Ristiäiset / nimiäiset / miksikä niitä sitten kutsuukin :)

Minä ainakin hommaisin uuden, sinun lapsesi on kyseessä. Naamio vaikka niin, että haluat kummallekin lapselle oman kastemekon :wink jos loukkaisi sitten vähemmän :wink
meillä onneksi ei ole tuota ongelmaa, kun on suvun kastemekko, jossa ensimmäinen kastettu on minun äitini, siitä eteenpäin on kastettu äidin yksi veli ja me kaikki serkut ja serkkujen lapset. Meidän äiti on kirjaillut mekon helmaan kaikkien kastettujen nimet, aivan ihanaa. Kolmea sukupolvea on siinä jo kastettu :Heartred sattui vielä niin että meidän esikoisen nimi tuli äitini nimen päälle, eli oikein passelisti :)
 
Mäkin varmaan Minipallo hommaisin uuden. :)

Mä olen myös meinannut kiertää itse tuon ongelman (meille kun on varmaan tyrkyttämässä kaksi sukua niitä omia mekkojaan), että en ota kumpaakaan, ettei ole toiselle epäreilua. :) + Mitä mä sillä kastemekolla, kun ei tule kastetta. :wink Jonkun nätin mekon/puvun laitan vauvalle.
 
Samaa mieltä , hommaa minipallo uus :)

Minä sain eilen ommeltua kastemekon! Oon niin tyytyväinen, saa oman mekon meidän jälkeläisille vaikka meillä myös on minun suvussa mekko joka on kiertänyt kaikilla mutta sainpa semmosen ko halusin. :) en oo kylläkään yhtään ompelijatyyppiä , oli mulle todellaki yllätys että sain sen tehtyä! :D

Meillä tulee perinteiset ristiäiset, kummit ja isovanhemmat. Luultavasti minun kotona pidetään.
 
Minäkin Minipallona hommaisin uuden. Meidän kummankaan suvussa ei ole kierrätettävää kastemekkoa. Kaksi ensimmäistä lasta kastettiin aikoinaan seurakunnalta lainatussa perusvalkoisessa mekossa (ei ollut opiskelijoina rahaa ostaa mitään uutta), mutta kolmannelle lapselle tilasin sitten reilu puolitoista vuotta sitten oman uutena. Siinä kastetaan myös tämä meidän uusin tulokas. Olen lainannut mekkoa myös muille sukulaisille, koska ajatus suvun yhteisestä kastemekosta kuulostaa minusta ihanalta. Toki jokainen saa valita itse mekkonsa, eli en ole sitä väkisin tyrkyttämässä kenellekään :)

Munkin pitäisi alkaa pikkuhiljaa miettiä noita ristiäisiä: päivää ja paikkaa. Kummitkin on vielä vähän mietinnässä. Kaikkein vaikeinta on kuitenkin nimen miettiminen! Ei vielä yhtään tiedetä, mikä nimi annetaisiin.
 
Noniin. Antakaas mielipiteenne, kun olen tässä pähkäillyt muutaman asian kanssa kutsujen suhteen.

Nämä meidän tulevat nimiäiset tulee olemaan molempien sukujen ensimmäiset ei-kristilliset nimenantojuhlat. Tästä syystä mietin, että pitäiskö laittaa kutsuihin maininta, ettei kyseessä ole kastajaiset vaan nimiäiset? Onko sillä mitään väliä?

Miehen suvussa ei ole samalla tavalla annettu lahjoja koskaan, kun taas minun suvussa lahjoja jaellaan aina kun on mahdollista. Pelkään kiusallisia tilanteita jos/kun miehen suku tulee ilman lahjoja ja oma suku kantaa niitä kädet vääränä. Lisäksi pelkään, että lahjat tulee olemaan niitä iänikuisia nimikoituja hopealusikoita, joita itselläkin on pahvilaatikollinen tuola kaapissa täysin ilman käyttöä! Olisko kamalan tökeröä kirjoittaa kutsuun, että mikäli ihmiset aikovat lahjoja antaa, niin toivomme lahjakortteja esim. Ikeaan tms josta voidaan sitten hankkia vauvaa ja koko perhettä hyödyttäviä asioita? Jos sen muotoilisi niin, että porukoilla on oikeus käsittää siitä, ettei lahjaa välttämättä odoteta, niin ajattelin, että se voisi helpottaa sitä tilannetta, jos toinen suku ei tuo mitään ja toinen tuo ison kasan. Varsinkin, kun tämä olisi eka kerta, kun suvun kohtaa, olis todella ikävää, jos toinen suku tuntis itsensä jotenkin kitupiikeiksi, kun ei tuo lahjoja ja toiset katsois nenänvartta pitkin, kun on niin moukkamaisia ihmisiä, ettei edes lahjaa tajua tuoda. (Mun suku on ihan kamalan tuomitsevaa ja osittain ihan naurettavan stereotypista 'svenska talande bättre folkia') Eikä sitten ehkä itse tarttis kärvistellä ei-toivottujen turhakkeiden kanssa.

