Rinnat -maidontuotanto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä jouduin esikoisen kanssa imettämään rintakumin kanssa 8 kk, kun ei vauvalla riittänyt kärsivällisyys "etsiä" nänniä suuhunsa. Lisäksi itsellä se jatkuva kipu, joka johtuu ilm. vain herkästä ihosta. Vaikeuksia on toisellakin löytää etsimänsä tai saada se hyvin suuhunsa eli onko mulla nyt sitten matalat rinnanpäät. Nyt sain tämän toisen huolimaan rintakumin. Helpotti hieman kipuun, kun rintatulehduksen vuoksi imetän jatkuvalla syötöllä. Ne vaan rajoittaa sen verran, että mieluummin mennään ilman...

Mulla ainakin se tippuu välillä pois ja imu sattuu sekä pumpatessa että imettäessä.
Vauva tahtoo rinnan sinne kitalakeensa ja kun ei oma sinne yllä niin ei oikein suostu imemään. Toisaalta poskiani yrittää kyllä imeä, jos laitan olkapäälle lämmittäessäni korviketta :wideyed:

Joo ja sit ku se rintakumi täynnä maitoa ja liikkuu tai irtoaa niin jes! :D tosin mulla on kaikki paidat maidossa suihkuamisen takia helposti muutenki tai sit ainaki vauvan puklussa :P

Kokeilkaa oikeesti kipeihin tisseihin sitä suolaliuos juttua mistä kerroin tuolla imetysketjussa! Mulla myös rintakumi käytössä, koska on tosi matalat (15v sit ollu vielä sisäänpäin kääntynnet) rinnanpäät. Rintakumi oli samasta syystä myös esikoisella käytössä, mutta tän tokan kanssa huomaa että nänni on kyllä ulompana kuin silloin kaks vuotta sitten, ja muistankin lukeneeni että tokan kohdalla vois kohota paremmin. Nyt kun rinnanpäät on parantunu, oon alkanut tekeen niin että hetken imettämisen jälkeen otan kumin pois ja jatketaan ilman. Se vähän sattuu, mutta tuumin että otan noi suolaliuoskomponentit (vai mikä se nimi oli) taas käyttöön kun oli niin tehokas - jospa sitä jossain vaiheessa pystyis lopettaan kokonaan ton kumien kanssa pelaamisen!!

Täällä mun tissit tosiaan taas luulee tekevänsä koko kylän maidot. Ei muuten valittamista mutta ovat koko ajan tukkeutumisen partaalla ja tyttö just ja just pärjää niiden kanssa kun tulee todella paineella välillä maitoa. Ei viittis pumpata ettei ne kuvittele että lisääkin vielä tarvitaan..:rolleyes:

Nii mullakin tuli ensin. Kun imetin toisesta tissistä nii toisesta saatto saada maidonkerääjään sellasen satsin et se tuli yli, 60-80ml! Onneks kroppa tajus aika pian (reilussa viikossa) että paljonko se menekki on, niin alkoi maitotilaus hiipua tässä meijerissä. Nyt tulee kerääjään yhdellä imetyksellä sellanen parisenkymmentä milliä ja muuten riittää että liivinsuojat vaihtaa aina imetyksen yhteydessä.

Mellu, kannattaa pumpata tukkeumat pois mut pumppaa vaan sen verran että saat paineet pois. Tai jos pumppaat tissit tyhjäks nii voit alkaa ottaa niiltä teidän kyläläisiltä maitotilauksia vastaan... :D

Niin mä oon tehny aina kun on yksinkertaisesti pakko..jospa tää tästä tasottus taas. Tänään kävi neuvolan täti ja oltiin saatu 3 päivässä painoa 230gr ja siinä samalla siis syntymäpaino otettu kiinni ja ylitetty ;) äitin pieni possu♡

Mullakin onneks nyt vähän tasaantunu ja ei oo tarttenu pumppailla.
Mutta sitä ihmettelen ettå me saatiin eka neuvola aika vasta 4.2 ja jäbä sillon jo 15pvn ikänen :o

