Rinnat -maidontuotanto

Kolibri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Mun rinnat kasvoi ja pullahti jo heti raskauden alussa ja kasvaneet kokoa tässä raskauden mittaan vielä lisää, -siinä on ollut totuttelemista kun en ole koskaan varsinaisesti joutunut käyttämään edes rintsikoita.. Nyt sitten eilen mulla tuli ihan selkeästi maitoa (no jotain valkoista nestettä) pari tippaa molemmista rinnoista -ja kuitenkin vasta viikko 27 meneillään. Onko tää yhtään normaalia? Miten teidän rinnat on muuttunut raskauden aikana?

En uskalla koskea tisseihin, kun pelkään että vaan stimuloin maidon eritystä ja että ne alkavat vuotaa enemmänkin.. :oops: Jostain oon lukenut, että ne ekat maitotipat on lapselle ne tärkeimmät, niin nyt iski paniikki, että eihän se vauva saa niitä, jos mun rinnat vuotaa jo viikkoja ennen synnytystä..
 
Olen miettinyt sitten taas, että onkohan normaalia, etteivät rinnat ole juurikaan muuttuneet tähänkään mennessä raskautta (rv 26). Tai vähän koko suurentunut, eivätkä pienimmät omat liivit enää istu päälle, mutta tuota painoa muutenkin kertynyt niin en sitten tiedä meneekö ihan vain lihomisen piikkiin.. Itse pelkään sitten taas, ettei sitä maitoa alakaan tulemaan :oops:
 
Mulla ainakin niin esikolta kun nytkin vuotaa rinnat välillä enemmän ja vähemmän, kyllä se vauva sitten synnytyksen jälkeen saa ensi tippansa, huoli pois! :) joskus jostain opin että kuuluukin raskauden aikana tulla nestettä välillä.... eikä varmaankaan siitä että rintoja joutuu "käsittelemään" ole mitään haittaa vaikka maitoa sit siinä hetkessä tuliskin pikkusen enemmän, maidon tuotanto käynnistyy kuitenkin niissä kunnolla vasta sitten synnytyksen jälkeen...ja se alkumaito jota kutsutaan niiksi tehotipoiksi oli mulla ainakin keltaisen väristä, sit kun maito nousi kunnolla niin muuttui valkeaksi :)
 
Mä varmaan vaan stressaan ja panikoin ihan liikaa :rolleyes: kaikki on niin uutta ja vierasta, kun eka lapsi tulossa..
 
Tässä raskaudessa ei vielä ole maitoa tullut, mutta edellisessä ehkä näihin aikoihin alkoi muutama melko kirkas/vaalea tippa tulla. Ja varsinkin saunassa, lämpö varmaan jotenkin tehosti asiaa. Ja synnytyksen jälkeen se alkumaito oli minullakin keltaista ja aika paksua ja sitten oheni ja muuttui valkoiseksi. :)
 
Mä taas en oo yhtään huolissani vaikka joitain tippoja rinnoista irtoaa. On nimittäin irronnut ajoittain jo teini-iästä asti. Eli jos puristaa vähän nännistä, niin vaalean kellertävää nestettä on aina tullut joitain tippoja. Joku vuosi sitten sain kerran vissiin kylmää tisseihin, niin silloin tuli jotenkin tarve oikein puristaa nännistä, niin saikin lähes vihertävää nestettä ulos ja heti helpotti. En oo koskaan keltään tullut kysyneeksi, että kuuluisko tulla vai ei, mutta eikös naisilla ole maitorauhaset koko ajan toiminnassa, ja ei synnyttäneetkin voivat periaatteessa alkaa imettämään - helevetin kipeää varmaan tekee herättää henkiin tissit, joissa ei muuten ole valmiina hormonien kautta maidon tuotantoa, mutta tietääkseni onnistuu kyllä ja maitoa alkaa tulla, jos imetetään tai lypsetään.
 
Minulla rupesi tulemaan maitoa/nestettä 27 viikolla. Huomasin, että rintaliiveihin oli tullut tahroja. Kun puristan rintojani oikein kovaa niin kyllä sitä keltaisen väristä maitoa tulee ulos aika hyvin :D on kyllä oksettavan näköistä, näyttää ihan sulanneelta rasvalta.... Huomenna tulee täyteen 29 raskausviikko :Heartred ja tosiaankin ensimmäistä lasta odotan.
 
