Ravinto- ja ruoka-asiat

Hitto kun löytäisi jostain sellaista mehua, jossa ei olisi lisättyä sokeria eikä makeutusaineita. Googlaamalla ei löytynyt kuin yksi karpalomehu. Lähiruokaringissä olis kyllä, mutta perhana kun se oli eilen. Täytyy yrittää muistaa seuraavalla kerralla tilata sitä kautta. Omiakin marjapuskia on kyllä jokunen, mutta viime syksynä tuttava kävi poimimassa ne itselleen, kun en jaksanut ruveta mehua keittelemään. Nyt olis tarkoitus leikellä ne puskat matalaksi, kun ovat aika ränkkääntyneitä ja iäkkäitä jo, kertalaakista uusintaa niille, tosin pari kesää taitaa sitten mennä ilman marjoja...

Lidlissä on sokeritonta ja makeutusainetonta mustikkamehua. Mä kulutan tuoremehuja, joka kerta uusi puteli ja vanhan laattaaminen alkaa kyllästyttää..

Kiitos Jomsuli, täytyy yrittää muistaa muistuttaa isäntää, että etsii, kun käy Lidlissä seuraavan kerran :) Mä käyn itse kaupassa todella harvoin, joten nytkin vaan googlen varassa etsiskelin. Neuvolassa hoitaja varoitteli noista hiilareista, suolasta ja rasvasta, että pitäisi yrittää vältellä/vähentää, kun alapaine oli koholla (90) :( Ja kun en tahtoisi noita keinotekoisia makeutusaineitakaan sitten suustani alas laittaa just nyt.

Mun ruokavalio on tällä hetkellä niin niukka et syön tasan mitä tekee mieli. Skarppaan sitten terveellisen safkan kanssa kun nää pahatolot ja yrjöt menee ohi. Tuoremehukin menee reilusti blandattuna veteen. Hirvittää kyllä sokerin määrä noissa sokerijuguissa mut maustamaton ( mitä normisti aina syön ) ei vaan tipu.

Kaari, oliko alapaine koholla vain tuolla kerralla, vai ollut aiemmin?

Jomsuli: eilen illalla ja toissa iltana mittailin kotona, samoissa lukemissa oli molempina kertoina, ja samaa lukemaa näytti neuvolan mittarikin. Normaalisti on kyllä molemmat olleet alempana. Yläpaine on vielä kohtuullisissa lukemissa (130), mutta tuosta alapaineesta oli hiukan enemmän huolissaan. Pitää vaan yrittää tsempata ruoan kanssa, kun nyt mitään hirveitä ällötyksiä ei ole kumminkaan, muuta kuin se jauheliha.

Mä ajattelin huomenna pyytää neuvolasta raskausajan diabeteksen ruokavalion ja alan elämään sen mukaan. Siinä on kalorit 1600-1800. Selkeetä ja helppoa. :) Tiedän mitä saan syödä ja miten ihan ammatinkin puolesta mutta ehkä on helpompi noudattaa kun mustaavalkosella jääkaapin ovessa. :D

Se meetvursti on ihan uusi suositus. Ei sitä ollut 2015 kun viimeksi olin raskaana. Samoin salmiakin/lakun kielto kokonaan, silloin sai syödä "kohtuudella", nyt ei tosiaan ollenkaan.
Joo tota metukkaa mäkään en ymmärrä ollenkaan. Kysyin siitö neuvolassa ja ne sano että kun sitä ei ole kypsytetty tarpeeksi.. mutta mä kyllä itse oon ymmärtänyt että meetwursti on kyllä kypsytetty... noh tiiä sitten. Ärsyttävää kun tekee mieli asioita ja sitten ne onkin kiellettyjä

Joo tota metukkaa mäkään en ymmärrä ollenkaan. Kysyin siitö neuvolassa ja ne sano että kun sitä ei ole kypsytetty tarpeeksi.. mutta mä kyllä itse oon ymmärtänyt että meetwursti on kyllä kypsytetty... noh tiiä sitten. Ärsyttävää kun tekee mieli asioita ja sitten ne onkin kiellettyjä

Joo, samaa mieltä. Ja ainiin, neuvolassa sanoi, että uusimman suosituksen mukaan myös raejuusto olisi kielletty!

Öööö raejuusto?! Ei oo totta... Mitä täs kohta enää saa syödä. :arghh:

Mä taas kysyin tuosta raejuustosta neuvolassa ja kuulemma saa syödä..

Aika jännä että vaihtelee tuollainen tieto?
Tosiaan minun neuvolakäynnin yhteydessä mainitsi että uusimpien suositusten mukaan mitkä he olivat juuri sähköisesti saaneet, myös raejuusto kuuluu kiellettyjen listalle, koska on pehmeä juusto, ja suosituksen mukaan sillä ei ole merkitystä että sekin on niin useaan otteeseen valmistusvaiheessa kuumennettu.
Neuvolantäti oli itse skeptinen tämän suosituksen suhteen mutta pakkohan hänen on siitä minua informoida. Olen kuitenkin syönyt raejuustoa.

