Ristiäiset / nimiäiset / miksikä niitä sitten kutsuukin :)

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Heis!

Tiedän, että on vielä tosi aikaista tälle aiheelle, mutta itse olen jo pitkään ollut aiheesta niin innoissani, etten enää kykene olemaan ilman tätä ketjua! :D

Ajattelin, että täällä vois jakaa ideoita ja nauvoja ja ihan vaan käydä keskustelua nimen annosta ja sen julkistamisesta. :)

Meillä on tulossa siis nimiäiset, koska kirkkoon ei meistä kumpikaan kuulu. Vuokrataan varmaan tuo kylän juhlatalo sitä varten. Ollaan palloitetltu idealla, että tilattaisiin tarjottavat jostain, mutta kamalasti haluaisin kyllä ainakin makeat leipoa itse! Eniten ehkä mietityttää noista käytännön asioista tiskit! :D Ollaan laskettu, että vieraita kutsuttaisiin n. 20, vain ne sukulaiset jotka on 'pakko'.

Mitenkäs muut?
 
Vaikka olenkin vain tavan vuoksi kirkkoon kuuluva, niin ajattelin kuitenkin että ristiäiset pidetään. Miehen suvulle se taitaa olla vielä tärkeämpikin asia. Lapsi saa sitten myöhemmin päättää itse mihin uskontoon haluaa uskoa, mutta onpahan sitten mahdollisuus mennä rippikouluunkin jne.

Pienet juhlat kotona olisi sellaiset mistä tykkäisin, vähän vieraita, ihan vain kaikkein lähimmästä piiristä. Se vaan mietityttää, että miten jaksaa itse kokkailla tarjottavat tai miten meille mahtuu.. Mutta ehkäpä siihen saa apuakin jostain kun on sen aika. :)
 
Meilläkin olis toiveissa mahdollisimman pienet juhlat (vaikka juhlia tykkäänkin järjestää, niin en semmoisia, missä on sukulaisia vieraina, ei ole helppo suku mulla). Meille ei vaan millään mahdu meidän lisäksi edes kymmentä ihmistä, joten pakko vuokrata tila. :S Ja sitten on myös helpompi heittää ihmiset pihalle, kun voi vedota vuokra-ajan rajallisuuteen. eikä tartte yrittää vihjailla, että lähtekääs nyt, halutaan olla omassa rauhassa omassa kotona... :wink
 
Meillä on tulossa ihan perinteiset ristiäiset kotona.. Perhe ja kummit ja esikoisen kummit paikalle varmaan vaan kutsutaan. Meillä vaan ongelmana, että toinen tulevista kummeista ei kuulu kirkkoon ja toinen pariskunta, joista piti tulla myös kummit erosivat juuri, niin pitää pohtia ketä sitten pyydetään kummeiksi, kun tarvitaan kaksi konfirmoitua kirkkoon kuuluvaa kummia :)
Tarjottavat aattelin taasen tehdä itse, äitini varmasti tosin on apuna :)
 
Perus ristiäiset kotona kummien ja läheisten seurassa. Ukon työkaveri tekee toivottavasti kakun, tässä yx sen tekemistäImageUploadedByVau Foorumi1388341685.022453.jpg mutta vois olla väritykseltään erilainen ja ehkä jotain vaal pun rusetteja tms.
Lisäx aattelin et leipoisi pikkuleipiä, kinkkupiiraan ja jotain muuta pientä :)

Kummit ja nimet mietitty jo valmiix.
 
Meiltä puuttuu vielä nimi.. Tytölle ollut nimi jo ennen esikoista, mutta tämä toisen pojan nimi tuottaa vaikeuksia.. Vaihtoehtoja on, mutta mikään ei natsaa meille kummallekin :D niinpä päätettiin että katsotaan minkälainen herra tulee, jos hän kertoisi sitten mikä hänen nimensä on :)
 
Meillä on valittuna toiset ja kolmannet nimet jo kahdelle tytölle ja kahdelle pojalle. :D Yksi pojan etunimi on, sanotaanko etuijalla ja tyttöjen nimiä muutama vaihtoehto. Todella paljon harmittaa se, että löydettiin yksi tytön nimi, josta molemmat tykättiin aivan älyttömästi ja oltiin jo melkein päätetty se mahdolliselle tytölle antaa, mutta sitten selvisikin, että se on jo annettuna miehen pikkuserkun tytölle. (oltiin luultu tytön lempinimeä ristimänimeksi, eikä oltu koskaan kuultukaan tuota virallista ristimänimeä) :sad001 Tiedän ettei sinänsä kuulosta kovin pahalta, jos on pikkuserkun lapsella sama nimi, mutta miehen suku on aika tiivis ja saattaisi olla vähän outoa... :S Mutta sanoin kyllä miehelle, että jos sieltä tyttö tulee (kuten epäillään, varmuutta ei ole) ja näyttää ihan tuolta 'unelmanimeltä', niin sitten on ihan sama, vaikka nimeä kantaisi kuka! Kyllä nimi pitää kuitenkin meidän mielestä ensisijaisesti valita sen mukaan 'miltä lapsi tuntuu/näyttää'. :) Toinen ja kolmas nimi on meillä valittuna suvuissa kulkevista 'perinnenimistä'. :)

