Repeämä ja välilihan leikkaus

Lyydia~, kuis siulla on parantunu haava?

Miulla itellä ratkes kans ompeleet epparista, mutta ainakaan vielä ei ole tulehtunu. *koputtaa puuta* Tiuhaan oon koittanu suihkutella ja ilmakylvettää. Synnytyksestä aikaa siis pari viikoa. Vähän mietityttää mimmonen tusta tulee, mutta enää en panikoi sen kans niinku alkuun. Juteltiin miehen kans yks ilta ku mie sain taas itkukohtauksen johtuen tuosta ratkeamisesta, niin helpotti huomattavasti..[:)]
 
Itse pelkään kanssa synnytyksessa repeämiä kaikkein eniten. Onko muuten totta että epiduraalin jälkeen alkavat kauheat selkäkivut? Kuulin kaverilta että moni oisi sanonut sellaista
 
Luulen että noi kivut on tosi yksilöllisiä, itelläni epiduraali vei Hirrvittävät supistuskivut, tosin samantien kun kivut katos, olin täysin auki ja käskettiin ponnistaa, ja se ponnistuksen tarve tuntu persauksissa tosi kivuliaalta!! Mutta selkään ei kyllä koskenut missään vaiheessa emoticon
 
Mulle ei kanssa tullu epiduraalista selkäsärkyä :) Ja sama homma kun ylemmällä kirjoittajalla, kun epiduraalin sain niin kivut loppu kun seinään. Tosin tuo vissiin aiheuttaa synnytyksen pitkittymistä? Tai ainakin mä sain illalla 7 aikaan tuon epiduraalin ja poika syntyi vasta 3:n aikaan yöllä. Mä en tuntenu supisteluja sen laittamisen jälkeen yhtään, ainoastaan käyrältä huomasin että niitä tuli. Mulla ei myöskään ponnistaminen sattunut yhtään eikä mikään muukaan, ei edes repeytyminen, vaikka tulikin 2 asteen repeämät. Mä pelkäsin myös ihan sairaasti tuota repeytymistä ennen synnytystä, mut eihän se sitten millekkään tuntunutkaan :) Ainoastaan sitten kun tikkejä laitettiin niin tuntui pientä nipistelyä, vähän ninkun hyttynen ois pistäny. Eli ei sattunut, mutta vähän epämukavaa.
 
kyllä me ollaan niin erilaisia kaikki :) Oon todella monta kertaa kuullut ton että epiduraali pitkittää synnytystä, itellä meni niin mukavasti että epiduraali laitettiin klo 14.40 ja tyttö oli maailmassa 15.04. Tosin mulla koko synnytyksen kesto oli ekasta supistuksesta sen kolme tuntia, eli luultavasti olis menny nopeesti ilman puudutuksiakin :) Tosin tuntu että todella tarvitsen sen epiduraalin, mulla oli niin kovat kivut, että kyllä nostan hattua naisille jotka joutuu kärvistellä toista vuorokautta kivuissa!!
 
Minulla väliliha leikattiin. Synnytin ilman kivunlievitystä enkä kokenut tuota leikkaamista mitenkään pahana.
 
Sama kuin Jammylla, luomuna synnytin ja paikallispuudutusessa leikattiin väliliha. En sitä oikeastaan edes tuntenut, ja haava parani niin hyvin että istuin jo seuraavana päivänä sängyllä ihan ok. Missään vaiheessa ei laikkaushaava tai -arpi ole häirinnyt tai haitannut. Että ihan hyvät fiiliksen jäi itsellä siitä, vaikka etukäteen kyllä murehdin sitä hieman silloin itsekin!
 
