Ravinto ja ruoka

Siis kyl mäkin uskon et on pastöroitua varmasti, mut kun se on sulatejuustoa eli pehmeetä niin sen takia oon yleensä pyytänyt ilman... Voi olla hiukan hätävarjelun liioittelua taas, mut jos ohjeita ihan pilkulleen haluaa noudattaa niin periaatteessa ei kait sais syödä :-(
Mut ehkä mä vaan yritän unohtaa koko jutun, en oo koskaan kuullu et kukaan ois saanu listeriaa ja sitä kautta keskenmenoa mäkkäristä, joten todella huono tuuri saisi olla jos nyt iskis
 
Itselleni on jotenkin vaikeaa sisäistää että pehmeitä juustoja ei saa syödä vaikka olisi pastöroituja. Kun aikaisemman raskauden aikana suosituksian mukaan niitä vielä sai syödä. Ehkä siksi en osaa panikoida :D

Itse noudatin ekassa raskaudessa pilkulleen kaikkia ohjeita. Nyt osaa ottaa hieman rennommin, ja tietää että yksi kielletty ruoka ei kaada maailmaa. Vältän siis kiellettyjä, muta en menetä yöuniani vaikka niitä vahingossa syönkin :)
 
Joo AnniPanni, toi on tosiaan uusi lisäys noiden kiellettyjen listalla.
Kovasti oon yrittänyt mennä pilkulleen, mutta kaikkea ei silti näköjään tajua tai muista huomioda... Mut joo, ehkä mä voin rauhoittua tämän vahingon suhteen :-) vaik toki nää listeriajutut on erityisesti sellaisia joita pyrin noudattamaan koska siihen vahinkoon riittää se yksi huonotuurinen kerta.
 
En minäkään tuosta juustosta stressiä ottaisi. Majoneesia pidän itse paljon riskialttiimpana, mutta olen kyllä jo haaveillut että heti kun ruoka maistuu aion kokeilla syödä hampparin vuohenjuustolla ja ihan himona kotitekoista pahista, cheddarkastiketta ja majoneesia. Ihanaa kun haave tasolla haluaisin tuon nyt heti, mutta eilen kun himoitsin pähkinöitä ja kaikki tuli ylös, niin ehkä odotan vielä hetken.
 
Toi on muuten jännä toi majoneesi, et miten se ei oo kiellettyjen listalla? :eek: mut hyvä näin :-D
 
Olisko majoneesi turvallista niin kauan kuin se tehdään kananmunajauheesta? Tuore vain olis vaarallista? Vois kuvitella, mutta en siis tiedä...
 
Tuo on kyllä Cedju hyvä pointti.
Ja onhan olemassa myös täysin vegaanista majoneesia, joten sen pitäisi ainakin sopia raskaana olevillekin, mutta kyllähän sen mausta erottaa, ettei siinä niitä munia ole.
Ainakin hesen majoneesin muistelisin esikoisen odotus ajoilta, että sisälsi ihan munaa. Olisin halunnut syödä vain kanapatonkeja joiden välissä olis ollu hesen currymajoa :grin Pakottauduin lopettamaan sen himon sitten melko lyhyeen.
 
Voi ahdistus, oon kolunnut sen eviran listan ainakin sata kertaa läpi, mut en oo kyllä huomannut et majoneesi ois listalla?? :oops:
 
^Zeni, onko raaka kananmuna siellä kuitenkin? Veikkaan edelleen, että kaupassa myytävät majoneesit ovat jauheesta tehtyjä ja siksi turvallisia eikä listalla. Muutoin niitä säilytettäisiin kylmässä. :) Raakaa kananmunaa taas saattaa olla esim. ravintoloiden itsetehdyissä majoneeseissa ja kylmissä kastikkeissa.
 