Juttelin siskonikin kanssa ja sanoi että hänellä on myös tullut joitain tippoja jo tyyliin teininä, eikä siis ole koskaan ollut raskaana vaan liittyy kai jotenkin hormonitoimintaan. Kai mä oon vaan poikkeus, kun hormonitoiminta käynnistyi vasta kolmekymppisenä ja rinnatkin tosiaan tupsahtivat vasta nyt tultuani raskaaksi. Aiemmin oon siis ollut ihan lauta, kuppikoko jotain aaa. Siksi ne varmaan nyt on kasvanut niin paljon, ehkä kaikki rauhaset heräsi henkiin vasta raskauden myötä :rolleyes:

Koitan suhtautua tähän silleen positiivisesti, että nyt ainakin näen, että maitorauhaset toimii, sitä kun oon kanssa stressannut, että pystynkö imettämään?! No ainakin nyt on vähän enemmän toivoa! :grin
 
Mä olen ollu aina pienirintainen, paitsi just raskausaikana normaalitilaani reilumman näköisesti varusteltu. Maitoa olis riittäny jos ei kolmelle niin ainakin kahdelle, että koosta ei ole maidontuotanto ja imetyksen onnistuminen kiinni! Musta oli ainakin helppoa koko touhu, kun ei ole niin isot että niitä tarttis jotenkin toisella kädellä asetella, laittaa erikseen nänniä suuhun tms, vaan ovat aina 'omalla' paikallaan ja senkun ankkuroi tyypin kiinni kun suu aukeaa. Pienellekin vauvalle mahtui nänni heti hyvin suuhun ja homma luisti.
 
Itse löysin vanhat liivit jotka sopii hyvin, pienimmät ei mullekaan enää mene, mutta tuntuu ettei nää rinnat ole ihan hirveästi kasvaneet, uusia ei ole erikseen sen takia tarvinnut ostaa.
Mitään tippoja ei myöskään ole tullut ja itsekin olen miettinyt, että miten se imetys sitten sujuu.

Joku viikko sitten törmäsin johonkin ja vasen rinta osui johonkin kulmaan. On ollut aika kipeä, nyt alkaa jo vähän helpottaa eikä ole niin kosketusarka. Eipä törmäyksessäkään herahtanut. No, toivotaan että toimivat odotusti tammikuussa.
 
Mä luulen et se on enemmänkin se nänni kuin rinnan koko, joka helpottaa sitten imettämistä. Itellä on kyllä isot tissit ollu aina, mutta nännit on pienet, ja joskus ennen teini-iän tissien kasvua ne oli sisäänpäinkääntyneet. Mullakin maitoa tuli tosi hyvin mutta tyttö ei saanut nännistä kunnon otetta. :sad001 Rintakumilla homma pelas ja silloin tällöin jos sattu oleen vaikka sellanen "pitkät päällä"-hetki niin jopa suoraa nännistä. Tästä johtuen koin imettämisen hankalaks ja vaikka sinnikkäästi yritin (lisäks pumppasin ahkerasti eli äidinmaidolla mentiin vaikka pullokin tuli käyttöön heti alussa), olin osittain vähän helpottunut kun parin kuukauden päästä (stressaavan ja jopa pelottavan elämäntilannetapauksen seurauksena) maidontulo alkoi hiipua, ja aika pian loppui kokonaan.

Tässä raskaudessa aion kuitenkin yrittää taas, ja oon nyt jo pari viikkoo koittanu venyttää rinnanpäitä jotta olisivat sitten vauvan suuhun paremmin tyrkyllä. Ja ilman muuta pelaan niiden rintakumien kanssa taas jos niikseen on, mutta koitan myös olla stressaamatta imettämisestä liikaa koska esikon kohdalta on ihan positiivista kokemusta korviketouhuilusta.

Lisään vielä että mun oma äiti on imettäny meitä kaikkia niin kauan kunnes on alettu pureen (sen tarkempaa ikämääritelmää en muista saaneeni) ja maidontuotanto oli ihan huisia. Jotenkin kuvittelin että mäkin imetän pitkään, ja tää ajatus oli ehkä ainoo syy miks koin esikon kohdalla pientäkään pettymystä. Onneks se meni ohi! Mummi taas ei koskaan pystyny imettään (sisäänpäinkääntyneet nännit) ja se on kertonu kuinka se itki ja yritti ja itki ja yritti, mutta ei vaan tullu mitään. Surullista.
 
Allekirjoitan kanssa ton nännin koosta riippuen asian, mulla nännit nyt jo taas aivan valtavat ja meillä likka söi salista lähtien hienolla otteella..hoitajat sano että on imettäjän nännit :)
 
KoBe, ei mullakaan ekan raskauden aikana herunu yhtään, ja silti alko heti synnärillä tulla kolostrumtippoja ja parissa päivässä jo kunnon maitoa. Tällä kertaa alkuraskaudessa hormonien hyrrätessä tuli välillä pikkuisen, mutta loppui parissa viikossa. Uskon että normaalisti alkaa taas kun on oikea aika. Eli heruminen tai sen puuttuminen ei tarkoita mitään.