Joo, meilläki poitsun pitää melkosesti nieleskellä, ku paineella tulee ja paljon. Kehtais aina pahimman suihkumaidon pumpata niin ei kuiteskaan maidontuotanto lisääntyis. Meillä sairaalassa neuvoivat leikkaamaan pieneen minigrip-pussiin parin euron kolikon kokoisen reiän, kastelemaan sideharsotaitoksia lämpimällä vedellä ja laittamaan nippu pussin sisään ja aukkokohta tietty rintaan päin. Se auttaa kyllä ja uskon, että suola vielä paremmin, mutta ongelma noissa tahtoo olla se, että niitä pitäis käyttää koko ajan ja musta ei oo siihen ja sit heti taas kipeytyy. Ei tullu esikoisen aikana ainakaan muutosta ongelmaan... :(

Jos tulee tarvetta rintakumille ni mistä tietää, et se on sit oikee koko? :confused: auttaako se imetyksessä ja onko se helppo käyttää?

Onko niissä eri kokoja?
Sain omani sairaalasta, kun vauvan oli vaikea saada otetta. Niitä ei sairaalassa kierrätetä, joten sain omani mukaan lähtiessäni.
Kumissa on reuna, jossa yksi kohta on kapeampi kuin muualla. Tarkoitus on yrittää kohdistaa se nenän kohdalle, että lapsi saisi haistella nännipihaa. Kohdistaminen on ajoittain haastavaa, varsinkin alussa. Aventin kumissa on kaksi kapeampaa kohtaa, mikä helpottanee käyttöä verrattuna tuohon omaani.

Itselleni opetettiin, että kannattaa kastella kumin reunat ja kääntää kumi osittain väärinpäin, nänni asetetaan keskelle ja kumi käännetään oikein. Tässä pitäisi tulla pieni imukuppiefekti -toisaalta vauva saa sen jatkossa imulla aikaan, kunhan imu ja ote on oikein.

Joskus kumi ei tahdo pysyä. Painan sitä välillä reunoissa paikoilleen. Kun vauva saa kunnon imuotteen, kumi pysyy paikoillaan ainakin hetken päästä.

Lähinnä rintakumin kai tarvitsee jos on matalat nännit tai joillekin kai auttaa kipuun, mutta itse koen käytön hankalaksi, vauva vaan ei osaa ottaa otetta ilman tuota kumia, joten ollaan nyt sitten silikonitissejä imettäessä. En käyttäisi jos pärjäisin ilman.

Ja sairaalassa ohjeistettiin huutelemaan joka käytön jälkeen ja pesemään tiskiaineella kerran päivässä.

Mulle sanottiin että pari kolme päivää yhtä kumia käyttää ja sit veks. Sain kans sairaalasta mukaan juuri siksi kun sattuu niin saakelisti toi imettäminen. Esikoisen kanssa en oppinut käyttämään, mutta nyt tuntu helpolta. Ja otekin löyty heti.
Sen aikaa käytän kunnes maitoa tulee enemmän, koska koen myös hieman hankalaksi nsen käytön! :)

Jos ja, kun tää nyt syntyisi ja saisin sairaalsta mukaan vaik yhden ni oon kaupassa nähny koko S ja L. mmistä ihmeestä tiedän et se on sopiva? :confused:

Siinä kumin reunassa muistaakseni lukee jotain. Mutta en mäkään oo tienny et niitä on montaa kokoo... Ja mä ainakin huuhtelen kumia ja pesen tiskivedessä ja parin-kolmen päivän välein keitän. Mulla on kolme kumia enkä oo perillä mitä milloinki käytän, tai siis sitä mikä osuu ekana käteen...

Kylmällä vedellä oon huuhtassu rintakumin käytön jälkeen ja tiskiaineella pesen + keitän kerran vuorokaudessa, ku pitää kuiteski silloin aina pumppu keittää.

Mä sain sairaalasta m koon rintakumin, itse ostin sit medelan s koon, niitä oli kaupassa vaan s ja l... luulisin että pienempi koko on pienelle suulle paras!

Mä ajattelin ostaa kans s-koon rintakumin kunhan pääsen kauppaan jossa niitä myydään.

Takaisin