Itselle on ihan sama tuleeko mitään lahjoja, enkä myöskään pidä kamalan tärkeänä sitä, että kyseessä ei ole kristillinen kaste, mutta miten tässä nyt tulisi menetellä, ettei ihmiset hämmenny ja synny turhia loukkaantumisia?
 
Hmm.. jos määkin sitten tänne jotain.. Meidän pikkuselle pidetään ristiäiset. Ei toki ole mitään nimiäisiä vastaan, mutta kuulutaan miehen kanssa molemmat kirkkoon ja kirkkohäätkin jossain vaiheessa sitten pidetään, kun sen aika on. Ei siis kyllä olla mitenkään uskonnollisia ihmisiä, mut molempien mielestä, niin nyt vaan kuuluu tehdä oman lapsen kohdalla kirkkoon kun kuulutaan. Toki lapsi saa sitten myöhemmin päättää, että haluaako rippikouluun ym. Nimetkin on valittu suunnilleen kummallekin työlle tai pojalle. Pojan nimi tuli ihan helposti, se kun on miehen suvulla ollut tapana että etunimi tulee suvusta (pieni suku, alle 30 tällä hetkellä sama sukunimi :) ) ja toiset nimet tuli sitten meidän isien nimistä. Tyttö oli jo vaikeampi, mutta kyllä sekin sieltä tuli. Toiset nimet vaan hankalempia, mutta yks ainakin mun puolelta vanha nimi, joka tulee tuolta Lapista, kun mun suku sieltä.

Mää en oo stressannut tosta kastemekosta, kun tuleva anoppi kerkes jo ennen kun saivat meidän vauvasta tietää, hehkuttaa, kun heillä on sellanen kudottu vähän paksumpi kastemekko, mikä on tehty mun miehelle sillon reilu 25 vuotta sitten, niin sehän on aivan passeli meidän pikkuselle sitten :)

Niin ja tosta paikasta. On tulossa kyllä sen verran väkeä, et ollaan päätetty et kirkon tiloissa kastetaan ja kahvitellaan.. Katsotaan nyt et onko vaan kahvitukset vai tarjoaisko siinä sitten jotain keittoa vaikka ruuaksi ja sitten kakkukahvit suolasineen perään. Sen näkee sitten ajallaan, kun käy siellä meidän kirkolla kyselemässä ja tarvii ton suvunkin mielipiteitä vähän kysellä.

Niin ja lahjoista ollaan aateltu, et lähipiirille vähän sanottais, et mitä pikkuselle tarvittais, esim leikkimattoa tai mobilea tai jotain.. muut saa sitten tuoda mitä tuovat.

Ja ReginaVeritas, kyllä mää ainakin laittaisit kutsuun selkeesti että on nimiäiset kyseessä, kun toiset voi hämääntyä :) etteivät sitten ihmettele siellä, kun toista ei kasteta.. Täällä kun olen kuunnellut noitten kavereitten nimiäispuheita, niin anoppi vissiin ollut jopa vähän loukkaantunut asiasta, vaikka ei se kyllä kenellekään muulle kuulu :)

Oho tulipa pitkästi jo juttua. mutta niin tuleva kummitäti, joka on leipurikondiittori on kakut luvannut tehdä ja katsotaan sitten muuta..
 