Toiset kokee imetyksen hankalampana syystä tai toisesta, ja monille jotka saa esim keskosen, ei maito nouse normaalisti kun lapsi ei pääse sitä nousua stimuloimaan, eli eihän se kaikilta onnistu. Pääsääntöisesti kuitenkin lähes kaikilla olis siihen valmiudet. Poikkeukset vahvistaa säännön.
 
Itselläni tullut jo "maitoo" nänneistä useamman vkon. Yleensä sitä tulee yöaikaan eniten kun olen nukkumassa, sänky usein ihan märkä myös päiväs aikaan tulee liiveihin. Muutenkaan rintoihin/nänneihin ei tarvitse hirveästi koskea, kun sieltä tulee jo eritettä. Maito on aika valkoista jo mutta paksua ja välillä ihan kirkasta nestettä. Odotan siis ensimmäistä. Rintani olleet aina isot kokooni nähden ja nyt ovat vielä kasvaneet lisää. Eli mitkään entisistä rintsikoista ei mahdu enää päälle..:D Vkoja nyt 26+2.
 
Itselläni oikeestaan huomasin rinnoista, et oonkohan raskaana, kun ne kasvo niin kamalsti hetkessä ja oli todella arat. Itsellä ollu aina aika pienet rinnat ni tälläisten c/d kuppien kanssa ollu totuttelemista. Tuntu aluksi et nää on vaan tiellä. :) nyt kasvu onneksi hidastunut, mut kasvaa kyl vieläkin. En ole uskaltanut hankkia imetysliivejäkään vielä, mut milloin ne kannattaisi hankkia, ku mua pelottaa etten ennätä, jos tää tuleekin ennen aikojaan..?! :) alussa kasvu oli niin nopeaa, et sain arpia. Olen kyllänrasvannu, mut onko siitä apua ja mikä rasva on hyvä?? :)
 
Mä hommasin tällä viikolla imetysliivit, aivan ihanat päällä! Ennen raskautta 70E ja kk sitten oli 70F. Tilasin carriwellin (jos oikein muistan) "sportti"malliset liivit koossa M. Ajattelin vielä tilata toiset, mutta eri malliset. Että ite voin kyllä suositella liivien ostamista :)
 
Mulla on kans rinnat kasvaneet ja toisesta rinnasta on hieman tullut esimaitoa. Pitäs kans jo siirtyä imetysliiveihin, kun liivit alkaneet ahdistaa. Viimeksi kävi niin, että ostin imetysliivit tässä vaiheessa ja ne jäivät hieman pieniksi, kun maito nousi rintoihin. Voi olla, että käytän vanhoja nyt ja ostan sitten uudet, kun näkee rintojen sen hetkisen koon.
 
Minä oon käyttänyt jo muutaman viikon Bebesiltä ostettuja Bravadon Bliss imetysliivejä. Niissä on jokin flexi-support system, joka antaa loistavan tuen ilman kaaritukia! Kaarituelliset saattavat kuulema jo painaa maitorauhasia kun ne ovat jo kehittymässä.

Synnytyksen jälkeiseen elämään on parit Bravadon body silk seamless liivit. Ne venyy pari kuppikokoa suuntaan ja toiseen ja siks on tosi kätevät ja ihanat päällä synnytyksen jälkeen. Eikä tarvi monen kokoisia liivejä. Ovat Bebesin myydyimmät liivit, enkä ihmettele miksi!

Käytin noita molempia esikoinenkin kanssa ja olin tosi tyytyväinen. Ja pysyivät kuosissa, vaikka niitä pesin tosi ahkerasti!

Itse en ole huomannut mitään nesteiden tulemista rinnoista, mutta turvonneet ne ovat! Ei tullut kyllä edellisessäkään raskaudessa mitään ennen synnytystä! Mulle sano kans parikin kätilöä että on kunnon imettäjän tissit/nännit. Ei ole vauvalla ongelmia saada kiinni :grin
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Kiitos PiPaNat vinkistä! Piti heti mennä nettiin tutustumaan noihin Bravadon body silk seamless -liiveihin. Ja tulihan sitä ne sitten samalla tilattuakin. :) Edellisten raskauksien aikaisia imetysliivejä (ehkä Ellokselta tilattuja) en löytänyt mistään. Mihin lie kadonneet... Vaikka eipä niitä kyllä juuri tarvittukaan, kun ei kumpikaan rinnasta välittänyt.
 
Mulla ei ole kans ihan vuotanut vuotanut vielä maitoa, esikoisesta tosin nousi vasta hitaasti sairaalassa ja erityisesti kotiutuessa. Mutta iltaisin huomaa että jotain valkoista on jähmettynyt nännin pintaan. Kun käy suihkussa niin lähtee pois. Eli kai sitä täälläkin hieman sitten "tihkuaa" jo ulos.
 
Takaisin
Top