Ravinto- ja ruoka-asiat

Esikoisen raskausaikana noudatin orjallisesti suosituksia. Tänään tein plussan ja kun lounasta oli jäljellä vaan pari haarukallista, tajusin että olin jo syönyt kasan fetaa! Paniikki meinas iskeä mutta turhaahan se, kestää taas hetken tottua näihin rajoituksiin. Ajattelin kyllä melko tarkasti noudattaa. Salmiakki ja laku on tiukin paikka jättää pois, kahvinjuontiakin pitää reilusti vähentää. Ja sushi...... ja juustot..... äääää!

Leele, Siis eikö salaattijuustojakaan saa enää syödä?? Mulle th sanoi että juusto saisi olla vain siinä muodossa että höylätään.. Mutta kyllä salaatin kanssa olen fetaa syönyt. Oivoi..

Ai kamala tosiaan, eikö sitä fetaa saa syödä, viime raskaudessa ihan tyytyväisenä söin. :eek: Eilen tuli leivän päällä syötyä metwurstia kun sit tajusin että olikohan se kiellettyä. Ja nyt on paha paikka kun pitää Batterysta vieroittautua, ei sitä viitti kahvillakaan korvata kun alkaa vaan närästää. :D

Mä oon syöny ihan pastöroidusta maidosta tehtyä fetaa, varsinki jos se on vasta-avattua..toistaalta mä syönki samalla kaavalla ko esikoisen aikaan :D mutta hyvä että on toisia ketkä ottaa täysin varman päälle ja syö vaan suositusten mukaan.

tiuhtimus, Mulle th painotti tuota että tuo pastörointi ei enää takaa mitään. Ennen kun oli se ohje että täytyi olla pastöroitua. Mutta oonko nyt sitten huono mamma jos vedän tosiaan fetaa salaatin kanssa? Oon ollut melko tarkka syömisien suhteen, ehkä liiankin sitten joissain asioissa, mutta tässä kyllä tekisi nyt mieli tätä omaa päätä käyttää :smug:

Siis en nyt kyllä oo ihan varma tuosta fetasta! Mä mieltäisin sen pehmeäksi juustoksi, eli sillonhan ei auttais pastöroinnitkaan.. ite sitä varoin jo ekassa raskaudessa, hyvä vaan jos nyt sais syödä kun on mun suurta herkkua! Pitää muistaa tästä kysyä neuvolassa :)

Siinä metwurstissa oli muistaakseni joku semmonen, että jos se on kypsennetty (oisko metwursti sit savustamal) ni sitä vois syödä.. en oo ihan varma :D

En mä halua mitään savumakkaraa :( Voi ei joudunko tosiaan olla ilman metukkaa, en ehkä kestä :D

Oon syyskuisista ja tänään oli eka neuvola. Fetasta oli puhe ja Valion (ja muita suomalaisia) fetajuustoja uskaltaa kyllä syödä. Samoin raejuustoja. Eikä ollut vain meidän th:n mielipide vaan painettua tekstiä raskausajan ruokavaliosuosituksista ja -rajoituksista.

Cocoa, Joo kaikki leikkeleet kuumennettuna oli ohje! Miten ne on näitä oikein tiukentanu.. Vai onkohan mun terkka aivan natsi? :D

ILONA, Meillä sitten annettu aivan eri ohjeet, multa kiellettiin kaikki juustot jos ei tosiaan oo höylättävää mallia ja pastörointi ei vaikuta. Täytyy vielä lukasta tuo lappunen lävitse tarkemmin! Kyllä itse ajattelin maalaisjärjellä mennä tämänkin kanssa, kyllä esikoisenkin odotusaikana tuli syötyä ja silloin mm Valion aurajuustokin oli sallittua kuumennettuna jne.

Mä oon syönyt ihan ajattelematta koko asiaa…Äskenkin tuorejuustoa! Mutta mitä voi odottaa, kun en ole itsekään vielä sisäistänyt koko raskautta :) Yritän tsempata tästä eteenpäin, mutta en ala pingottamaan. Maalaisjärjellä. Meidän äideillä ei mitään listoja ole ollut ja terveitä lapsia on silti tullut ;)

Muokattu viimeksi:
Mulla on eniten lakritsi, salmiakki, pehmeät juustot ja pihvit :D mutta ei kyllä ongelmaa kunhan saan tämän pikkuisen loppuun asti kantaa <3

Mulla on pehmeät juustot ja lakritsi, yhyy :sad001
Mutta tosiaan, mitäpä sitä ei pienen eteen tekisi <3

Tuntuu vaan että näitä rajoitteita on nyt ollut useammaksi vuodeksi kerrallaan, ensin esikoisen raskaus, sitten imetys, nyt uusi raskaus perään ja imetys.. Esimerkiksi lopetin aikalailla kahvin juomisen kokonaan ja juon kofeiinitonta. Ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. :p

Uskon Valion sivuja, missä oli lueteltu esim sulatejuustot, joiden valmistusprosessissa on kuumennusvaihe, ja josta sanovat itse että voi huoletta syödä. Raejuusto oli luokiteltu vähäisen riskin tuotteeksi. Salaattijuustosta oli pitkä litania kuinka listeriaa ei ole löytynyt 10 vuoteen, mutta viranomaiset suosittavat välttämään :D Eli rivien välissä kaikella todennäköisyydellä turvallista, mutta eivät voi niin virallisesti sanoa. Tämän puolesta syön siis rauhassa valion sulatejuustoja ja raejuustoja, mutta mielenrauhan vuoksi jätän fetan kauppaan. Oon vaan iloinen ettei tähän raskauteen osu joulua, jos jatkuu loppuun asti!

Juustoissahan se homma menee niin että eka maito pastöroidaan ja luonnossa esiintyvä listeria kuolee. Sitten maidosta valmistetaan juustoa ja linjastosta tarttuu siihen listeria uudestaan, siksi myös pastöroidusta maidosta tehdyt pehmeät juustot on kiellettyjen listalla. Toi listeria on monien juustotehtaiden linjastoissa sitkeä ajoittain esiin ryöpsähtävä ongelma. Voi siis olla että saman valmistajan juustoa on syöny sata kertaa eikä tullu mitään ja sit 101 kerralla saa sen listerian. Vaikkapa yhdestä yksittäisestä fetakuutiosta, eli ei välttämättä auta et syö vain vähän.

Valio kuitenkin uskaltaa sivuillaan ilmoittaa että tarkkailevat tiiviisti ja oliko niin että yli kymmeneen vuoteen ei ole ollut yhtään listeriaa. Ite oon Valion "kiellettyjä" juustoja uskaltanut sen takia kyllä syödä. En tiiä onks jollain toisella maitotalolla vastaavaa ilmoitusta raskaana oleville?

Toi metukka tuli mullekin yllätyksenä, en tiennyt että siinä on raakaa lihaa.. En yleensä edes syö metukkaa mutta eikös nyt just tullu kaupassa mieliteko ostaa.. No mut minuutiks mikroon tai jos vaikka tekis borssikeittoa.

Mulla on eniten lakritsi, salmiakki, pehmeät juustot ja pihvit :D mutta ei kyllä ongelmaa kunhan saan tämän pikkuisen loppuun asti kantaa <3
Kääk, mikä tää pihvijuttu on? :nailbiting: Kai nyt läpeensäkypsiä pihvejä saa syödä ihan vapaasti?

Nimenomaan, läpikypsiä saa syödä mutta itse en sellaisesta tykkää :D En kyllä syö muutenkaan usein, joskus ravintolassa niin ei nyt sinänsä tule ongelmaa siitäkään :)

Takaisin