Ravinto- ja ruoka-asiat

Niin mäkin. Ja kaikkea muutakin, jossa on listerian vaara, voi syödä kuumennettuna vähintään 72 asteiseksi :p

Kyllä mä oon halloumia syönyt, uskoisin että nousee sisälämpötilakin yli 72 asteiseks, jos on sellaisia ohuita siivuja. Joutunut luopumaan kaikista muista lempijuustoistani, niin halloumia aion kyllä syödä jatkossakin :joyful:

Mulla oli esikoisesta suu tosi herkkänä. Hammastahna kirveli hirveesti ja hampaiden pesu yökkäsytti tosi herkästi. Pystyin pesee sit vaan sillei puolivillaisesti. Verta ei kylläkään vuotaneet.

Nyt hammastahna ei kirvele mutta yökkäsyttää taas. Pitää keskittyä siihen pesemiseen, sylkemiseen ja huuhteluun ihan tosissaan ettei ala yököttää. Jos alkaa niin sylkee alkaa erittymään ihan hirveitä määriä että sitä suurinpiirtein vaan valuu suusta o_O salmiakkipastilli pelastaa tästäkin useimmiten

Kuinka tarkkaan olette noudattaneet nuita ohjeistuksia? Minä olen kyllä juonut kahvia ihan normaalisti 0-4 kuppia päivässä, riippuen miten on tehnyt mieli, syönyt silloin tällöin lakua ja salmiakkia, sekä pari kertaa pihviä joka ei ole ollut ihan täysin läpikypsää. Juustoista on jäänyt syömättä ainoastaan homejuustot mutta muita ihan normaalisti. Kalaa olen syönyt muita paitsi haukea. Meidän neuvolassa ei tunnu olevan niin pilkun tarkkoja nuo ruokaohjeistukset ja hyvä niin koska en jaksaisi ihan jokaista suupalaa vahtia :p salaatit ja satsumat maistuu erityisen hyviltä ja kunnon ruisleipä, mutta muita mielitekoja ei oikeastaan ole ollut.

Pehmeät juustot on jääneet pois, siis feta-/salaattijuustot, raejuusto, tuorejuustot, samoin metvursti ja muut "raa'at" leikkeleet, esim. kylmäsavustetut. Mieli tekisi graavikalaa, mutta sitäkään en nyt syö. Lakritsia ja salmiakkia syön silloin tällöin.

Eli lähinnä olen ajatellut niin, että listeria- ym. pöpömahdollisuuden sisältävät ruoat kokonaan pois tai syön ne kuumennettuna, ja sitten ne, joissa jonkin aineen määrä on ratkaisevampaa, kuten just esim. glykyrritsiini, niitä sitten hyvin vähän olen syönyt. Listeria ja muut vastaavat pöpöt kun on sitten kertapuraisulla jylläämässä pahimmassa tapauksessa, niin parempi omalle mielelle on ollut olla syömättä kuumentamatta mitään riskialtista.

Kahvia en juo muutoinkaan, mutta energiajuomia jonkin verran ennen raskautta, n. 0,33 tölkki per arkipäivä meni aiemmin, mutta nyt ei yhtään.

Hiukan kyllä arveluttaa kodin ulkopuolella syödä salaatteja, kun en voi tietää, miten hyvin ne on pestyjä :(

Mä oon semi tarkka kahvin kanssa, välillä ylittyy se kolme kuppia, mutta aamukahvi on se moccamasterin 2 kuppia eli 2,5 dl.
Fetaa ja salaattijuustoa en oo syöny enkä meetwurstia , joskus tuorejuustoa leivän päällä.

Mikä fetassa on kielletty? Eikös ne lähes kaikki oo nykyään pastoroituja? Meetwurstia en syö muutenkaan mutta en olis sitäkään kyllä tiennyt kielletyksi.

Minä en suurennuslasilla oo syömisiä katsonut. Tietysti vakuumipakatut kylmäsavu kalat, homejuustot, sillit jne on jääny pois kokonaan. Kahvia en alkuraskaudessa pystyny juomaan, mutta nykyään menee kahvia taas normaalisti. Pehmeistä juustoista olen valion tuotteita syönyt, mutta esim rainbow:n, arlan jne tuotteet oon jättänyt hyllyyn. Salmiakin ja lakujen suhteen oon käyttänyt maalaisjärkeä eli en pussi tolkulla syö mutta silloin tällöin oon syönyt.

