Ravinto- ja ruoka-asiat

Hei kiitos Jomsuli! :)
Mä mietin asiaa niin että ennenkin syötiin vaikka ja mitä ja silti syntyi terveitä lapsia.

Totta, mutta toisaalta eiks "ennenvanhaan" myös keskenmenot olleet paljon yleisempiä? Useinhan keskenmenojen syytä ei tiedetä, ja onhan se totta et miksi ottaa typerä riski kun voi omalla toiminnalla tehdä kaikenmahdollisen estääkseen sen.

Mut joo, ihan samaa mieltä siitä et aika tiukkaa hommaa kuuluis olevan ja omaa järkeä saa kyllä käyttää. Mä en ollu tullut ees ajatelleeksi, että pitää jotain pehmeitä juustoja ja majoneesia välttää :sad001 Ja mä kun luulin olevani lapsettomaksi aika valveutunut näistä asioista, kun aihetta opiskellutkin vähän :D Minähän en heseruokaa kokonaan jätä! :D Tosiaan tossa Hesen chili-majoneesissa ei ole kananmunaa käytetty ja on siis myös vegaaninen.

Mua eilen vähän hymyilytti, kun kerroin miehelle noista ruokarajoitteista ja -suosituksista, ja mainitsin että esim. Koskenlaskija-juustoa aion kyllä syödä ihan surutta ja käytän omaa päätäni näissä asioissa. Mies melkein suuttui ja sanoi että en tasan syö mitään, mitä ei suositella! laughing6 Selvästi hän ottaa tän asian vakavissaan ja on musta huolissaan :Heartred

Ei taitais itellekkää kalsiumlisä olla pahitteeks, maitoa tulee nykyää vaa aamukahvissa ku en oo rasvakahvia tehny ja joskus jotai leipäjuustoa tms. Eli vähä.

Maitoa juon lähinnä kahvissa ja teessä, mutta juustoa ja jogurttia kyllä käytän, ja otan D-vitamiinilisää.
Vähän vahingossa tuli tänään syötyä ravintolassa vuohenjuustoa salaatissa ennen kuin älysin että se ehkä on kiellettyjen listalla...

Nyt otin kyllä riskin, mutta en voinut vastustaa kiusausta, kun näin kaupassa kylmähyllyssä savuporotuorejuustoa :P se vaan on niin hyvää!

Mä näin unta, et söin lakritsia :D Olin mielestäni valikoinut irtokarkeista vain lakuttomia, ja silti niitä oli mukana ja sit söin niitä tosi huonolla omallatunnolla.

Agnes, Ihana mies kun noin kovin huolestui! :grin

suvitus, Haha voii eii mikä uni. :grin

Oliko se niin että lakritsi oli kiellettyjen listalla sen yhden ainesosan taka ja salmiakki lähinnä verenpaineiden? Vai miten tää nyt meni?
Lakritsa on siis ollut mulle ehdoton ei, kun luin mitä se voi aiheuttaa. Mutta mietin kun mulla on tosi matalat verenpaineet että vähän salmiakkia ei olisi pahitteeksi.. Mennään illalla Makuuniin. :hilarious:

Eikö Koskenlaskijaa saa muka syödä? Se on kuitenkin pastöroitu. Vai onko siis ihan kaikki (myös pastöroidut) tuorejuustot kiellettyjen listalla?
Mua ärsyttää, että eka neuvola on vasta rv 10, kun olisi paljon kyseltävää esim. näihin ruoka-asioihin liittyen.

Hellu, Valiohan on kirjoittanut että heidän tuotteitaan voisi myös raskaana olevat syödä. (Tuorejuustot yms) mutta jostain luin että siltikään sitä listeriaa ei voida täysin pois sulkea. Voi esim kotijääkaapissa muhia? Luulen että kohtuus kaikessa, voisin hyvin käyttää joskus Koskenlaskijaa ruuanlaitossa.

Mun tekee hirveesti mieli suolapähkinöitä, mut mä oon allerginen pähkinöille :D lievä allergia tosin, et voisinhan miä vähä maistaa :D

Sekä lakritsissa että salmiakissa on lakritsiuutetta, jonka on suurina pitoisuuksia todettu aiheuttavan lapselle keskittymishäiriöitä, näin kävin lukemassa thl:n tiedotteesta. Koska ei olla ihan varmoja mikä on tämä suuri määrä, se kiellettiin kokonaan.

Ainakin Valion Koskenlaskija ja Viola -juustot on pakattu kuumana ja siksi niitä voi turvallisesti käyttää myös raskaana. En sit tiedä tosta jääkaappiasiasta, harvoin kai kukaan purkin avaamisen jälkeen yhdeltä istumalta syö tuore/sulatejuustoa pois. Kaikkia juustoja voi käyttää ruuanlaitossa, kunhan se juusto kuumennetaan kuplivan kuumaksi.

Calcichew'n sivuilla on kätevä kalsiumlaskuri, jolla voi arvioida päivittäisen kalsiuminsaantinsa. Laskin itse sillä neuvolantädin suosituksesta ja sain yllättävän korkean tuloksen vaikka luulin, että mun syöntitavoilla luku on matala. Mä oon siis "normaalisti" vegaani mutta raskauden myötä oon ottanut joitain maitotuotteita, lähinnä juustoja, satunnaiseen käyttöön, koska tää tila on aiheuttanu jäätävät vaikeudet saada syötyä ylipäänsä mitään...

