Ravinto- ja ruoka-asiat

Mulla oli töissä joskus eväänä joku valmis tortillasalaatti, siinä oli vihreitä jalapenoja, oli hyvää :P Jonkunlainen jogurttikastikekin siinä oli, todella hyvä oli sekin. Oli vaan hankala syötävä, kun oli tortillat mukana ja piti kääriä itse täytteet niihin, mutta hyvää oli :)

Hassu kommentti neuvolasta. Voihan mikä tahansa ruoka jäädä raa'aksi sisältä jos ei kunnolla paista. Jos epäilyttää niin voihan sen savukalankin aukaista ja kattoa että on kypsää :)

Totta! :grin Mutta tyhjiö-/suojakaasupakattua lämminsavulohta ei käsittääkseni saa syödä kylmänä. Kuumennettuna käy, niinkuin kylmäsavulohikin :joyful:

Eviran sivulta:
"Listerian suhteen riskielintarvikkeina pidetään erityisesti sellaisenaan, kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä, useamman viikon säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet."

Totta! :grin Mutta tyhjiö-/suojakaasupakattua lämminsavulohta ei käsittääkseni saa syödä kylmänä. Kuumennettuna käy, niinkuin kylmäsavulohikin :joyful:

Eviran sivulta:
"Listerian suhteen riskielintarvikkeina pidetään erityisesti sellaisenaan, kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä, useamman viikon säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet."

Aivan, mutta juntturan neuvolatädin mukaan saattaa jäädä raa'aksi ja siksi ei saisi syödä :) tuo suojakaasupakkausjuttu on toki selvää että niissä riski on :)

Kävin äsken subissa ja söin kananrintasubin ja nyt mietityttää tuliko mokatuks :sorry: Nälkäisenä kaupungilla ajattelin, että se olisi terveellisempi vaihtoehto kuin hampurilainen, enkä ollenkaan tullut ajatelleeksi, että niillä on kylmää kanaa, joka vaan lämmitetään hätäisesti ja kasvistenkaan käsittelystä ei ole mitään tietoa.

Mä olen Tiiiu itse ollut aikoinaan subissa töissä ja voin sanoa, et hyvin tarkkaan siellä vahditaan käsittelyä ja säilytystä ym.
Kana tulee pakastettuna ja siihen merkitään milloin on otettu sulamaan ja sit saa säilyttää vaan x aikaa ja myös niiden tiskien lämpötiloja vahditaan pari kertaa päivässä.
Toki suositushan on et valmisruoat pitäisi syödä hyvin kuumennettuna, mutta tuskin tuossa kanassa suurta riskiä on kuitenkaan. Juusto kannattaa ehkä jättää ottamatta kun on sulatejuustoa eikä kans ehkä kuumene siinä ihan riittävästi.

Minuu ei haittaa jos keitettyä saa edelleen syödä, siitä saa paremmin energiaa :D

Joo taidan ottaa saman linjan soppe. Hulluksihan täs tulee jos jokaikisen raaka-aineen googlaa ---- ja raskaus. Mitä oon nyt harrastanut :D mutta tuloksena ettei lähes mitään voi syödä.

Mulla oikeestaan juuri tuo listeria on ainut mitä yritän parhaani mukaan vältellä (koska siinä tosiaan se yks haukku voi olla se mistä se tulee). Vaikka enpä ollut esim. tuota Subway asiaa tajunnut mitä tuossa joku kyseli. Mut sillä tuon porkkanan tänne laitoin, kun jos se on jopa koulussa rajoitettu niin epäilisin riskin tällä hetkellä oikeasti olevan hieman suurentunut. Onneksi olen itse allerginen :D

Keskenmenoa en listerioosin vuoksi halua, mutta jos taas esim. lapsi ADHD:n saa niin en kyllä jaksa uskoa että se on mun satunnaisesta lakun syömisestä aiheutunut :D Hulluksihan täs tulis jos kaikkea välttelis kun tuo listeriariskikin kyllä piilee lähes jokaisessa elintarvikkeessa. Tieto vaan lisää tuskaa :D

