Ristiäiset / nimiäiset / miksikä niitä sitten kutsuukin :)

Nimi tarvitsee ilmoittaa maistraatille 2kk sisällä syntymästä, mutta ristiäiset tai nimiäiset voi pitää vaikka 7kk syntymän jälkeen. Maistraatti tosiaan noita vähän seurailee, mutta sekään ei nyt ihan heti asiaan puutu. :)
 
Tältä näyttää (kevyellä lukolla) lukkoon lyöty nimiäisten kattaus:

Lohipiirakkaa
Feta-pinaattipiirakkaa
Kinkkupiirakkaa

Pullaa
Hannatätejä
Kakku mukaillen niiden limettipalojen ohjetta


Kattaushan se on mikä pitää ekana olla valmis. :D Mitäs siitä, jos vauvakaan ei ole vielä syntynyt, paikkaa varattu, päivämäärää tai nimeä päätetty, kunhan ruokapuoli on katsottuna. :wink
 
Nuo suolaiset piirakat onkin hyvä idea. Vois korvata niillä ne klassikko voileipäkakut, joista me ei oikein kumpikaan suuremmin pidetä.
 
Me oltais ite oltu sillä salaattikannalla eka, mutta se sai niin nihkeän vastaanoton 'yleisöltä', että päädyttiin suolaisiin piirakoihin.... Tyhmät ihmiset ei ymmärrä hyvän salaatin päälle. :D
 
Meillä on 8.3. Ristiäiset. Tänään päätin että tehdään suolaisia piirakoita, kahta eri makua. Ja sitten jauheliha- ja tonnikalahyrriä. Ja yksi salaatti, ihan joku perusjuttu. Makeaa tulee täytekakku ja mokkapalat. Mokkapaloista teen vauvan vaunun muotoisia, niin sopii teemaan :wink lisäksi jotain keksiä, jne..
 
Millä Dangel meinaa saada vaunumokkapaloja? Meinaatko jollain muotilla leikata levystä vai? :)

Mä kans mietin, että olis kiva saada kakkuun jotain vauva-aiheista koristetta, en vaan tiiä mitä! Pitäis ehkä selailla jotain Confettin sivuja tms. :)
 
täällä tehdään lohi- ja lihasoppaa, sit pari makiaa kakun lisäksi. viimeksi teimme voileipäkakkuu, pari erilaista suolaista piirakkaa. ja voin sanoa niissä on työtä tehdä. etenkin jos ite tekee ja yrittää samalla hoitaa pientä. vaikka olimme mun vanehmmilla, niin ylimääräisiä käsiä oli , mut silti.

Joten päädyttiin suht helppoihin tarjottaviin.
 
Reginaveritas: muotilla juu :) täytyy varmaan vaan tehdä toinen koe-erä tässä, kun torstaina tein mokkapalat elämäni ensimmäistä kertaa, enkä silloin älynnyt kokeilla muottia.. Voi "harmi" ;D
Mä teen itse sokerimassasta täytekakun päälle vauvan, pojan nimet ja kukkia tai muuta härpäkettä :) meidän prismasta ainakin muuten löytyy jotain vauva-aiheisia kakun koristeita :) ja sitarissakin on kai.
 
Mites muuten, te joilla on jo lapsia ennen tätä helmivauvaa, ootteko valinneet lasten nimiä minkään teeman tai muuten yhteneväisyyden mukaan?
 
Vaikka tää ei nyt mua koskekkaan, kun ei noita lapsia ennestään ollut, niin meillä suunnitelmissa antaa lapsille samalla kirjaimella alkavat nimet :)
 
Meillä pojilla on kuusikirjaimiset, konsonanttiin loppuvat nimet. Tytölläkin tulee loppumaan konsonanttiin, mutta on viisikirjaiminen. Kaikilla toisena nimenä kansainväliset nimet. Meillä ei ole mitään suvussa kulkevia nimiä ja kaikilla on vain kaksi nimeä.
 