Ja Koskenlaskijahan on sulatejuustoa eikä tuorejuustoa? Ymmärtääkseni se on "turvallisempaa" kuin tuorejuusto, joka sekin on suomalaisena turvallista.

Kai kaikki "pehmeät" juustot saattaa listeriaa sisältää ja silloin se tarttuu juustoon nimenomaan maidon pastöroinnin jälkeen linjastosta. Ite oon kuitenkin uskaltanut Valion pehmeitä juustoja käyttää kun sieltä uskaltavat raskaana oleville suositella. Voihan olla että osuu omalle kohdalle se ensimmäinen kerta yli 10 vuoteen kun siellä listeria lähtee käsistä mutta voihan auton allekin jäädä..

Lakua ja salmiakkia en kyl syö taas yhtään, sen verran selvästi havaittu se yhteys glykyrritsiinin ja keskittymishäiriöiden välillä.

Ja eiks munat menny niin et suomalaisia saa syödä vaikka raakana.. kyl noi burgeripaikkojen majoneesit tais olla turvallisia. Salmonellamaissa ois tarkempi.

Joku puhui suolapähkinöistä, niin kaveri oli normaalisti allerginen pähkinöille mut raskausaikana ei mitään ongelmaa o_O että voithan tosiaan kokeilla. Tai sitten lisäät muuten hyviä rasvoja jos se auttais himoon.

Monissa majoneeseissahan on kai käytetty myös kananmunajauhetta/kuivattua kananmunaa ja se on ok. Mut mä en kyllä huolehdi hesen ja mäkin majoneeseista.

Muutenkin tuntuu että nyt toisella kierroksella on vähän löysempi suhtautuminen, enemmän mennään maalaisjärjellä. Katotaan nyt miten etenee.

Kyllä mä pakatut kalat vältän ja luen purkkien kyljet, salmiakkia/lakua en syö kuin tarpeeseen (yökötykseen) yms.. Mut en nyt selkeesti mieti tätä niin paljon kuin ed kerralla :)

Huh huh. Neljättä lasta odotan ja tuntuu etten ois osannu ajatella puoliakaa näistä ruuista et on kiellettyjä.
Salmiakkia ja lakritsaa koitan välttää kokonaan ja esim. Graavilohta mut siihen se sit tais jäädäki mitä mä tiesin ettei voi syödä :D
Kyllä mä oon syöny joka odotuksessa majoneeseja, leipäjuustoa, fetaa, mozarellaa.
En ny jatkuvasti mut kuitenki eikä oo käyny mielessäkää ettei vois syödä.
Mitää vitamiinilisiä en oo pystyny käyttää ko muutenki oksentanu tyyliin kaiken nii ne vitamiinit oon oksentanu heti jos oon koittanuki ottaa.
Tainnu sit vaa käydä hyvä tuuri tai jotai kun terveitä lapsia oon kolme saanu kaikesta huolimatta :)

Glykyrritsiini on tosiaan se haitallinen osuus salmiakissa ja lakritsissa. Tässä mm. blogikirjoitus siitä, miksi sitä tarkennettiin uusissa lapsiperheiden suosituksissa. https://blogi.thl.fi/blogin-nayttosivu/-/blogs/199598

Helmikuinen tarkennus tutkimukseen perustuen glykyrritsiinistä: http://yle.fi/uutiset/3-9453302

Ite vetäsin just paketin metwurstia ja vasta nyt muistin ettei metukkaa saanutkaan syödä. Mozzarellaa söin kyllä gluteenittoman pizzan päällä.

Itse asiassa kun sain vasta hiljattain tietää ettei metwurstiakaan saa raskaana syödä niin mähän vetelin edellisessä raskaudessa mm. noita salami snack ym. juttuja suurinpiirtein kaksin käsin.

Muokattu viimeksi:
Glykyrritsiini on tosiaan se haitallinen osuus salmiakissa ja lakritsissa. Tässä mm. blogikirjoitus siitä, miksi sitä tarkennettiin uusissa lapsiperheiden suosituksissa. https://blogi.thl.fi/blogin-nayttosivu/-/blogs/199598

Helmikuinen tarkennus tutkimukseen perustuen glykyrritsiinistä: http://yle.fi/uutiset/3-9453302

Ite vetäsin just paketin metwurstia ja vasta nyt muistin ettei metukkaa saanutkaan syödä. Mozzarellaa söin kyllä gluteenittoman pizzan päällä.

Itse asiassa kun sain vasta hiljattain tietää ettei metwurstiakaan saa raskaana syödä niin mähän vetelin edellisessä raskaudessa mm. noita salami snack ym. juttuja suurinpiirtein kaksin käsin.

Kyllä mä oon mozzarellaa ja auraa syöny pitsan päällä, uunin kautta ne käy kuitenkin. :)

Se meetvursti on ihan uusi suositus. Ei sitä ollut 2015 kun viimeksi olin raskaana. Samoin salmiakin/lakun kielto kokonaan, silloin sai syödä "kohtuudella", nyt ei tosiaan ollenkaan.

Mä synnytin edellisen joulukuussa 2015, kyllä silloin tiesin ettei metukkaa sais syödä. Mut tiedä sitten että oliko se virallisissa suosituksissa vai vaan omaa järkeilyä vai mitä :) en muista yhtään..

Takaisin