Missä kouluissa rajoitettu ? Meillä oli tänään amkin lounaalla porkkanaraastetta salaattina mut en uskaltanu ottaa ku olin just lukenu täältä et ei kannata.. :D

Ala-asteella ja päiväkodissa Pirkanmaalla ainakin! Tänään olivat ilmeisesti ottaneet rajoituksen käyttöön, kun siitä viestiä tuli. Voihan olla että jos vähäkin enemmän sitä löytyy niin mitään riskejä ei haluta joten varmistetaan joukkoruokailussa ja lapsien kohdalla :) Meidän amkis ei välillä ainakaan ole oikeen mitää raskaana olevalle sopivaa jos 100% ohjeita noudattaisi :D

Muokattu viimeksi:
Mulla oikeestaan juuri tuo listeria on ainut mitä yritän parhaani mukaan vältellä (koska siinä tosiaan se yks haukku voi olla se mistä se tulee). Vaikka enpä ollut esim. tuota Subway asiaa tajunnut mitä tuossa joku kyseli. Mut sillä tuon porkkanan tänne laitoin, kun jos se on jopa koulussa rajoitettu niin epäilisin riskin tällä hetkellä oikeasti olevan hieman suurentunut. Onneksi olen itse allerginen :D

Keskenmenoa en listerioosin vuoksi halua, mutta jos taas esim. lapsi ADHD:n saa niin en kyllä jaksa uskoa että se on mun satunnaisesta lakun syömisestä aiheutunut :D Hulluksihan täs tulis jos kaikkea välttelis kun tuo listeriariskikin kyllä piilee lähes jokaisessa elintarvikkeessa. Tieto vaan lisää tuskaa :D

Lakritsi ja salmiakki voi myös lisätä keskenmenoriskiä, eikä pelkästään kehityshäiriöitä. Mutta ei kai satunnaisista pienistä annoksista haittaa oo :) Niinku Eviran sivulla lukeekin. Ite en kyllä aio syödä yhtään. En tekis mitään, mikä voi edes pienen pienellä todennäköisyydellä vaarantaa tän pitkän yrittämisen jälkeisen toivonpilkahduksen lapsesta. Oon muuten täällä kurkkimassa tuolta joulukuisten puolelta :rolleyes:

Evira:
"Lakritsi- ja salmiakkimakeiset voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin. Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."

Ja listeriahan tuhoutuu 70 asteessa, eli jos kaiken kuumentaa just ennen syömistä, on listerian vaara olematon :p Mut en mäkään nyt sentään kaikkee kuumentele :hilarious:

Hehe, arvatkaas mitä mä olen syönyt viimeset pari kuukautta.
Nooh, tietenkin fetaa käärittynä metukkaan ja pesemättömään ruukkusalaatin lehteen. Vaihtoehtoisesti fetasalaattia jonka lisänä metukan paloja.
Pahoinvointilääkkeenä toimii turkinpippurit ja salmiakkirikkarit.

Toi on jännä juttu kun huomasin joskus lapsena, että salmiakin syönti auttaa matkapahoinvointiin. Mulla oli aina matkoilla samiakkiaski mukana.

Mä oon käyny kerran neuvolassa rv 11+ jotain ja silloin laitettiin paperit kuntoon ja sain lähetteet sokerirasitukseen ja nt-ultraan+ verikokeeseen ja lisäksi neuvolakortin. Seuraava aika toukokuussa kun on jo rv 17+5. Ei siellä mitään puhuttu muuttuneista ruokasuosituksista...tai mistään muustakaan oikeestaan kun olen jo konkari (neljäs tulossa).

Hassua kyllä olettaa että tietäisi kaikesta kaiken jos on jo lapsia ennestään, kun noi suositukset yms on kuitenki jatkuvassa liikeessä!

HoosiAnna: Tuskinpa syytä huoleen. Ne on vaan suosituksia, ja jokainen tekee niiden pohjalta omat ratkaisut. Kyllä mun neuvolantäti sanoi suoraan, että maalaisjärki mukaan.

Takaisin