Mulla ei tullu epiduraalista selkäkipuja.  Ne oireet mitä tuli, samoin kuin toisessa synnytyksessä mönkään menneestä spinaalista, oli hillitön tärinä ja kova kutina siinä vaiheessa kun puudutus lähti pois.  Pieniä vaivoja siis suuresta helpotuksesta :)  (tai no se spinaali nyt tosiaan mitään helpotusta mulle tuonu mutta pieniä vaivoja silti)
 
Mulle tehtiin eppari. Puudutus nipisti, mutta se oli niin nopeasti ohi, etten ehtiny sitä kauheasti harmitella. Leikkaamista en tuntenut lainkaan, en edes tuntenut kummalta puolen leikattiin. Ja kun kätilö sit kursi mun alakertaa synnytyksen jälkeen niin kysyin, että kummalles puolen muuten teit sen epparin. Kuulemma oikealle puolen, johon minä, että "en tunne mitään kun parsit, mutta oisin veikannu, että vasemmalle".:D Eli ne pienetkin tuntemukset heitti sit ihan häränpyllyä...

Ja epiduraalista ei tullut selkäkipuja. Ehei, kaikki kivut oli goodbye sen siliän tien.:P Mullakin oli hieman tuota tärinää + palelin sitte hieman. Ja menin tietty hieman tokkuraiseksi (mistä syystä en seuraavassa synnytyksessä halua epiduraalia...Tosin yritänkin luomuna, mutta jos puudutukseen päädytään niin sitte mieluummin spinaali tai kohdunkaulanpuudute).
 
Multa puudutettiin ja sitten leikattiin.Häijyintä teki saksista kuuluva rusahdus.Tikit ommeltiin kolmeen kerrokseen.Hauskinta tapahtumassa oli se,että kätilö sai hälytyksen viereiseen saliin kesken ompelun.Siinä meikeläinen sitten makaili neula ja lankaa persuksista roikkuen ikuisuudelta tuntuvan ajan :D


Sillä hetkellä ei sattunut siis yhtään,mutta 2-3 viikkoa synnytyksen jälkeen oli yhtä helvettiä,kun tikkejä kiristi.
 
mulle tehtiin eppari ja olin siinä vaiheessa jo niin poikki kaikkien synnytyskipujen jälkeen, et se oli pienin murhe siinä vaiheessa, kun se tehtiin et mikään ei enää sattunut. mulla päädyttiin eppariin, koska en saanut pungerrettua tyttöä kuin puoli päätä esille ja eppari helpotti sit, et sain ponnistettua tytön ulos. tunne oli puudutuksen jälkeen et jotai leikataan jossai ja kaikki ompelut jne. oli aika pientä. toki jälkisärky oli kova ja sain siihen kipulääkkeitä ja mulla paranemista nopeutti nopea liikkeellelähtö, meinaan tyttö jouduttiin viemään seuraavana aamuna lasten teholle antibioottitiputukseen ja nenä-mahaletkuun ja pääsin hoitamaan häntä 3-4 kertaa päivässä ja sinne pääsy vaati kävelyä. sairaalassa käytin rengastyynyä ja kotona pystyin istumaan jo ihan normisti.

mulla eppari ei aiheuttanut oikeastaan mitään kummempia, vedin synnytysyönä kolmesti sitä ja sain nukuttua pieniä pätkiä sitä saatuani et oli taas voimaa jatkaa synnytystä ja kestää ne supistukset.
 
Ja myös turhautuminen oli suurta, kun tuntui ettei se tikkien ompelu lopu koskaan. Kätilökin vaan naureskeli, että take it easy, on tässä vielä ommeltavaa ja tikkien laskemisen olen lopettanut jo ajat sitten....
 
Heips!
Nyt vasta löysin tieni tänne kun lähestyvä synnytys alkanut jännittää ihan tosissaan (LA 22.8) ja noita repeämiä nimenomaan ja jälkitiloja pelkään tässäkohtaa ehkä eniten, koska niin monta tarinaa olen kuullut että ne kivut ei todellakaan synnytykseen lopu :sad001

Tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta kun puhutaan välilihasta niin sehän on tuo alue emättimen ja pepunsuun välillä, mutta kun se leikataan niin eihän sitä leikkausta tehdä pepunsuulle asti vai kuinka paljon sitä aluetta leikataan jos joudutaan leikkaamaan? Mietin, että miten ihmeessä sitä vessassa pystyy käymään ja pyyhkimään jos tikkejä alapää täynnä...
Mielessäni kaiken maailman kauhukuvat asiasta... :sad001

Noh, ensi viikolla mennään käymään sairaalassa viime hetken paino arviossa, kun tk lääkäri epäili vähän isompikokoista vaavia, joten pitää toivoa mukavaa kätilöä joka voisi vielä rauhoitella näitä minun pelkotiloja.
 
