Ravinto- ja ruoka-asiat

Tuo on kyllä totta, että jotkin ruoat rupeaa kyllästyttämään väkisinkin, jotenkin ehkä enemmän kuin normaalisti? Yhdenlaista salaattia minäkin yleensä teen, aina sitä samaa. Nyt kun tuo salaattijuusto on pannassa, niin on tullut syötyä vähemmän salaattia kuin aiemmin :/
 
Onpa täälläkin vähentynyt salaatin syönti kun salaattijuusto on pannassa. :shifty:
Se on jotenkin niin maukasta sen kanssa ja tylsää ilman.. no jotain ruokaisampaa salaattia tekis nyt mieli kuten makaronisalaattia tms.:p
 
Entäs joku salaatinkastike salaatin kaveriks? Mä tungen salaattiin aina jotain meloonia niin tulee mehukkaampaa.. sit voi laittaa porkkanaraastetta sinne, kesäkurpitsaraastetta, tuoretta pinaattia/basilikaa tai muuta yrttiä, avokadoa, eri värisiä paprikoita.. jos laittaa esim meloonia ja vähän suolattuja, paahdettuja cashew-pähkinöitä niin nam.. tai joku muukin hedelmä mukana kuten luumu, aprikoosi, nektariini, omena, päärynä, viinirypäleet + pähkinät tai siemenet on kyl hyviä, vaikka noi siemenet nyt menikin kieltolistalle :/ Ja salaatin kans paistettua halloumia :woot:
Yks tosi hyvä salaatti on sellanen papaijasalaatti mihin tulee oikein pieneks pilkottu punainen sipuli, romaine salaatti, pilkottu papaija ja 1 iso avokado + sitten semmonen kastike valmiiks joukkoon sekoitettuna mihin laitetaan blenderiin 1 hienonnettu kevätsipuli (pieni), 60ml miedon makuista öljyä, 60ml valkoviinietikkaa, puolisen desiä sokeria, 1 rkl papaijan siemeniä, 1/2tl dijon-sinappia ja 1tl suolaa, sekoitetaan koneella niin että siemenet ja sipuli hienontuu kunnolla ja tosiaan tarkoitus sekoittaa valmiiks salaattiin. Toi ei kyl oo mikään diabetesruoka sokerin takia mutta tohon se kuuluu tai ei tule hyvää.. et sunnuntaisalaatti :P
 
Syön mieluummin hedelmät hedelminä, enkä halua sekoittaa niitä kasvisten kanssa jostain syystä. Liekö sitten jäänyt jonnekin takaraivoon kun muistelen lukeneeni joskus, että joidenkin hedelmien ja kasvisten yhdistelmät eivät ole ruoansulatuksen kannalta hyviä syödä samalla kertaa. En nyt tietenkään enää muista, että mitkä eivät sitten sopisi yhteen. Lisäksi kun muistelen kouluajoilta jo, etten oikein tykännyt, kun porkkanaraasteeseen oli sekoitettu appelsiinia, ja lantturaasteeseen rusinoita :yuck: Vesimeloni on mulla kyllä kummajainen, kun sehän nyt ei varsinaisesti oikein maistu voimakkaasti millekään, mutta en vaan tykkää :sad001 Vähän sama vika muidenkin melonien kanssa.

Kastikkeilla kyllä saisikin vaihtelua salaattiin, ainakin erilaisia makuja. Dijon-sinapista tykkään, mutta sitä tulee harvoin ostettua, kun meillä ei muut sinappia syö, enkä tiedä yhtään, miten kauan sitä voi säilyttää avattuna. Nyt heitin pois viime jouluna avatun purkin, joka on kyllä ollut jääkaapissa koko ajan avaamisen jälkeen.

Halloumia on jääkaapissa odottamassa grillausta :p Ostin lähiruokarenkaasta lähitilan ylämaankarjan lihasta tehtyä grillimakkaraa, tarkoitus olisi tänään grillata siitä lounas, samalla sitten voisi sitä halloumia siihen sivuun laitella. Eilistä wokkiakin jäi, ja tein tomaatista ja punasipulista sekoitusta, mausteeksi vähän oliiviöljyä ja mustapippuria.
 
Mä luulisin että mikä tahansa hedelmä-kasvis sekoitus on kuitenkin ruuansulatukselle parempi kuin jos ne jää välistä (mulla käy niin jos syön aina samaa) :D Mutta tietty jos joku pistää makuna vastaan niin sille ei sitten voi mitään. Toi lantturaaste + rusinat kyllä jo kuulostaa todella puistattavalta :yuck: Mulle opetettiin köksässä että tomaatti ja hedelmät ei sovi samaan salaattiin (maun takia) mutta kun mä laitan kokonaisia kirsikkatomaatteja salaattin niin ei ne mitenkään riitele. Sinappi säilyy jääkaapissa avattuna vaikka monta vuotta, joten ei kiirettä sen kans :) Mä käytän tota dijon sinappia nykyään aika moneenkin asiaan mausteena kun sitä on kaapissa, mut taisin ekan purkillisen ostaa just tohon papaijasalaattiin :D
 
Minäkin vieroksun jotenkin hedelmiä salaatissa! Ei mee mun päähän. Ja jotain mansikoita salaattiin :yuck: Lisäksi allergiat tuo haastavuutta kun mulle ei porkkanaraasteet sovi ja pähkinöitä en voi syödä jne.
Mutta onhan salaatti tosiaan monipuolista jos sen pystyy niin tekemään! :)

Vitsi, me eilen grillailtiin kanaa ja tuoretta ananasta, oi nam. :p
Nyt mietin kun tuli tuo halloum puheeksi jos grillailis halloumia ja paprikaa kanan kaveriks..
 