Joo, tottakai saa kertoa ensimmäistäkin lasta nimeävät. :D Ei vaan välttämättä ole niin 'selvät sävelet' teemojen tms. suhteen aina kaikilla ensimmäisen kohdalla vielä. :)

Onneli Arvaa mietinkö nyt mitä kuusikirjaimisia konsonanttiin loppuvia poikien nimiä on? :D

Meillä ei ole sinänsä mitään teemaa varmaan tulossa (jos/kun edes saadaan enää lisää lapsia, toiveissa kyllä olisi!), muuten kun että suunnilleen sointuvat yhteen. Ettei mitään, että ensimmäisellä lapsella perisuomalainen nimi ja toisella joku ranskalainen ja kolmannella afrikkalainen. :wink Toinen ja kolmas nimi on tosiaan suvusta 'aina' (neljälle lapselle on mietittynä, kahdelle pojalle ja kahdelle tytölle, pulassa ollaan jos tuleekin kolme ja yksi :D) ja ensimmäinen nimi 'vapaavalintainen', mutta ollaan myös kartoitettu mitä suvusta löytyy siihen tarjolle. Hyviä tarjokkaita kyllä! Itsellä on suvussa ruotsinkielisiä nimiä hurjasti ja paljon sellaisia, jotka on hyvin kansainvälisiä. :)
 
Me haluttiin nimet suvuista. Esikoisen etunimi on miehen isovaarin nimi, joka on appivanhempien mökin rakentanut :) esikoisen toinen nimi on sama kuin miehellä. Tälle pikkukakkoselle tulee sitten miehen isoisovaarin nimi, eli esikoisen nimen esikuvan isän nimi. Olipa vaikea selittää ilman nimiä :D tän vauvan toinen nimi on ihan vaan meidän mielestä kiva ja sopii etunimeen, ei siis suvusta. Mä kyllä haluaisin näiden kahden nimen väliin vaarini nimen, kun sopisi siihen nätisti, mutta mies on sitä mieltä että kolme nimeä on liikaa :/ mutta en vielä luovuta :wink
 
Dangel Kolme nimeää ei ole yhtään liikaa. :D Itsellänihän on kaksiosainen etunimi + toinen ja kolmas nimi. Aika moisella nimihirviöllä olen siunattu... :P
 
Musta on ihan kiva, jos nimi/nimet löytyy suvusta! Meillä ei vain oikein lähisuvussa ollut sellaisia, jotka olisi miellyttänyt molempia.

ReginaVeritas: Ei niitä kuusikirjaimisia konsonanttiin loppuvia poikien nimiä kovinkaan montaa tosiaan ole :D

Kävin keskiviikkona ristiäispaikalla, jossa sovittiin tarjoiluista. Koska juhliin tulee paljon lapsia, halusin tarjoiluiden maistuvan myös lapsille. Siksipä suolaisena on kala-/liha-/juustovoileipiä, karjalanpiirakoita ja munavoita. Ajattelin, että lapset eivät niinkään perusta voileipäkakuista. Makeana tulee olemaan täytekakku, pikkuleivät ja muffinsit. Sitten tietenkin mehu/vesi/kotikalja ja kahvi/tee. Ajattelin vielä itse viedä lisäksi geisha-suklaakonvehteja sekä vaaleanpunaisia vaahtokarkkeja. Semmoinen perussimppeli, mutta toivottavasti herkullinen tarjoilu! Paikka oli tosi kivan oloinen. Nyt vaan jännitetään, miltä sapuskat maistuvat. Itse, kun tekee, tietää kaikki onnistumiset/epäonnistumiset etukäteen. Toisten laittamista näin ei ole. Mutta kun pitopalvelu on kuitenkin kyseessä, niin eiköhän homma hoidu hyvin ja ammattitaitoisesti.
 
Meillä on pojalle ollut nimi tiedossa jo puolet raskaudesta. Yllättäin se on myös kantautunut äitini ja siskoni korviin, ehkä muillekin... mutta enpä uskonut pysyvänkään salaisuutena, kun tämä meidän 4v varmasti kertoo sen viimeistään syntymän jälkeen kaikille :) Kun nimi kerran on, niin ei pysty puhumaan enää vaan "vauvasta". Poikien nimet alkaa molemmat V:llä ja kummankin toinen nimi loppuu R:n, eli samoin sointuu.

Ristiäiset pidetään kotona ja vieraita tulee perhe, isovanhemmat ja serkut eli lähisuku 30hlö. Mun mielestä kannattaa kutsua ne, jotka on oikeasti läheisiä, koska ristiäiset on ehkä ihmisen tärkein juhla häitten ohella. Toki, jos vain perhe on läheinen, niin ymmärrän, ettei kutsu muita. Jos läheisiä olisi enempi, vuokraisin seurakunnan juhlatilan ja pitäisin ristiäiset kirkossa. Onneksi 30hlö mahtuu omakotitaloon, esikoisen kohdalla pidettiin samalla porukalla vanhempieni luona, kun vielä asuttiin pienessä rivarissa.

