Ravinto- ja ruoka-asiat

En onneks hirveessä paniikissa olekkaan :)

Nyt kun alkaa huono olo lievittymään, niin salmiakkiin tulee täysstoppi. Pärjään hyvin ilmankin. Ja ehkäpä alkaa muukin ruoka maistumaan, niin löytyy fetan ja metukan tilalle jotain muuta minkä saa syötyä ilman kuvotusta ja pelkoa oksentamisesta.
Olishan se ihan kivaa jos siellä neuvolassa muistuteltais asioista vaikka ne olisin jo tiedossa. Esim nyt ei varoteltu alkoholin vaaroistakaan yhtään. Mitä jos ei vaan muistais, että sitä ei saa juoda. Jollain on niin selkäytimessä ruokaviini ja saunasiideri, ettei välttämättä ajattele edes niitä erikseen, sen kun vaan juo.

Mä söin tänää pari haarukallista maksalaatikkoa mitä esikolta jäi. Oli kyllä hyvää. Miitu viimeks kun sanoin, että maistui kamalalta ni silloin oli atriaa mitä ei koskaan meillä ole syöty ja nyt oli saarioista ja hyvää oli :hilarious:

Ässä mixistä söin eilen 2 mustaa, maistupa äkäsen hyvältä. Turkkareita ja muita tekis hulluna mieli.
Leipäjuustoa kyl syöny jonku verran pitkin raskautta ja fetaa sillo aika alussa, muuta en nyt äkkiseltään hoksaa..

Mä söin tänää pari haarukallista maksalaatikkoa mitä esikolta jäi. Oli kyllä hyvää. Miitu viimeks kun sanoin, että maistui kamalalta ni silloin oli atriaa mitä ei koskaan meillä ole syöty ja nyt oli saarioista ja hyvää oli :hilarious:

Oi eii, mulla taas maksalaatikon himo oli tuossa muutaman päivän! :p Joo Atrian on yöks :inpain: mut Saarioisen <3

Minäkin napsin btw eilen vähän salmiakkia. :angelic: Mullahan oli alkuun totaali nolla linja, mutta kyllä mä nyt vaan oon sortunut silloin tällöin muutaman syömään ja ihan surutta.

Heräsi se :arghh: Varmasti kiusaa mua koko raskausajan :shifty: Täytyy hamstrata kaappiin kun vaavi putkahtanut ulos, kätevä vain lämmittääkin eikös! :hilarious:

Isäntä toi eilen jonkun lakumixin, erilaisia täytemakuvaihtoehtoja siinä, oli siitä nyt kyllä vähän pakko maistella... pari kolme... Muuten on kyllä syömiset aivan mitä sattuu, välillä normaalia kotiruokaa, välillä roskaruokaa, ei kovin usein kuitenkaan, kun ostopaikat on kaukana. Kasvikset maistuu edelleen hieman huonosti, mutta jotkut pakastealtaasta saatavat wok-sekoitukset on ihan hyviä, onneksi :) Onneksi en tykkää maksalaatikosta kovinkaan, jouluna tulee esim. firman jouluaterialla maistettua, jos sitä on tarjolla, mutta muuten en kyllä kaipaa.

Ajattelin alkuun, että olis hankalaa olla ilman energiajuomaa, kun oli tapana töissä ottaa sämpylä ja Battery aamuisin, mutta ei se sitten ollutkaan niin kauheata olla ilman. Saa nähdä, palaanko siihen sitten aikanaan, kun ei ole sinällään enää rajoituksia sen suhteen. Kotioloissa en ole ennenkään kaivannut energiajuomia.

Mä koitan nyt erityisesti skarpata kun ke on sokerirasitus ja olen ymmärtänyt että viime aikojen syömisellä on siihen vaikutusta. Ed kerralla olin just ennen rasitusta syöny jotain kauheeta mättöä ja yksi arvo meni just yli. Sitten kotiseurannassa arvot oli ihan fine, paitsi kun söi mättöä. Eli ehkä sillä aiemmalla syömisellä oli vaikutusta... Mutta että jos pääsen läpi nyt rasituksesta niin tieto riittää mistä ne nousee eikä tarvis sitä mittausrumbaa ottaa uusiksi..

Mulla luki niissä ohjeissa että edellisenä päivänä ois hyvä vetää hiilarimättöä jotta lievä poikkeama tulis esiin. Normaalistihan ei mättökään sokereita hetkauta.

Mulla luki sok.ras. kokeen ohjeissa, että ed. päivänä syödä normaalisti. Näissäkin siis taitaa olla eri ohjeistuksia.

Mullakin luki että syö normaalisti. :)

Anteeksi, tungen taas tuolta marraskuisista teidän keskusteluun :-D
Näin terkkarina sanoisin niin et syökää ihan normaalisti ennen, koska tosiaan jos sokeriaineenvaihdunta toimii niin kuin pitää niin ne arvot kyllä pysyy viitearvoissa oli sit syönyt mitä tahansa.
Missään nimessä ei kannata mun mielestä lähteä kaunistelemaan ruokavaliota koska sit vois käydä niinkin et jää se GDM diagnoosi virheellisesti "saamatta".
Kivaahan sen diagnoosin saaminen ei ole, mutta se on kuitenkin sekä vauvan että itsen etu että siinä tapauksessa niitä sokereita seurataan ja kiinnitetään huomiota ruokavalioon :-)

Muokattu viimeksi:
Joo, siis toki juuri näin että kyllähän se on hyvä tietää ja seurata jos sokereilla on taipumus nousta. Mut mulla pointtina se, että kun tiedän jo mikä tilanne on, niin osaan jo sitä seurailla. Olisin kai voinut vaan jättää menemättäkin mutta haluan kyllä tietää että tilanne ei ole mennyt huonommaksi edellisestä kerrasta. Mittarit yms multa löytyy ja meinasin harvakseltaan joka tapauksessa sokereita seurailla raskauden aikana.

Nuppu onko sulla/ saako teillä neuvolasta mittausliuskoja? Mulla on mittari mutta ei liuskoja, ja niitä ei saa ilman diagnoosia neuvolan kautta ja silloinkin ne lasketaan tosi tarkkaan, eli ekstraa ei pysty mittaamaan vaikka haluaisi.

Tänään tuli syötyä pizzaa ekaa kertaa aikoihin ja voi juutas miten maha on nyt kipeä ja turvonnut! Nyt pääsiäisen pyhinä on ollut monenlaista perhekokoontumista ruokineen ja herkkuineen, voihan se olla että on tullut syötyä liiankin kanssa monta päivää... Salaatit ja vihanneskeitot houkuttelevat edelleen eniten!

Nuppu onko sulla/ saako teillä neuvolasta mittausliuskoja? Mulla on mittari mutta ei liuskoja, ja niitä ei saa ilman diagnoosia neuvolan kautta ja silloinkin ne lasketaan tosi tarkkaan, eli ekstraa ei pysty mittaamaan vaikka haluaisi.

o_O ai kauhee. Ei ainakaan silloin puoltoista vuotta sitten ollut tarkkaa niiden kanssa. Sai kun pyysi. En ole nyt asiasta puhunut että tämän hetken tilanteesta ei ole tietoa. Jos nyt sattuu niin että pihtaavat noita niin 20 e näyttäis olevan mun vehkeeseen sopivat liuskat apteekissa, et haen sit ite..

No ei tuo ookaan mahdoton hinta! En oo itse tajunnut katsoa apteekista.

Takaisin