen, jos pidetään piankin syntymän jälkeen... Pitää varmaan katsoa miltä kroppa näyttää. :D


Tuli mieleen myös näiden mekot: https://missymom.mycashflow.fi/

Ainakin yksi kaveri aikoinaan (itseasiassa tuon perustajan kaveri on hän) käytti noiden vaatteita pitkään raskauden jälkeen ja oli tosi kivan näköisiä! Nyt kun katselin, niin aika paljon enemmän on noita äitiysvaatteita kyllä...
 
Miehen molemmat siskot on leipurikondiittoreita, joten tekevät mielellään. Anoppi ja mun äiti on lupautunut tekemään loput, joten taidan ite päästä aika vähillä leipomisilla. Noi bebet just on munkin lemppareita ja halusin niitä aivan ehdottomasti ristiäisiin. Miehen sisko tekee sen sisustan vielä niin, että sekottaa joukkoon vaniljakastiketta tai vaniljakreemiä (en muista kumpaako), tulee aivan ihania kun ei oo niin kovasti voilta maistuvia.
Voi tuolla olis ollu ihania mekkoja raskausajalle, mutta imetysversioita tosiaan aika vähän. Jos muilla on antaa jotain nettikauppa-linkkejä myös niin laittakaa ihmeessä! :)
 
Joo tuon Bebelanen sivut tiesinkin jo, siellä olis yks hyvä ehdokas, mut pelkään jotta on liian pieni...
 
Täällä esikoisen ja tämän uuden tulokkaan kaikki kolme nimeä tulevat suvusta. Mut jos ja kun kolmas tulee niin sit on ongelmia keksiä nimi :)

Ristiäiset pidetään 20.4 pääsiäisenä. Sain papin jo varattua. Ja kemut pidetään mun vanhempieni luona maaseudulla. Esikoisenkin pidettiin siellä. Vieraita tulee rohkee 30 en oo viel laskenut sen tarkempaan. Vanhemmat ja sisarukset ja kummit ja muut sellaiset sukulaiset /ystävät joiden kanssa ollaan tekemisissä kutsutaan.

Tarjottaviin tulee lohi- ja lihasoppaa, ite tehtyä ruisleipää. Makeana jotain kakkua, pipareita ja jotain. En tiiä oikeastaan vielä. :wink Onneksi on aikaa vielä :)
 
Meidän ristiäisissä on varmaan tämän tyylinen menu:
Kalapiirakka
Jauhelihapiirakka
Sipulipiirakka
Salaatti

Täytekakku
Mokkapalat
Keksit, sitruuna ja appelsiini-suklaa
Kuivakakku(baileys)

Tänään ajattelin keksit tehdä illalla, juhlat kun on viikon päästä lauantaina :)
 
Täälläkin päivä lyöty lukkoon ja paikka käyty katsastamassa. Meillä ristiäiset siis 30.3. Paikkana on meidän kylän seurakuntakoti, kun vieraita tulee n. 30 aikuista plus vajaa 20 lasta, niin meidän koti ei ole ihan tarpeeksi iso :D Käytetään myös hyödyksi kylän tyttöjen pitopalvelua, jolla samalla tuetaan pienen kylän yritystä :) sieltä kautta tulee lohikeitto, leipää ym. ja kahvin kanssa jotain pientä makeaa. Lisäksi yks kummeista tekee kaks täytekakkua, leipurikondiittori kun on ja mun sisko tekee pari voileipäkakkua :) Onneks rääppiäisiin on sitten tulossa meidän kavereita vielä illemmalla, kun tarjottavaa varmaan jää :D

Nimikin on melkein päätetty, toiset nimet hieman auki vielä, mutta on tässä kuukausi aikaa vielä :D
 
Meillä on täällä nyt aika hyvä fiilis kyllä tytön nimestä! Mies ihanasti kysyi tuossa hieman huolissaan, että kai se sopii minun ruotsinkieliselle suvulle myös. :)

Vähän mietittiin, josko sittenkin kysyttäisiinkin minun mummilta, josko sielä hänen luonaan voisi juhlat pitää. Olisi kotoisampaa (eikä tarttis ees maksaa mitään vuokraa).