Mmaljo Meilläkin on nimet suvusta otettuja. :) Tosin vain toinen ja kolmas. Etunimet on vähän sillä tavalla, että jos sattuu sopimaan jonkun isovanhemman nimi, niin se menee etusijalle, mutta kun varsinkin mun suvussa on tosi tiukkana perinteenä muutama nimi. Ja sopii mulle kyllä mainiosti. :)

Ja jos joku kehtaa mitään sanoa meille siitä, ettei kasteta niin saa luvan jäädä ulos koko juhlista. :D
 
Mellä on nimet tytölle valmiina, tai oli jo silloin ku esikoista odotin, mut pojasta ei oikeastaan mitään tietoa. Toivotaan että tää pysyy tyttönä loppuun asti :). Ja nimet tulee suvun nimistä. Esikoisen kaikki 3nimeä tulee suvusta ja samoin tytön 3 nimeä suvusta. Mut sit seuraavat nimet tulee jostain muualta. Mitä nyt keksitään. Ei muita hyviä nimeä oo suvussa.

Kastemekostansennverran et se on melkein 39 vuotta vanha mekko, mihin on kastettu mun 3 serkkua, mun sisarukset ja yks serkun lapsi et tämä meidän vauva on sit 11 vai 12 lapsi. Joskus aikoinaan ostettu ihan kaupasta. Mutta tykkään siitä että itseni on siinä myös kastettu.

Lahjoista olen päättänyt että jos nyt on tyttö niin pyydän vain tyttöjen vaatteita eri kokoja tietenkin. Kaikkea muuta meil sit onkin.
 
Täällähän alkaa jo kivasti olla nimet mietittyinä. Meillä ei ole edelleenkään mitään aavistusta nimestä. Oon aika ronkeli nimien suhteen. No onneksi on vielä hetki aikaa miettiä, tarkemmin ottaen maaliskuun alkuun. Varasin tänään lähellä olevan juhlapaikan, jonne tulee suolaiset ja makeat tarjottavat. Itse en siis tällä erää siivoa, leivo tai tarjoile mitään. Nautin vain juhlapäivästä! Kolme kertaa aiemmin olen tehnyt kaiken itse.
 
Mä kyllä luulen, että jos tulee tyttö, niin saattaa meillä tulla jopa pientä kinaa etunimestä. :D Vähän on alkanut siltä vaikuttaa, että mies ei milään taivu siihen nimeen mistä mulla on vahva tunne, että semmoinen neiti on tulossa. :S
 
ReginaVeritas: Sun kannattaa käyttää hyväksi hetkeä, jolloin vauva on juuri syntynyt. Mieti, että oot juuri uurastanut pienen ihmeen maailmaan ja sanot sitten vain miehellesi, että eikös tämä nyt sitten näytä ihan... :) Mä tein noin meidän kakkosen kohdalla. Olin halunnut toisen lapsemme nimeä jo esikoisellemme, mutta mies ei silloin oikein lämmennyt sille. Toisella kertaa käytin hyväksi tuota syntymähetkeä. Kuulostaa ehkä karulta, mutta mieskin on kyllä jälkeenpäin ollut tosi tyytyväinen poikamme nimeen :)

Nyt tytön kohdalla olen kirjannut vähän listaa nimistä ja sanonut miehellekin, että katsoisi nimiä, jotka ovat hänestä kivoja. Luulen, että päästään ihan hyvin yhteisymmärrykseen.
 
Kiitos vinkistä Onneli! Täytyy yrittää, jos sieltä semmoinen nyytti putkahtaa, kun nyt tuntuu. :D

Miehen kanssa kyllä eilen juuri juteltiin nimiäisistä. Mun suku kun on oikeasti aika hankalaa... Päädyttiin sitten siihen, että ihan sama kuka se on, vaikka olis mun äiti tai isä, jolle ei meidän tapa järjestää kelpaa (tai lähinnä se, ettei tule kastajaisia vaan nimiäiset), niin saa olla tulematta ja jos oikein menee hankalaksi, niin sitten ei järjestetä mitään. Tultiin siihen tulokseen, että me ei todellakaan aleta pokkuroimaan muiden tahdon mukaan, kun on kyse meidän vauvasta.
 
Minä myös olen jo suunnitellut ristiäisiä mielessä. Hankin jo askartelutarvikkeet kutsukortteja varten koska tykkään askarrella paljon. Kortit on vielä tekemättä, mutta voisin ihan jo aloitella tällä viikolla.