Olen kyllä syönyt ihan normaalisti mozzarellaa, fetaa ja halloumia salaatissa, toki pastöroituja vain :) salaattiin saa paljon makua ihan mausteilla. Itse laitan aina oliiviöljyä, vähän yrttisuolaa ja valkosipulijauhetta sekä pippuria myllystä. Lisäksi monesti vielä auringonkukansiemeniä tai cashew-pähkinöitä. Niistä tulee paljon makua kun paahtaa pannulla ja laittaa sekaan lirauksen soijaa.
 
Tuo valkosipuli on kyllä jännä, kun normaalisti tykkään siitä tosi paljon, ja laitankin valkosipulijauhetta omalle lautaselle ruokiin yleensä, ja voileivälle tomaatin päälle. Tai sitten valkosipulimurskaakin joskus. Nyt se vaan ei jostain syystä kauheasti maistu kuitenkaan, enkä lisäile sitä mihinkään, riittää jos ruoassa on sitä jo valmiiksi. Mies ei ole kovin isosti valkosipulin ystävä, mutta kyllä se joskus tuikkaa sitä ruokaan mukaan jo valmistusvaiheessa. Esim. itse tehty lasagne tuntuu kovin aneemiselta, jos siinä ei ole kunnolla valkosipulia.

Itse en ole uskaltanut noita salaattijuustoja ym. tuorejuustoja syödä ollenkaan, vaikka ne olisikin pastöroidusta maidosta tehtyjä, kun ovat niin arkoja sille listeriallekin muita teitä myös, esim. siten, että linjastolta on pakkausvaiheessa sattunut joku hyppylisteria iskemään :sad001 Kyllä niitä ehtii sitten myöhemminkin syödä.

Täytyy testata tuo maitorahka/banaani/vadelmahillo-yhdistelmä vielä, se on niin hyvää kuitenkin, sama kai se sitten on, närästääkö se vai joku muu, jos kerran närästää joka tapauksessa :D
 
tein tomaatista ja punasipulista sekoitusta, mausteeksi vähän oliiviöljyä ja mustapippuria.

Kuulostaa hyvälle! Pilkoit vaa tomaatin ja sipulin ja sekasi kaikki? :) täytys jaksaa viittiä kokeilla joskus.
 
Juu Aneska, ihan vaan palastelin ja kaikki sekaisin :) Käy siihen muutkin sipulit, mutta tuo punasipuli on yleensä vähän lempeämpää, niin tykkään käyttää sitä,myös salaateissa.
 
Oliko niissä uusissa perunoissa nyt jotain ettei ois suositeltavaa raskausaikana?
Juhannuksena nappasin muutaman ja kovasti mieli tekis lisää. :hungry:
 
Varsinkin ihan pienissä voi olla reilusti solaniinia, eli niitä ei kannata syödä kappaa päivässä :D
 
Oliko niissä uusissa perunoissa nyt jotain ettei ois suositeltavaa raskausaikana?
Juhannuksena nappasin muutaman ja kovasti mieli tekis lisää. :hungry:

Evira ei ainakaan oo raskaana olevalle asettanut suosituksia, ainoastaan imeväisikäisille eli alle 1v
 

Liitteet

  • 1498543648235.jpg
    1498543648235.jpg
    84.1 KB · Katsottu: 18
Jos uusissa (tai vanhoissa) perunoissa ei ole pinnassa vihreää, joka tulee, kun peruna altistuu valolle kasvukaudella, niin voi kai syödä ihan huoletta. Se solaniini tulee vasta siitä valolle altistumisesta. Eli kaikki vihertävät perunat vaan roskiin, niin hyvä on.
 
Näin minäkin muistelin et rajoitukset koskis vain imeväisikäisiä. Jes, saa siis nauttia! :)
 
Itse olen vedellyt niitä uusia perunoita ihan antaumuksella jokaisen grillauskerran yhteydessä :D On ne vaan niin hyviä nam :)
 
Täällä myös syöty uusia perunoita huoletta. Nyt mietin, että pitäiskö lähteä hakemaan kaupasta aurajuustoa ja pistää kanaa uuniin ja aurajuustoa päälle, lisäksi uusia perunoita ja salaattia :p
 
Meilläkin on uudet perunat oma ja pojan herkku, ollaan kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla syöty voin kera :wink
 
Nam nam :P Kyllä niistä uusista perunoista pitää nyt nauttia, kun niitä saa. Ovathan nuo ainakin osittain vielä aika kalliita, mutta kyllä ovat sen arvoisiakin! Eikä tosiaan tarvitse muuta kuin voita päälle. Nyt tuli nälkä! :D
 
No nyt tuli nälkä! :p
Vähän samanlaista tekis mieli kuin sanmarie suunnitteli, nimittäin uusia perunoita ja salaattia + kanaa, paprikaa-sipulia ja halloumia. Tai grillata ananasta kanan kanssa. Tää jäi juhannuksesta päälle, eikä oo himo laantunut. :joyful:
 
Takaisin
Top