Nosiiis, miten en oo tajunnu juustohampparissa olevan sulatejuustoa.. välttelen kaikkia pehmeitä juustoja mutta tuplajuustoja on tullu syötyä jonkin verran :hilarious: ne on mun suuri himo ja en nyt tiiä oonko syömättä niitä vai en:facepalm: suuret on ongelmat:nailbiting:
 
Ihanaa rosamamma et jollain muulla käynyt sama fiba :-D Näitä rajoituksia on niin paljon et jotenkin ei vaan millään tuu ihan kaikki aina mieleen :-)
 
Sit varmaan kotimaisia kananmunia uskaltaa käyttää raakanakin! Hyvä niin. :) Toksoplasmoosia niistä voi kyllä saada, jos huono tuuri käy. Salmonella ja listeria ovat kai Suomessa harvinaisia kananmunissa. Yksi välteltävä ruoka-aine vähemmän on ihan kiva juttu! :)
 
Miten muuten asiasta kolmanteen, ootteko uskaltanut syödä valmissalaatteja? Kun jossain esim. niistä kauppojen salaattibaareista varoiteltiin ni en oo sit uskaltanut syödä mitään valmissalaatteja.
Ennen raskautta söin usein niitä kaupan annossalaatteja joissa löytyy ihan päivämäärät ja kaikki ja ajattelin et sen puolesta vois olla turvallisia, mut toisaalta ku mitään valmisruokaa ei suositella syömään kuumentamattoma ni sit mietin et miten sen salaatin kana et uskaltaako syödä... Olis välillä niin helppoa napata sellainen töihin mukaan :-)
Yks päivä mun ois tehny ihan hirveesti mieli mennä picnikkiin syömään joku ihana salaatti, mut en sit uskaltanut sitäkään ku mietin sitä kanaa (jonka olisin valinnut täytteeksi) et onko se nyt ok...

Tuli pitkä sepustus, toivottavasti joku ymmärsi mitä yritin ajaa takaa :-D
 
Mäkin oon syönyt hampparin, tosin Hesen juutohampparin. En yhtään tajunnut että siellä on välissä pehmeetä juustoa...! Et oo Zeni ainoo. :) Mä myös söin vaikka kuinka kauan sitä ihanaa Kipparin savujuustoa, kunnes tajusin että sehän on sulatejuusto. No, lopetin sen syömisen kyllä, mutta oon ihan varma että kaiken maailman ruokamokia tulee koko ajan. Ei vaan voi mitään. On tää vaikeeta. :whacky011
 
Minäkin oon muutaman hampparin juustolla kyllä syöny. Ei oo tullu mieleenkään koko juusto asia :eek:
 
Juustosta tuli mieleen et subissakin se juusto taitaa olla jotain sulatejuustoa tms? Hyvillä mielin oon syönyt subin leipiä enkä oo pahemmin miettinyt et niissä olis jotain kiellettyä. Joskus mietin et kuinkahan kauan ne kaikki lihat ja kasvikset on niissä kipoissa ollut että kuinka tuoreita ne mahtaa olla.
 
Ääh mä oon kans syöny sekä mäkkärin että hesen hampurilaisia huoletta! En oo tajunnut koko asiaa. Mut Hesen majot on ainakin turvallisia, tehty pastöroidusta munasta :)
 
Hei tuli tässä mieleen, kun munkkeja paistoin tuossa aamusta ja simoista kävin päästelemässä paineita ulos, niin kuinkas moni täällä aikoo uskaltaa juoda simaa vappuna?
Itse pari viikkoa painin asian kanssa ja tulin siihen tulokseen, että kyllä tuota kotitekoistakin simaa uskaltaisin sen lasin tai kaksi juomaan, vaikkei sen alkoholipitoisuutta pystykään mitenkään mittaamaan. Itse olen kuitenkin ihan pienestä pitäen saanut simaa aina vappuna juoda ja niin kyllä omat muksunikin. Tuntuisi sitten jotenkin hassulta kieltäytyä laillisesta tai parista, jos kerta uskallan lastenkin antaa juoda sitä. :)
 
Takaisin
Top