Ristijäiset pidetään kirkossa ja kahvittelu kirkon tiloissa. Näin on kätevintä meidän kannalta. Kaikki ei meille mahtuisi. Nimiä ollaan mietitty jo alusta asti sekä pojalle että tytölle. Pojalle on nyt kolme nimivaihtoehtoa josta katotaan sitten sopiva kun poika syntyy. Jos sattuu tyttö syntymään on nimivalinta selkeä. Pojalle nimen keksiminen on ollut vaikempaa. Ajattelin myös leipoa jotain itse, mutta kakun haluaisin tilata. Tuo Minipallon kuva kakusta näytti sellaiselta jonka itsekin voisin haluta. Kastemekkoa ei meillä ole kummankaan puolelta lainata. En raskisi ostaa uutena kun maksavat niin paljon ja on vain hetken käytössä jonka jälkeen menee kaappiin. Täytyy vielä miettiä miten tehdään mekon kanssa. Kummit on valittu mielessä, mutta ei olla vielä kysytty. Kummeiksi siis kummankin sisar. En itse kannata kaverikummeja kun olen niin monta tarinaa kuullut kun tiet on lähteneet eri suuntiin. Itselläni ei ole ollut kummeja koska oikeat kastekummit olivat vanhempieni ystäviä jotka päättivät olla pitämättä enää yhteyttä kun tiet erkanivat.

Kuinka pian synnytyksestä meinasitte ristiäiset pitää? Meinaatteko kutsua lasta alusta asti oikealla nimellä vai vasta kasteen jälkeen kun nimi on julkistettu sukulaisille? Minusta on outoa kutsua vauvaa jollain lempinimellä kun taas mieheni haluisi vasta kastepäivänä julkistaa nimen.
 
Mä luulen että meillä kutsutaan 'kotioloissa' vauvaa heti oikealla nimellä, kun siitä vaan on yhteisymmärrykseen päädytty. Mutta muille ei kyllä paljasteta ennen nimiäisiä. :)

Mä olen myös miettinyt, että milloin ne nimiäiset pitäisi pitää? Olis kiva pitää silloin, kun mies on vielä lomalla, eli kuukauden sisällä synnytyksestä, mutta en sitten tiiä onko se liiian pian. :S Pitääpä kysyä miehen mielipidettä tänään!
 
Me pidetään ristiäiset mun vanhempieni luona. Esikoisen ristiäisissä oli n. 30-40 henkee ja hyvin mahtu.

Ja ajankohdasta ei oo viel tietoo, kun itse mennään reissuun viikko 13 ja mun vanhemmat on reissussa viikolla 14. Et jos syntyy ajallaan niin varmaan menee huhtikuun alkuun, mut jos tulee aikaisemmin, niin ne on pidettävä jo maaliskuun puolessa välissä ennen reissua. :)
 
Olisko teidän mielestä kamalan outoa, jos nimiäiset oliskin vasta kesäkuussa? Mies vähän ehdotteli, ei stten tarttis käyttää hänen isyyslomaa muuhun kun vauvaan tutustumiseen. :) Ymmärrän kyllä kannan oikein hyvin, itsestäkin olis vähän kurjaa.. mutta kun en haluais joutua sitä nimeä salailemaan kamalan pitkään. Kuitenkin vahingossa lipsahtaisi!
 
Meillä ristiäiset ovat 8.3. Se oli kauempaa tuleville kummeille paras ajankohta. Meillä jo käytetään pikkumiehestä omaa nimeä. Toinen nimi pidetään salassa, kun ei se meilläkään ole vielä ihan varma :D
 
Olisko ollut väestötietojärjestelmästä tulee lappu 1-2 viikon sisällä vauvan syntymästä, missä sit täytetään nimi tiedot ja jotain muuta. Mut se pitää palauttaa / antaa papille niin 2 kuukautta syntymästä. Eli ristiäiset pitää pitää 2 kuukauden sisällä, mut en tiiä sit nimiäisistä.
 
No tuskin on mitään lakia asiaiasta? :) Suomessa muistaakseni lapsella pitää nimi olla viimeistään 6kk syntymän jälkeen annettu eli ilmoitettu väestötietojärjestelmään, tämän jälkeen lapselle saatetaan nimetä hetkellisesti sijaishuoltaja, joka päättää nimen, jos vanhemmat eivät jostain syystä siihen kykene. :) Mitään virallisia juhliahan ei ylipäänsä ole pakko järjestää, ristiäisiä tai nimiäisiä tai mitään, jotta nimi saadaan lapselle virallisesti annettua :)
 
Takaisin
Top