Ravinto- ja ruoka-asiat

Kalkkunaa ja jotai kinkkuja syöny. Kalkkunaa aattelin nyt sen takia rueta syömää ku pitäs proteiinia syyä enemmän.
Salmiakkia ja lakua menny välillä iha liikaa, kummasti irttareihin alko kertyä kerta kerralta enemmä niitä. Ups. Nyt pakko rajottaa sokereita vaikka ei radia ollu, mut 1h arvo hurja matala.

Toi salmiakki ja lakritsi kielto on tosi uusi, ei ollut vielä esikoista odottaessa joka syntyi vuonna 2015 . Mä en oo ees kokonaan jättäny pois kun en usko että mitättömät määrät tekee lapsestani sairasta. En osta pussillista ja vedä että napa rutisee, mutta saatan ottaa muutaman jos on sellanen pussi missä niitä on.

Minäkin olen sortunut syömään salmiakkia/lakua silloin tällöin. Ihan kuten esikoisenkin aikaan.

Esikoisen aikaan 2015 oli vielä sallittuja pienet määrät salmiakkia ja lakua per päivä. Silloin muistan syöneeni joskus, ihan muutamasti lakua tai salmiakkia. Niin kuin nytkin. Totaalikieltohan johtuu siitä, ettei ole tutkittu mikä on loppujen lopuksi niin suuri määrä sitä uutetta, että tulisi haittaa vauvalle ja koska ihmiskokeita ei tehdä eikä kukaan ymmärrettävästi halua vastuuta kontolleen mahdollisista seurauksista, on kaikki helpompi kieltää kokonaan...

Toi niiinu on just sitä mitä veikkaan olevan monessakin näissä suosituksissa... Sitä tosiaan ei vaan ole tutkittu niin tarkkaan, että voitaisiin sanoa mikä määrä on oikeesti haitallista sikiölle, niin kielletään mielummin kokonaan tai rajoitetaan hyvin pieneen määrään.

Salmiakkia olen kyllä pieniä määriä syönyt minäkin, en vaan voi vastustaa kiusausta välillä :P Mutta en syö sitä läheskään joka päivä, tai edes joka viikko, ja koitan pysyä pienessä määrässä myös. Sitä lakritsiuutettahan ei kai pysty täysin välttämään mitenkään, ellei tee kaikkea ruokaa alusta asti itse, eikä saisi syödä mitään karkkeja, eineksiä tai muuta sellaista. Minä vaan en sellaiseen pysty, en millään :D

Joo sitä lakritsi uutetta löytyy kyllä yhdestä sun toisesta elintarvikkeesta että hankalaksi menisi vältellä. Ei kyllä tuu ajatelleeksi että syö.

2015 oli vielä arvioitu et 50g päivässä vois olla ok, sehän on aika paljon.. Nyt enemmän vastaava ku alkolla et turvallista päiväannosta mahdoton sanoo. Nyt tais olla et muutama makeinen tai esim pala lakujätskiä silloin tällöin lienee ok. Sitälakritsijuurta/glykyrritsiiniä on kyl ihan ties missä ku on about kaloriton makeutusaine. Teessä sun muussa eikä sitä kaikissa tuotteissa tarvi edes ilmoittaa. Oli selkee tilastollinen yhteys lapsen adhd yms keskittymishäiriöihin havaittu, verenpainevaikutusta ei tuu läheskään kaikille.

Lakritsi kohtuukäytettynä on ok. Suurina annoksina käytöllä voi mahdollisesti olla jonkuntasoinen yhteys kehityshäiriöihin, kuten adhd. Eli vaatii siis oikeasti suuria määriä ja siitäkin huolimatta kyse on mahdollisesta yhteydestä. Eli kellään täällä ei varmastikaan ole syytä pelätä tuollaisten asioiden suhteen :)

Olen syönyt silloin tällöin sekä lakua että salmiakkia, kinkkua ja meetwurstia harvakseltaan. Ekat 3kk en edes ollut tajunnut että ovat kiellettyjä ja sama homma mozzarellan kanssa, mitä syön vieläkin. Sillinkään en tiennyt olevan kiellettyä, joten uusilla potuilla on herkuteltu jo useasti. Neuvolassa sanottiin että suolakalaa saa syödä jos on itse tehnyt ja tietää kalan tuoreeksi. Olen aika pitkälti mennyt ohjeella: ei raakaa kalaa, eikä pastöroimattomia maitotuotteita ja muu pieninä määrinä silloin tällöin ihan ok.

Joo tuo glykyrritsiinin ja adhd yhteys näköjään ollut tilastollisesti selvä tuossa 90-luvun tutkimuksessa mutta ei kuitenkaan voida sanoa että olisi varma asia vaan varovaisuusperiaatteella suositeltu välttämään. Mutta tää oli mielenkiintoinen seikka (hesarin uutisesta):IMG_20170602_231734.png

Eli että se lakujuuri avaa äidin stressille tien vaikuttaa sikiöön! Mitä rennompi mamma, sitä huolettomammin voi suhtautua lakujuureen :P

Oon kyllä harmissani tuosta chiansiemenkiellosta!! :( Mulla on kuulunut aamupalapuuroon mustikoiden lisäksi pari lusikallista kauramaitoon tehtyä chiahyytelöä, se tuo puuroon ihanan pehmeyden ja proteiinilisän... Täytyy siis palata takaisin raejuustoon vaikka sekin taitaa kuulua listeririskin takia listalle, mutta kai se on pienempi paha kuin nuo siemenet, etenkin kun Valion tuotteet pitäisi olla turvallisia...

Mä ajattelisin kullerva just toisin päin eli mun mielestä raejuusto on listeriariskin vuoksi ehdottomasti huonompi vaihtoehto, listerian suhteen kun riittää huonolla tuurilla yksi pieni palanen ja sikiö voi menehtyä :-(

Mä jäin pohtimaan tota siemenkieltoa...eikö ne raskasmetallit kerry kaikkiin rasvapitoisiin siemeniin ihan yhtälailla ja onko ne jemmassa nimenomaan siinä rasvassa. Onko auringonkukkaöljy yhtä myrkkyä kuin siemenet vai putstaanko öljyt valmistusvaiheessa.

Joo samaa kyllä ajattelin HoosiAnna että jos/kun noi rikastuu maaperästä rasvaan niin miten muka auringonkukkaöljy, rypsiöljy tai yhtään mikään poikkeais siinä asiassa.. onkohan niitä jo tutkittu.

Aika mukavasti ku listeriat, raskasmetallit jne rajoittaa osaltaan ja radi sitte vie ne loput niin alkaa olla kyl vähä nihilistinen meno :wacky:

Pahisäiti/huono äiti fiilis ku söin kalavoileipäkakkua juhlissa tänää :/

Takaisin