Rinnat -maidontuotanto

Takamaito on sitä rasvasempaa ja täyttävämpää maitoo jota tissistä alkaa tulla 5-10 min imetyksen jälkeen. Eli karkeesti vois sanoo et etumaito vie janon ja takamaito nälän, mutta ei se ihan noin yksiselitteistä oo. Joka tapauksessa on siis tärkeetä imettää vähintään (!) se 15min että vauva pääsee takamaidolle ja näin ollen tulee kylläiseksi.
 
Mulla on maito ehtynyt toisesta rinnasta lähes kokonaan nyt. Taisin jo aiemminkin siitä jotakin laittaa että heikommin tulee toiselta puolelta. Noin viikon verran oon saanu syöttää käytännössä vaan toisesta rinnasta. Olen pitänyt vauvaa toisellakin rinnalla siinä toivossa, että imeminen laittaisi viestiä eteenpäin että maitoa tarvitaan, mutta ei. Pumpullakaan ei irtoa kuin tippoja. Neuvolassa vaan ihmettelivät että kumma juttu, harvoin se noin loppuu.

Hyvä puoli on toki se, että toiselta puolelta maitoa riittää ja tyttö saa tarpeeksi evästä eikä korviketta ole tarvinnut toistaiseksi antaa. Paino noussut hyvin. Pitää toivoa, että maidontulo ei lopu kokonaan, haluaisin kuitenkin imettää vielä kuukausia. Jos niin käy niin eihän sillekään tietty mitään voi. Nänni on kyllä ihan tohjona kun niin ahkerassa käytössä :shifty::shy: ei rikki varsinaisesti mutta ARKA ja alkuun kyllä imeminen kirpaisee ja kunnolla. Lansinohia oon koittanut muistaa laittaa.
 
Mua on mietityttänyt toi taka/etumaito asia. Kun mulla noi rinnat tosiaan on niin täynnä aina kun tyttö rupeaa ruokailemaan että oon miettinyt pääseekö likka ollenkaan takamaidolle asti kun ei nuo imetykset taida kestää kun sen 10min..neito tulee sen verran vauhdilla täyteen, usein kyllä valuttelen aina välissä isompia tulvia pois jos tyttö vaan malttaa.

Mainitsin asiasta neuvolan tytölle joka totesi että kun paino vauvalla nousee noin vauhdilla niin varmasti on tarpeeksi energiarikasta se tavara mitä likka juo...niin kai sitten?

Huomasin vain että sinä yönä kun pumppasin illalla suurimmat rinnoista pois yötä vasten niin syöttöväli yöllä oli reilu 3h, nyt kun en ole pumpannut vaan annan rinnan olla täynnä niin syöttövälit on olleet sitä 2h...eli tuli itselle sellainen tunne että tyttö tulee kylläisemmäksi kun ei juo aivan täydestä rinnasta.

Olen lukenut myös että etumaito aiheuttaa isomman osan vatsanväänteistä joten en tietenkään tahtoisi likan kärsivän niistä jos olisi muukin keino.. jospa tää maidontuotanto tästä tasottuisi lähipäivinä!
 
Joo jossain luki että saattaa kestää monta viikkoa että maidon tuotanto vakiintuu vastaamaan vauvan tarpeita. Sitä odotellessa :S
 
Meillä kans poika on monesti täynnä jo 5min jälkeen kun maitoa tulee niin vauhdilla, edelleen! Pari kertaa on käyny niin et jossain kohtaa imetystä kuuluu sellanen lupsuttava ääni kun poika imee ja jostain luin et silloin tulisi sitä takamaitoa. Mutta minkäs teet kun masu täyttyy jo ekojen minuuttien aikana. Paino nousee meilläkin tosi hyvin! Kakkaa vaan ei ole tullu nyt 5päivään kun ennemmin oli joka vaipassa kakkaa! Noh, tilasin maanantaille vyöhyketerapeutin ja vielä kotikäynnille (oli 5€ kalliimpi kuin paikalla käynti). Jospa sais kakan liikkeelle! Poitsu kun pieree itkemällä ja masua vääntää välillä kovastikin niin en halua vain odotella vaikka monet sanoo että vkon kakkaamattomuus on normaalia!
 
Täysin epäonnistunut olo jo nyt! Maito noussut huonosti, tyttö raivostuu rinnalla nopeasti, kun ei saa haluamaansa ja otekin vaan huonontunut joka päivä. Kaiken takana on stressi: synnytys oli raju, repesin tosi pahasti, kivut on sietämättömät lääkkeilläkin, rinnat ihan rikki ja kipeiät, kipujen vuoksi en saa motivoitua itseäni pumppaamaankaan. Yöllä annoin ekan kerran korviketta, kun tyttö ensin huusi kolme tuntia... Mistäköhän energiaa tähän touhuun? Tulipas valitusketjumainen viesti. Ehkä avautuminen jo itsessään auttaa!
 