Serkkuni esikoisen ristiäiset pidettiin vaan perheen kesken ja se aiheutti hiukan pahaa mieltä lähisuvussa, kun kaikki läheiset asuu kumminkin samalla paikkakunnalla ja sai tietää nimen fb:n kautta... Mulle juhla on kumminkin myös tapa ottaa lapsi "sukuun", ihmiset saa toivottaa hänet tervetulleeksi ja nimen kuuleminen on osa tätä, että tiedetään kuka hän on ja kenestä puhutaan. Eli jos ei kutsu ketään, niin miksi pitää juhlat? En minä niitä vain kirkon takia pidä... aika pitkä aika odotella, jos sukulaiset kutsutaan vasta 1v-synttäreille (jos sinnekään, mikä taas aiheuttaa näin tiiviissä pohjalaisessa suvussa ihmetystä). Pientä tilitystä, mutta...
 
Mekin miehen kanssa kutsutaan vaan läheisimmät. Kumpikin on saanut itse määrittää ne, jotka itselle on läheiset. :) Itse vielä arvon toisen kummitädin kohdalla. toisaalta tuntuu että 'pitäisi' kutsua, mutta toisaalta kyseinen täti ei kyllä ole mitään tehnyt pitääkseen yhteyttä, joten tuntuu tyhmältä kutsua ihan vaan,koska niin muka kuuluisi tehdä.

Itse en tykkää, kun omassa suvussa on ollut tapana kutsua kaikki mahdolliset ihmiset paikalle jokaisiin kissanristiäisiin, jotta päästään pätemään sillä, kenen firmalla menee parhaiten ja kenen lapsi on fiksuin ja kaunein. Ja sitten kutenkin juhlien jälkeen päädytään vaan puhumaan pahaa toisistaan.

Enkä myöskään tykkää, että meidän pitäisi muka miehen kanssa moista typerää traditiota noudattaa, ihan vaan, koska mun vanhemmat niin haluaa. Lapsi on meidän ja me ei haluta alkaa kestitsemään jokaisena julhapäivänä sataa ihmistä, ihan vaan koska jollakulla muulla on tarve päteä! Ei se lapsi tarvitse isoja juhlia, vaan juhlia joista jää hyvä, ihana muisto. :)
 
Sekin on ärsyttävää, kun mm. anoppi haluaa puuttua ristiäistarjottaviin ja muuhun. Itse olen tosi tarkka millaiset kekkerit tahdon pitää ja tuntuu tosi ikävältä, kun anoppi ei luota, että osaan esim. laskea tarjottavia. Ei me nyt kumminkaan olla mitään teinivanhempia ja osaan itse pyytää apua, jos tarvin... Sitten jää kaapit täyteen ties mitä kuivakakkua, kun mummut tuo kysymättä tullessaan...huoh.

Vaikeinta sukulaisten kutsumisessa on vetää raja. Omalla kohdalla se on sikäli helppoa, että serkuista tulee nyt myös kummeja :)
 
Meillä on ristiäiset 15.3 ja ne pidetään mun vanhempien luona omakotitalossa. Kutsutaan molempien perhe, eli vanhemmat, siskot ja veljet perheineen, isomummot ja kummit (4kpl), yht. 24hlöä. Nimi on pojalle ollut valmiina jo ennen raskautta ja se tulee miehen puolen suvusta (itseasiassa molemmat nimet, luultiin aluksi jotta vain toinen nimi on suvusta, mutta myös ensimmäinen paljastui miehen isoäidin äidin isän nimeksi :wink. Tarjoilu on jo lyöty lukkoon ja se olisi seuraavanlainen: Kinkkupiirakka, ruislohinapit(väinämöisen palttoonapit lohimousse-täytteellä), hyydytetty kalkkuna-voileipäkakku suolaisina tarjottavina, mansikkakermakakku X 2, joista toiseen kinuskipäällys, kentakilainen (kuiva)kakku, bebe-leivokset vaaleansinisellä päällyksellä, "enkelipipari"-reseptillä tehtyjä vaaleita pikkuleipiä tutti- ja jalanjälkimuotilla makeina tarjottavina. Lisäksi vielä hedelmäsalaattia ja ehkä myös kotijuusto+lakkahillo.
Mun pitääs vielä löytää sopiva asu (joku mekko) ristiäisiin, millä pystyis imettää ja muutenkin olisi mukava päällä, mutta kuitenkin juhlava. Millasia asuja muilla on / mistä ootte löytäneet?
 
Takaisin
Top