Hedelmiä, kasviksia yms syön normaaliin tapaan kunhan käsittelee kunnolla (huuhtelee tai kuorii riippuen tuotteesta).

Nämä suositukset (ei kiellot) on sitä varten, kun näitä ei kukaan ole kunnolla tutkinut miten OIKEESTI vaikuttaa raskauteen/sikiöön (ja näin on ihan neuvolasta sanottu). Kukaan ei varmasti vapaaehtoisesti tämmöiseen tutkimukseen lähtis. Kyllä niitä kohtukuolemia/ keskenmenoja on ilmankin ettei ole listeriaa sairastanut... Listeriaa esiintyy kyllä sen verran harvoin, että kyllä sitä kannattais lototakin siinä vaiheessa jos siihen listeriaan sairastuu. Anteeks karkea ilmaisu, mutta tämä on minun mielipide.

Ite tiedän henkilökohtaisestikin listerian koituneen kohtaloks melkein puolivälissä raskautta niin sen takia kai se tuntuu ihan todelliselta huolimatta siitä että ei mitenkään hirveen yleinen ole. Nois suosituksissakin muuten osa on "ei käytetä" eli vähän niin ku kielletty vaikka toki jokaisen oma asia noudattaako, turvallisuusriski on kuitenkin tunnettu. Osa sitten "ei suositella" eli ei niin kriittisiä ja suositus perustuu enemmänkin siihen et turvallisuus ei ole varmaa.

Sitä en sinänsä tajua miksi tädit sooloilee. Eihän neuvolan "tädin" tehtävä ole arvioida mitkä suositukset on seuraamisen arvoisia tai olla tiukka- tai löysäpipoisia tai myöskään "valvoa" miten odottaja, aikuinen ihminen, päättää niitä noudattaa. Mun mielestä tädin hommaa on tuntea suositukset ja niiden perustelut ja huolehtia siitä että odottava äiti voi olla niistä tietoinen. Ei kuulu valikoida äidin puolesta mitkä suositukset on tärkeitä eikä holhota.

Ite tiedän henkilökohtaisestikin listerian koituneen kohtaloks melkein puolivälissä raskautta niin sen takia kai se tuntuu ihan todelliselta huolimatta siitä että ei mitenkään hirveen yleinen ole. Nois suosituksissakin muuten osa on "ei käytetä" eli vähän niin ku kielletty vaikka toki jokaisen oma asia noudattaako, turvallisuusriski on kuitenkin tunnettu. Osa sitten "ei suositella" eli ei niin kriittisiä ja suositus perustuu enemmänkin siihen et turvallisuus ei ole varmaa.

Sitä en sinänsä tajua miksi tädit sooloilee. Eihän neuvolan "tädin" tehtävä ole arvioida mitkä suositukset on seuraamisen arvoisia tai olla tiukka- tai löysäpipoisia tai myöskään "valvoa" miten odottaja, aikuinen ihminen, päättää niitä noudattaa. Mun mielestä tädin hommaa on tuntea suositukset ja niiden perustelut ja huolehtia siitä että odottava äiti voi olla niistä tietoinen. Ei kuulu valikoida äidin puolesta mitkä suositukset on tärkeitä eikä holhota.

Anteeksi kun kysyn, mutta kiinnostaa millä tavalla tämä on tutkittu/ todettu johtuneen nimenomaan listeriasta? Netistä en itse ole hirveästi tietoa löytänyt, kun mielenkiinnosta etsin jo esikoista odottaessa kyseisestä aiheesta. Eli en todellakaan kysy epäilevästi tai pahalla vaan omaa tietämättömyyttä! :D

Mulle ei ole neuvolasta tullut oikein mitään ohjeita syömisiin, muuta kuin että kasviksia pitäisi syödä paljon, tietenkin, sehän on nyt suositus muutenkin. Muuten ei ole puhuttu mitään esim. listeriariskeistä tms. Olen sitten itse lukenut näitä tietoja mielestäni luotettavista lähteistä. Ja kun tiedän, että jos tämä raskaus menee pieleen, se on samalla lapsettomuustuomio, niin oman itseni takia sitten koitan välttää niitä, mitä suositellaan vältettäväksi. Toki kaikki tekee niin kuin itse haluaa ja kokee itselleen hyväksi, eikä siinä muiden sanomiset auta mitään :)