Tää taitaa olla aika monen pelko synnyttämään mentäessä. Omalla kohdalla ei suuria repeämiä tullut, muutamaa tikkiä kuitenkin vaati vasen puoli. Ei kuitenkaan mitään välilihan repeämiä tai leikkauksia tullut. Tikkien ompelua en edes huomannut kun vauva oli jo sylissä, ja keskityin vain siihen. Että omalla kohdalla ei ainakaan mitään traumoja tästä jäänyt.
 
Mulla tarvittiin synnytyksessä imukuppia, siksi episiotomia.

Välilihan leikkaus ei sattunut, sain omasta mielestäni hyvän puudutteen. Epiduuraalikin vaikutti varmaan vielä siinä vaiheessa. Ompelua varten sain varmaan lisää puudutetta. Kätilöt sanoivat, että kudokseni ovat melko tiukat/joustamattomat, ja kyllä minä tunsinkin välillä pientä nipistelyä ompeluvaiheessa, kun neula ei meinannut mennä läpi siitä mistä olisi pitänyt... Kätilöt kysyivät, että olenkos joku urheilija, kun olen niin tiukassa kunnossa :) Mies ei voinut olla siinä vaiheessa hiljaa vaan sanoi, että "sohvallahan tuo vaan makaa" :D

Haavat ja repeämät on parantuneet hyvin, tottakai ekoina päivinä kävelykin sattuu ja istuminen on hankalaa useamman päivän. Imukupin takia (vetämisen takia) tuli luultavasti aika pitkä repeämä emättimeen, se ompeluun tarvittiin lääkäri. Mulla auttoi ihan vaan buranakin kipuihin, enkä sitä usein edes tarvinnut. Suihkutella kannattaa paljon.Ekat 3-5 päivää olivat hankalimmat.

Välilihan leikkaus tehdään kuitenkin synnyttäjän ja vauvan parhaaksi, ei kannata sitä liikaa alkaa pelätä.
 
^^ Hienoa välistä kuulla hyviäkin kokemuksia tuosta. Yleensä sitä kuulee vain kerrottavan kuinka kivuliasta on ollut. Jokainenhan synnytys on erilainen :)
 
Mulla leikattiin ekasta, tokasta tuli repeämä ja kolmannesta ei mitään :)

Tossa tokassa synnytyksessä käytettiin imukuppia, mutta ei automaattisesti leikattu. Tosin sillä kupilla vaan käännettiin vauvan päätä oikeeseen asentoon. Pää tuli nätisti, mutta hartioista tuli ainakin melko pahan näkönen repeämä suoraan kohti peräaukkoa. Lääkäri olikin jo paikalla sen imukupin takia. Tutki repeämän työntämällä sormen pyllyyn ja sano, että tee niinku pierua pidättäisit :grin No minä tein ja tohtori siihen, että täähän on parempi ku jollain ei-synnyttäneillä... Sitten kätilö ompeli ihan normaalisti.

Mulla toi leikatun haavan paraneminen teki paaaljon kipeempää ku tuon repeämän. Kolmannen synnytyksen jälkeen vaikutin olevan ihan väärällä osastolla, koska istuminen ja käveli suju ihan normaalisti. Tyttö oli niin ripee liikkeissään, ettei alapää muutenkaan tullu helläksi.

Niranda00:lle vastaus tulee liian myöhään, mutta epparia ei kait yleensä leikata suoraan kohti peräaukkoa vaan vähän vinoon. Eli jos peräaukko on kellotaulussa 6 ni leikataan kohti 7 tai 5. Ja eihän se vessassa käynti niiden tikkien kanssa herkkua ole... Mutta siitäkin selvii.
 
Takaisin
Top