Ravinto- ja ruoka-asiat

^Ite söin pari kuukautta sitten antaumuksella oma tekemääni voileipäkakkua kun oli esikoisen synttärit. Oli vähän morkkis jälkikäteen, vaikka se sillä hetkellä maistuikin taivaalliselta. Onneksi ei tullut mitään listeriaa :)
 
Olen nyt pari kertaa tässä parin viikon aikana syönyt Tescon 7 nuts -granolaa, se vaan on niin hyvää maidon kanssa :P siinä on auringonkukansiemeniä pähkinöiden ohella. Hieman kyllä mietityttää, pitäisikö sitäkin välttää. Mutta ehkä pienet määrät ei haittaisi?
 
Mikä siinä voileipäkakussa on ettei voi syödä?
Mä vasta nyt huomasin tätä ketjua lukiessa tuon chian, seesamin ja kurpitsansiemen kiellon.. :O no, ehkä tässä sit pärjää ilman niitä nyt seuraavat 4 kk.. Niitähän kuitenki imettäessä sai taas syödä..? Noh, onneksi jäljelle jäi vielä pähkinät..
 
Tuorejuusto yleensä voileipäkakuissa? Mutta söin juuri juhlissa voileipäkakkua joka oli tehty muuhun kun tuorejuustoon. Iskipä nyt himo kun tuli puheeksi. :D

Siiru, Ei oo tosiaan pitkä aika olla ilman. :wink Onhan tää kun ei monia rajoituksia tuu edes mietittyä.. Tuskin kovin vaarallista jos silloin tällöin syönyt.
Itse eniten pelkään/välttelen listeriaa ja onkin kai pahin mikä voisi kohdalle osua.
 
Onhan siinä leipäkakussa, riippuen miten kukakin tekee, mutta majoneesia/ tuoreejuustoa/ sulatejuustoa yms mitä ei raskausaikana suositella. Ainakin kuvittelisin ettei majoneesikaan ole suositeltua raskaana olevalle.
 
Juu mulla oli siinä Valion Viola tuorejuustoja yhteensä 3 purkkia, majoa ei ollut :)
 
Mä oon kyllä syönyt koko raskausajan ihan tyytyväisenä majoneesia, en ole edes tullut ajatelleeksi, että olisi kiellettyä :sorry:
 
Ei oo vissiin suositeltua mutta esim kaupan majoneeseissa se muna on pastöroitu niin oon ajatellut että ois pieni paha.
Ja tätä moni kysyi juuri esimerkiksi hesessä asioidessa, että voiko hampurilaisia syödä kun niissä on sitä majoneesia. Oon itsekin syönyt, vaikka muuten hirmu tarkka oonkin raskauden aikaisesta ruokavaliosta. :)
 
Eviran listalla majoneesi ei ole kielletty eikä raaka kananmunakaan ja suomalaisissa munissahan ei salmonellaa ole. Ja tosiaan noi valmiit majoneesit on tehty joko pastöroidusta munasta tai munajauheesta eli niissä ei riskiä senkään puolesta pitäisi olla, itsetehdyissä sit käytetty yleensä raakaa kananmunaa :-)
 
Joo itsekään en tuota majoneesia ole vältellyt. Ihan hirveän usein en sitä ole syönyt, ehkä kerran kuussa kun on tullut käytyä hesessä, se tämänhetkinen kasvishamppari on aika hyvää :)
Mäkin oon pitänyt aika tiukkaa linjaa muuten, mutta salmiakkia menee edelleen pieniä määriä. Sit tajusin jossain vaiheessa, että kuhahan on petokala ja sitä on pari kertaa tullut raskauden aikana syötyä... ja samoin noita kurpitsansiemeniä. Välillä tulee ihan hysteerinen olo jo salaattia syödessä, että pesinhän kaikki varmasti huolella. Ja eräänä päivänä nassutin tyytyväisenä saksalaisia kirsikoita kunnes tulin ajatelleeksi, että olivatkohan nämä sallittuja.
Hulluksi meinaa tulla.
 