Muistaakseni jostain Vauva-lehdestä luin, että Jenkeissä pitää lain mukaan nimi vauvalle olla valmiina ilmoitettavaksi heti synnytyksen yhteydessä. Mulle tuntuisi kamalan ahdistavalta olla pakotettuna valitsemaan nimi ilman vauvan näkemistä. :/
 
Onko teillä tietoa/kokemusta mistä saisi tilattua kutsukortit ristiäisiin? Haluaisin kutsuun vauvan kuvan/kuvia sekä yhden lorunpätkän. Esikoisen ristiäisisiin tein itse (leikkaa&liimaa), mutta nyt haluaisin suunnitella koneella & saada kutsut postitse.
 
Ifoloria käyttäneenä voin kyllä suositella, lähettävät nopeasti paketin postissa laskun kera, eli ei tarvitse rekisteröidä mitään henkilötunnuksia sinne ja toimii silti kätevästi.
Eirikuva on kanssa yksi.
 
täällä ristiäiset pidetään mun vanhempieni luona, koska meille ei mahu, ja vieraita tulee varmaan 30-50 hlö. suurinpiirtein saman verran kuin esikoisenkin ristiäisiin. Tarjottavat teemme itse. Suurimmaksi osaksi minä , mutta äitini auttaa minua. Ja nyt tarvitaan apua viel enemmän ku esikoinen on kuitenkin mikä haluaa myös omaa huomiota. Kutsut varmaan tehdään itse. Viimeksi ite suunnittelin, mutta mies teki, koska mulla oli silloin yks tissitakiainen =)
 
Kiitti vinkeistä, täytyypä katsoa! Ifolorilta oon kuvakirjoja tilannut, mutta en koskaan katsonut heidän korttivaihtiksia! Täälläkin nimi on jo päätetty, siksi ei ainakaan tarvitse ristiäisiä lykätä :wink. Ja puntiossa kävin, joten sukupuoli on varma tässä vaiheessa.
 
Me tilattiin Ifolorilta häiden jälkeen kiitoskortit ja hyvät tuli ja toimittivat nopsaan..
 
Lohduttavaa kuulla, että muiltakin puuttuu vielä sopivia nimiä. Mulla on pitkä lista kirjoitettuna kivoja tyttöjen ja poikien nimiä, mutta ei olla miehen kanssa vielä mietitty sen tarkemmin sopivia yhdistelmiä. Täytyy kuitenkin todeta, että neljännen pojan nimen valitseminen on vaikeampaa kuin ensimmäisen tytön :)

Meillä on aiemmin pidetty ristiäiset mummolassa, seurakuntatalolla ja kotona. Nyt näitä neljänsiä olen vähän suunnitellut jonnekin vanhalle tilalle, josta saisi tilattua valmiit sapuskat. Tietty riippuu vähän siitä, kuinka kalliiksi se käy lompakolle. Mihinkään överiin ei kuitenkaan ole varaa. Kotona pidetyt ristiäiset oli musta ihanat, mutta hirmu raskaat järjestää. Mun äiti on sellainen siivousintoilija ja sai mutkin siivoamaan viimeksi ihan stressin partaalle :) Tuli kyllä "nuoltua" kaikki paikat putipuhtaaksi. Tarjoiltavat olen aiempiin juhliin tehnyt kaikki itse. Nyt olisikin siis ihanaa istahtaa täysin valmiiseen pöytään. Mutta katsotaan. Saatetaan kuitenkin päätyä tänne kotiin tai ilmaiseen pappilaan.

Minäkin suosittelen ifolorin kuvakortteja. Tosin muualta ei ole kokemustakaan :)
 
Meillä jo päästy kai kahteen nimivaihtoehtoon, nyt kai enää että kummin päin ne laitetaan :D sekin saadaan vielä vääntää :wink
Olisi jo into vääntää täytekakkuun koristeet, mutta ei nyt sentään vielä :D pitkästä aikaa olisi vaan kiva puuhata sokerimassan kanssa :) varmistetaan nyt eka että poika tulee, mutta suunnitella voi aina jo nyt :D olen paljon pohtinut, että oikeinko ruoka vaiko esim. Voileipäkakut.. Esikoisella isäni savusti lohta ja tein muutamat salaatit (ruokaisat) ja patonkia, jne. Se toimi silloin ainakin mainiosti :)
Mites muut, oikein lämmin ruoka vai jotain kevyempää?
 
