Rinnat -maidontuotanto

Äh, miten niin luonnollinen asia kuin imetys voikin olla näin vaikea..
Rinnoista ei tule tarpeeksi maitoa.. yritän pumpata 3-4 kertaa päivässä ja välillä saan 15ml per rinta, välillä ei tule mitään. PIkkumies viihtyy kyllä rinnalla n. 15-20min joten jotain maitoa sieltä hänelle tulee. Kun yritän vaihtaa rintaa toiselle puolelle, ei hän enää suostu ottamaan otetta. Yöllä imetän noin 2-4 kertaa, päivällä imetän aina ennen pullon antamista. Ruokitaan noin 3 h välein. En tajua miksei maitoa tule enemmän...! Turhauttavaa.
Pikkumies syntyi 5 vkoa etukäteen, joten ohjeistettiin antamaan lisämaitoa neuvolan kotikäyntiin asti (tiistaina). Alan olemaan turhautunut kun mitään muutosta ei tapahdu, ei vaikka joisin alkoholitonta olutta, imetysteetä tai pumppaisin ja imettäisin..
Onko kenelläkään vinkkejä miten maidon tuotantoa saisi lisättyä??
 
No luonnollisin maidon nostattaja on tietty se vauva... Eli mahdollisimman paljon vauva kiinni paljaassa tississä. Ilman rintsikoita vauva kengurukontaktissa paidan alla, kantoliinassa tai ihan vaan nakuna. Itellä alkaa ainakin tissit tiputtaa jos oon nakuna niin luulen et pelkästään tissit paljaana oleminen antaa keholle merkin alkaa pistää maitoo tuleen. Kaikkein tärkeintä on että yrität ottaa rennosti ja olla stressaamatta, pidät vaan vauvaa lähelläs ja nautitte molemmat toisistanne! ♡ Tsemppiä!
 
Vinkkejä kaipaan! Mun rinnat tulvii maitoa ihan liikaa, yölläkin patja litimärkä, tissit ihan pinkeenä. Maidonkerääjä täyttyy todella nopeaan, pelkästään tiputtamalla saan helposti 120 ml maitoa. Pumppaamaan en tiedä viittiikö, sehän jollain tapaa lisää maidon tuotantoa. Ja nyt selkäki iha kuollut, pitää päästä ostaa kunnon kannattimet, nää on jo varmaa kasvanu 3 kuppikokoo!
 
Solfiza, mulla oli sama tilanne esikoisen kanssa! Hän syntyi myös 5 vkoa etukäteen. Kolme viikkoa taistelin ( ja valvoin) imetyksen kanssa, koska olin päättänyt että haluan täysimettää!

Meillä poika oli suurimman osan vuorokaudesta kenguruhoidossa minulla tai iltaisin miehellä. Onneks ei ole naapurin ikkunat ihan vieressä kun päivät pitkät nakuilin kotona :grin Poikaa pidin pitkää ja usein tissillä ja välit pumppasin maitoa, jota sit annoin pullosta välillä. Meillä ei neuvottu antamaan lisämaitoa vaikka painoa oli vähän ja nousi tosi hitaasti! :eek: Mä kyllä uskon, että imemällä vauva saa tarpeeksi hyvin maitoa, jos ei enää toista tissiä ota. Ei ottanu meilläkään esikoinen!

Vaatii voimia ja kärsivällisyyttä tuossa(kin) tilanteessa jatkaa vaan sinnikkäästi imetystä! Paljon ihokontaktia, myös silloin kun antaa pullosta maitoa! Ite romahdin 2vkon jälkeen hysteeri itkuun väsymyksestä, mutta muutaman tunnin unet auttoi taas asiaa. Mies hoiti tilannetta sen aikaa!

En ole lääkäri :joyful: mutta kokemuksella voisin sanoa, että yritä asennoitua niin että " kyllä saan tämän onnistumaan ennemmin tai myöhemmin" kuin stressaamalla!! :Heartpink Itsekin jännitin aina punnituksia ja niitä oli eka kk viikon välein! Sit aloin ehkä rauhoittumaan ja tajuamaan, että poika kasvaa hyvin omalla käyrällään ja voin lopettaa stressaamisen!
 
Babybelli, mä muistaisin lukeneeni jostain, että jos imettää 2-3 kertaa peräkkäin aina samasta tissistä niin kroppa alkaa luulemaan että maitoa tarvitaan vähemmän kun toinen tissi ei tyhjene pitkiin aikoihin.
 
Babybelli, minkä ikäken vauva sulla on? Sehän kestää (toisilla kauankin) jonkin aikaa että maidontuotanto tasoittuu. Pumpata ei tosiaan kannata, ainakaan tyhjäks asti. Toki pahimmat paineet on hyvä pumpata pois ennemmin ku että pakkautuis pahasti.
 