Anteeksi kun kysyn, mutta kiinnostaa millä tavalla tämä on tutkittu/ todettu johtuneen nimenomaan listeriasta? Netistä en itse ole hirveästi tietoa löytänyt, kun mielenkiinnosta etsin jo esikoista odottaessa kyseisestä aiheesta. Eli en todellakaan kysy epäilevästi tai pahalla vaan omaa tietämättömyyttä! :D

Joo, raskaus meni kesken niin myöhäisillä viikoilla että siinä tehtiin joku perus tutkimussetti että mistä johtuu ja siihen kuului jotkut bakteeriviljelyt ja niistä sitten selvisi että sikiöllä oli ollut listeriainfektio. Sitä ei tossa vaiheessa voitu selvittää et mistä tuotteesta äiti sen oli saanut mutta graavikalaa yms ei ollut käyttänyt ollenkaan. Tosi huonosti kyllä löytyy mitään tietoa kun itekki oon yrittäny googlata eritoten et miten yleinen listeria raskauden aikana sit on.

Hmm, graavilohi ym ehdoton ei. Oon jättänyt kaikki leikkeleet, pehmeät juustot. Salmiakin ja lakritsan miltei kokonaan. (Joskus pari maistanut.) Kahvia en juonut esikoisen aikana ollenkaan, mutta nyt on pakko aamuisin saada kupillinen että silmät aukeaa. :wideyed:

Aika kuuliaisesti siis noudatan noita suosituksia kun en halua jättää sillä tavalla mitään sattuman varaan, mutta toki maalaisjärki pelissä! :)

Mä varmaa oon sit paha äiti ku oon syöny majoneesiaki. Esim voileipäkakussa jonka tein ku teki nii mieli! Salmiakkia/lakritsia jonku verran mut ei päivittäin. Savuporo leivästä pari haukkua ennenkä tajusin ettei taia olla hyväks.. Jotai pieniä lipsumisia lisäks.

Mulle neuvolantäti sanoi, että noi ruokajutut on vaan suosituksia. Mäkin olen syönyt maalaisjärjen mukaan ja pienissä määrin varmaan kaikkea "kiellettyä" on mennyt kurkusta alas. Salmiakkia uskallan syödä, koska verenpaineet on hyvät. Tosin sitäkään en pussikaupalla syö, mutta en ala esim. karkkipussista erottelemaan salmiakkikarkkeja roskikseen :) Mutta jokainen tavallaan: toiset on tarkempia ja toiset hieman ylimalkaisempia. Silti mä uskon että me kaikki saadaan ihanat ja terveet vauvat syliin syksyllä!

Nii ja näissä varmaan menee vähän silleen että mihin on ite tottunu tai minkä tietää etukäteen, ni on helpompi vältellä ja tuntuu ihan itsestään selvyydeltä, mutta kaikilla ne on vähän eri tuotteet mitä välttelee enemmän ja mitä vähemmän, joten loppu tulos on sama, en usko että kukaan pystyy noudattamaan automaattisesti ihan täydellisesti noita ilman että miettii tarkkaan. Koska mulla tulee noi välttelyt aika luonnostaan ja muistan mitä ei saa syödä yms, mutta en tietenkään kaikista kaikkea voi muistaa enkä tiedäkään.

On täälläkin lipsuttu kun unohdettu että mitkä ne suositukset olikaan. :facepalm:

Suosituksiahan ne ovat. Että jokainen omalla vastuulla tekee ne ratkaisut. Toiset ajattelee höllemmin ja toiset seuraa kirjaimellisesti. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Turhaanhan noita suosituksia ei oo tehty.

Yhdyn Miitun kommenttiin.
Että jokainen toimii niinku omalla kohdallaa parhaaksi näkee. Ite teen oman intuition mukaan ratkaisut mitä syön ja mitä en. Syön kraavilohta sillon tällön (joka raskaudessa syönyt, eikö oo tullut listeriaa) ja inkivääriä käytän teessä, etenkin nyt kun iski flunssa. Syön myös juustoja ja joskus lakritsia. Samoin oon kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa syönyt ja ei mitään oo tullut. :)

Tänään oli juhlissa tarjolla juustokakkua joka oli käynyt uunin kautta muttei kuulemma korkeassa lämmössä, niin jätinpä sitten väliin kuitenkin. Nyt kotona ehkä vähän harmitti jälkikäteen. :p

Takaisin