Inkeri, Samaa mieltä että hulluksi tulee näiden kaikkien syömisien kanssa kun saa miettiä ja pohtia että mitä sitä oikein sai syödäkkään.
Mutta liika stressi vaan pois! Suurimmaksi osaksi ovat suosituksia, eikä täysin kiellettyjä ja tosiaan listeria ehkä olisi kohtalokkain. Itse ajatellut että kun sen kanssa on erityisen tarkkana, riittää. Ja vitsi kun mainitsit salmiakin, taitaa muuta lakritsikin löytää jussin namipussiin! :p
 
Hmph.. Söin sitten banaania rahkan kanssa, pitkästä aikaa, ja nyt närästää hiukan. Tosin söin samaan syssyyn ruisleipääkin viipaleen, mutta se ei pelkästään yleensä närästä. Ehkä niiden yhteisvaikutus nyt sitten polttelee :/ Toivottavasti saan nukuttua kuitenkin, huomisen kun jaksaa vielä töissä, niin saa huokaista hetken...
 
Mulla kans närästys ollu vaivana taas jonku aikaa, iha sama mitä syö.. Ei kivaa.
 
Mullakin närästi eilen illalla ihan hulluna, mutta mietin josko johtui siitä että joudun syömään nyt panadolia ja antibioottia kolme kertaa päivässä. Onko mitään ruokia mitkä helpottaa närästystä vai onko se rennie ainoa vaihtoehto?
 
Mulla auttoi siihen eilisiltaiseen ihan Lidlin Saskia-vesi, se mitä on niissä sinisissä pulloissa. Vichy varmaan ajaisi saman asian miltei. Pelkkä vesi pahensi mulla oireita. Maitoa en juo muutenkaan, joten sitä en kokeillut. Piimää en pysty juomaan hajun takia (lapsuudessa tullut kammo).
 
Muokattu viimeksi:
Minullakin närästi eilen illalla. Yh mikä vaiva! Ei ois tarvinnut ihan vielä alkaa. Arvatenkin se tästä vain yltyy loppua kohden.. :shifty:
Onneksi rennie toimii loistavasti! *peukku*
 
Mulla onneksi närästus loppu jo monta viikkoa sitten. Tiedän kyllä että loppuraskaudesta saa taas kärsiä. Pitääpä varata rennietä lääkekaappiin valmiiksi.
 
Täälläkin närästää! En ehkä ole paras esimerkki kun mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä perusvaivana ja sen mukaan melko tuunailtu ruokavalio. Närästyksen lisäksi on vatsan pahaa turvotusta ja toisaalta älytöntä ummetusta. Tämän hetkiset kikkakolmoset:

-Todella pienet ateriat; syömisen lopettaminen ennen kuin selkeästi tuntuu että on täynnä, aamiainen nestemäisenä jos tiedossa istumista (vaikkapa aamupalaveri)
-Ei kiinteää ruokaa kolmeen tuntiin ennen nukkumaanmenoa
-paljon vettä
-närästykseen juotavaa jugurttia. Jos närästää pahasti, niin Samarin/Rennie.
-ei hiilihapollisia juomia
 
Windfall, tykkäys siis keinoihin, ei oireisiin! Niitä nyt ei toivo kenellekään :sad001

Jostain luin hiilihapollisista juomista, että ne jollain tavalla turvottaiskin. En ole sellaista huomannut. Ja mulla tuo Saskia auttaa närästykseen, kumma kyllä. Siinähän on hiilihappoa kuitenkin.

Työterveyslääkäri epäili mullakin tuota ärtyvän suolen oireyhtymää, kun oli niin kummallisessa paikassa välillä kipuja. Nyt niitä ei ole ollutkaan pitkään aikaan, enkä ole jaksanut tutustua aiheeseen sen kummemmin. Veikkaan kyllä, että oireet olis pahemmat, jos se oireyhtymä olisi, joten olen syönyt niin kuin ennenkin välttelemättä mitään ruoka-aineita.
 
Mua ainakin hiilihapolliset juomat turvottavaa ihan järkyttävästi. Harmi, koska vichy menis muuten alas paremmin ku hanavesi..

Oon yrittäny keventää syömisiä mut mulla ei oo mielikuvitusta kehitellä salaatteja, hieman meinaa jo tympiä tavallinen kurkku-tomaatti-salaatti..
 
Takaisin
Top