Joo tosiaan vauva alle viikon, et luulis tasoittuvan vielä jossain vaiheessa. Oli vaan aikamoinen yllätys herätä tulvasta ja syöksyvien rintojen keskeltä. Onneks kipuun auttaa kylmä ja vauva ainakin on tyytyväinen ❤️
 
Babybelli kuullostaa ihan mun viime viikolta :) nyt likka 11pv vanha ja vihdoin rinnat alkaa ymmärtää että vähempikin riittää! Enää eivät tulvi tai oo kipeät, likankin helpompi syödä. Jospa sullakin se siitä tasottus ♥
 
Ei mee tasan tääkään. Osa meistä tuskailee liian vähäisen meijeritoiminnan vuoksi ja toisilla on ylituotantoa. Onnellisia ne, joilla kysyntä ja tarjonta kohtaa heti.

Ylpeänä esittelin isännälle tän päivän pumppauksessa tulosta: yli 40 ml. Sit toiset heruttaa sen 120 ml yrittämättä :p
Mut viime imetys meni sitten käytännössä tolla pumpatulla maidolla. Ei hirveästi jaksanut sen jälkeen syödä rinnalta, mut olen iloinen jokaisesta syötöstä kun mennään ilman korviketta :smug:
 
Lähtee se maito pyykissä. Joskus laitan tahroihin vanishia ennen koneeseen laittoa. Mulla omat paidat välillä täynnä tahroja. :D esim. rintakumiin saattaa jäädä maitoa ja kun vauva lopettaa imemisen ja nykäisee päänsä pois niin ne kaikki valuvat paidalle. Nyt rintatulehduksen aikana oon välttäny liivien käyttöä kotioloisssa niin valuu kyllä maito välillä...
Älkää muuten antako maidon pakkautua (suihkumaidot voi ihan hyvin pumppailla pois) ja käyttäkää oikean kokoisia liivejä!
 
Ja ite pidän kämmentä lämmittämässä rintaa imetyksen aikana. Pidän kättä eripuolilla tissiä jotta tunnen kuinka paakut pienenee.
 
Minä teen tuota kans, etenki ku oli se rintatulehdus niin yritän imetysasentoa vaihtamalla ja kädellä varmistaa, ettei jää paakkuja vaan tyhjenis joka puolelta
 
Mulla ei meinaa onnistua ollenkaan. Imetän aina ennen pulloa n. puolesta tunnista tuntiin ja silti vauva ottaa lisämaitoa 60-80ml. Vuorokaudessa n.400-500ml eli sen verran kun tämän ikäinen (10vrk) tarvii. En käsitä miksi maitoa ei tule.
 
Jasmin_e ehkä se ei tosiaan ole sun käsissä se maidon tulo, kaikkesi oot varmasti tehnyt ja ei siinä edes hirveästi ole tehtävissä..jos sitä ei vaan tule niin ei auta kun antaa korviketta, joka ei sekään onneksi pahaksi ole :) .

Yritä olla ressaamatta asiasta mille ei itse mahda mitään ♡♡ vaikka tiedän toki että on hankalaa olla ressaamatta.

Muistan että mun mummoni puhui että hälläkään ei ole maitoa tullut kaikkien muksujen kohdalla. Kaippa siinä hormoneissa(ko?) menee jokin sit sillai sotkuun ettei maito nouse!?


Joka tapauksessa itse et voi asialle varmaankaan mitään, tsemppiä♡
 
Tää meijerimamma rupes nyt rintamaidonluovuttajaksi. Näistä putouksista valuu koko aika maitoa pitkin poikin, ja neuvola sekä imetyspoliklinikalta ehdottivat luovuttamista.. Onhan tässä oma hommansa, mut kotiin en viitti pakastaa kamalia määriä, ku rinnaltahan tää pikkunen pääosin syö.. Toivotaan et bakteeriviljelmistä ei löydy mitään ja pikkukeskoset saa ravintoa ❤️
 
Toi on niin hienoa!
Ollaan miehen kanssa pähkäilty, että jos elettäis sata vuotta sitten niin meidän poika olis heikossa hapessa ellei sais jotain toista naista imettäjäkseen.
 
Saapa nähdä, joutuuko kohta vastiketta antaan lisäksi, ku taas rintatulehdus tai tulehtu heti perään toinen ja ku ei jatkettu antibioottia niin nyt nousi kuume eli taas uusi antibioottikuuri heti perään. Näyttää vähän siltä, että verottaa hieman maitoa. Pitää alkaa juomaan ja syömään kunnolla.
 
Takaisin
Top