Pipanat jospa meidän mukulat kuitenkin saavat mitä tarviivat kun kerran paino nousee ja ovat tyytyväisiä ♡ mä ainakin luotan nyt siihen tuntumaan..

Anna tsemppiä sinne♥ kuullostaa rankalta yhtälöltä! :sad001 annat sitä korviketta sillon kun tuntuu että se on hyvä, niin minäkin tekisin. Ei se hyödytä ketään että ressaat itsesi hengiltä! Jospa se imetyskin siitä lähtisi kun stressi helpottaa ja rinnatkin siitä paranee..
 
Joo just neuvolan täti kävi ja sano että ressi pois, korvike kelpaa myös jos ei itse saa imetettyä. :) ei se kenestäkään huonompaa äitiä tee jos nännit on kipeät. Rauhoitat pariksi päiväksi. Anna pullosta vaikka siinä rintojen lähellä jos se aktivoisi jotenkin maidontuotantoa vaikka et itse rintaa vauvalle antaisikaan. Parempi korvike kuin verensekainen maito!
Ja jos tissi on kova ja täynnä niin ote ei heti luonnistukaan. Mulle juuri sanoi että pidä vaikka hereillä ollessa kokoajan maidonkerääjiä paikalla, niin ne pehmentää nännipihan aluetta ja vie pahimman paineen pois. Silloin vauvan ob helpompi tarttua kiinni.
 
Mellu ja Pipanat, se maidontuotanto ei oo välttämättä kummallakaan vielä balanssissa, teillä on vaan kroppa ottanu elämäntehtäväkseen tuottaa sitä maitoa! En huolestuis etu- ja takamaidoista ollenkaan tässä vaiheessa! :)

Anna, sun oma vointi on ihan älyttömän tärkee tekijä sille vauvalle! Joo, maidontuotannolle myös, mutta etenkin sille vauvalle. Imettämällä sen maidon pitäis nousta, ja stressi sekottaa sitä systeemiä, kyllä, mutta kyllähän sun vauva aistii jos sä voit huonosti. Mieluummin korviketta hyvinvoivalta äidiltä kun tissiä itsensä harmaaks stressaavalta huonoa omaatuntoo potevalta äidiltä! Keskityt omaan paranemisesees ja annat näiden tissijuttujen elää ihan omaa elämäänsä. Minlexiltä loistoneuvo, että pidät vauvaa lähellä (mieluiten tissien kanssa ihokontaktissa) vaikka ruokitkin pullosta. Jos ei siitä oo hyötyä maidonnousuun, niin ainakin vauva saa tankattua tarvitsemaansa läheisyyttä. Muutenkin heilut pitkin päivää mahdollisimman paljon paljaana (itellä alkaa ainakin tissit tiputtaan jos oon nakuna) niin saa ne arat ja kipeet nännitkin ilmakylpyä ja paranee paremmin. Hirveesti tsemppiä! ♡ Nimimerkki esikoisesta tuli hieno, kaunis ja terve tyttö lähes pelkällä korvikkeella!
 
Mulla ALKOI maito nousta 3. päivänä. Ei sitä vieläkään ihan hirveästi tule. Just pumppasi. Molemmat rinnat ja sain 30 ml. Vauva saanee irti vähän enemmän. Nykyään toinen rinta suorastaan valuu kun aloitan imettämään toisesta.

Ajoittain irvistelen pojan imuotteelle, välillä se kutittaa vaikka onkin napakka. Vaihtelee tosi paljon.

Oletko Anna käyttänyt niitä jääsiteitä? Turvotukseen auttoivat itselläni tosi hyvin, enkä käyttänyt kovin montaa päivää. Eka 5 minuuttia oli kamalan kylmä, sitten alkoi helpottaa.
Makuulla oleminen helpotti myös, istuminen ja käveleminen lisäsivät painetta alapäässä.
Mulle tuli vaan 2. asteen repeämät, enkä tarvinnut kipulääkettä, mutta alapää vaivasi silti.

Mulla on myös epäonnistunut olo kun maitoa ei tule riittävästi. Yritän kuitenkin edelleen.
 
Maidon riittämättömyys vaivaa täälläkin ja olo on epäonnistunut.. Pumppaamalla kahden rinnan saldo on noin 20 milliä. Pakko on ollut antaa korviketta, varsinkin kun paino oli edelleen pudonnut kotiutuksesta. Vaikka kuinka imetti ja imetti niin mitään ei tapahtunut. Tyttö vain väsytti itsensä ja kiukkusi rinnalla. No nyt tietysti pullo aiheuttaa sen ongelman, että varsinkaan väsyneenä ja nälkäisenä ei ota tissiä ollenkaan, Viime yö meni pelkällä pullolla, tosin yritin lypsää sitten syötön jälkeen, Onneksi päivällä tissi vielä kelpaa ja tuntuu sieltä jotakin saavan. Kun vain malttaa rauhoittua ja tarttua kunnolla kiinni..
Eli tsemppiä kaikille saman ongelman kanssa painiville. Tärkeintä tietenkin on tyytyväinen vauva ja jaksava äiti. (Ja kun vielä itsekin sisäistäisi asian..)
 
