Ravinto- ja ruoka-asiat

Totta Aaria tuo, että luonnosta löytyy paljon haitallisiakin aineita.

Ja lähdekriittisyydestä olen samaa mieltä-asioihin todellakin kannattaa perehtyä,eikä silmät ummessa uskoa mitä sattuu:smug:

Musta on vissiin omien kokemusta ja asioiden tutkimisen jäljeen tullut vähön hörhö :wacky::grin

Minniliini, En minäkään kaikkea niele kirkkain silmin, mutta tosiaan itse olen tarkka raskausaikana siitä mitä kehooni laitan.

Hienosti olet asioihin ainenkin perehtynyt että toivotaan tosiaan että tämä on juuri sulle sopiva vaihtoehto! :)

Mulla on myös se käsitys että vitamiinit yms ovat parhaimmillaan ja toimivimmillaan nimenomaan luontaisesta ympäristöstään aka ruuasta saatuina. Synteettisten monivitamiinien jopa todettiin lisäävän eikä oletuksen mukaisesti vähentävän kuolleisuutta isossa tutkimuksessa.

Mulla oli myös tosi kovat oviskivut muutaman kierron synnytyksen jälkeen, mutta mulla se helpotti niin et nyt ei enää ollut niin pahat oireet.

Vitamiini asiasta kyllä olen samaa mieltä Aarian kanssa! :happy:

Joo itse asiassa aattelin tehdäkin sen kunhan ehdin etsiä :D En enää suoriltaan muista edes minkä maalainen se oli joska tutkimus on nyt jo yli 10v sitten tehty ja siitäkin vuosia aikaa kun luin. Mut oli silloin isoin ja laadukkain ja kohua aiheuttanein "vitamiinitutkimus", joten luulis löytyvän! Mä linkkaan sen tähän.

*muoks* en nyt sitten löytänyt googlella varmasti sitä samaa mut täs on tää jenkkien asiantuntijaryhmäkatsaus uusista tutkimuksista joissa saman suuntainen loppupäätelmä et raskaana olevien foolihappolisä ainoo mistä muuten ku subjektiivisesti havaittu hyötyä ja et tietyis tilanteissa päinvastoin havaittu haittoja ja jopa kuolleisuuden lisääntymistä (esim tupakka + b-karoteeni).

https://academic.oup.com/toxsci/art...ty-of-Vitamins-and-Minerals-Controversies-and

Muokattu viimeksi:
Kun viittaatte tutkimuksiin, ne vois myös linkata. T. Lähdekriitikko :D

Erittäin samaa mieltä:)

Tässä on sivusto http://www.vitalscience.org/
josta löytyy tosi hyvin tutkimuksia. Eli tuonne kun kirjoittaa esim. Aloe Vera (ja lajikkeen nimen josta haluaa lisätieto..itse juon Aloe Vera Barbadensis Miller-lajista tuorepuristettua mehua) niin löytyy tosi paljon tutkimuksia. Eli Aloe Veraahan on kyllä tutkittu tosi paljon :rolleyes:

Hei Elma Auroora, olen samaa mieltä noista lähteistä ja etsin illemmalla teille niin voin linkata minäkin tutkimuksia tuosta Aloe Verasta! :)

Eli Aloe Veraahan on kyllä tutkittu tosi paljon :rolleyes:

On tutkittu paljon, mutta tutkimus tulokset ovat myös hyvin ristiriitaisia.
Tottahan on sekin että jokin asia mikä nyt on tutkittu turvalliseksi, jo seuraavassa hetkessä kumotaankin ja näin.
En minäkään siis suorilta käsin usko näihin kaiken maailman tutkimuksiin vain sokeasti. Tuo Aloe Vera oli vaan siis yksi asia josta olin itse lukenut ja oman raskauteni kannalta päättänyt etten tulisi missään muodossa kokeilemaan. Ihan vain ollakseni varma että haitatkin on minimoitu. Tämä ei minun osaltani siis ollut mitenkään sinua arvostellakseni tai väheksyen ettet tietäisi mitä teet! :)

Joo mullakaan ei ollu tarkoitus kenenkään valintoja arvostella. Mun maksalle se litku ei sopinu ja join siis sitä Foreverin litkua. Yritän myöhemmin ettiä ne jutut mitä oon lukenut ja mitä lääkäri linkkasi viitaten niihin maksa-arvojen nousuun. :)

Itellä kyl huolettaa tää paino. Ylipainoa on kymmeniä kiloja. Ennen esikoista oli pudottanut yli -20 kg mut raskausaikana tuli takas ja vähä ylimääräistäki. Ja ne ei tosiaa oo liikkunu mihinkää, ei imetys varsinkaa ku sai istua päivät pitkät sohvalla imettämässä. Toki paljo omista valinnoista kiinni ja nyt haluaisin pystyä tekemään järkevämpiä valintoja ku esikon kohdalla. Mut kaikki hiilarimättö on liian hyvää [emoji26]

En Miitu ottanutkaan itseeni mitenkään:) Olen tottunut, että mun valtaväestöltä poikkeavia ravintoasioita hieman aina kummeksutaan:grin Ja tää on asia, josta mä ihan mielelläni vaihdan mielipiteitä.