Mulle on nuo makkarat ja juustot nykyään ihan sama mitä saa syödä ja mitä ei. Multa vietiin metukka, feta ja mozzarella, ei voi enää pahemmaksi mennä vaikka kieltäisi mitä siihen päälle. Olen maani myynyt jo eikä uudet kiellot tunnu missään :D

Metvurstia ei kypsytetä varsinaisesti lainkaan, siis lämmöllä, savustus lienee ainoa korkeampi lämpötila siinä prosessissa, näin ymmärsin ainakin Snellmannin selityksestä, miten metvurstia valmistetaan. Sitä lihamassaa, josta se metvursti tehdään, ei erikseen kypsytetä eikä kuumenneta, vaan se lykätään raakana siihen kuoreen, jossa se sitten kuivatellaan ja savustetaan. Prosessi kestää jokusen viikon, ja se aloitetaan lykkäämällä bakteeriviljelmää sinne massan sekaan, se sitten aloittaa sen kypsymisprosessin. Luulisin, että tämän takia metvursti on kiellettyjen listalla. Graavi kalahan on myös raakakypsytettyä tavallaan, kun sitä ei paisteta/kuumenneta. En nyt ole mikään asiantuntija, mutta näin itse ajattelen, että olisivat jotenkin verrattavissa toisiinsa.

Mä ajattelin huomenna pyytää neuvolasta raskausajan diabeteksen ruokavalion ja alan elämään sen mukaan. Siinä on kalorit 1600-1800. Selkeetä ja helppoa. :) Tiedän mitä saan syödä ja miten ihan ammatinkin puolesta mutta ehkä on helpompi noudattaa kun mustaavalkosella jääkaapin ovessa. :D
Ai neuvolasta voisi tuollaisenki saada. Täytyyki itekki myös kysellä, kun seuraava neuvola tulee. Tää kortisoni turvottaa ihan kiitettävästi et ei olis tännekkään pahitteeksi tuo ruokavalio :wink

Joo tuohan on sit selvää miksi ei metukkaa saa syödä, liha sisältää kaikenlaista ja jos ei sitä kuumuus tuhoa niin se voi alkaa jyllätä. Sinänsä jännä homma et metukka säilyy pilaantumattomana lähes ikuisesti.. ehkä ne uhkatekijät on jotain itiöitä.

Mä oon käsittänyt että virallisesti raejuusto ja rahka myös on "tuorejuustoja" mutta käytännössä ne on hapanmaitotuotteita eli eivät elätä listeriaa. Voin olla väärässä kyllä, mistähän tonkin selvittäis.

Ootteko syöny sushia? Mä oon sitä syönyt, tänään viimeksi. Pyysin, että lohta grillattasi vähän enemmän. Oon lukenut, että kyllä sitä voi syödä, kun kala on tuoretta, vaikkakin muoviin on pakattu.

Oon niin lovena sushiin, mutta nyt alkoi taas mietityttämään ja ahdistamaan. Olen syönyt juustojakin, fetaa ja vuohenjuustoa, kun ovat sanoneet niiden olevan pästöroituja. Eli vanhoilla ohjeilla menen.

Ja salmiakkiakin on uponnut jokusia määriä.

1600-1800 kuulostaa mun mielestä tosi pieneltä kalorimäärältä ja tietäen suomalaisen diabetesruokavalio-ohjeistuksen ei tuo vaihtoehto kyllä houkuttele ollenkaan. Ajattelen itse asioista aika lailla eri tavalla.

1600-1800 kuulostaa mun mielestä tosi pieneltä kalorimäärältä ja tietäen suomalaisen diabetesruokavalio-ohjeistuksen ei tuo vaihtoehto kyllä houkuttele ollenkaan. Ajattelen itse asioista aika lailla eri tavalla.

Olen vähän samaa mieltä. Aikoinaan kun laihdutin, päivän perusaineenvaihdunnan kulutukseksi tuli silloisella paino/pituussuhteella n. 2200kcal. Eli tuolla 1600-1800kcal päivittäisellä määrällä laihtuisin jatkuvasti. Toki mitä hoikempi on, sitä pienempi tuo perusaineenvaihdunnan kulutus pääsääntöisesti on, ehkä se otetaan huomioon tuossa ruokavaliossa, jos sen ei ole tarkoitus olla siis samalla laihdutuskeino.

Unohtamatta säästöliekille menemistä liian pienellä kalorimäärällä.

Jos en väärin muista ni mun perusaineenvaihto on liian hidas (kilpirauhassairaus) ja on noin 1400-1500. Mut esim. Nyt oon reilun tunnin aamukävelyllä ja sehän jo heti vaikuttaa.

Toi Inbody-mittauksen perusteella. Muulla tavalla mitattuna korkeampi.

Muokattu viimeksi:
Unohtamatta säästöliekille menemistä liian pienellä kalorimäärällä.

Jos en väärin muista ni mun perusaineenvaihto on liian hidas (kilpirauhassairaus) ja on noin 1400-1500. Mut esim. Nyt oon reilun tunnin aamukävelyllä ja sehän jo heti vaikuttaa.

Toi Inbody-mittauksen perusteella. Muulla tavalla mitattuna korkeampi.

Kilpirauhasen takia mun perusaineenvaihdunta on myös 1400-1500.
Oon eläny jo vuosia 1400kcal määrällä ja pitän satunnaisesti tankkauspäiviä. Mun mielestä on tärkeämpää se mitä syöt kun se mitä niitä kaloreita tulee. Tolla 1800kcal määrällä saat olla syömässä kokoajan.

Takaisin