Täytyy munkin vastata kun mietin ihan hirveesti itekin samaa ennen synnytystä, ainoo asia jota oikeestaan vähän pelkäsin oli episiotomia. Mulle se siis tehtiin, en tiiä olisinko ees revenny pahasti, mulla oli vanhempi kätilö jolle se tuntui olevan aika itsestäänselvyys, että leikataan.
En tuntenut koko toimenpidettä ollenkaan, en myöskään tikkien ompelua. En ees tiedä montako laittoi, sanoi vaan ettei näitä lasketa eli luultavasti tuli useempi kuin mitä yhden käden sormilla voi laskea.
Pystyin myös istumaan hieman vinottain jo seuraavana päivänä ja aika pian ihan muutenkin, mieluummin kuitenkin jollain vähän pehmeällä kuin kovalla ja sairaalaan renkaat, joiden päällä voi istua, oli miellyttäviä kun silloin ei tuntunut mitään. Muutaman särkylääkkeen söin parin ensimmäisen viikon aikana. Muistaakseni kuukauden päästä synnytyksestä oli viimeinenkin tikki irronnut (yleensä irtoaa kai vielä nopeampaa!) ja musta tuntui, että tunsin ne tikit ja sen turvotuksen kaikista eniten, itse se haava ei ollut millään lailla kipeä! Nyt jälkikäteen tuntuu, että ennemmin elän tuon episiotomia-arven kuin pahan repeämän kanssa, vaikka enhän voi tietää kuinka olis käyny, ellei sitä olis leikattu. Ei siis jäänyt minkäänlaista traumaa siitä!!
Eli näin, onnea synnytykseen!!!