Itseä alkoi moiset juhlat jännittämään ihan kamalasti! Että voiko niistä nyt saada hyviä juhlia millään...?! Osaako ne ihmiset nyt käyttäyttyä? Jos ne nyt alkaakin taas vääntää siitä, ettei tule pappia... Mitä jos ne yrittää vaatia kaikenlaista sillä perusteella, että juhlat pidetään mummolassa?

Voi mölli......
 
Ihanilta kuulostaa teidän kaikkien herkut ja tarjoiltavat! Mulla itellä alkaa tuppaa paniikki kun en keksi mitä tarjoiltaisiin meidän esikoisen nimijuhlassa. Tilaakin on vain vähän, kun pidetään hippalot kotona ja vieraita kutsutaan n.40. Tosin laitoin kutsuihin, että saa tulla klo 13-16 välisenä aikana vapaasti paikalle, jospa se pahin ruuhka sillä vältettäis.. Alunperin juhlat piti olla vasta toukokuussa mutta päädyttiin siirtämään ne maaliskuun loppuun kun toukokuu olis muuten aikataulullisesti haastava.

Haluaisin tilata kakun ainakin jostakin kivasta paikasta, mutta oon skeptinen maistuuko ne hyvälle jos ei pääse ensin itse testaamaan. Onks kukaan muu yhtä negis ku mä? :D Vihaan sellasia suussa louskuvia ja läpimärkiä täytekakkuja, et vois olla ihan joku muunlainen kakku sit. Kakkugalleriassa on ainakin ihana sitruunamarenkikakku.

Meillä ainakin on nimi päätetty ja laitettu paperit maistraattiin, mutta ollaan pimitetty tieto muilta kun ihan läheisimmiltä ihmisiltä (omat vanhemmat, siviilikummit).
 
Nurppa, mulla vähän sama, en oikein mistään ostetuista kakuista välitä, harvemmin ovat hyviä. Suurimpana ongelmana yleensä se, että ovat joko liian makeita, tai sitten ainakin aina sitä kuorrutekermavaahtoa on niin mahdottomasti. Kun ei se edes maistu hyvälle, ja reunapalassa ei sitten mitään muuta syömistä olekaan kuin sitä.. :rolleyes:
 
Voi tätä minun itsekritiikkiä., tein juuri sitruunapikkuleivät, jotka koristelin sinisillä nonparelleilla ja appelsiinisuklaa pikkuleivät. Eikä ne meinaa kelvata mulle :D sitruunapikkuleivät näyttää musta rumilta ja appelsiinisuklaa versiot ruman ulkonäön lisäksi maistuu pliisulta.. Äitini ja mies on vakuutellut että hyvin voi tarjota. Hyviä kuulemma ovat :D
 
Täällä kanssa 'ostokakkuskeptikko'. :D On monia hyviäkin konditorioita ja muita, mutta musta jotenkin tuntuu, että aina oon itse tömännyt vaan huonoihin, kun on ollut jossain juhlissa tarjolla. :S Muutenkin inhoan perinteisiä täytekakkuja, liian kosteita, makeita ja jotenkin lussuja!
 
Meillä on ristiäiset kotona 5.4 ja samalla siis esikoisen 5-v kakkukahvit. Tarjottaviksi ajattelin tehdä Angry Birds kakun (marsipaanikuorrute kuin planeetta ja muovisia Angry-figuureja päälle), sydänkeksejä koristeltuna poikien väreihin, ja lisäksi perinteistä nisua ja varmaan suolaiseksi karjalanpiirakkaa munavoilla.

Meidän poitsun nimeksi tulee Valtteri Oliver, ellei tehdä jotain viime hetken vetoja... Esikoinen on Ville Alexander eli hiukan samaa linjaa jatketaan :)

normal_kangasala190311_2531a.jpg
 
Nuo näyttää vaikeammalta kuin todellisuudessa oikeasti on. :)
 
Älä reginaveritas viitsi!! Tottakai voi laittaa. En laittanut tuota kehuakseni, vaikka ylpeä olenkin. Kuvia vaan tulemaan :)
 
Takaisin
Top