Kaikkea sontaa on kyllä tässä alkuraskaudessa tullu suusta ales laitettua, syöny sitä mikä menny ales ja ylensä se on mun mittapuulla ollu paskaa, eli just perus hiilarihöttöä ja sokeria! Jonka syömisestä jo itestään tulee huono olo!

Syksyllä kun tää reuma diagnosoitiin ja kivut oli sitä luokkaa että liikuntaa oli pakko höllätä ja ruokavalio alko lipsumaan on siitä muistona useita kiloja plussaa, ja yhtään ei helpota nyt se että vielä jatkaa tätä sonnan syömistä ja ei saa aikaiseksi liikkua kunnolla.. todella ahdistavaa ja ajoittain masentavaa!

Huomenna ajattelin ryhdistäytyä, tää väsymys alkaa väistymään pikkuhiljaa. Pitää opetella taas syömään ravintorikasta ruokaa säännöllisesti sekä alkaa liikkua enemmän. Painon pudotusta raskausaikana ei suositella, mutta oon aika varma että kun vaihdan ruokavalion takaisin siihen "normaaliin" ja jatkan liikkumista niin se tippuu väkisinkin. Tavote olis ainakin se että se ei tästä enää nousis!

Minniliini, Tuo on niin totta. Tiedän mistä puhut, kun meidänkin ruokavalio poikkeaa normeista ja miehen osalta kokonaan, ihmisillä on jotenkin tapana kauhistella ja tietysti neuvoa asioissa, joista valitettavasti eivät oo ottaneet selvää ja näin ollen ole perillä faktoista ym. :)

Susqi, Se on sellainen kuoppa josta on vaikea kammeta ylös, mutta hirveästi tsemppiä! Se on jo iso askel eteenpäin että edes päättää yrittää. :)

Pakko kertoa kun tänään oli niin voittajaolo:grin Pari päivää olen jo miehelle valitellut, kun en ole oikein tiennyt mitä tekis mieli syödä. Se on raskaudessa mun mielestä niin käsittämätöntä ja ärsyttävää.

Mutta tänään: menin yksin cittariin. Pörräsin siellä ja sit se iski mun tajuntaan: gluteenittomia wrappejä: tsatzikia, salaattia ja tacomaustettua kanaa salaattibaarista, koska olo ollut jotenkin öklöinen ja vetämätön, enkä olis jaksanut alkaa duunaamaan sen enempää, kurkkua, tomaattia ja fetaa. -ai että oli hyvää ja aikaa tämän loihtimiseen meni n. 10min:hungry:.

Mun rasvakahvi taitaa jäähä tauolle. :'( Tai pitäs keksiä makua ku ei lakritsijauhetta ja raakaa kananmunaa voi laittaa. Mct öljy, kookosöljy ja voi tieten sallittuja ois kuitenki

Mäkään en pyrkinyt kenenkään muun valintoja arvostelemaan enkä oikeastaan yhtään "käännyttämään olemaan samaa mieltä mun kanssa", kun mainitsin vähän huolimattomasti tuosta multivitamiiniasiasta. Oikeastaan tarkoitin että itse kun jo aika kauan sitten noihin lisävitskuihin perehdyin niin päädyin etten haluu syödä niitä, vaan pyrin saamaan ruuasta. Mut käytän mä sit D-vitamiinia kuitenkin.. ja rautaa kasvirautavalmisteena koska sitä on kulunut synnytyksissä niin paljon. Aikaisemmissa raskauksissa tuli jotain mammavitskuu "varmuuden vuoksi" syötyä mutta nyt sitte aattelin uskaltaa olla ilman :D Ja luontaistuotteita en käytä yleensä ollenkaan ku aattelen että ne voi olla hyödyllisiä mutta myös haitallisia eikä niistä oo mitään kunnon tietoo kun myynti on elintarvike eikä lääkelain alla.

Onko kellään hyviä vaihtoehtoja kahville? :bored: Kauhee ongelma kun ei tee yhtään mieli kahvia enkä viittis istua työpaikan kahvitauoilla pelkän vesilasinkaan kanssa... Ennen join (kaura)maitokahvia aamuisin ja iltaisin ison mukillisen, mutta nyt ei vaan maistu... Teetäkään ei tee mieli, tai no yrttihaudukkeita join monesti kahvinkorvikkeena iltapäivisin, mutta nekään ei maistu ja niitäkin kai pitäisi vältellä... :arghh: Kaakota mietin vaihtoehtona, mutta siinä taas on (tai siihen pitää lisätä) aika paljon sokeria... :rolleyes:

Takaisin