Mulle neuvolantäti sano että yöllä ois kaikkein tärkein imettää kun sillon vauva tilaa maidon päiväks. Yöllä jotenkin se maidontuotanto on käynnissä enemmän kuin päivällä. Ja mä oon käsittäny et pumppaamalla ei ikinä tuu yhtäpaljon maitoa kuin imettämällä. Eli vauva voi saada imemällä tarpeeksi maitoa vaikka pumppaamalla näyttäis tulevan vain vähän. Voimia imetyksen kanssa kaikille! Ollaan me parhaat äidit silti omalle vauvalle vaikka korviketta ja pulloa antaisikin! :love7
 
Paljonhan tää meijän jätkä sit juo maitoa, kun pari kertaa oon antanu eka syyä tissistä n. 15-20min ja sen jälkeen oli tissi vielä ihan pinkee ja täynnä ni ajattelin että pumppaan loput pois. Tuli helposti vielä 70ml ulos ja kyllä tissiä helpotti heti! Tää ei onneks joka päivästä ole.
 
Käsipumpulla ei saa varsinkaan alussa oikein mitään lypsettyä eli todellinen maitomäärä voi olla paljon paljon suurempi. Alussa se on usein yhtä tissittelyä eli vaatii melkoisen tahtotilan imettää ja onnistua siinä ja silti stressata ei sais. Etenki esikoisen kohdalla istuin eka kuukauden imettämässä tai ainaki se siltä tuntu :D Vähän sama ku tehoimupäivät...
 
Meilläki piti stressata painon kanssa, että saavuttaa syntymäpainonsa ja bilirupiiniarvot laskis ja sehän se stressas, ei niinkään muu. Imetin aina eka molemmat tissit pariinki kertaan, jos vaan jakso syödä ja sitte pullosta iteltä pumpatut maidot tai vastike. Ongelmana oli vaan se, että piti herätellä tissillä (kutittelua, vaipanvaihtoA yms.). Tsemppiä kaikille!
 
Lila, välillä. Nyt oon ollut ilman liivejä kun ne tuntui puristavan, niin en saa kiinnitettyä kerääjää.
Ja välillä kastuu etumus vaikken imetäkään.

Poika on nälkäinen, vaikka imisi 1,5 tuntia rintaa.

Nyt nukkuu. Menen itsekin nukkumaan ja toivon parasta, ettei tänä yönä herättäisi itkuisena kuten eilen. Eka syöttö sujui hyvin, ei pitkittyneitä raivareita tm. mitä edelliset yöt.
 
Tiedän toki, että yöimetys olisi maidontuotannolle parasta, mutta en kerta kaikkiaan kestä huudattaa vauvaa. Väsyneenä ja nälkäisenä hän ei millään suostu tarttumaan rintaa, huutaa vain kaarella. Tämä sitten väsyttää hänet niin, että jos tissin sitten ottaakin niin ei jaksa enää imeä. Ja herättely ei onnistu. Ja varmasti saakin enemmän maitoa rinnasta kuin mitä saan pumpattua. Onneksi nyt aamupäivä on taas oltu tissillä, saisi edes osaksi omaa maitoa.
 
Viime yö meni meillä aika mukavasti. Isot kakat väänsi jossain vaiheessa, mutta oli paljon rennompi kuin aiempina öinä. Kahdesti herätti aiemman kerran sijaan, mutta hereillä oltiin vain 1-2 tuntia aiemman 3-5 sijaan...
Väsytti vaan niin vietävästi toisella kertaa, etten jaksanut pitää kovin kauaa rinnalla, kun se imeminenkin oli semmosta nukahtelun välissä tapahtuvaa, eli ei ollut poikakaan ihan hereillä. Oli helpompi antaa maitoa pullosta, minkä jälkeen oli tyytyväinen ja lopulta nukahti.
Toki harmitti, ettei jaksanut tuntia antaa imeä rintaa, mutta kun nukahtelin itse istualleni niin tuntui turvallisemmalta antaa pullosta.

Erityisesti oikea rinta valuttaa maitoa muuten vaan, mutta pumppaamalla saan paljon enemmän irti vasemmasta. Aika jännä juttu kun menee ihan ristiin. Luulin, että vasen on paljon parempi rinta, mutta ei se välttämättä ole.
 
En minäkään jaksaisi joka välissä yöllä tuntia imettää. Nyt jo hermostuttaa, jos pitää molemmat rinnat syöttää :D
 
Takaisin
Top