Itse olen miettinyt, että ruokaisa salaatti olis ehkä helpoin ratkaisu. Toisaalta voileipäkakut olisi niin perinteinen... :) Tosin vielä ei olla edes päätetty, että tehdäänkö itse vai ei. Minä haluan tehdä itse!:D Silloin tietty salaatti olisi siitäkin hyvä, ettei sitä tarvitse leipoa... Ja toi patonki tai muu leipä sen kanssa olis hyvä idea! :)


Sitten meinasin tehdä Hanna tätejä mummin reseptillä ja jotakin kuivakakkua. Nyt vähän arvon täytekakun tms. ja kuppikakkujen välillä... Jotain makeaa täytyy mun saada tehdä, vaikka mies saisikin tahtonsa läpi ja tarjottavat tilattaisiin muualta. :)
 
Meillä pidetään kanssa nimiäiset. Ite kuulun kyllä kirkkoon, mutta isäntä ei. Kyllä muksulle varmasti kerrotaan uskonnoista, mutta saa sitten myöhemmi ite valita että mihin uskoo vai uskooko mihinkään.

Oma suku kun on ollu niin sikiäväistä sorttia, niin pieniä nimiäisiä ei saa vaikka kutsuis pelkän lähisuvun. Häät meni sillon aikanaan 11hlö + myö. Tuli vähän närää siitä ni jos nyt sitten vähän isommalla kaavalla. Hiukan ahdistaa, kun en ikinä oikein oo noista sukujuhlista välittäny, mutta kerrankos sitä. Ja isännän sukua kun asuu ympäri maailmaa niin ei sitä puolta tule niin paljon ees nähtyä.

Myö ollaan mietitty että tehdään salaattibaari josta jokainen voi koota omanlaisensa ja makuisensa salaatin, kun kaikki raaka-aineet on omissa kulhoissaan. Kanaa, lohta (tms), salaattimix, tomaatti, sipuli, siemeniä, fetaa... Riisipiirakoita ja/tai patonkia, pallotellaan vielä että tehdäänkö myös lihakeittoa, että muksutkin söis ees vähän jotain muutakin kun kakkua ja keksejä. Tässä on hyvä puoli se että ite voiaan tehä melkeistään kaikki ja aika pienellä vaivalla. Kakkua en käy tekemään, kun oon aika vaativa sen suhteen ja omat taidot ei vielä riitä.

Onko teillä mitään ohjelmaa suunniteltu päivälle? Lauluja tms. Ja miten meinasitteko pitää nimen salassa vai kerrotteko etukäteen?
 
Täällä ei olla ainakaan mietitty mitään ohjelmaa. Ehkä meinigillä, mitä tylsempää, sen aikaisemmin ihmiset lähtee. :DDD Itse en tosiaan ihana kamalasti odota sitä, että omia sukulaisia pitää katsella. Varsinkaan äitiä.... Ja kauhistuttaa ihan kamlasti mitä tuo miehen suku tykkää meikäläisen suvusta! :O Eivät ole koskaan tavanneet siis.

Nimi pidetään kyllä salassa. :) Tosin, jos eivät yhtään arvaa toisia ja kolmansia nimiä, niin se on kyllä vähän ihme. :)
 
Just eilen juttelin äitini kanssa, ja vähän tultiin siihen loppu tulokseen et tehdään pari keittoa , liha ja lohi ja sit kakku ja pipari. Pääsee paljon vähemmällä. Viimeksi oli kakkuja, piirakoita, voileipäkakkuja ym. Ja kaikki tehtiin ite, niin nyt pääsis paljon vähemmällä. ei tarvis tehdä ku kakkut ja piparit ja mun vanhemmat tekis sit sopat. Ja tulis paljon halvemmaksi.

Me melkein saatiin pidettyä nimi ristiäisiin asti salassa, tietty kummeille kerrottiin. Nyt myös yritetään samaa :)
 
Ossaatteko auttaa. Mul on pikkanen henkinen ongelma tuon kastepuvun kanssa.

Esikoisen kohdalla anoppi hommas ristiäismekon omin lupineen ja sitä piti sitte käyttää tytön kastajaisissa.
Vihaan sitä pukua!! Tekisi mieli polttaa se!!

Lähinnä viha pukua kohtaan johtuu tuosta anopin toimintatavasta. Olisin itsevhalunnut hankkia puvun. Itseäni ei kastettu lapsena ja siitäkin minua myös kiusattiin. Se on varmaan myös taustalla, koska ristiäiset olivat minulle todella tärkeät.

Meillä on nyt sitten 8.2 kastetilaisuus. Mitä tehdä. Jos hommaan uuden puvun, loukkaan varmasti anoppia, mutta en itse olisi ehkä niin vittuuntunut.. :eek:
 
Takaisin
Top